نمایشگاه نقاشیهای عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور آمد» در گالری حبیباله صادقی حوزه هنری، فراتر از یک نمایش صرف، به یک رویداد پژوهشی و گفتمانی در حوزه هنرهای تجسمی تبدیل شده است. این نمایشگاه که با نمایش حدود ۳۰ اثر نقاشی رنگ روغن از این هنرمند متعهد برپا شد، تلاش دارد دریچهای تازه به رابطه میان حوزه اندیشه، هنر و حکمرانی آینده با رویکردی حقمدار بگشاید.
موضوع محوری آثار ارائه شده در نمایشگاه «نور آمد»، نَقل تصویری نابودی رژیم صهیونیستی به روایت قرآن و به تصویر کشیدن نصرت الهی بر اهل زمین است. قدیریان با بیانی هنرمندانه و متکی بر مفاهیم دینی و توحیدی، لحظاتی را به تصویر کشیده که خداوند در حال کامل کردن نور بر زمین و عطا کردن نصرت به جامعه است.
ویژگی بارز در سبک قدیریان، حضور مقتدرانه نور است. نور در آثار او، همچون شعلهای مقدس، مفاهیمی عمیق و روحانی را در دل تصاویر جاودانه کرده و با روشنایی خود، راهی به سوی درک عمیقتر از حقیقت و زیبایی باز میکند. این نور، گویی نوری الهی است که به جان تصویر تابیده و هر رنگ و خطی را به حقیقت نزدیک کرده است.
تابلوهایی از واقعه عاشورا و تابلوی سیدالشهداء (ع) در روز عاشورا، با آمیختگی حیرتآور رنگهای گرم و نور، جمله «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را یادآور میشوند. تصاویری از بیتالمقدس در هالهای از نور و ویران شدن صهیون به واسطه ورود لشکر حزبالله در قدس شریف نیز بخش مهمی از محتوای آثار جدیدتر را تشکیل میدهند. همچنین تابلوی جدیدی که تصویری از پیروزی حق علیه باطل یا یادآور قیام امام زمان (عج) است، در میان آثار به چشم میخورد.
آثار نمایشگاه «نور آمد» عمدتاً با تکنیک رنگروغن خلق شدهاند و هنرمند با استفاده از این مدیوم، توانسته عمق و غنای معنایی تصاویر را تقویت کند. نمایش نقاشیها در فضایی متناسب با هر اثر و استفاده از تکنولوژی و نمایشگرهای VR برای ارتباط عمیقتر مخاطب با موضوع، از نکات جالب توجه در ارائه آثار است.
رویکرد نمایشگاه «نور آمد» تفاوت اساسی با نمایشگاههای رایج دارد. این رویداد با تبدیل شدن از یک نمایشگاه صرف به «نقل»، یک پلتفرم جدید و ژانر تازه در ارائه آثار هنری خلق کرده است. دبیر علمی نمایشگاه، «حجتالاسلام جلالی» این رویکرد را یک ضرورت برای خارج کردن روایت از شکل یکسویه و ایجاد فضای گفتمان و گفتوگو در زمینه مباحث معرفتی میداند. در بیانیه نمایشگاه آمده است: ««نقل»، ترکیبی است از تصویر، صوت، فضا و تبیین؛ روایتی که مخاطب را از تماشاگر بودن به مشارکت در معنا میکشاند.»
طراحی گالری به شکل خیمه و نورپردازی خاصی که نور موجود در آثار را بیشتر جلوهگر میکند، فضای زیستبوم خلاقانه نمایشگاه را تقویت کرده و هدف آن یادآوری تابش نور الهی بر اهل زمین است.
بخش مهمی از این رویکرد، برگزاری نشستهای پژوهشی و گفتوگو با مدیران و هنرمندان است. برنامهریزی برای حضور مهمانان ویژه از دانشگاه و حوزه هنری به صورت روزانه برای گفتمان درباره آثار و پاسخ به سؤال «گام بعدی عبدالحمید قدیریان چیست؟» طی ۳۰ روز، نشان از عمقبخشی به جنبه پژوهشی و گفتمانی رویداد دارد.
«عبدالحمید قدیریان» صاحب آثار، هدف از برگزاری این نمایشگاه و ارائه «نقل نور آمد» را تلاش برای تبدیل نگاه توحیدی که جامعه طی ۴۰ سال با آن مواجه بوده، به فضای قابل بحث میداند. او در آیین افتتاحیه این نمایشگاه تأکید کرد: «تصورم این است که نیاز داریم تا جامعه به این باور برسد که خدا زنده است. جامعه هنری از نگاه هنر انقلاب و متعهد خیلی فاصله گرفته است و یکی از علتهایش هم نبود چنین فضای گفتمانی است که زمینه تأمل و تفکر ایجاد کند و در نهایت به تولید اثر بینجامد.»
قدیریان همچنین هدف دیگر خود را پیدا کردن راهی برای آثار آیندهاش عنوان میکند؛ مجموعه آثاری که از دهه ۶۰ جمعآوری شدهاند و لحظاتی را به تصویر میکشند که خداوند به جامعه نصرت عطا کرده است. به تعبیر او، خداوند در حال کامل کردن نور بر زمین است و این آثار، بیانکننده همین نصرت و نور هستند.
نمایشگاه «نور آمد» فراتر از نمایش نقاشی، یک رویداد فکری و معرفتی است که تلاش میکند با خلق پلتفرم «نقل»، هنر را به محلی برای گفتمانهای عمیق در خصوص مفاهیم توحیدی، نصرت الهی و آینده حکمرانی حقمدار تبدیل کند. این نمایشگاه با تأکید مضاعف بر نور به عنوان نماد هدایت و پیروزی، یک گام مهم در جهت آگاهیبخشی و خلق مفاهیم جدید در هنر متعهد به شمار میرود. نمایشگاهی که تا ۱۵ دی برپاست.