صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۱۴۹۵۱۲

محسن پاک آیین تبیین کردمعرفی ایران امروز به جهانیان با هدف دستیابی به اقتدار فرهنگی


بصیرت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث معرفی ایران امروز به جهانیان و اقتدار فرهنگی به عنوان اقتدار اصلی نظام جمهوری اسلانی ایران، معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز توجه به معرفی ایران امروز را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس جشنواره های متفاوتی مانند، جشنواره هنرهای تجسمی را به صورت بین المللی برگزار می کند. آنچه می خوانید، حاصل گفت وگو با محسن پاک آیین، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
گفت وگویمان را با معرفی حوزه فعالیتی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز می کنیم. لطفا در این باره توضیح دهید.
در کنار معاونت های؛
ما لی- اداری، بین المللی و
پژوهشی- آموزشی، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاومنت فرهنگی، بدنه اجرایی فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور را تشکیل داده که تمام فعالیت های اجرایی رایزنی های فرهنگی در خارج از کشور یا جشنواره های بین المللی در داخل را اعمال می کند. اداره کل همکاری و هماهنگی های فرهنگی، اداره کل امور ایرانیان و اداره کل امور بانوان و خانواده، بخش های متفاوت معونت فرهنگی اند.
این معاونت چه اهدافی را دنبال می کند؟
مقام معظم رهبری فرمودند؛ بحث معرفی ایران امروز به خارج از کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین ایشان اقتدار اصلی نظام را اقتدار فرهنگی می دانند. بنابراین ما نیز در این معاونت، معرفی ایران به معنای ایران بعد از انقلاب اسلامی در کنار تمدن غنی ایران قبل از انقلاب را دستور کار قرار داده ایم.
برای دستیابی به این هدف چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟
مواردی مانند؛ معرفی مردم سالاری دینی به عنوان پدیده ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته در دستور کار رایزنی های فرهنگی ما قرار داده شده است. همچنین معرفی دستاوردهای؛ هسته ای، فنی تکنولژیکی در حوزه های صنعتی و دفاعی، چگونگی مقاومت مردم ایران در دوره 8 ساله دفاع مقدس و بحث مقابله با جنگ نرم و روش های آن، مطالبی است که در چارچوب ایران امروز، به جهان معرفی می کنیم.
آیا یا رسانه های دیگر کشورها هم ارتباطی دارید؟
عرصه دیگر فعالیت ما عرصه دیپلماسی عمومی با تاکید بر رسانه است. بنابراین در تلاشیم با رسانه های هم سو در جهان، برنامه های مشترکی را در جهت معرفی ایران امروز انجام بدهیم. بر همین اساس اخیرا مرکز فضای مجازی در معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه اندازی شده است.
فعالیت معاونت فرهنگی سازمان در زمینه انتشار کتاب در چه سطحی قرار دارد؟
در ادارات کل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد «الهدی» به ترجمه و انتشار کتاب می پردازد و بنیاد «اندیشه اسلامی»9 مجله و فصلنامه به زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه برای کودکان نوجوانان و بزرگسالان منتشر می کند.
محوریت موضوعی کتاب های درباره چیست؟
کتاب ها درمجموع به مباحثی پیرامون فرهنگ
بین الملل می پردازند. در عین حال برخی کتاب های مرجع داخلی نیز ترجمه و منتشر
می شوند. برای مثال، اخیرا قانون اساسی کشور را به 30 زبان زنده دنیا ترجمه و به چاپ رسیده است.
لطفا درباره آخرین جشنواره بین المللی که هفته گذشته برگزار شده، توضیح دهید.
هفدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان در 9 رشته هنرهای تجسمی و با حضور 16 کشور از سه شنبه 22 تیرماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی افتتاح شد و تا چهار روز ادامه داشت.
ارتباط محاصره غزه و کشتی صلح با این جشنواره چه بود؟
دکتر مهدی مصطفوی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به موضوع محاصره غزه و اعزام کشتی صلح اعلام کرد، به 3 نفر که بتواند در ارتباط با مظلومیت مردم فلسطین و چگونگی یافتن راهکارهایی برای شکستن حصر غزه طرحی ارایه دهد، جایزه تعلق می گیرد. این موضوع با استقبال هنرمندان روبه رو شد.
استقبال از این جشنواره در دیگر کشورها چگونه است؟
3 دوره است که این جشنواره در سطح بین المللی برگزار می شود. بار اول فقط
5 کشور شرکت داشتند. در حالی که امسال 16 کشور و این نشان از استقبال از این جشنواره دارد. انتظار می رود با بازگشت این هنرمندان به کشورشان و معرفی این جشنواره رسانه های خود هر ساله با استقبال قابل توجهی مواجه باشیم.
در پایان این که آیا از انعکاس این جشنواره در کشورهای شرکت کننده مطلعید؟
دستور العملی را به رایزنی های فرهنگی داده ایم که زمینه های مصاحبه هایی را برای هنرمندانی که به کشورمان اعزام شده اند، فراهم کنند. با این مصاحبه های هنرمندان، ایران و هنرهای تجسمی کشورمان را معرفی می کنند.
نسترن پور صالحی
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات