اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۲۱

۳۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان، پس از قرعه‌کشی خودرو به کدام بازار می‌رود؟

براساس آمار مقدماتی حدود ۶ میلیون نفر در طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو شرکت، که از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر  در ایران‌خودرو و مابقی در سایپا ثبت‌نام کرده‌اند.
قیمت محصولات عرضه‌شده ایران‌خودرو بین ۶۸ تا ۸۰ میلیون تومان و قیمت محصولات عرضه‌شده سایپا هم بین ۴۸ تا ۶۹ میلیون تومان بود.
اگر قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را به طور میانگین ۶۰ میلیون تومان در نظر بگیریم و البته از افرادی که از یک خانواده و با داشتن یک مقدار ثابت پول، برای بالا بردن شانس قرعه‌کشی، ثبت‌نام کرده‌اند بگذریم،  یعنی حدود ۶ میلیون نفری که در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده‌اند مجموعا ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان وجه برای خرید خودرو در اختیار دارند که معادل ۱۷ درصد نقدینگی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی کل کشور است.
از آنجا که فقط ۲۵۰۰۰ خودرو به مردم فروخته خواهد شد، ۵ میلیون و ۹۷۵هزار نفر دیگر در این قرعه‌کشی بازنده خواهند بود و پولشان در کنار می‌ماند که حدودا ۳۵۸,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌شود.
قطعا این پول در حساب بانکی متقاضیان است و آنها پس از شکست در خرید خودرو، تلاش خواهند کرد پولشان را صرف خرید کالاهای دیگری کنند تا از قافله تورم عقب‌نمانند. به این حجم عظیم پول می‌توان نقدینگی سرگردان گفت که از یکشنبه با اعلام نهایی نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو و سایپا به جای بازار خودرو، راهی سایر بازارها خواهد شد.
بنابراین می‌توان گفت همین قصه قرعه‌کشی خودرو نشان داد که حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور در دست مردم است. احتمالا عده‌ای به پول خود در حساب بانک‌ها دست نخواهند زد اما به نظر می‌رسد اکثر این افراد، از روز دوشنبه این هفته پولشان را راهی سایر بازارها خواهند کرد تا سود بیشتری به دست آورند، باید دید بورس، طلا، ارز و مسکن، کدام یک برای مردم جذاب‌تر است؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات