تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۱۵۱۴۹۲

برنامه‌های 7 وزیر پیشنهادی توسط مجلس بررسی شد


بخش خبری : مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح و بعدازظهر دیروز بررسی رای اعتماد به وزیران پیشنهادی محمود احمدی نژاد را ادامه داد.
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
شاهین محمد صادقی نماینده کازرون : موافق
شاهین محمدصادقی نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی گفت : دکتر محمد سلیمانی وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار مقید و متدین است .
محمد صادقی که در جلسه علنی دیروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق وزارت سلیمانی سخن می گفت , افزود , خانواده آقای سلیمانی نیز خانواده ای مذهبی است و یکی از برادران شهیدش , از برجستگان سپاه فارس بود.
نماینده کازرون اضافه کرد : علاوه بر اینکه اعتقادات دینی آقای سلیمانی در حد بالاست از نظر علمی نیز استاد تمام دانشگاه است و جزو اساتید نمونه کشور می باشد.
محمد صادقی با اشاره به توانمندی های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت : زمانی که آقای سلیمانی مسوولیت معاونت دانشجویی وزارت علوم را بر عهده داشت , در شمار معاونین موفق بود.
وی با اشاره به مسوولیت سلیمانی در سازمان پژوهشهای علمی ـ صنعتی ایران او را پایه گذار بسیاری از پروژه های مهم کنونی دانست .
محمد صادقی عدم حضور سلیمانی در وزارت ارتباطات در گذشته را به دلایل سیاسی دانست و گفت : اگر مبنای فنی و علمی بود , ایشان باید خیلی وقت پیش در این وزارتخانه مسوول می شد.
نماینده کازرون همچنین خبر از آن داد که در تماسی که با مهندسان وزارت ارتباطات داشته , آنها از حضور سلیمانی در این وزارتخانه استقبال کرده اند.
ولی ملکی نماینده مشکین شهر : مخالف
ولی ملکی نماینده مشکین شهر بعنوان مخالف محمد سلیمانی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات , گفت : ممکن است از نظر تخصصی ایشان دارای ویژگی هایی خاص باشند , اما باید درکارهای اجرایی هم تجربه داشته باشند.
وی گفت : هرچند که برنامه دولت نهم از نظر تئوریک منسجم است , اما بهتر بود باتوجه به شعارهایی که رئیس جمهور داده , در موارد خاص به صورت کمی به برنامه پرداخته می شد.
نماینده مشکین شهر گفت : آقای سلیمانی از نظر تعهد و تخصص از هر نظر , مورد تایید است , ولی همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای اصلی مدیریت , ذاتی بودن آن است .
وی افزود : یکی از معیارهای اصلی رئیس جمهور برای انتخاب افراد , شجاعت و قاطعیت است .
وزیری که شجاعت نداشته باشد نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.
ملکی گفت : مدیری که شجاعت داشته باشد , می تواند از نیروهایی که دارای علم تخصص هستند , استفاده کند.
نماینده مشکین شهر گفت : اگر انتقادی داریم باید استنباط منطقی کنیم نه موافقت باید چشم بسته باشد و نه مخالفت از روی این باشد که چون فرد جز گروه و جناح من نیست باید با او مخالفت کرد.
وی افزود : هنگامی که وزرای ناکارآمد از سوی رئیسان جمهوری قبلی معرفی واز بی دقتی مجلس به کابینه راه یافتند , چه ضررهایی از سوی وزارتخانه های متبوعشان متوجه نظام شد.
احمد مهدوی ابهری نماینده ابهر: موافق
احمد مهدوی ابهری نماینده ابهر در مجلس شورای اسلامی خانواده محمد سلیمانی وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را خانواده ای مذهبی و در خدمت انقلاب , جنگ و جبهه توصیف کرد و افزود : دو تن از برادران آقای سلیمانی نیز در جنگ شهید شده اند.
مهدوی ابهری به عنوان موافق وزارت سلیمانی سخن می گفت , افزود : 16 نفر از اقوام و نزدیکان سلیمانی شهید شده اند.
نماینده ابهر , سلیمانی را « از افتخارات علمی کشور » دانست و گفت : اگر در زمینه مخابرات و الکترونیک 10 پروفسور در کشور داشته باشیم , یکی از آنها دکتر سلیمانی است .
مهدوی ابهری تصریح کرد : سلیمانی صنعت ارتباطات را کاملا می شناسد و به آن مسلط است .
وی افزود : آقای سلیمانی فقط 120 مقاله علمی عرضه کرده که 40 مورد آن خارجی بوده است , بنابراین دنیا روی جناب سلیمانی از نظر علمی حساب می کند.
نماینده ابهر ادامه داد : امروز در صنعت مخابرات کسی نمی تواند به سلیمانی بگوید که آقا این کار در ایران ساخته می شود , چون وی از همه بالاتر است و استاد به تمام معناست .
وی در خصوص تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت : آقای سلیمانی معاون وزیر علوم بوده و در کار اجرایی صفر کیلومتر نیست .
مهدوی ابهری همچنین با اشاره به برنامه های سلیمانی این برنامه ها را مطابق برنامه پنج ساله چهارم و سند چشم انداز 20 ساله دانست .
سخنان وزیر پیشنهادی ارتباطات وفناوری اطلاعات
محمد سلیمانی نامزد پیشنهادی برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : در مدیریت مشهور به شجاعت و قاطعیت هستم .
وی دیروز در صحن علنی مجلس با تشریح بخشی از برنامه های خود افزود : در این 20 سال که سابقه اجرایی در کشور دارم , همواره معتقد بودم که در نظام اداری باید مدیر تربیت کنیم , به جوانان فرصت بدهیم حرکت و رشد کنند.
وی همچنین برنامه عملی خود را برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل دو بخش اهداف , راهبردها , سیاستهای کلان و برنامه های اجرایی اعلام کرد.
این وزیر پیشنهادی دولت احمدی نژاد تاکید کرد : در برنامه های اجرایی شامل 15 فصل است که فصل های آن نیز یک برنامه جامع بود .
سلیمانی اظهار داشت : در این چند روز تلاش کردم با نهایت اصراری که داشتم برنامه خود را به سمع و نظر نمایندگان برسانم و هم قابلیت ها و توانایی هایی , که اگر در اینجانب هست , عرضه دارم .
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مردم در بخش مخابرات , گفت : بخش مخابرات , بخش سرویس دهی و خدمات رسانی است .
این وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد : ما باید با کمال تلاش , صداقت و تمام انرژی در خدمت مردم باشیم .
سلیمانی افزود : ما باید خود را وقف مردم بویژه مناطق محروم و مردم مستضعف کنیم . این باقیات و صالحات برای ما است .
وی همچنین اظهار داشت : طرح های پیش بینی شده برای مخابرات در برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز بسیار سنگین و بلند است , اگر همه حمایت کنند این برنامه ها قابل اجرا است .
این وزیر پیشنهادی معتقد است که در اجرا و برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز در بخش مخابرات باید رویکرد آن را تغییر داد , دولت تحول گرا باید تغییری در اجرا ایجاد کند تا بتوان وضعیت توسعه کشور را هماهنگ تر کرد.
سلیمانی همچنین در ادامه توضیح برنامه خود گفت : مخابرات را در بخش قوانین و مقررات باید هماهنگ تر کرد.
وی گفت : در این بخش با بازرسی قوی , کنترل بدنه و کارشناسی بسیار دقیق و قابل قبول بنده سعی دارم ضایعات این بخش را کاهش دهم .
سلیمانی اظهار امیدواری کرد که این مسایلی که در سطح جامعه درمورد مخابرات مطرح می شود با کمک پرسنل و مدیران آن که لایق نیز هستند , انجام شود.
سلیمانی همچنین از دیگر برنامه های خود را گسترش شبکه ارتباطی پرسرعت و توسعه آنها بویژه در شهرهای کوچک و مناطق محروم و همه جانبه کردن این شبکه اعلام کرد.
وی گفت : تکنولوژی فضایی و ماهواره بحث جدیدی است . کشور ما باید وارد فضا شود , ایران به عنوان یک کشور فضایی باید تلقی شود.
این وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد : اقدامات و قدم هایی در این زمینه در برنامه اول و دوم توسعه برداشته شده , ما می توانیم در این زمینه با استفاده از تجارب گذشته در اجرای برنامه چهارم بهتر عمل کنیم .
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات
برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات حجت الاسلام محسنی اژه ای هیچ مخالفی ثبت نام نکرده بود و فقط چند تن از موافقان وی صحبت کردند.
الیاس نادران نماینده تهران : موافق
نماینده تهران درمجلس شورای اسلامی گفت : آنچه مرا به موافقت با آقای محسنی اژه ای واداشته , آشنایی با رفتارهای فردی و مدیریتی و اطلاع از ساده زیستی و سلامت نفس وی در زندگی شخصی است .
الیاس نادران در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت : زمانی که مسابقه رفاه زدگی بین مسئولان کشوری رایج شده بود , آقای محسنی اژه ای با وجود داشتن امکانات و شرایط لازم برای افزایش تمکن مالی , از آن صرف نظر کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بااشاره به سوابق مدیریتی , علمی , حوزوی و دانشگاهی اژه ای گفت حضور وی در رده های مدیریتی وزارت اطلاعات از اوایل دهه 60 از جمله ریاست اداره گزینش وزارت و نیز نمایندگی قوه قضاییه در وزارت از آقای اژه ای فردی ساخته است که صلاحیتهای مدیریتی اش در وزارت را گواهی می دهد.
نادران افزود : امروز وزارت اطلاعات از دو ناحیه یکی ورود به عرصه های اقتصادی در دوره بازندگی اقتصادی و دیگری سیاسی شدن جهت گیری بخشهای مختلف اطلاعاتی در وزارتخانه آسیب دیده است .
نماینده تهران افزود : همه از کاربرد وسیع اطلاعات در فعالیتهای اقتصادی آگاهند و متاسفانه این امر موجب شده است عده ای در این وزارتخانه با سو استفاده از موقعیت خود به سود جویی از فرصتهای مالی پرداختند.
نادران گفت : خوشبختانه با تدابیر رهبری , آسیب آلودگی وزارت اطلاعات به مفاسد اقتصادی رفع شد ولی متاسفانه آسیب دوم یعنی آلودگی به بازیهای سیاسی همچنان باقی است .
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد : سیاسی شدن جهت گیریهای برخی اعضا در وزارت اطلاعات به ابزاری برای تهدید , تطمیع و سواستفاده بعضی عناصر تبدیل شده است .
نادران گفت : اصلاح انحرافات انجام شده در 16 سال گذشته از شعارهای اصولی آقای احمدی نژاد است و در نتیجه نمی توان توقع داشت در دیگر دستگاهها ساختار و فرآیند تصمیم گیریها اصلاح شود و در وزارت اطلاعات تغییری صورت نگیرد.
نماینده مردم تهران گفت : مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از این خطر دو سویه , طرحی برای اصلاح ساختار وزارت اطلاعات در دست دارد که امیدواریم با همکاری وزیر جدید به نتیجه خوبی برسد.
حسن سلیمانی نماینده کنگاور : موافق
نماینده کنگاوردرمجلس شورای اسلامی گفت : بی طرفی , نفوذناپذیری , اعتقاد به اعمال عدالت و حفظ حرمت انسان از جمله ویژگیهای مثبت شخصیتی وزیر پیشنهادی اطلاعات است .
حسن سلیمانی درموافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود : شخصا سالهای زیادی در قوه قضائیه و در کنار آقای محسنی اژه ای کار کرده ام و شهادت می دهم که وی به عنوان قاضی پاکدامن در این دستگاه باصلابت و رعایت عدالت به پرونده های زیادی رسیدگی کرده است .
وی اضافه کرد : توقع نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات , عمل به قانون و پوشش مدبرانه نظام سیاسی , امنیتی و اطلاعاتی کشور است و اینکه آنچه مردم و حکومت می خواهند تامین کند.
عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس گفت : یکی از ویژگی های مهم وزیر اطلاعات داشتن قابلیت تعامل با دستگاهها و نهادهای دیگر است که خوشبختانه آقای محسنی اژه ای اهل تعامل مثبت و موثر است و با سابقه ای که در قوه قضائیه داشته است و دیگر ارتباط خوب با نمایندگان مجلس به خوبی می تواند از عهده این مسئولیت برآید.
سخنان وزیر پیشنهادی اطلاعات
وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت : اجازه نمی دهم وزارت اطلاعات دستخوش مسائل سلیقه ای و سیاسی شود , حافظ کرامت و حرمت انسانها در همه شرایط هستم و قانون اساسی , موازین اسلامی و قانون مصوب مجلس را نصب العین قرار می دهم و لازم الاجرا می دانم .
حجت الاسلام محسنی اژه ای در جلسه علنی دیروز در دفاع از برنامه های خود برای وزارت اطلاعات افزود : در چند روز گذشته که در کمیسیونها , فراکسیونها و صحن علنی با نمایندگان مذاکره می کردم , متوجه شدم که آنان 4 دغدغه جدی دارند , اول اینکه آیا بنده برای تصدی وزارت اطلاعات مناسب هستم و توانایی لازم را دارم یا نه .
وی اضافه کرد : دوم اینکه نظارت مجلس بر وزارت اطلاعات و تعامل آنها چگونه خواهد بود , سوم اینکه آیا وزارت اطلاعات از کرامت انسانی و حرمت انسان ها صیانت می کند , یا اینکه وارد احوال شخصی می شود و بالاخره چهارم اینکه آیا وزارت اطلاعات مستقل و مقتدر ادای وظیفه می کند , یا با گرایش های سیاسی و سلیقه ای اداره می شود.
محسنی اژه ای تاکید کرد که وزارت اطلاعات را خوب می شناسد , نیروهای وزارت اطلاعات را از ابتدای تاسیس در سال 63 تاکنون کم و بیش می شناسد و به دلیل یک دهه حضور در آن ساختار تشکیلاتی و تحولات صورت گرفته در آن و ماموریت های وزارت اطلاعات در داخل و خارج را کاملا می شناسد.
وی افزود : بنده 10 سال نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات و سالها نماینده وزیر اطلاعات در دستگاه قضایی بودم و با مشکلات آن آشنا هستم .
وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد : همه جریانات سیاسی مخالف و ضد انقلاب و نظام و احزاب و گروهها و دسته های سیاسی و قانونی داخل را نیز به خوبی می شناسم با اساسنامه و تعداد زیادی از اعضای احزاب آشنایی کامل دارم و اجازه نمی دهم وزارت اطلاعات دستخوش مسائل سلیقه ای و سیاسی شود.
وی با اشاره به اینکه تجسس در احوال شخصی افراد براساس اعتقادات دینی ما حرام است , گفت معتقدم کرامت انسانی و حرمت انسانها را باید در همه شرایط حفظ کرد.
محسنی اژه ای برخی ایرادات قانون وزارت اطلاعات را یادآور شد و افزود : برای رفع مشکلات و نواقص موجود به همکاری جدی کمیسیونهای تخصصی اصل 90 , امنیت ملی وسیاست خارجی و دیگر نمایندگان نیاز مبرم دارم .
وی گفت : قطعا باید در وزارت اطلاعات حقوق افراد و جامعه رعایت و آزادی و استقلال مردم و نظام مراعات شود.
محسنی اژه ای افزود : وظیفه خود را در وزارت اطلاعت با قدرت , صلابت و صحت انجام می دهم چرا که این وزارتخانه , سرمایه سنگین و ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران است و من به عنوان وظیفه , این مسئولیت را برعهده می گیرم .
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی دارایی
کریم شافعی نماینده مرند : مخالف
نماینده مرند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت : در برنامه اقتصادی دولت باید نظریه اقتصاد اسلامی به صورت کاربردی و عملی با مشخص شدن نقطه آغاز و پایان آن تعریف شود.
کریم شافعی با بیان اینکه جایگاه تولید , خمس و زکات در اقتصاد ما در 27 سال گذشته مشخص نشده است افزود : برنامه اقتصادی دولت کنونی نیز مبتنی بر اقتصاد تعریف شده اسلامی نیست و همان سرفصلها , جملات و عبارات دولتهای گذشته است .
وی با اشاره به اینکه در برنامه دولت جدید منابع صندوق ذخیره ارزی به عنوان سرمایه در نظر گرفته شده است گفت : دولت باید این ثروت را به تولید , ایجاد اشتغال و تقویت زیرساختها اختصاص دهد و در صنایع مادر سرمایه گذاری کند تا منبعی زاینده باشد و ضریب ایمنی کشور را نیز بالا ببرد.
شافعی سیاستهای افزایش مالیاتی را نقد کرد و افزود : این سیاست باید پشتوانه افزایش تولید , اشتغال و سرمایه گذاری داشته باشد در غیر این صورت , فرار مالیاتی , نارضایی عمومی و رکود سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت .
وی به شعار عدالت گستری دولت جدید اشاره کرد و گفت : این شعار باید اجرایی و مشخص شود روش اجرایی آن و نقطه آغاز و پایان آن کجاست .
بهمن محمدیاری نماینده تالش : موافق
نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی , موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت : اعتدال , مدارا و شخصیت علمی دانش جعفری وی را شاخص کرده است .
بهمن محمدیاری با اشاره به سابقه همکاری چهارساله خود با وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی مرتبط بودن تحصیلات دکترای وی با سمت انتخاب شده و شخصیت جامع دانش جعفری را از دیگر ویژگیهای مثبت وی دانست .
وی به فعالیت ها و سوابق دانش جعفری در بخشهای مختلف اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت : با توجه به این سوابق , وی از اطلاعات اقتصادی خوبی برخوردار است .
محمدیاری افزود : ویژگی بارز دانش جعفری , شخصیت معتدل سیاسی وی است که قدرت چانه زنی آقای دانش جعفری را در معاهدات بین المللی افزایش می دهد.
وی به اهمیت بازار بورس و ثبات آن اشاره و اضافه کرد : با مطرح شدن دانش جعفری برای وزارت امور اقتصادی و دارایی , آرامش به بازار بورس بازگشته است .
ندیمی , رحمانی و حسینی نمایندگان لاهیجان , تاکستان و زنجان : موافق
درادامه سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت امور اقتصادی و دارایی آقایان ندیمی , رحمانی و حسینی نمایندگان مردم لاهیجان , تاکستان و زنجان به عنوان موافق صحبت کردند.
ایرج ندیمی در بیان دیدگاههای خود به بررسی پیگیرانه برنامه آقای دانش جعفری در کمیسیون اقتصادی اشاره و تصریح کرد محور برنامه های وزیر پیشنهادی تولید , اشتغال و صادرات است و مجلس هم از این برنامه ها حمایت می کند و امیدواریم با کارکرد و شناختی که از آقای دانش جعفری داریم و با تعامل مجلس و گروه اقتصادی , دولت در کار خود موفق باشد.
رجب رحمانی نماینده تاکستان هم در موافقت با آقای دانش جعفری به صداقت , توان , تجربه و شهرت وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت : با برنامه هایی که آقای دانش جعفری دارد مسلما برای حل بسیاری از مشکلات گام برداشته خواهد شد.
سید جلال حسینی نماینده زنجان هم به بیان ویژگی های اخلاقی به ویژه تواضع و حسن خلق آقای دانش جعفری پرداخت و گفت : تجارب وزیر پیشنهادی آقای احمدی نژاد هم در حوزه نظری و هم در حوزه اجرا باعث کارآمدتر شدن وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد شد.
وی افزود : برنامه های آقای دانش جعفری آسیب شناسی برنامه ای و رویکرد وی هم منطبق با تفکر رئیس جمهور است و امیدوارم اجرای درست برنامه های این وزارتخانه , موجب رونق تشکلها , بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار شود.
سخنان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه های خود در مجلس با تاکید بر لزوم خصوصی سازی در کشور گفت : هم اکنون تورم در کشور ما جزو بالاترین رقمها در منطقه است و ما باید به هر طریق ممکن تلاش کنیم تورم را در کشور کاهش دهیم .
داود دانش جعفری با بیان اینکه اکنون وضع بودجه عمرانی کشور چندان مناسب نیست , افزود : نسبت بودجه عمرانی به جاری از بودجه .,44
است در حالی که نصف این رقم سال گذشته اختصاص یافت .
وی با اشاره به برخی انتقادات مخالفان اضافه کرد : ما نمی خواهیم برای افزایش درآمد مالیاتی از مردم فقیر مالیات بیشتری بگیریم بلکه می خواهیم تولید در کشور رونق بگیرد و درآمد مالیاتی نیز افزایش یابد.
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بربیان اینکه ریشه تورم در کسری بودجه دولت است , تصریح کرد تا زمانی که دولت نخواهد این سیاست را که نباید بیش از اندازه از جیب خود خرج کند پیشه سازد , کاهش تورم محقق نخواهد شد.
