تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۲۷۱۱۴
تحلیلگر برجسته برزیلی:

غرور ملی ایرانیان در برنامه هسته‌ای آنها متجلی شده است


به گزارش فارس، "په‌په اسکوبار " (Pepe Escobar) نویسنده و تحلیلگر معروف برزیلی طی یادداشتی که پایگاه اینترنتی "آسیا تایمز " (Asia Times) آن را به چاپ رساند، شایعات مربوط به احتمال بمباران نیروگاه‌های اتمی‌ ایران را که آمریکا و اروپا نیز به آن دامن می‌زنند، جنگ روانی نامید و وقوع چنین حمله‌ای را اشتباه محض خواند.
این نویسنده برزیلی که به خاطر مقاله جنجال برانگیزش با عنوان "تا دیر نشده بن لادن را دستگیر کنید " که درست یک هفته پیش از حملات 11 سپتامبر در آسیا تایمز به چاپ رسید، به تحلیلگری شناخته شده تبدیل شده است، به گفتگوی یک ساعته "لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا " (Luis Inacio Lula da Silva) رئیس‌جمهور برزیل با محمود احمدی‌‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی ‌سازمان ملل در هفته گذشته اشاره کرد و نوشت: داسیلوا در این ملاقات، احمدی‌نژاد را برای بازدید از برزیل در ماه نوامبر به این کشور دعوت کرد و به وی گفت: من برای ایران همان چیزی را آرزو می‌کنم که همیشه برای برزیل خواسته‌ام: دستیابی به یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و غیرنظامی.
اسکوبار با اشاره به ضرب‌الاجل ماه دسامبر "نیکولا سارکوزی " رئیس‌جمهور فرانسه به ایران و همچنین ادعای فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا مبنی بر مهلت سه ماهه گروه هشت به ایران، گفته‌های داسیلوا را حرف یک عقل سلیم در میان جو متشنج ایجاد شده از سوی آمریکا و اروپا علیه ایران دانست.
به گفته تحلیلگر آسیا تایمز، اوباما که در حال حاضر سه جنگ مختلف را در عراق، افغانستان و پاکستان هدایت می‌کند به ایران که در صلح کامل با جهان به سر می‌برد، هشدار داده که اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ثابت کند و در غیر این‌صورت باید با قوانین بین‌المللی مواجه شود.
وی با مورد تمسخر قرار دادن اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر این‌که "بزرگ‌ترین تهدیدی که دنیا با آن روبه‌روست، پیوند بین بنیادگرایی مذهبی و سلاح‌های کشتار جمعی است "، نوشت: آشکار است که نتانیاهو فراموش کرده که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران هم مثل عراق در سال 2003، فاقد هرگونه سلاح کشتار جمعی است. اما برعکس، رژیم صهیونیستی نه‌تنها سلاح کشتار جمعی دارد، بلکه از امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) امتناع می‌کند و با وجود درخواست رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، به بازرسان آژانس ‌اجازه بازدید از نیروگاه‌های اتمی ‌خود را نمی‌دهد.
واکنش شفاف و پر معنی سپاه پاسداران ایران به تهدیدات غرب
اسکوبار با اشاره به شایعات مربوط به ملاقات "سر جان اسکارلت " (Sir John Scarlett) رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (M-I 6) با "مئیر داگان " (Meir Dagan) رئیس موساد درخصوص اجازه عربستان سعودی به رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران، افزود: پادشاه عربستان در این مورد اظهارنظر نکرده است ولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ ایران که برنامه موشکی ایران را تحت کنترل دارد، به خوبی به این شایعات پاسخ داده است. سپاه پاسداران اخیراً موشک‌های دوربرد شهاب 3 و موشک‌های سوخت جامد سجیل (Sajjil) با برد دو هزار کیلومتر را با موفقیت مورد آزمایش قرار داده است.
وی در ادامه به نقل از سرتیب حسین سلامی ‌فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران در مصاحبه با شبکه خبر ایران نوشت: ایران تصمیم ندارد آغازگر حمله موشکی به رژیم صهیونیستی باشد و آزمایش این موشک‌ها به مناسبت سالگرد آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال 1980 بوده است.
این نویسنده با اشاره به کشته شدن دست‌کم 250 هزار ایرانی در این جنگ 8 ساله، به حمایت آمریکا از صدام حسین اشاره کرد که مسبب جنگ تحمیلی علیه ایران بود گرچه بعدها ایالات متحده وی را "هیتلر عصر جدید " نامید.
اگر آمریکا در جریان تاسیسات فردو بود پیش‌تر آن را علنی می‌کرد
اسکوبار در ادامه نوشت: جو متشنج بین‌المللی علیه ایران هنگامی‌ جلوه‌ای مضحک به خود می‌گیرد که سخن از تاسیسات هسته‌ای جدیدی به میان می‌آید که ایران در دل کوه در 30 کیلومتری شمال شهر قم ساخته است.
این نیروگاه که بزرگی آن تقریباً به اندازه یک زمین فوتبال است و با ساختار پیشرفته و بسیار مستحکمی ‌برای غنی‌سازی اورانیوم بنا شده، ظرفیت نگهداری 3 هزار سانتریفیوژ را داراست.
به گفته وی، وجود این نیروگاه به‌موقع و طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌از سوی ایران ابلاغ شد که طبق قوانین بین‌الملل، شش ماه پیش از راه‌اندازی باید به اطلاع این سازمان برسد. علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور ایران که ریاست برنامه هسته‌ای ایران را نیز به‌عهده دارد با اعلام این‌که هیچ مسئله پنهانی در مورد این نیروگاه وجود ندارد، هدف از ساخت آن را مقابله با تهدیدات علیه ایران عنوان کرد.
این تحلیلگر برزیلی ادامه داد: احمدی‌نژاد که خود یک مهندس است، تاریخ شروع به کار این نیروگاه را 18 ماه دیگر اعلام کرده است و طبق جدول زمانی که پیش‌تر مورد بحث و بررسی قرار گرفته، به ‌زودی آماده بازدید بازرسان آژانس خواهد بود. پس مسئله اصلی این است: اگر بازرسان آژانس اجازه بازدید از این نیروگاه را دارند، پس در آن ‌جا هیچ سلاح اتمی‌ تولید نمی‌شود.
اسکوبار ساخت تاسیسات فردو را واکنشی منطقی از سوی ایران در جواب به تهدیدهای مکرر بوش و رژیم صهیونیستی به بمباران ایران دانست و حمله رژیم صهیونیستی به شهر مقدس قم را همانند بمباران واتیکان از سوی آمریکا بهت‌آور و واکنش‌برانگیز دانست.
این نویسنده برزیلی افزود: دولت بوش، طبق گفته‌های مقامات ارشدش به ابررسانه‌های آمریکا، از مدت‌‎ها قبل از وجود این نیروگاه آگاه بوده ‌است. این مسئله، این سوال را به وجود می‌آورد که در این‌صورت، چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی، زمانی که وجود این نیروگاه هنوز به آژانس ‌گزارش نشده بود، مسئله ساخت آن را علنی نکردند؟
وی با بیان این مطلب که تاسیسات فردو، اورانیوم را تنها تا میزان 5 درصد یعنی میزان متعارف برای استفاده غیرنظامی‌ از انرژی اتمی ‌غنی‌سازی می‌کند، ادامه داد: سلاح اتمی، اورانیوم 90 درصد نیاز دارد. این نیروگاه اورانیوم هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) که برای غنی‌سازی لازم است، تولید نمی‌کند. در نتیجه، نیروگاه قم دلیل دیگری بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است. مسئله‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ‌صحت آن را تائید کرده است.
دیکتاتورهای عرب، آمریکا و اروپا از قدرت گرفتن ایران در منطقه وحشت دارند
اسکوبار با اشاره به برنامه هسته‌ای برزیل نوشت: برزیل هم مانند ایران پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌را امضا کرده ‌است، اورانیوم غنی‌سازی می‌کند، اجازه بازدید نامحدود بازرسان آژانس انرژی اتمی ‌را نمی‌دهد و در گذشته هم جنبه‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را پنهان نگه داشته است.
این تحلیلگر برزیلی با بیان این‌که این کشور تصمیم دارد تا قبل از سال 2007 اورانیوم غنی‌شده صادر کند، ادامه داد: سانتریفیوژهای برزیل توانایی تولید اورانیوم با درصد بالا غنی‌سازی شده را دارند. ولی این مسئله، به اراده سیاسی این کشور بستگی دارد و قانون اساسی این کشور عملاً تولید سلاح هسته‌ای را ممنوع کرده است.
وی با بیان این‌که موقعیت ایران مشابه برزیل است، تصریح کرد: هم بنیانگذار انقلاب ایران، امام خمینی و هم رهبر کنونی این کشور، آیت‌الله خامنه‌ای هر دو تصریح کرده‌اند که تولید سلاح هسته‌ای، خلاف اسلام است و ایران هم مثل برزیل به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
اسکوبار با بیان این‌که دولت آمریکا شباهت‌های بین موقعیت هسته‌ای ایران و برزیل را نادیده می‌گیرد، اظهار داشت: ایران تهدیدی برای رژیم صهیونیستی در خاورمیانه محسوب می‌شود اما مسئله‌ای که هم در مورد ایران و هم در مورد برزیل صادق است، این است که پرونده هسته‌ای این دو کشور، غرور ملی آن‌ها محسوب می‌شود. پس موضوع تحریم در مورد آن‌ها تاثیری نخواهد داشت. چرا که ایرانیان مردم مغرور و با تاریخی غنی هستند و به راحتی تسلیم تهدیدها یا تحریم‌ها نمی‌شوند.
وی با بیان این‌که رژیم صهیونیستی، حاکمان و دیکتاتورهای عرب وهابی، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از قدرت گرفتن ایران در منطقه وحشت دارند و می‌خواهند مانع قوی‌تر شدن آن شوند، نوشت: این دشمنان ایران می‌خواهند از پرونده هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای تغییر رژیم استفاده کنند.
تحلیلگر آسیاتایمز ادامه داد: در صورتی که هدایت جامعه بین‌المللی و تصمیم‌گیری در مورد سیاست جهان به دست فردی مانند نتانیاهو بیفتد، امور جهان پوسیده و سردرگم خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات