صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۱۷۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: باید به سمت توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی برویم، ضمن اینکه تکنولوژی خودرو باید درست شود و در کنار آن کیفیت بنزین و رفتار مردم در رانندگی نیز باید اصلاح شود، اما هیچ کدام از این موارد جایگزین برنامه‌های زیرساختی مرتبط با نظام حمل و نقل عمومی نمی‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با امیرحسن کاکایی

امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص این موضوع که راهکار‌های کاهش مصرف بنزین چیست و آیا صرفه‌جویی در مصرف بنزین به خودی خود می‌تواند راهکار موثری در راستای جلوگیری از ناترازی بنزین باشد، گفت: با اینکه صرفه‌جویی در مصرف اصولا گزینه خوبی است، اما ناترازی بنزین به دلیل مصرف بالا را نباید صرفا به مصرف بالای مردم نسبت داد چرا که مسائل عدیده‌ای در افزایش مصرف بنزین و انرژی در ایران تاثیر گذارند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در آزمایش‌های متعددی این نتیجه حاصل شده که نحوه رانندگی می‌تواند منجر به مصرف دو برابری سوخت شود؛ به این معنا که مثلا اگر خودرویی در هر صد کیلومتر عملا ۸ لیتر مصرف می‌کند به دلیل رانندگی بد تا ۱۹ لیتر مصرف افزایش می‌یابد. 

وی در این باره یادآور شد: از سوی دیگر نوع تایر و جاده‌ها نیز در مصرف بنزین اثرگذارند به عنوان مثال کیفیت پایین تایر منجر به مصرف بیشتر بنزین می‌شود همانگونه که پایین بودن کیفیت خود بنزین نیز عملا مصرف را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

امیرحسن کاکایی در این باره یادآور شد: خودرویی که ادعا می‌کنیم به لحاظ استاندارد در صد کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین باید مصرف کند وقتی وارد بازار ایران می‌شود به دلایل مختلف اعم از پایین بودن کیفیت بنزین مصرف سوخت بیشتری پیدا می‌کند به گونه‌ای که در پنج سال گذشته با اینکه خودرو‌ها یورو ۵ شده، اما همچنان بنزین یورو ۲ مصرف می‌کنند.

وی در این باره تصریح نمود: افزایش کیفیت بنزین هم عاملی در کاهش مصرف بنزین است، اما نباید فراموش کنیم بالا رفتن کیفیت خودرو‌های ساخت داخل نیز به کاهش مصرف بنزین کمک می‌کند، اما در نهایت تا مشکل بی‌کیفیتی بنزین به قوت خود باقی است مشکل بالا بودن مصرف سوخت حل نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: بنزین بی‌کیفیت منجر به استهلاک سریع خودرو‌ها می‌شوند به گونه‌ای که متاسفانه برخی از خودرو‌های وارداتی به دلیل استفاده از بنزین بدون کیفیت در همان ماه اول مصرف واشر سر سیلندرشان سوخت!

امیرحسن کاکایی معتقد است: در همه حوزه‌ها ناترازی داریم، فقط بنزین نیست که به دنبال کاهش مصرف بنزین باشیم بلکه همه حوزه‌ها باید اصلاح شود آن هم اصلاحات اساسی زیرساختی.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: قبل از هر کاری تقویت و تامین زیر ساخت‌ها در حوزه انرژی بسیار واجب است در غیر این صورت حتی برای رفع ناترازی بنزین اگر میلیون‌ها خودروی برقی وارد کنیم به دلیل ترافیک بالا با افزایش مصرف برق استفاده از خودروی برقی نیز ممکن نیست.

وی در این باره با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی یادآور شد: بی‌تردید اولین درمان کاهش ناترازی انرژی از جمله بنزین توسعه حمل و نقل عمومی است؛ هر چند به لحاظ جامعه‌شناسی رفتار مردم نیز در این موضوع بسیار مهم است، اما به دلیل پایین بودن ایمنی جاده‌ها و خودرو‌ها حتی اگر مردم ایران مایل به رانندگی با سرعت بالا باشند نمی‌توانند سریع برانند؛ پس در وهله اول باید به سراغ توسعه حمل و نقل شهری برویم.

وی در این باره افزود: متاسفانه ترافیک شهری حتی ترافیک در جاده‌ها مثل جاده‌های شمال کشور منجر به افزایش مصرف بنزین می‌شود پس باید به سمت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی برویم، ضمن اینکه تکنولوژی خودرو باید درست شود و در کنار آن کیفیت بنزین و رفتار مردم در رانندگی نیز باید اصلاح شود، اما هیچ کدام از این موارد جایگزین برنامه‌های زیر ساختی مرتبط با نظام حمل و نقل عمومی نمی‌شود.

وی در این باره افزود: متاسفانه دولت‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به وظایف خود در این زمینه عمل نکردند و مدام افزایش مصرف بنزین را به مردم ربط می‌دهند؛ هر چند مردم در کوتاه مدت با کاهش شتاب در رانندگی و تغییر الگوی رانندگی می‌توانند در کاهش مصرف بنزین موثر باشند، اما وجود شش میلیون خودروی با عمر بیش از ۲۰ سال نشان می‌دهد نمی‌توان امیدوار به کاهش مصرف بنزین تا زمانی که حمل و نقل عمومی توسعه نیابد بود.

وی در این باره افزود: در صورتی که دولت به مردم اطمینان دهد که درآمد ناشی از افزایش نرخ بنزین را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص می‌دهد آن زمان می‌توان امیدوار به کاهش مصرف بنزین بود.