حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه سوم شهریور ماه در آیین تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمانهای حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر ایشان برگزار شد، عنوان کرد: شهادت در نگاه اسلامی، صرفاً کشتهشدن در میدان جنگ نیست؛ بلکه مسیر رسیدن به مقام شاهد بودن است.
وی افزود: تعبیر لطیفی که حضرت امام خمینی (ره) به کار بردند، این بود که:«ما برای شهادت به دنیا میآییم»، و در اصل، «لِتُستَشهَدوا»، یعنی «برای آنکه به مقام شهادت برسید» آفریده شدهاید. این تعبیر، شهادت را از یک حادثه فیزیکی، به یک مقام معنوی و عرفانی ارتقا میدهد.
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی عنوان کرد: در زبان عربی، فعل "استشهد" به معنای "شاهد شدن" است، نه صرفاً "کشتهشدن". شهید، کسی است که شاهد میشود؛ اما نه هر شاهدی. او شاهد حقیقت است، شاهد راه، شاهد حجت الهی، و گواه زندهای بر درستی یک مسیر.
وی ادامه داد: در فقه نیز، بین تلقی شهادت و ادای شهادت تفاوت وجود دارد. تلقی شهادت، مستحب است؛ یعنی حضور و مشاهدهای آگاهانه. اما ادای شهادت، واجب است؛ یعنی وقتی چیزی را با چشم دیدهای و حقیقت را دانستهای، باید آن را بیان کنی. شهید، هر دو را با خود دارد؛ هم دریافت حقیقت و هم اعلان آن، با جان خویش.
شهادت، دریچهای است که اگر بسته شود، آبشخور تمدن دینی ما خشک میشود
حجتالاسلام خمینی با اشاره به اینکه حضرت امام تعبیر زیبایی داشتند :«شهید کسی است که نظر میکند به وجهالله» یعنی حقیقت را میبیند، فراتر از آنچه چشمهای عادی میبینند، تصریح کرد: این، همان تلقی شهادت است. اما در مرحله ادای شهادت، شهید، حجت و نشانهای میشود برای مردم، تا راه را گم نکنند، تا حقیقت فراموش نشود.
وی ادامه داد: در مکتب ما، تشیع یعنی عاشورا، و هویت شیعه با فرهنگ شهادت پیوند خورده است. تشیع یعنی زنده ماندن با شهادت، یعنی برخاستن از خاک و خون، یعنی ققنوسوار از آتش و آوار برخاستن. ملت ما، بدون شهادت، نمیخروشد، نمیبالد، و قد نمیکشد.
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاکید کرد: به تعبیر امام راحل: «ما را بکشید، ملت ما بیدارتر میشود». این بیان، فلسفه حماسهسازی از شهادت را بهخوبی روشن میکند.
وی افزود: شهادت، دریچهای است که اگر بسته شود، آبشخور تمدن دینی ما خشک میشود. ما حیاتمان را از خون شهدا میگیریم. شهید، در تلقی شهادت به مرتبهای میرسد که اولون و آخرون به او غبطه میخورند. او راه صد ساله را در یک شب طی میکند و در ادای شهادت، الگویی زنده میشود که مشعل راه ملتهاست.
ما در احدی الحسنیین هستیم؛ یا پیروز میشویم، یا شهید
حجتالاسلام خمینی بیان کرد: اما نباید فراموش کرد: هر قتلی شهادت نیست. شهادت، مشروط به این است که قتل در راه خدا باشد؛ فی سبیلالله. خداوند در قرآن میفرماید: «و لا تحسبن الذین قُتِلوا فی سبیل الله أمواتا» یعنی این "فی سبیل الله" بودن است که مرگ را به حیات جاودان تبدیل میکند.
وی ادامه داد: در واقعه احد، وقتی مشرکان فریاد زدند: «کشتههای ما و شما برابرند»، پیامبر (ص) با صراحت فرمودند: کشتههای ما در بهشتاند، کشتههای شما در آتش زیرا ملاک، انگیزه و جهت حرکت است؛ «لِلّه» بودن یا نبودن.
حجتالاسلام خمینی تاکید کرد: همین معنا را بزرگان فقه ما نیز با عنوان «حیثیت تقلیدیّه» بیان کردهاند؛ یعنی آنچه حقیقت شهادت را میسازد، جهت آن است، نه صرف کشته شدن. به همین خاطر امام خمینی (ره) فرمودند: «ما در احدی الحسنیین هستیم؛ یا پیروز میشویم، یا شهید» و آنچه مهم است، آن است که برای خدا باشیم، در راه خدا حرکت کنیم، و برای خدا بایستیم.
وی افزود: زندگی ائمه اطهار علیهمالسلام نیز با نگاهی ظاهری، ممکن است متنوع و حتی متناقض به نظر برسد؛ اما در باطن، همه در مسیر واحدی بودند: مسیر بندگی و فدای جان در راه حق.
نباید در ظاهر کارها غرق شویم؛ چه منِ طلبه ساده، چه افراد مهم و اثرگذار در کشور
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد: گاهی ائمه علیهمالسلام در حکومت بودند، گاهی از حکومت کنار گذاشته شدند. گاهی جهاد کردند، گاهی صلح. گاهی مثل امام رضا علیهالسلام به ولایتعهدی رفتند و گاهی مثل امام حسن مجتبی علیهالسلام در اوج، رها کردند.
وی افزود: شاید کار امام مجتبی (علیهالسلام) در دوره حیات، به ظاهر سادهتر از آن چیزی باشد که بر سیدالشهدا علیهالسلام گذشت، اما واقعیت آن است که اصالت با «لله» بودن است. تفاوت اصلی انسانهای بزرگ و انسانهای ناسالم در همینجاست؛ وگرنه ظاهر اعمال، ممکن است مشابه باشد.
حجتالاسلام خمینی تاکید کرد: امیرالمؤمنین (علیهالسلام) وقتی میجنگید، با همان آرایش نظامی میجنگید که لشکر معاویه میجنگید. او قلب داشت، یمین داشت، میمنه و میسره داشت؛ همه قواعد جنگ رعایت میشد. اما فرق در این بود که او برای خدا میجنگید و دیگری برای نفس خویش.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید عرض کنم، این است که ما نباید در ظاهر کارها غرق شویم؛ چه منِ طلبه ساده، چه افراد مهم و اثرگذار در کشور. در زندگی همه ما این «لله بودن» وجود دارد. همان امضایی که میزنیم، همان جوابی که میدهیم، همان حرفی که میزنیم همه میتوانند برای خدا باشند یا برای خودمان.
مقام معظم رهبری روز گذشته نکات بسیار مهمی را مطرح کردند
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر کسی نامهای را امضا میکند تا در مقام خود باقی بماند، آن حرکت از شیطان است. اما اگر برای خدا، برای یک آرمان الهی، برای حق مردم و رضای الهی باشد، آن کار خدایی است.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «إنما الأعمال بالنیات و لکل امرئٍ ما نوى» یعنی اعمال بسته به نیت است و هر کسی به اندازه نیتی که دارد، پاداش میگیرد.
حجتالاسلام خمینی بیان کرد: در ماجرای هجرت، پیامبر فرمودند: کسی که برای ازدواج یا تجارت هجرت کرده، مثل کسی نیست که برای خدا و رسولش هجرت کرده است؛ ظاهر حرکت یکی است، اما نیت مسیر را جدا میکند.
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بیان کرد: الحمدلله روز گذشته، مقام معظم رهبری (حفظهالله) در سخنانشان، ضمن تأیید برادر بزرگوارمان جناب آقای پزشکیان و روند حرکت دولت، نکات بسیار مهمی را که باید جامعه به آن توجه داشته باشد، مطرح کردند.
وی ادامه داد: مهمترین داستان امروز ما، داستان انسان بودن و برای خدا بودن است. البته این مسیر تلخیهایی دارد، اما ثمرهاش، آن میوه شیرین انسجام، ایستادگی و رشادت ملی است.
عوامل تثبیت انسجام را تقویت کنیم و موانع آن را از میان برداریم
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه واقعیت آن است که در این مدت، آنگونه که شایسته بود، از این زاویه به عملکرد دولت محترم پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در این دوره، با افتخار کارنامهای درخشان از خود به جای گذاشت.
وی ادامه داد: از رئیسجمهور محترم تا مجموعه همکاران ایشان، بهویژه در حوزههای کلیدی، در شرایط سخت، در بحبوحه جنگی آشکار با رژیم صهیونیستی و حامیان جهانیاش، اقدامات بزرگی کردند. این فقط جنگ با رژیم صهیونیستی نبود؛ پشت صحنه، تمام دنیای ظلم و زور ایستاده بودند.
حجتالاسلام خمینی افزود: در چنین شرایطی، توزیع مناسب، تولید پایدار و حضور مستمر در میدان، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. این چیزی است که کمتر به آن پرداخته شد. انسجامی که در جامعه شکل گرفت، اتفاقی نبود.
وی گفت: این انسجام، از دل بحران برآمد. خداوند، دلها را به هم نزدیک کرد. شکر این نعمت آن است که علل آن را بشناسیم، عوامل تثبیت آن را تقویت کنیم و موانع آن را از میان برداریم.
او ادامه داد: همه نظرسنجیها و تحلیلها نشان داد که سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بهطور چشمگیری افزایش یافت. جامعه متحد شد و دلها نزدیک شد. دلها دست خداست و این پیوند دلها، به خواست و اراده الهی، برای ما فرصت تازهای آفرید.
نیروهای مسلح یکی از ارکان اصلی ایجاد انسجام ملی هستند
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی افزود: این امر بسیار ارزشمندی است و باید قدر آن را دانست. البته همینجا که نگاهم به آقای نصیرزاده افتاد، نباید از نقش درخشان نیروهای مسلح نیز غافل ماند. هرچند الان محل بحث درباره این موضوع نیست، اما همانگونه که پیش از این نیز اشاره کرده بودم، نیروهای مسلح یکی از ارکان اصلی ایجاد انسجام ملی هستند.
وی گفت: در بحث انسجام، آنچه اهمیت دارد، این است که مجموعه جامعه به خرد جمعی حاکم بر مدیریت کشور اعتماد کند. امروز که مقام معظم رهبری اینچنین صریح از دولت و شخص رئیسجمهور محترم حمایت کردهاند، نشانه روشنی از هماهنگی و همدلی در رأس حاکمیت است.
حجتالاسلام خمینی افزود: ما باید بپذیریم که جمهوری اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته، همواره مبتنی بر خرد جمعی تصمیم گرفته است. اگر فرآیندی طی شد و به نتیجهای رسید، همه باید از آن حمایت کنیم. البته همه ما علاقهمندیم تحلیلهای جدید ارائه دهیم؛ این اشکالی ندارد. اما این تحلیلها را باید در اختیار کسانی گذاشت که بار تصمیمگیری را بر دوش دارند.
وظیفه اول و آخر دولت اسلامی توجه به محرومان است
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تصریح کرد: تصمیمگیری نیاز به دانش، اطلاعات، و اشراف بر وضعیت جبهه دشمن و جبهه خودی دارد. ممکن است بنده یا شما به عنوان فردی بیرون از فرآیند تصمیمگیری، از بسیاری جزئیات بیاطلاع باشیم. پس اعتماد به نهاد تصمیمگیری کشور یکی از شروط انسجام ملی است.
وی ادامه داد: امروز مجموعهای در رأس کار هستند که هم مورد قبول هستند، هم توانایی و نیت خیر آنها محرز است. بنده هم بهتر از آنها نمیفهمم؛ تصمیمگیران همانهایی هستند که باید باشند. بالادستی آنها نیز رهبری عزیز انقلاب است که هماهنگی نهایی و تأیید تصمیمها را بر عهده دارند.
حجتالاسلام خمینی افزود: در این دوره، سختیهای فراوانی طی شد؛ آن هم سختیهایی بسیار ملموس. در این میان، اجازه دهید نکتهای را عرض کنم که در گذشته نیز خدمت دوستان گفتهام: دولت اسلامی، وظیفه اول و آخرش توجه به محرومان است.
وی گفت: ما نباید گرفتار نگاههای خاص طبقات مرفه شویم. همانطور که امام خمینی فرمودند، انقلاب ما متکی بر فریاد «اللهاکبر» همه مردم بود، اما بیش از همه، مدیون حمایت محرومان است.
توجه به محروم، گاهی از مسیر توجه به تولیدکننده است
تولیت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاکید کرد: توجه به محروم، گاهی از مسیر توجه به تولیدکننده است. یعنی اگر به تولیدکننده کمک میشود، باید در نهایت هدف، کمک به کارگر و کشاورز و طبقات زحمتکش باشد. توجه به بالادست، نباید به معنای غفلت از زیردست باشد. انقلاب ما از دل همین طبقات برآمده؛ نباید روزی برسد که گرفتار حلقهای خاص شویم که دغدغهشان، درد مردم نیست.
وی افزود: این دوره، دوره جنگ، جهاد، ایستادگی و مقاومت بود. تلخیهایی داشت، اما شیرینی بزرگ آن، شکلگیری دوباره انسجام ملی بود. و آنچه از دل این انسجام بیرون میآید، هرچه باشد، باید حمایت شود. هرکس به زبان خود، اما پای تصمیمات نظام بایستد.
هیچ حرکت انسانی اصالت ندارد، مگر آنکه برای خدا باشد
حجتالاسلام خمینی عنوان کرد: شما هم که در این جایگاهها قرار دارید، بدانید: هیچ حرکت انسانی اصالت ندارد، مگر آنکه برای خدا باشد وگرنه همه چیز میشود حرکتهای بیریشه که میآیند و میروند. اما آنان که برای خدا گام برداشتند، «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون» هستند. حتی اگر به خاک نیفتند، باز هم شهید هستند؛ چراکه شاهد میشوند، هم در این دنیا و هم در آخرت. به شرط آنکه نیت، نیت خالص باشد.
وی ادامه داد: در پایان، لازم میدانم به نوبه خودم، هرچند شاید چندان ارزشی نداشته باشد، از یکایک دوستان عزیز که در این ایام زحمت کشیدند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. البته نباید فراموش کرد که خود انتخابات سال گذشته نیز از بسترهای بسیار مهم در ایجاد این انسجام ملی بود؛ که البته جای بحث مستقل خود را دارد.