صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۲۴

حرف روز/ آخرین «هفته دولت» تدبیر و امید

شهریور ماه همواره یادآور حادثه تلخ انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ملت ایران دو سال‌ونیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: شهریور ماه همواره یادآور حادثه تلخ انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ملت ایران دو سال‌ونیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
۳۵ سال از آن حادثه تلخ می‌گذرد و هر ساله یاد و نام این شهیدان و خادمان ملت با گرامیداشت هفته دولت، پاس داشته می‌شود؛ اما هفته دولت امسال از نظر قرار گرفتن در سال پایانی دولت یازدهم اهمیت خاصی پیدا کرده است و مردم انتظار دارند در آخرین سال دولت، شاهد تحقق شعارهای دولت از یک سو و آثار و نتایج اقدامات آن، به‌ویژه در موضوع برجام از سوی دیگر باشند؛ چراکه دولت تدبیر و امید همه امیدهایش را به برجام معطوف کرده بود و تصور می‌کرد در پایان مذاکرات و آغاز اجرای برجام، با رفع تحریم‌های ظالمانه، فضای اقتصادی رونق خواهد گرفت و بلافاصله مردم آثار و نتایج آن را مشاهده خواهند کرد. البته پرواضح بود که این نگاه به موضوع مذاکرات هسته‌ای بسیار خوش‌بینانه و ساده‌انگارانه است و امروز وقتی که این موضوع را در کنار بدعهدی‌های آمریکا و طرف‌های غربی قرار می‌دهیم، نتیجه «تقریباً هیچ» را پیش روی ما می‌گذارد.
در این میان نکته مهم و حائز اهمیت این است که به هرحال دولت جمهوری اسلامی در این مقطع با هدف حل مشکل پرونده هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها رویکرد تعامل با غرب را برگزید و بنا را بر اعتماد گذاشت تا به طرف‌های غربی و افکار عمومی جهان نشان دهد، برای حل این مشکل اراده قوی و محکمی دارد، اما نتیجه‌ای که تاکنون حاصل شده و بسیاری از دولتمردان و مسئولان کشور هم به آن اذعان دارند، این است که با وجود عمل به تعهدات از سوی کشورمان، طرف‌های غربی حاضر به اجرای تعهدات خود نیستند. در چنین شرایطی در کنار پیگیری‌های دیپلماتیک، برای تحقق منافع کشور در سند برنامه جامع اقدام مشترک دولتمردان باید به این باور برسند که تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی، عمل در چارچوب اقتصاد مقاومتی است که حتی اگر امروز هم به این نتیجه برسند، شاید تا پایان کار دولت بتوانند قدم‌هایی برای گشایش و برون‌رفت از شرایط موجود بردارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات