به گزارش بصیرت، امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر صنعت و بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با صبح صادق در خصوص حاشیههای بحث واردات خودروی خارجی و چرایی این موضوع که به چه دلایلی بحث واردات خودرو علی رغم تصویب به سرانجام نمیرسد، گفت: از نظر تئوریک و رویاپردازیهای صورت گرفته برخی از مسئولین مدعی بوده و هستند که در سال جاری ۲۰۰ هزار خودروی نو و ۱ میلیون خودروی دست دوم وارد کشور میشود، اما با گذشت نزدیک به هفت ماه از سال چنین موضوعی محقق نشده است.
وی درخصوص مسائل تاثیرگذار بر عدم واردات خودروی خارجی طی سالهای اخیر گفت: مساله مهم این است که به دلیل تحریمها و کمبود ارز در دولت آقای روحانی تاکنون واردات خودرو ممنوع بوده است، پس تا زمانی که محدودیت ارزی داریم نمیتوان ادعا کرد بدون دغدغه خودرو وارد میشود؛ از سوی دیگر واردات خودرو زمانی برای کشور ارزشمند است و موجب رقابت صنعت خودروسازی داخلی با طرف خارجی و کاهش قیمت در بازار میشود که ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود نه اینکه هزار خودرو وارد کشور شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه بحث توضیح داد: نکته بعدی این است که در صورت داشتن ارز و عدم محدودیت ارز وقتی نتوانیم پولی در شبکه بانکی جهانی جا به جا کنیم قادر به واردات خودرو نخواهیم بود چرا که بحث بانکداری برای تحقق این موضوع بسیار مهم است وقتی در مورد واردات ۱۰۰۰ خودرو صحبت میکنیم بر فرض اینکه هر خودرویی ۱۰ هزار دلار باشد میشود ۱۰۰ هزار دلار شاید رقم کوچکی برای جا به جایی به نظر بیاید، اما وقتی ۱۰ هزار خودرو وارد شود رقم بزرگ میشود ۱۰۰ میلیون دلار باید به صورت رسمی و از طریق شبکه بانکی جا به جا شود.
کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو خاطر نشان کرد: با اینکه سال گذشته برخی مسئولین ادعا کردند ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور میشود و برخی ادعا کردند ۲۲ هزار خودرو وارد شده، اما دیدیم کمترین خبری از واردات خودرو نبود، به این خاطر که واردات خودرو به صورت درست وابسته به رعایت استانداردهایی است که همگی باید لحاظ شود، یعنی خودرو شبیه به خودرو نیست که فرض کنیم اگر کار نکرد آن را دور میاندازیم، چون خودرو وارد خیابان میشود و خودروی خراب به غیر از راننده و سرنشین جان رهگذاران و سایر خودروها را تهدید میکند و نمیشود خودروی خراب را به راحتی دور انداخت، پس واردات خودرو مساله شخصی نیست که سهل گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: خودروی وارداتی حتما باید از ایمنی و استانداردهای لازم برخوردار باشد، پس استانداردها باید توسط سازمان استاندارد تایید شود و چون در وهله اول فروشنده خودرو باید مدارک سلامت خودرو را به ما بدهد و این موضوع تاکنون به دلیل تحریمها برای ما مقدور نشده لذا روی واردات خودروی خارجی به دلیل اهمیت سلامت آن باید حساس باشیم.
امیر حسن کاکایی در این باره گفت: متاسفانه به دلیل تحریمها اکثر خودروسازان خارجی روابطی با ایران ندارند، برخی خودروهای وارداتی نیز توسط برخی از بازارهای مختلف جمع میشود پس از تولیدکننده اصلی خریداری نمیشود، ضمن اینکه واردات خودرویی که در بنادر نشان داده میشود نیز واقعی نیست، بلکه مساله دارد که رسانهای نمیشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره یادآور شد: به عنوان مثال رئیس گمرکات از واردات خودرو خبر میدهد، اما به این نکته مهم اشاره نمیکنند که خاک گمرکات، خاک بینالمللی به شمار میرود پس به لحاظ قانونی خاک ایران محسوب نمیشود، اینگونه است که برخی مسئولین مثلا از هزار خودروی وارد شده در بنادر فیلم میگیرند، اما واقعیت این است که خودروها متعلق به ما نیست، چون تا زمانی که خودروها از مرز گمرک وارد ایران نشوند خودرو متعلق به ما نیست بنابراین متناقض سخن میگویند.
وی در این باره تصریح کرد: ضمن اینکه من مردم زمانی باور میکنم که خودروی خارجی وارد شده که خودرو را درون خیابان ببینم، ضمن اینکه با ۲ هزار خودروی وارداتی مشکلی از ما حل نمیشود؛ حداقل کلید واردات باید با ۱۰۰ هزار خودرو زده شود تا باور کرد عزم و ارادهای جدی برای واردات وجود دارد.
امیر حسن کاکایی در خصوص تلاشهای سازمان استاندارد برای رعایت استانداردهای لازم خودروهای وارداتی نیز گفت: خوشبختانه سازمان استاندارد بر سر این موضوع ایستاده و کوتاه نمیآید یعنی علی رغم اینکه نمایندگان مجلس این موضوع را ساده میگیرند که این موضوع به خود مردم مربوط است نه دولت، خوشبختانه دولت تا کنون پای رعایت استاندارد خودروهای وارداتی با کمک سازمان استاندارد ایستاده است.
امیر حسن کاکایی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: دولت به درستی از اهمیت واردات خودروی به روز و سالم دفاع میکند، ضمن اینکه با اخبار مرتبط با فروش نفت و ارزآوری بیشتر باید مراقب کسانی باشیم که در این حوزه با واردات خودرو به دنبال رانت بیشتر هستند، بنابراین تا زمانی که موضوع تحریم ها، استاندارد خودرو و کار کردن خودروسازان بزرگ دنیا با ایران حل نشود نمیتوان امیدوار بود واردات خودرو به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.