تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۳۳۰۱۳

مصاحبه اختصاصی سفیر ایران در روسیه با روزنامه «زافترا»

اشاره: مصاحبه اختصاصی "سید رضا سجادی" سفیر فوق العاده وتام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با روزنامه "زافترا". این مصاحبه توسط "الکساندر پروخانوف" انجام شده است. لازم به یادآوری است که پروخانوف بعنوان سردبیر روزنامه "دین" (روز) از دسامبر سال 1990 مشغول کار شد. روزنامه به یکی از نشریات اپوزیسیونی رادیکال در اوائل دهه 1990 در روسیه مبدل شده و تا وقایع اکتبر سال 1993 به طور دائم منتشر شد. در ماه سپتامبر سال 1993 بعد از دستور "بوریس یلتسین" در خصوص انحلال "شورای عالی"، روزنامه "دین" خواستار "براندازی رژیم ضد مردمی یلتسین" شد. در ماه اکتبر سال 1993 وزارت دادگستری انتشار روزنامه را ممنوع کرد و از نوامبر همان سال تحت عنوان روزنامه "زافترا" (فردا) منتشر شد. روزنامه "زافترا" به انتقادات شدید از دستگاه حاکم در روسیه بعد از فروپاشی شهرت دارد. روزنامه مذکور را برخی نژادپرستانه می نامند و برخی از سازمان ها آن را به نشر مطالب یهودستیزانه متهم می‌کنند.

*آقای سفیر، شما فرزند تمدن کبیر ایران هستید، تمدنی که دارای اقشار کثیر فرهنگی و دوران تاریخی بوده و از ادیان پیچیده تشکیل یافته است. شما چگونه میهن و این فرهنگ عظیم را در درون خود احساس می کنید؟
**بنام خداوند بخشنده و مهربان. همانطوری که شما گفتید، ملت ایران فراز و نشیب هائی را داشته است. این به آن دلیل است که کشور ما در منطقه بسیار حساسی واقع شده و اقوام و ملیت های متنوعی در آن زندگی می کنند. ما در طول تاریخ خود بارها از سوی دیگر کشورها مورد تهاجم قرار گرفته و قرن ها تحت اشغال قوای بیگانه بودیم. فکر می کنم که اثر عمومی چنین شرایطی این بود که ملت ما در برابر مشکلات صبور، مقاوم و آماده گردیده است تا جان خود را قربانی وطن نموده و با شرایط سخت سازگاری نماید.
از همه مهمتر اینکه ملت ما برای وجود رهبر دینی واحد و مقتدر اهمیت بسیاری قائل است. اینها اثرات و درسهائی هستند که ملت ما از تاریخ بدست آورده است. تعالیم اسلامی ، ما را فرا می خواند که «به دیگران ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید« . رفتار ملت ما در عرض 30 سال گذشته دقیقاً تحت تاثیر این تعالیم اسلامی شکل گرفته است .
*من با علاقه بر شرایط منحصربفرد ایران امروز نگاه می کنم. شما از یک طرف از ارزشهای بنیادین دینی که عدم تحرک را در نظر می گیرد، پیروی می کنید و از طرف دیگر پویائی حیرت انگیزی در پیشبرد سطج تکنولوژیک نشان می دهید. چگونه شما می توانید این دو مطلب را با یکدیگر تلفیق نمائید؟
**شما آقای پروخانوف دو مطلب را مطرح کردید. مطلب اول. بله، واقعاً در قرون گذشته تحت تاثیر برخی رهبران مذهبی اروپا ، مردم از تفکرات جمود آمیز پیروی کردند، اما ما از دینی پیروی می کنیم که می گوید: "اگر در زندگی دو روز شما شبیه هم باشدو فردای شما بهتر از امروز نباشد ، در آنصورت شما فرد خسارت دیده ای هستید ".
زمانی که در قرون وسطی تمدن اروپا عقب مانده بود، کشورهای عربی و شمال آفریقا پیش تاز توسعه علوم بودند. امروز بشریت اعتراف می کند که بسیاری از علوم و دستاوردهای معاصر و مدارس علمی، برای مثال در زمینه های نجوم، ریاضیات، شیمی و جغرافی تحت تاثیر تمدن اسلامی رشد نموده است.
ملت ایران نیز بواسطه روحیات بلند پروازانه به پیشرفت دست یافته و تعالیم دینی و اعتقادات مذهبی به این روحیه کمک می کند.
بطور مثال ، برای اولین بار ساعت توسط مسلمانان اختراع شد و وقتی اروپائیان آن را بعنوان هدیه دریافت نموده وبه صدای تیک تاک آن گوش دادند، گفتند ساعت را جادوگران اختراع کرده اند.
شاید برخی رهبران دینی که می گفتند زمین مرکز دنیا است، اهداف مشخص سیاسی را دنبال می کردند، اما اسلام همیشه ما را به تفکر، تعمق و تدبیر فرا می خواند. پیامبر ما فرموده اند مرد و زن مسلمان بایستی دانش بیاموزند، «زگهواره تا گور دانش بجوی » و حتی اگر لازم شد برای علم آموزی به چین سفر نمود. « درآن زمان چین بعنوان سمبل کشورهای بسیار دور بسختی قابل دسترس بود».
*از یک طرف دین سالاری در جامعه ایران کاملاً نفوذ کرده است. ایران را میتوان کشور دین سالار محسوب نمود: شهر مقدس قم، امامانی که در آن جمع شده اند، رهبر دینی ایران، امام خمینی کبیر که در واقع شکل جدیدی را بنیان نهاد. از طرف دیگر در جامعه شما گرایشات غیرمذهبی و مدنی بسیار قوی هستند. آیا این امر باعث تضاد در جامعه شما نمی شود؟ آیا این تضادها در انتخابات اخیر بروز نکردند؟
** آقای پروخانوف مایلم صحبت های شما را در مورد جامعه مدنی و حقوق مدنی تکمیل نمایم.
غرب 60-70 سال پیش کلمه "حقوق بشر" را ابداع نموده است، با آن دیگران را وادار به انجام اقدامات مورد نظر کرده و به دستاورد خود افتخار می کند. ولی باید بگویم این کلمه 14 قرن پیش در اسلام ابداع شده و این حق به زبان عربی یعنی "حق الناس" و درترجمه فارسی و لاتین همان حقوق بشر نامیده می شود.
تعالیم اسلامی می گوید: اگر انسان مرتکب گناه شود و از خداوند نافرمانی کند، در صورت طلب عفو نمودن ، خداوند او را می بخشد، اما اگر انسان در حق دیگران شروع به ظلم کند یا از حقوق دیگران سوء استفاده نماید و آنها را نقض کند، در آنصورت تا هنگامی مورد ظلم واقع شده حقش را نبخشد، خداوند بدون رضایت از ظالم نخواهد گذشت .
در قرآن بیست درصد آیات مربوط به جهان آخرت و بهشت و دوزخ است، هشتاد درصد از آیات مربوط به مسائل اقتصادی، اجتماعی و اینکه چگونه بایستی در جامعه زندگی و رفتار کرد.
گرایشات مدنی در جامعه ما وجود دارند، زیرا آنها بخشی از اسلام و تعالیم اسلامی می باشند. آن چیزی که شما اصولاً در رسانه های گروهی می شنوید، بیشتر تبلیغات غرب است. غربی ها اصلاً علاقه مند به حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه نمی باشند، برای آنها مهم نیست که نود درصد از مردم ایران ازحاکمیت حمایت می کنند.
اما غربی ها در تبلیغات خود خواست ده درصد مردم ایران را که تمایلات و دیدگاه های غربی را بازگو می نمایند ، طوری جلوه می دهند که گوئی این درخواست ها، درخواست تمامی مردم ایران است. البته وقتی در ایران انقلاب رخ داد و نود و هشت درصد از مردم مخالف حکومت شاه بودند، غربی ها فقط از دو درصد اشراف که تمایل داشتند شاه باقی بماند حمایت می نمودند .
غرب چیزی را که خود در موردسرنوشت دیگر ملت ها می خواهد، تبلیغ می کند واین موضوع را بگونه ای نشان می دهد که گوئی همه مردم در انتظار آن هستند.
مسائلی که پس از انتخابات در ایران اتفاق افتاد، بخاطر اختلاف سلیقه مردم نسبت به دو نامزد بود. اینجا صحبت جامعه مدنی یا غیرمدنی نیست .در تمامی جهان اتحادیه های کارگری اعتصاباتی را سازمان دهی و بر گزار می کنند. همه می دانند این اعتصاب ها بخاطر افزایش حقوق ویا ایجاد تسهیلات رفاهی است ، اما وقتی رانندگان اتوبوس های شهری ما اعتصاب ‏کنند، در تبلیغات دروغین غربی ها ادعا می کنند این اعتصاب بر علیه اصل نظام اسلامی بود !
نگاه کنید، چقدر در پاریس ولندن و نقاط دیگر، حتی با استفاده از خشونت تظاهرات می شود. اگر حتی نیمی از این وقایع در ایران اتفاق بیافتد، می گویند:حکومت ایران سقوط کرد.
آن چیزی که در ایران پس از انتخابات اتفاق افتاد، بخاطر احساس عدم رضایت نسبت به نتیجه کسب شده از سوی نامزد پیروز بود. گروه رقیب فکر می کرد که نامزد آنها بایستی رای بیشتر را بدست می آورد. البته غرب هم از این فرآیند راضی نیست و با احساس اینکه منافع اش تامین نمی گردد با کمک تبلیغات سعی می کند اتفاقات ایران را تحریف نماید.
*موقعیت ژئوپلیتیک ایران برتری عظیمی را ایجاد می نماید، اما مشکلات زیادی را نیز بوجود می آورد. نقش ژئوپلیتیک ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
**موقعیت ژئوپلیتیک ایران و ذخایرعظیم طبیعی و انرژیک ، باعث طمع ورزی و تمایل غرب جهت ایجاد سلطه و کسب منافع نامشروع است . ما می خواهیم آنها دست از سر ما بردارند و مردم راه خود را طی نموده و توسعه یابند. ما می خواهیم که به اراده مردم ما احترام بگذارند. ما نمی خواهیم مانند دوران شاه آنها اراده خود را به مردم ما تحمیل کنند. ما نمی خواهیم همانند دوران شاه به دستور غرب ژاندارم منطقه شویم. این درخواست ما از جهان است.
*ایران سالهای زیادی است که در مقابله با اسرائیل و آمریکا قرار دارد. علت این مقابله چیست: مذهب، اقتصاد یا سیاست؟
**چه چیزی در درون این کارزار دایم قرار دارد؟ ضمن استماع به صحبت های جناب آقای "احمدی نژاد" رئیس جمهور عالی شما، من شجاعت، دلاوری و مهارت ایشان را تحسین می کنم. معلوم است که او در سخنرانیهای خود مبارزه می کند. او انسان مبارزی است.
علت این مقابله - راز بقاء است. در بودجه آمریکا ماده ای گنجانده شده که بر اساس آن هزینه های عظیمی برای سرنگونی رژیم ایران اختصاص می یابند. بله، آمریکائیها جمهوری اسلامی ایران را برسمیت می شناسند، اما در سالهای اخیر دایماً برای سرنگونی آن تلاش کرده اند. ما فقط دو راه داشتیم: تسلیم می شدیم و نفت مان را به آمریکائی ها می دادیم. مرزهای خود را برای سربازان آمریکائی و مشاورین نظامی آنها باز می کردیم و فرمانبر می شدیم و منافع آنها را در منطقه تامین می نمودیم . البته در این صورت واکنش خوبی نسبت به ما نشان می دادند.
راه دوم مقاومت شجاعانه و دفاع از استقلال و آزادی بود. ما راه دوم را انتخاب کردیم. سی سال است که ایشان دایماً علیه ما توطئه می کنند و ما در برابر فشارآنها مقاومت می کنیم. معادله بسیار ساده ای است.
آقای پروخانوف، شما علاقه مند هستید تا طبیعت این مقابله را بدانید؟ من گفتم که ما بخاطر آموزشهای دینی نمی توانیم به دیگران ظلم کنیم و یا زیر بار ظلم دیگران برویم. ما نمی توانیم به ظالمین کمک کنیم. این فقط مربوط به اسرائیل نمی شود، وقتی که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هم وجود داشت، ما این رژیم را برسمیت نشناختیم و تا مادامی که این رژیم سقوط نکرد، اجازه ندادیم سفارت آفریقای جنوبی در ایران باز شود.
در زمان شوروی ما از طرف اتحادجماهیر شوروی سابق تحت فشار بودیم تا از افغانها حمایت نکنیم. سفیر اتحاد جماهیر شوروی سابق در ایران قبل از حمله به افغانستان با امام خمینی (ره ) ملاقات نمود و اطلاع داد که بدون هیچگونه سوء نیتی نسبت به ایران، نیروهای شوروی وارد افغانستان خواهند شد . امام خمینی هشدار داد که این اشتباه بزرگی است و شما از کاری که خواهید کرد، پشیمان می شوید.
در هنگام جنگ عراق علیه ایران، دولت وقت شوروی به ما گفت که اگر شما دست از حمایت افغانها بر ندارید، عراق به موشکهائی مسلح خواهد شد که تهران را بمباران نماید. بدلیل نیت انسانی ما آنها موشک هم دادند و تهران و ده ها شهر ایران آماج موشک های اهدایی شد.
اگر بخواهیم در مورد سرزمین های اشغالی صحبت کنیم، بایستی بگویم تاریخ حاکمیت صهیونیست ها در سرزمین اشغالی فلسسطین را برسمیت نمی شناسد. عده بسیاری از انسانهای بیگناه در این سرزمین کشته و آواره شده اند. ما حاضر نیستیم خانه دزدیده شده ملت فلسطین را اسرائیل بنامیم. در این خانه دزدهای متجاوز نشسته اند. ما مردم تجاوزگری نیستیم، بدنبال جنگ نیستیم، اما اعتقاد داریم که اگر در مقابل دیکتاتوری و ظلم مقاومت نکنیم، ظالم هر روز ظلم خود را افزایش خواهد داد.
*الان در جهان قیام بر پا شده است. دنیای ما انقلاب جهانی که بر علیه آمریکائیها و اسرائیل است را پشت سر می گذارد. آمریکا و اسرائیل ارزش بنیادی جهان - عدالت را نقض کرده. ایران در این نبرد و انقلاب جهانی شرکت دارد. پیشنهاد های ایران، چون ایجاد ارز جدید به جای دلار، تشکیل اوپک گازی، حمایت از حماس و حزب الله، تمامی اینها اشکال جدی مقامت در برابر آمریکا است. شما فکر می کنید که نتیجه این انقلاب جهانی چه خواهد بود؟
**اعتقادات اسلامی ما و تاریخ بشری این نکته را تائید می کند: هر کس که ظلم کند و خون انسانهای بیگناه را بریزد، در نهایت شکست خواهد خورد.
من می توانم شک و تردید کنم که برف چه رنگی است: سفید یا سیاه؟ اما هیچوقت تردیدی نخواهم داشت ، آنها شکست خواهند خورد و از درون با بحران مواجه خواهند شد.خداوند متعال عادل است. خداوند بر همین اساس جهان را خلق نمود و اطمینان داد که ظلم از بین خواهد رفت. تمامی ادیان الهی وعده داده اند که عدالت دیر یا زود در تمامی جهان و برای تمامی بشریت اشاعه خواهد یافت. من تردیدی ندارم که فروپاشی آنها بزودی رخ خواهد داد.
*ایران امروز - کشوری است که در مجاورت جبهه های جنگ قرار دارد. از یک جناح جنگ در افغانستان و از جناح دیگر جنگ در عراق را شاهد هستیم. از جناح سوم جنگ بین حماس فلسطین، حزب الله لبنان و اسرائیل را شاهد هستیم. چگونه نزدیکی این سه جنگ بر وضعیت داخلی ایران تاثیر می گذارد؟
**تجربه تاریخی نشان داده است که قوای بیگانه اشغالگر ، وقتی منطقه و فرهنگ آن را نمی شناسند و در امور داخلی کشوراشغال شده دخالت می کند ، باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری می گردند. هنگامی که انگلیسی ها در امور فلسطین دخالت نکرده بودند، مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در صلح و صفا با یکدیگر زندگی می کردند، اما وقتی که نخست وزیر وقت انگلیس به فلسطین آمد و شروع به دخالت در امور داخلی آنها کرد، شاهد آغاز مشکلات شدیم و در نتیجه بحران و ناآرامی بیش از 60 سال خاورمیانه را فرا گرفته است .
تا زمانی که نیرو های اشغالگر در امور عراق دخالت نکرده بودند، سنی ها و شیعیان همانند برادر و خواهر با یکدیگر زندگی می کردند ولی با ورود و دحالت بیگانگان وضع جاری عراق بحرانی گردیده است. ما فکر می کنیم اگر ناتو و آمریکا دست از دخالت در امور منطقه بردارند و به دولتهای منتخب اجازه فعالیت برای حل مشکلات را بدهند، مردم منطقه از عهده تامین امنیت وانجام وظایف بر خواهند آمد. وقتی خارجیان وارد یک کشور می شوند، ممکن است برای این باشد تا از منافع خودشان دفاع کنند. شاید آنها مشکلات خودشان را حل کنند، اما در عین حال ده ها مشکل دیگر فراهم می کنند .
حضورنظامی آمریکاو غرب در افغانستان باعث تحکیم نقش طالبان شد. شاید مردم افغانستان، اگر اشغالگران در کشورشان حضور نداشتند به طالبان نمی پیوستند و به زندگی روزمره خود می پرداختند. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران این است که ما بایستی امکان تشکیل دولتهای مردمی را فراهم آوریم ومعتقدیم این دولت ها از عهده مشکلات خود بر خواهند آمد و زندگی به شکل عادی در جریان قرار خواهد گرفت.
*آمریکائیها سال هاست که برنامه هسته ای ایران را تحریک می کنند. این مشکل در نگاه اول ساده و قابل فهم است: ایران حق دارد تا صنایع هسته ای خود را توسعه دهد. اگر بخواهیم در مورد نظر اینجانب صحبت کنیم، من اعتقاد دارم که ایران حق برخورداری از سلاح هسته ای را دارد، اما بنظرم می رسد که آمریکائیها با مبالغه در مشکل هسته ای ایران بدنبال اهداف خاص و مخفیانه خود هستند. آنها بسیاری از مشکلات دیگر و مهم برای آمریکا را حل می کنند، آنها کشورهای همسایه و جهان را وادار به انجام کارهای مورد نظر خود می کنند. شما نظرتان در مورد فعالیت هسته ای ایران چیست؟
**آقای پروخانوف، اولاً می خواستم با شما راجع به این موضوع موافقت نمایم که آمریکائی ها بدنبال اهداف سیاسی خود هستند. مایلم از شما بخاطر اینکه به ما حق می دهید تا از سلاح هسته ای برخوردار باشیم، تشکر کنم، ولی مایلم تاکید کنم که ایران بدلائل عقیدتی موافق ساخت سلاح هسته ای نیست.
من اعتقاد دارم که در حال حاضر سلاح هسته ای نمی تواند از کشورها دفاع نماید. قدرت ایران مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی و متکی بر مردم ایران است. هشت سال همه جهان از صدام حسین حمایت کرد و سلاح، پول و اطلاعات در اختیار او قرار داد، ولی با این وجود آنها نتوانستند مقاومت ما را بشکنند .
آمریکائیها فهمیده اند که با تحریم و تهدیدها ی نظامی نمی توانند مردم ایران را به زانو در بیاورند.
ضمنا معتقدیم سلاح هسته ای سلاح موثری نیست بهمین خاطر به ساخت چنین سلاحی نیز نمی پردازیم.
البته این سئوال مطرح است که چرا آمریکائیها در این زمینه اینگونه تبلیع می نمایند ؟ معلوم است آنها بدنبال هر گونه بهانه برای وارد آوردن فشار بر ایران هستند. طی سی سال گذشته، قبل از مسئله فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، آنها به مسائل حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق دینی می پرداختند. شاید تمامی این مسائل برای مردم جهان جدید باشد، اما برای ما این مسئله یک پدیده عادی است، زیرا این تجربه زندگی سالهای گذشته ماست.
زمانی که نیروهای عراقی در خاک ما بودند ، آمریکائیها می گفتند « ایران تجاوزگر است. این مثل این است که دستی در جیب شما است، ولی پلیس می آید شما را بعنوان محکوم دستگیر می کند. این خنده دار است، ولی رفتار آنها در سالهای گذشته دقیقاً اینگونه بوده است.
اگر ما امروز از حقوق خود در فعالیت های صلح آمیز هسته ای عقب نشینی نمائیم، در آنصورت فردا وقتی که به توسعه بیوتکنولوژی پرداخته و به کمک اینگونه طراحی ها دارو تولید کنیم، آنها خواهند گفت: ببینید، ایرانی ها به ساخت سلاح میکروبی می پردازند.
از نظر گمرک آمریکا هنوز صادرات پروسسورهای کامپیوترها 386 که پانزده سال پیش از بازارها خارج شده همچنان برای ما ممنوع است . وقتی که ما به توسعه نرم افزارها می پردازیم، آمریکائیها می گویند: نه، این خطر وجود دارد که شما به کامپیوترهای ما نفوذ کنید و اطلاعات ما را دریافت کنید.
عملاً آنها بدنبال بهانه های مختلف هستند تا بر روی ما تاثیر بگذارند. این مسائل در آینده نیز ادامه خواهند یافت. ما در مواضع خود که حق ما است، اصرار می ورزیم و تصمیم داریم ثابت کنیم هر چیزی که آمریکائیها می گویند، دروغ محض است.
اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد، عضو پیمان عدم اشاعه سلاحهای هسته ای (NPT) نبوده و هیچوقت به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نداده تااز تاسیسات هسته ایش بازرسی انجام دهند. تاریخ تجاوز و کشتار مردم توسط اسرائیلی ها در سالیان گذشته برای همه آشکار و روشن است. اسرائیل هیچیک از قطعنامه ها و قراردادهای سازمان ملل متحد را اجراء نکرده ، ولی غرب نسبت به آن رژیم با همه تهدیدهای که نسبت به صلح و امنیت جهانی ایجاد نموده تبلیغاتی از این دست ندارد و حقایق در مورد آنها را پنهان می نماید . ببینید چقدر در جهان ما بی عدالتی و استانداردهای دوگانه وجود دارند.
البته در این جا باید اعتراف کنم که برخی سیاستمداران آمریکا سناریو نویس های قوی هستند، خیلی قوی تر از سناریو نویس های هالیود . یکی از داستانهای تخیلی که آنها بافته اند - داستان هایی در مورد فعالیت های هسته ای ما است.
*سناریو براه انداختن جنگ هسته ای بر علیه ایران و امکان بمبارانهای اسرائیل به اندازه کافی نگران کننده می باشند. مردم از تجاوزگری اسرائیل آگاهی داشته و احتمال وقوع چنین حمله ای را می دهند. اگر این اتفاق بیافتد، چنین ضربه ای بسیاری از کشورها و کلاف عظیم ارتباطات موجود در خاورمیانه و جهان را به جنب و جوش در خواهد آورد. شاید جنگ جهانی در حال انفجار است. شما این امکان را چگونه می بینید؟
**اولاً اسرائیل در سالهای گذشته نشان داده که هیچوقت هشداری برای تجاوز به دیگران نداده اند . هر وقت آنها امکان داشتند تجاوز کرده اند. زمانی هم که نمی توانند کاری انجام دهند، تهدید می کنند .
نکته دوم. اسرائیل در جنوب لبنان از دو هزار جوان لبنانی شکست خورد وافسانه شکست ناپذیریش پس از 60 سال فاقد اعتبار شد . این امر در قرآن گفته شده که گروه بسیار کوچک با ایمان به خداوند می توانند گروه بزرگ بی ایمان را شکست دهند و ما این را دیدیم. البته در اسرائیل افراد افراطی وجود دارند که در مقابل آنها آدمهای عاقل نیز هستند. فکر می کنم انها به اندازه کافی عاقل باشند تا این مطلب را بدرستی درک کنند که چنانچه در لبنان از دو هزار جوان رزمنده شکست خوردند، بی شک در صورت حمله به ایران 70 میلیون نفری، از بین خواهند رفت.
نکته سوم. فرض کنیم که آنها با پشتوانه آمریکا به یک یا دو تاسیسات ایران ضربه وارد کنند. آمریکائی ها سالهای متمادی میلیونها تن بمب روی ویتنام ریختند، اما مردم ویتنام از بین نرفت و در نهایت آمریکائی ها با ذلت و خواری ویتنام را ترک کردند. بمباران چند محل در ایران هیچ چیز را تغییر نخواهد داد. علاوه بر آن، این مسئله ملت ایران را به واکنش تند وادار و طرفداران صلح را علیه تجاوزگران تحریک خواهد نمود.
بی دلیل نیست که برژینسکی گفت: اگر اسرائیل حماقت کند و به ایران تجاوز نماید ، در آنصورت موشکها و هواپیماهای آمریکا بایستی هواپیماهای اسرائیلی را منهدم کنند. ملت ایران - ملت مقاومت است و ما اطمینان داریم آن که شکست خواهد خورد - ما نخواهیم بود.
*چندی پیش باراک اوباما تغییر سیاست آمریکا در کشورهای اسلامی را پیشنهاد نمود. شما فکر می کنید که این برنامه از محتوی برخوردار بوده یا اینکه افسانه و تبلیغات محض است؟
**فکر می کنم که قضاوت در این مورد هنوز زود است. در هر صورت چه این اظهارات واقعیت داشته یا نداشته باشد، سیاستمداران آمریکائی متوجه شدند که تصویر آنها در کشورهای اسلامی تخریب شده است. حتی در کشورهائی که تصور می گردند روابط خوبی با آنها دارند مردم از آنها ابراز نفرت نموده و پرچم شان را آتش می زنند. همین که سیاستمداران متوجه این مطلب شده اند - نکته امیدوار کننده ای است. ما امیدواریم آمریکائیها این مطلب را جداً درک نموده و تصمیم نگیرند به تغییراتی سطحی بسنده نمایند .
*آقای سفیر، این تصور پیش می آید که سیاست روسیه نسبت به ایران دوگانه است. تصور می گردید که ظرفیت های وسیعی برای همکاریهای نظامی، اقتصادی و سیاسی بوجود آمده اند، اما این پیشنهاد های در حالت نیمه مسدود قرار دارند. مشارکت روسیه در برنامه صلح آمیز ایران قطعاً کافی نیست. ماهواره ایرانی که قرار بود با ماهواره های روسی به فضا پرتاب شود، پرتاب نگردید. گردش کالا بسیار کم است. دمیتری مدودیف چندی پیش با حالت محتاطانه و نامشخص اعلام کرد که احتمال اعمال تحریم ها بر علیه ایران وجود دارد. آیا این بدان مفهوم نیست که روسیه در مناقشه ایران و آمریکا بیش از حد از آمریکائیها طرفداری می کند؟
**من نمی توانم با این مطلب موافقت کنم که روس ها در این مسئله از آمریکائیها حمایت می کنند. آمریکائیها بارها تلاش کرده اند تا اعضای شورای امنیت را تشویق به اتخاذ تصمیمات شدید و اقدامات جدی علیه ما کنند، اما این تلاشهای روسیه بود که توانست فضای شورای امنیت را به حالت متعادل و متوازن در آورده و از این امر جلوگیری کند.
در جریان سفر اخیر خانم کلینتون به روسیه، او در مصاحبه ای خاطر نشان نمود که ، ما با همکاران خودمان در مورد تحریم ها صحبت کردیم، اما آقای لاورف اعلام نمود که ما در مورد این مسئله هیچ توافقی نکرده و تحریم ها سازنده نیستند.
علاوه بر آن، آقای مدودیف در مسکو و آقای پوتین در چین بطور همزمان یک چنین جملات مشابه ای را اعلام کردند. البته آمریکائیها تمایل داشتند تا از این سفر برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنند، اما روسیه این اجازه را نداد.
در خصوص همکاریهای دوجانبه ، متاسفانه بایستی از این جهت صحت صحبتهای شما را تائید کنم که ظرفیت همکاریهای دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حداقل ده برابر بیشتر از آن چیزی است که امروزدر جریان است .
ما در منطقه ای قرار داریم که ثبات اوضاع قفقاز و تامین امنیت زندگی مردم نقش کلیدی در مرزهای جنوبی روسیه و منطقه ایفاء می نماید. بسیاری از کشورهائی که در ظاهر فعالانه با روسیه همکاری می کنند، سعی داشتند اوضاع را در چچن و یا نقاط دیگر روسیه بی ثبات کنند و یا مانع آن می شدند که روسیه بتواند به سازمان کنفرانس اسلامی ملحق شود. آنها دایماً به ما می گفتند: برای چه از درگیری های چچن حمایت نمی کنید؟ آنها در زمینه های مختلف سعی کردند ما را علیه روسیه تحریک کنند. در مقابل با تعجب شاهدیم هیئت های از این همین کشورها در سطوح بالا بطور منظم به روسیه در رفت و آمد هستند ولی این مسیر میان ایران و روسیه چندان هموار نیست .
بسیاری از پروژه ها در نهادهای اقتصادی متوقف است ویا برخی عوامل پنهان باعث می شوند پروژه ها ی مشترک را در حالت انسداد قرار دهند. از جمله پروژه های ما در زمینه مخابرات، ماهواره های مخابراتی و هواپیما سازی تقریباً متوقف شده اند. وقتی ما این مسائل را پیگیری می کنیم، مشاهده می کنیم که عوامل فشار پشت این پروژه ها قرار دارند. گروه هائی که قطعا نگران منافع ناشی از همکاری ایران و روسیه نیستند.
من امیدوارم که این روند در آینده تغییر یابد. ایران و روسیه در منطقه بسیار حساسی ازجهان قرار دارند و هر دو بر روی یک کشتی در دریای متلاطم در حرکتند .
*شما در حال حاضر مشخصاً بر روی کدام پروژه ها کار می کنید، کدامیک از پروژه های ایران و روسیه در حال حاضر فعال هستند؟
**بطور کلی ماروی مجموعه ای از پروژه های مختلف در صنعت نفت -گاز، انرژی، برق، کشاورزی ، امورتجاری و اقتصادی مشارکت داریم و در توسعه کریدور شمال- جنوب همکاری می نماییم .
*من تصمیم دارم تا به کشور بسیار زیبای شما سفر کنم، شما کدام محل ها را در ایران برای بازدید توصیه می کنید؟
**تمامی مناطق ایران زیبا است. اگر شما تمایل دارید از معماری باستانی بازدید نمائید، بایستی به اصفهان و شیراز سفر نمائید. اگر علاقه مند کوههای بکر هستید و می خواهید اسکی بازی کنید، بایستی به کوههای غرب ایران سفر کنید.
اگر تمایل به آب و هوای مدیترانه ای دارید، بایستی به استانهای مازندران و گیلان در شمال ایران سفر نمائید.
اگر تمایل دارید در آبهای شفاف، زیبا و گرم خلیج فارس شنا کنید، بایستی به جزیره کیش سفر نمائید.
اگر می خواهید از بیابانها و دشت لذت ببرید، بایستی به استان مرکزی، جائی که دشت کویر قرار دارد، سفر نمائید.
ایران سرزمین زیبائی هاست ، زیبائیهای ایران چهره های گرم و خندان مردم کشور ما را منعکس می کنند. تبلیغات غرب سعی می کند تا تصویر کشور ما را با رنگهای سیاه و خشن ارائه نماید، اما اگر به کشور ما بیائید، خواهید دید در چهره باز مردم ایران لبخند موج می زند .
آقای سفیر، وقتی که شما در مورد میهن خود صحبت می کردید، چهره شما مهربان و محبت آمیز بود و من بیشتر دلم خواست تا به کشور شما سفر نمایم. از مصاحبه با شما سپاسگزارم. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات