صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۳۲۸۳
نگاهی به در هم شکستن روابط سیاسی رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌‌الاقصی

دیگر هیچ چیز عادی نیست

پایگاه بصیرت / احسان بهاری/ گروه سیاسی

طوفان عملیات طوفان‌الاقصی دامن معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی را گرفت. پس از اینکه امارات و بحرین در قالب پروژه آمریکایی «پیمان ابراهیم» رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند، این بار نوبت عربستان سعودی بود که در این مسیر گام بردارد. ورود عربستان به این پروژه کار را می‌توانست به اتمام برساند و مشروعیت سیاسی عربستان تا حدود زیادی تأمین شود. اقدامات مقدماتی نیز در این مسیر انجام شده بود؛ از جمله اینکه چندی پیش پروازی که عازم تل‌آویو بود، به دلیل آنچه نقص ‌فنی خوانده شد، در عربستان سعودی فرود آمد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» همان زمان در گزارشی اعلام کرده بود، مسافران اسرائیلی پس از رسیدن به عربستان، با اسکورت نیروهای امنیتی سعودی، به هتلی در فرودگاه جده منتقل شدند و یک شب را آنجا سپری کردند.
یکی از مسافران این پرواز پس از نشستن در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل به آسوشیتدپرس گفته بود: «در عربستان همه ما با استقبال بسیار خوبی از سوی سعودی‌ها رو‌به‌رو شدیم.» حتی برخی دیگر از مسافران گفته‌اند که سعودی‌ها به زبان عبری به آنها سلام کرده‌اند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به تازگی طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد، توافق عادی‌سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی نزدیک است و دیگر کشورها نیز به آن خواهند پیوست. مقامات‌ تل‌آویو مدعی بودند جز عربستان، کشورهای عربی و اسلامی دیگری از جمله عمان، لیبی و اندونزی نیز در مسیر عادی‌سازی روابط قرار دارند.
همه مقدمات لازم برای انجام این پروژه به درستی پیش رفت تا هفتم اکتبر که عملیات «طوفان‌الاقصی» به وقوع پیوست و همه نقشه‌های دشمنان «بیت‌المقدس» را از بین برد تا جایی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۲۸ مهر در یک سخنرانی گفت: «یکی از دلایل حمله حماس این بود که می‌دانست من می‌خواهم با عربستان سعودی گفت‌وگو کنم. حدس بزنید چه خبر بود: عربستان می‌خواست اسرائیل را به رسمیت بشناسد.»
یکی از مهم‌ترین دستاوردهایِ محقق شده این عملیات ناکام گذاشتن ایده عادی‌سازی و برهم زدن برنامه‌ریزی‌های چند سال اخیر رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی است که خیلی زود آثارش را نشان داد؛ عربستان که مهم‌ترین مهره مرحله دوم عادی‌سازی بود، پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» اعلام کرد، گفت‌وگوهای عادی‌سازیِ روابط خود با رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند.
در همین راستا «یورونیوز» به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود: «منبعی نزدیک به دولت عربستان خبر داده است که ریاض در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس تصمیم گرفته است تا گفت‌وگوها در خصوص عادی‌سازی احتمالی روابط خود با اسرائیل را متوقف کند.» این منبع گفته بود که نظام پادشاهی عربستان تصمیم متوقف کردن مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به اطلاع مقامات آمریکایی رسانده است.
این مسئله فقط به عربستان خلاصه نمی‌شود؛ بلکه اعتراضات و راهپیمایی‌های مردمی علیه رژیم صهیونیستی در جای جای جهان حکایت از این دارد که مردم دنیا پس از سالیان سال چهره حقیقی رژیم صهیونیستی را که در پشت بزک‌های رسانه‌ای پنهان شده بود، دیده‌اند؛ از همین رو به خیابان‌ها هجوم آورده‌اند تا چهره وحشی و کودک‌کش آن را به زیر بکشانند. مطمئناً این مسئله می‌تواند بر روابط و رویکردهای دولت‌ها با رژیم صهیونیستی تأثیر بسزایی بگذارد.
نکته حائز اهمیت این است که این روزها سطح بی‌اعتمادی به سازوکارهای سیاسی و امنیتی در عمق اراضی اشغالی نیز افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های مختلف، روند «مهاجرت معکوس» از اراضی اشغالی به شدت افزایش یافته است. 
روندی که قبل از عملیات طوفان‌الاقصی نیز به استناد آمارها و اطلاعاتی که آژانس‌های مهاجرتی اروپایی ارائه می‌کردند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و اکنون اوج‌گیری قابل ملاحظه‌ای داشته است. در این میان، باید توجه داشت که بسیاری از اسطوره‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از خود نزد شهروندانش نیز درهم شکسته و اینطور به نظر می‌رسد که سطح سرمایه اجتماعی رژیم اسرائیل نزد شهروندانش به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. معادله‌ای که در کلیت خود از ضربات سنگینِ عملیات طوفان الاقصی بر پیکره بی‌جان صهیونیست‌ها حکایت دارد.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی ضربه زدن به وجهه ساختگی صهیونیست‌ها بود. آنها در سالیان اخیر سعی کرده بودند با استفاده از کلیدواژه «هولوکاست» خودشان را مظلوم نشان دهند و به افکارعمومی دنیا القا کنند که همواره مورد ظلم واقع شده‌اند و دیگران به آنها آسیب رسانده‌اند!
اما اقدامات ارتش صهیونیستی در روزهای اخیر (که اوج آن را می‌توان در بمباران بیمارستان المعمدانی غزه دید)، همه مظلوم‌نمایی‌هایِ صهیونیست‌ها را از بین برد، آنها پیش از عملیات طوفان‌الاقصی نیز کودکان زیادی را کشته بودند، ولی به دلیل فضای رسانه‌ای غالب جهانی دیده نمی‌شد؛ اما شرایط فعلی جهان موجب شد کودک‌کشی‌های‌شان به گوش مردم دنیا برسد که همین مسئله نیز واکنش‌های مردمی در سطح جهان را به دنبال داشت؛ تا جایی که مردم در نقاط گوناگون جهان، از جمله آمریکا، فرانسه، اسپانیا، هلند، انگلستان، بلژیک و اسپانیا اعتراض خود را به اقدامات اسرائیل با راهپیمایی علیه این رژیم نشان دادند.
در این میا،ن اعتراضات در اسپانیا شکلی ویژه‌تر داشت؛ جایی که «ایون بیلارا» وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا در سخنانی در واکنش به اتفاقات این روزهای غزه، گفت: «اسرائیل صدها هزار نفر را بدون برق و آب و غذا رها کرده و اقدام به بمباران غیرنظامیان می‌کند که یک مجازات دسته‌جمعی و نقض خطرناک قوانین بین‌المللی است و می‌توان آن را جنایت جنگی و نسل‌کشی دانست.»
این روند تا جایی ادامه داشت که حتی نشریه آمریکایی «نیوزویک» گفته بود: «هولوکاست واقعی جنایات اسرائیل در غزه است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات