صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۱۲۷۱۳۱

رهبر انقلاب در دیدار امیر قطر: دشمن برای همه کشورهای اسلامی برنامه دارد


بصیرت:ولی امر مسلمین جهان در دیدار امیر قطر تاکید کردند همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا خواسته بیگانگان عملی نشود.
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر پنج شنبه در دیدار شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی، امیر قطر و هیئت همراه، روابط جمهوری اسلامی ایران و قطر را، یک رابطه نمونه در منطقه خلیج فارس خواندند و تاکید کردند: منطقه خلیج فارس، باید با همکاری کشورهای این منطقه، به منطقه ای امن و آباد و محلی برای همکاری تبدیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش بیگانگان برای محقق نشدن این موضوع افزودند: همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا خواسته بیگانگان عملی نشود.
ایشان با قدردانی از مواضع دولت و امیر قطر در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه و مسائل بعد از آن، خاطرنشان کردند: در قضیه لبنان و غزه، انتظار این بود که دولت های عربی به لحاظ اسلام، عربیت، و دفاع جوانان مؤمن لبنان و غزه از حق، در کنار آن ها بایستند، اما متأسفانه برخی دولت های عربی موضع خوبی نگرفتند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به رابطه سیاسی ممتاز ایران و قطر و دیدگاه های مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل، تاکید کردند: در روابط اقتصادی نیز باید تلاش بیش تری شود تا سطح همکاری ها بیش از پیش گسترش یابد.
ایشان با ابراز خرسندی از گسترش روزافزون روابط جمهوری اسلامی ایران و قطر، افزودند: یکی از چندین دلیل ارتباط نزدیک دو کشور، وجود دشمنان مشترک برای امت اسلامی و مردم منطقه است.
ولی امر مسلمین جهان تاکید کردند: دشمنان با به حاشیه کشاندن مسائل اصلی، موضوعات غیرحقیقی را به عنوان مسائل اصلی مطرح می کنند و با تاکتیکی خاص، به نوبت، به سراغ کشورهای اسلامی می روند؛ بنابراین همه کشورهای منطقه باید این موضوع را عمیقا درک کنند و همکاری های خود را افزایش دهند.
در این دیدار که دکتر محمود احمدی نژاد- رئیس جمهور کشورمان- نیز حضور داشت، شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی- امیر قطر- با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، از مواضع جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از مسائل اسلامی- عربی، به ویژه موضوع فلسطین قدردانی کرد.
امیر قطر با اشاره به پیوندهای تاریخی ایران و قطر و دیدگاه های مشترک دو کشور در بسیاری از مسائل، افزود: همه کشورهای منطقه باید با مقاومت در مقابل اختلاف افکنی هایی که از خارج تحمیل می شود، زمینه ثبات، امنیت و همکاری بیش تری را در این منطقه فراهم کنند.
وی با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور ایران، اظهار امیدواری کرد: روابط ایران و قطر به ویژه در عرصه مسائل اقتصادی شتاب بیشتری بگیرد.
مذاکرات رئیس جمهور
با امیر قطر
در مذاکرات رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر بر ضرورت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی تاکید شد.
دکتر «محمود احمدی نژاد» و «شیخ حمد خلیفه آل ثانی» همچنین با اشاره به وجود همکاری های خوب و ممتاز بین دو کشور راهکارهای گسترش هر چه بیشتر این همکاری ها را در این بخش های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رئیس جمهور در این دیدار با بیان این که روابط تهران و دوحه مبتنی بر احترام متقابل، اعتماد و برادری شکل گرفته است، گفت: در عرصه سیاسی همکاری های خوب و ممتازی بین دو کشور جریان دارد و امیدواریم این همکاری ها به سایر بخش ها نیز گسترش پیدا کند.
وی با تاکید بر این که روابط ایران و قطر به نفع دو ملت و منطقه است، تصریح کرد: تهران از گسترش هر چه بیشتر روابط در عرصه های مختلف استقبال می کند.
احمدی نژاد همچنین با اشاره به اوضاع فلسطین اظهار داشت: چنانچه کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس در دفاع از مردم فلسطین کنار یکدیگر قرار بگیرند، بدون تردید شرایط برای رژیم صهیونیستی به شدت دشوار خواهد شد.
«شیخ حمد خلیفه آل ثانی» نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کشور مهم و تاثیرگذار منطقه دانست و گفت: قطر رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران را استراتژیک می داند و این استراتژی هرگز تغییر نخواهد کرد.
متکی و ایده وحدت آسیایی
امیر قطر همچنین در دیدار با منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان ایران را کشور دوست و برادر قطر خواند و گفت: نکته مهم و اساسی در مناسبات دو کشور این است که راه ها و چگونگی توسعه و تقویت بیشتر روابط و همکاری های دوجانبه و منطقه ای ایران و قطر مورد بررسی و اهتمام جدی قرار گیرد.
متکی نیز در این دیدار ایده هویت و وحدت آسیایی در یک مجموعه بزرگ آسیایی را ایده ای ارزشمند خواند و تاکید کرد که تحقق این ایده زمینه را برای همگرایی بیشتر کشورهای آسیایی فراهم می آورد.
متکی با اشاره به شرایط نگران کننده در افغانستان و پاکستان، توطئه بیگانگان برای توسعه تروریسم و افراط گرایی در این منطقه را مورد انتقاد قرار داد.
ارزیابی سفر امیر قطر
به تهران
سفر هرچند کوتاه اما پرکار امیر قطر به تهران علاوه بر بازتاب وسیعی که در رسانه های منطقه داشته با تحلیل های متفاوتی نیز روبرو بوده است.
برخی رسانه های وابسته به محافل غربی طبق معمول کوشیدند با ارائه تحلیل های غیرواقع از اهمیت این سفر کاسته و آن را به دیدار چند ساعته یک مقام عربی از ایران تنزل دهند اما در نقطه مقابل بسیاری از رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای با پراهمیت دانستن این سفر به نقش استراتژیک و محوری جمهوری اسلامی ایران در حل معادلات منطقه ای و دست برتر سیاسی اقتصادی و نظامی کشورمان در خاورمیانه اشاره کرده و نوشتند اغلب کشورهای عربی به ویژه قطر با آگاهی کامل از قدرت ایران به دنبال ایجاد یک پیمان راهبری و ائتلاف منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران هستند.
به عبارت دیگر، اینک پس از سه دهه از شکل گیری نظام اسلامی در ایران اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطری ها که همواره تلاش کرده اند در مسائل سیاسی خاورمیانه نقش بارزی ایفا کنند دریافته اند که اگر می خواهند همچنان در مباحثات سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشند چاره ای جز نزدیکی به ایران و افزایش سطح همکاری ها با کشورمان ندارند.
در این میان البته قطری ها گوی سبقت از سایر رقبا ربوده اند و خواهان روابط بهتری با تهران بوده اند. سفر اخیر شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی به تهران که چهارمین سفر وی از سال 2005 میلادی است در همین راستا ارزیابی می شود.
از سوی دیگر اظهارات امیر قطر در دیدار با مقامات کشورمان خصوصا در محضر رهبر معظم انقلاب و تاکید وی بر مقاومت کشورهای منطقه در مقابل اختلاف افکنی هایی که از خارج به کشورهای منطقه تحمیل می شود بیانگر آن است که مقامات دوحه از دخالت های نابجا و فراوان قدرت های سلطه گر غربی در امور داخلی کشورشان دل خوشی ندارند و به دنبال راهکاری برای مقابله با این دخالت ها هستند.
نکته دیگری که با سفر امیر قطر به تهران و ابراز تمایل فراوان او به گسترش روابط با تهران اهمیت بازگویی دارد آن است که این سفر در عمل شکست پروژه ایران هراسی غربی ها را به نمایش گذاشت. غربی ها که طی سالهای اخیر با انواع و اقسام ترفندهای رسانه ای تلاش کردند تا جمهوری اسلامی ایران را درنظر کشورهای منطقه به عنوان کشوری خطرناک معرفی کنند اینک می بینند امیر قطر به عنوان شاخص ترین کشور سیاسی عرب بی توجه به تمامی این ترفندها و جنگ های روانی به تهران می آید و خواستار افزایش سطح روابط دو کشور می شود.
نکته پایانی در خصوص روابط ایران و قطر آن است که همانطور که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند روابط اقتصادی دو کشور برخلاف مناسبات سیاسی و غیره پیشرفت نکرده و لذا لازم است مقامات تهران و دوحه خصوصا سفیر جمهوری اسلامی ایران تلاش افزونتری برای افزایش سطح همکاری های اقتصادی و تجاری انجام دهند. قطر در سالهای گذشته در برخی پرونده های منطقه از جمله موضوع لبنان همکاری درخشانی با ایران داشته است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات