فداحسین مالکی در زاهدان جزئیات هجدهمین نشست هماندیشی مجلس شورای اسلامی و دولت را که با حضور محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی، بههمراه بیش از 80 نماینده مجلس برگزار شد، تشریح کرد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس و رئیس نشست هماندیشی مجلس و دولت اظهار داشت: علت دعوت مجدد وزیر صمت گستردگی موضوعات مرتبط با این وزارتخانه بوده است.
وی گفت: در این نشست بنده با اشاره به سال «سرمایهگذاری برای تولید»، خواستار روشن شدن نقاط کور سیاستگذاری صنعتی و تجاری و بهبود فضای کسبوکار و اشتغال شدم.
مالکی افزود: همچنین ضمن اشاره به چهاردهمین نشست هماندیشی که طی آن وزیر صمت وعدههایی از جمله "جبران خسارات ناترازی انرژی به تولیدکنندگان، راهاندازی پایگاه شفاف اکتشاف، تفویض اختیار تخصیص ارز صنایع به استانها، خصوصیسازی خودروسازی، حمایت از صنایع کوچک و متوسط و تسهیل واردات خودروهای کارکرده و اتوبوسها" را داده بود، از وزیر خواستم پیشرفت این وعدهها را تشریح کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در ادامه به بیان دیدگاهها و پرسشهای خود پرداختند که اهم آن مطالب شامل موارد زیر است؛
وی ابراز کرد: محمد اتابک در پاسخ به پرسشها، به مهمترین موضوعات مطرحشده بهشرح زیر پرداخت؛
1. تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط
ـ مبلغ 2000همت برای تسهیلات در نظر گرفته شده است، اما بانکها بیشتر به صنایع زودبازده پرداخت کردهاند.
تفکیک وامهای صنایع بزرگ و کوچک در بانک ملی اجرایی شده و در حال پیگیری برای تعمیم به سایر بانکها است.
2. اکتشاف معادن
ـ برنامهریزی برای 2میلیون کیلومتر اکتشاف خطی و هوایی با مشارکت بخش خصوصی طی سه سال آینده.
احیای مؤسسه دانش زمین و بارگذاری تمام دادههای اکتشافی در سایت مربوطه.
3. تفویض اختیار تخصیص ارز به استانها
ـ بهدلیل اعمال نفوذ در برخی استانها، این طرح هنوز بهطور کامل اجرایی نشده و در حال پیگیری است.
4. اقتصاد دریامحور
ـ تعریف 15 پروژه دریامحور، که سه مورد آن از جمله اکتشاف مواد نادر و منیزیم آغاز شده است که مسئولیت این پروژهها با سازمان زمینشناسی کشور است.
5. کشندههای متوقف در مرزها
ـ کشندههای دارای ثبت سفارش یا مجوز با رایزنیهای صورتگرفته میان وزارت صمت و دارایی وارد شدهاند.
ـ برای خودروهای فاقد مجوز و ثبت سفارش، نیاز به مصوبه دولت برای ترخیص وجود دارد.
6. تأمین اتوبوس
ـ پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان داخلی از محل صندوق توسعه وزارتخانه.
ـ توافق برای تولید 700 دستگاه اتوبوس با تسهیلات 9درصدی توسط شهرداری و وزارت راه.
7. خصوصیسازی خودروسازی
تصمیم به واگذاری سایپا از طریق فراخوان عمومی به بخش خصوصی (بهخلاف ایرانخودرو).
8. کیفیت خودروهای داخلی
واردکردن دستگاه کرش (شبیهساز تصادف) برای استانداردسازی کیفیت.
ـ نظارت بر کیفیت خودروها توسط سازمانی مستقل از خودروسازان و وزارت صمت، زیرمجموعه سازمان ملی استاندارد و معاونت اول رئیسجمهور.
مالکی در پایان گفت: بررسی عملکرد وزارت صمت نشان میدهد از وعدههای مطرحشده در چهاردهمین نشست هماندیشی، تنها رقابتی شدن بازار خودرو و ورود بخشی از خودروهای جانبازان محقق شده است، با این حال، برخی اقدامات مانند "احیای مؤسسه دانش زمین، تفکیک وامهای صنعتی و آغاز پروژههای دریامحور" گامهای مثبتی در راستای بهبود فضای تولید و تجارت کشور محسوب میشوند.