صبح صادق >>  مجازستان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۲۶۰
گنبد آهنین سایبری، رژیم صهیونی را نجات می‎دهد؟
پایگاه بصیرت / گروه مجازستان

از سال گذشته و هم‌زمان با عملیات «طوفان‌الاقصی» در سرزمین‌های اشغالی گروه‌های هکری، همچون «حنظله» بار‌ها به زیرساخت‌های سایبری رژیم صهیونی حمله کرده و اطلاعات آنها را در اختیار گرفته‌اند.

از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی، یکی از ابعاد جنگ در منطقه حملات سایبری علیه زیرساخت‌های طرفین درگیری بوده و رژیم صهیونی در این یک سال، با وجود آنکه تلاش بسیاری برای آسیب زدن به توان رزمی حماس در غزه کرده و به تازگی نیز کوشیده است تا با لبنان وارد معرکه درگیری شود، همچنان از حملات سایبری ضربه می‌خورد.

هفتم اکتبر امسال و در سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، شاهد چندین عملیات سایبری از سوی محور مقاومت بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها هک شدن وبگاه کنست (پارلمان رژیم صهیونی) از سوی گروهی موسوم به «انتقام موعود» بود. همچنین گروه هکری «حنظله» Handala چند روز پیش از سالگرد طوفان‌الاقصی در وبگاه خود اعلام کرد، دو آرشیو محافظت شده با رمز عبور حاوی بیش از ۶۰ هزار رایانامه محرمانه متعلق به «گابریل گابی اشکنازی» وزیر سابق امور خارجه رژیم صهیونی و رئیس سابق ستاد کل ارتش این رژیم را دارد. این گروه در پیامی نوشت: «این داده‌ها تنها بخش کوچکی از دریاچه اطلاعات ما درباره گابی اشکنازی است. آیا مقامات و وزارتخانه‌های فعلی رژیم جعلی صهیونیستی در امان هستند؟ هرگز! از سایه خود بترسید.»

جنگی خاموش در جریان است
رژیم صهیونی با در اختیار داشتن واحد ۸۲۰۰ تلاش گسترده‌ای را برای عملیات سایبری و روانی علیه محور مقاومت به کار برده است. واحد ۸۲۰۰ یک سازمان مخفی اطلاعاتی در سرزمین‎های اشغالی است که مسئولیت هک سیستم‌ها، شنود الکترونیک، رمزگشایی کد‌ها و کدگذاری دیجیتالی را به‌عهده دارد و زیرمجموعه آمان (معاونت اطلاعات ارتش صهیونی) به شمار می‎آید. افزون بر فعالیت‌های زیرساختی و سخت‌افزاری، در بعد عملیات روانی نیز اعضای این واحد در پوشش کاربران شبکه‌های اجتماعی به شایعه‌پراکنی، ترور شخصیتی رهبران مستقل جهان، ایجاد درگیری‌های مذهبی و سیاسی و... مشغول هستند. با وجود توانایی رژیم صهیونی در مقابله سایبری با دشمنانش، اما طرف مقابل نیز از قدرت قابل توجهی برخوردار است؛ در حدی که واحد ۸۲۰۰ نیز دستخوش حمله سایبری شد و گروه هکری حنظله پس از عملیات طوفان‌الاقصی، شرکت ArrowNet، بازوی فنی یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونی را که مدعی هستند قوی‌ترین تجهیزات سایبری دنیا را دارند، هک کردند و عکس فرمانده یگان ۸۲۰۰ و برخی مسئولان این شرکت امنیتی را که هیچ اطلاعاتی از آنها موجود نیست، افشا کردند. نام گروه هکری حنظله در یک سال گذشته در اخبار مربوط به فعالیت‌های سایبری زیاد به گوش می‌خورد و تمرکز آنها بر حمله علیه زیرساخت‌های رژیم صهیونی بود.

طی هک «مؤسسه بیمه ملی» رژیم صهیونی، اطلاعات ۸ میلیون بیمه شده صهیونیست، از جمله اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات محل سکونت افراد در اختیار یک گروه هکری عراقی قرار گرفت. حمله سایبری به پایگاه اینترنتی وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس از سوی یک گروه هکری با نام Nethunter، نفوذ به سامانه‌های وزارت دادگستری رژیم صهیونی و در اختیار گرفتن ۳۰۰ گیگابایت داده شامل نامه‌ها، اسناد رسمی، مشخصات کارکنان، آدرس، شماره تلفن، رایانامه و ... از دیگر ضرباتی است که اشغالگران در ماه‌های اولیه طوفان‌الاقصی متحمل شدند. پس از حمله سایبری به وزارت دادگستری رژیم اشغالگر، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» این حمله را بخشی از پاسخ احتمالی ایران به شهادت نیرو‌های ایرانی در حمله تروریستی به ساختمان سفارت در دمشق برشمرده بود.

مکمل وعده صادق ۲
همچنین گروه هکری حنظله همزمان با عملیات «وعده صادق ۲»، اعلام کرد به سامانه راداری رژیم صهیونی حمله کرده است. این گروه سامانه‌های راداری رژیم صهیونیستی را نقض و پس از نفوذ به سامانه‌ها، صد‌ها هزار پیامک تهدیدآمیز برای ساکنان سرزمین‎های اشغالی ارسال کرده است. در این پیام هشدار داده شده بود: «شما فقط چند ساعت فرصت دارید تا سیستم‌های خود را تعمیر کنید.» «سردار جباری» مشاور فرمانده کل سپاه پس از عملیات موشکی وعده صادق‎۲ که روز دهم مهرماه در پاسخ به ترور «شهید آیت‎الله سیدحسن نصرالله»، «سردار شهید نیلفروشان» و «شهید اسماعیل هنیه» صورت گرفت، گفت: «۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف تعیین شده برخورد کرد، البته قبل از آن حملات سایبری داشتیم که موجب اصابت موشک‌ها به طور دقیق به اهداف شد.»

 اقدامات سایبری محور مقاومت موجب شده است تا برخی مقامات رژیم در ماه‌های گذشته از ایجاد یک «گنبد آهنین سایبری» سخن بگویند. «آویرام اتزبا» رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت ملی سایبری رژیم صهیونی هم گفت: «این یک جنگ خاموش است، جنگی که قابل مشاهده نیست.» وی اعلام کرد، این رژیم از زمان حمله هفتم اکتبر با افزایش قابل توجهی از حملات سایبری از سوی ایران و متحدانش روبه‌رو شده است. به گفته وی، ایران و متحدانش سعی دارند هر چیزی را که می‌توانند هک کنند. آویرام اتزبا مدعی شده است، از زمان آغاز جنگ حدود ۸۰۰ حمله مهم خنثی شده که از جمله اهداف این حملات سازمان‌های دولتی، ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده‌اند.

مسئله ایجاد گنبد آهنین سایبری سال ۲۰۲۲ نیز در میان مقامات رژیم صهیونی مطرح شده بود. رسانه‎های صهیونی دسامبر آن سال گزارش دادند که تل‎آویو، امارات، بحرین و مراکش نشست‌هایی را برای بحث درباره ایجاد یک پلتفرم مشترک برای دفاع سایبری «در برابر افزایش تهدیدات هکر‌های ایرانی» برگزار کردند. «چاک فریلیچ» پژوهشگر مؤسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «دشمن اصلی اسرائیل در جنگ‌های آنلاین یعنی ایران، «دشمنی چشمگیر» است.» او حملات ایران را با هدف خرابکاری و نابودی زیرساخت‌ها و همچنین جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و انتشار اطلاعات غلط برای اهداف تبلیغاتی دانست. وی ایران را «یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری» برشمرد و گفت: «اسرائیلی‎ها با وجود قدرت در این زمینه، بار‌ها مغلوب ایران شده ‎اند.».

اما شاید شدیدترین ضربه در روز‌های گذشته مربوط به عملیات «یگان سایبری رضوان» حزب‌الله باشد که موفق به هک وزارت امنیت ملی رژیم صهیونی و تمام ۱۱ سازمان زیر مجموعه آن، از جمله پلیس، اداره سلاح و مهمات، سازمان زندان‌ها، آتش‌نشانی و... شدند و اطلاعات تمام شهرک‌نشینان دارای سلاح را به دست آورده و برخی از آنها را منتشر کردند. وزارت امنیت ملی هماهنگ‌کننده نهاد‌های امنیتی است و اکنون اطلاعات مأموران نهاد‌های اطلاعاتی رژیم اشغالگر در اختیار نیرو‌های نظامی حزب‌الله قرار گرفته است.

عملیات طوفان‌الاقصی و جدال سایبری بین رژیم صهیونی و محور مقاومت، اهمیت جنگ در زمین نامرئی را بیش از گذشته به رخ کشید؛ جنگی که اگر در روی زمین به پایان برسد، بعید است که در فضای سایبر پایان بپذیرد و دو طرف به افزایش توان دفاعی و همچنین تهاجمی خود در این عرصه ادامه خواهند داد.