دانش جعفری با بیان اینکه در حال حاضر کل بدهی های دولت و شرکتهای آن به نظام بانکی در مجموع 23 هزار میلیارد تومان یعنی نیمی از بودجه عمومی کشور در سال 1384 است , تصریح کرد : بدهی های واقعی کشور به خارج از جمله خریدهای نسیه خارجی حدود 39 میلیارد دلار است و بیش از 40 میلیارد دلار از قراردادهای نفتی کشور که از طریق بیع متقابل یا فاینانس خود گردان منعقد شده برای دولت تعهد خارجی ایجاد کرده است .
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه ظرفیت استفاده از بودجه دولت در کشور ما پرشده است , گفت : 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی رقمی بسیار زیاد است و هر چه دولت بتواند این سرمایه ها را در بخش مولد به کار بگیرد باعث رونق اقتصاد کشور و پیشرفت می شود.
داود دانش جعفری در پایان تصریح کرد راه نجات ما بازکردن مسیر برای بخش خصوصی و هزینه کردن دولت به اندازه دارایی های خود و شکوفاسازی تولید است .
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امورخارجه
برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امورخارجه منوچهر متکی , هیچ مخالفی ثبت نام نکرده بود وفقط تعدادی از موافقان وی صحبت کردند.
الیاس نادران نماینده تهران : موافق
الیاس نادران نماینده تهران در موافقت با منوچهر متکی وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت : گفت با توجه به شناختی که از آقای متکی و به تسلط وی بر مسائل دستگاه سیاست خارجی دارم وی را برای تصدی وزارت امور خارجه مناسب می دانم .
وی افزود : باتوجه به اینکه در شرایط کنونی , کشور در روابط خارجی با چالشهای اساسی از جمله بحث انرژی هسته ای درگیر است به فردی اصولگرا و متکی به نفس برای وزارت امور خارجه نیاز داریم تا بتواند چهره مقتدرانه نظام را با طرحهای مناسب به نمایش بگذارد.
نماینده تهران گفت : سالهاست که دغدغه نظام این است که بتوانیم در روابط خارجی از ظرفیتهای اقتصادی و تجاری به نفع پیوندهای سیاسی استفاده و حتی از روابط دیپلماتیک نیز برای رشد تجارت خارجی استفاده کنیم و خوشبختانه این بحث هم در برنامه های آقای احمدی نژاد و هم در برنامه های وزارت امور خارجه وجود دارد.
وی افزود : امیدواریم آقای متکی با توجه ویژه به این مسئله بحث ادغام معاونتهای بین الملل و اقتصادی را عملی و با انتصاب فردی شایسته , به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : در سالهای گذشته سیاست خارجی کشور , آسیبهای جبران ناپذیری از ضعف چانه زنیهای دیپلماتیک متحمل شده است و با وجود اینکه بیشترین تراز اقتصادی مثبت را برای کشورهای خارجی داشته ایم کمترین امتیاز سیاسی و دیپلماسی را نتوانستیم بگیریم و امیدواریم آقای متکی با تواناییهای خود بتواند این ضعف را برطرف کند.
جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه : موافق
جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه موافق بعدی گفت : حضور فعال و تجارب آقای متکی در دو دهه گذشته و در رده های مختلف مدیریتی وزارت امور خارجه وی را لایق و شایسته این سمت می کند.
وی افزود : در یک سال و نیمی که در مجلس هفتم و در کمیسیون سیاست خارجی با آقای متکی همکاری کردم , دوراندیشی , آگاهی از ساختار وزارت امور خارجه و کاردانی وی در مواجهه با چالشها برای ما ثابت شده است .
وی افزود : یکی از نکات مثبت طرح آقای متکی برای وزارت امور خارجه استفاده از توانایی های ایرانیان خارج از کشور و علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران است که نمی تواند به عنوان منبع انباشته شده به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
جهانگیرزاده گفت نکته دیگر مورد توجه آقای متکی در وزارت امور خارجه حمایت از بازرگانان است متاسفانه همیشه به دلیل نبود حمایت مناسب دولت از روابط تجاری و بازرگانی , آنان متضرر شده اند.
حسن زمانی فر نماینده ملایر : موافق
حسن زمانی فر نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت : منوچهر متکی در برنامه های خود بر بازنگری در تشکیلات وزارت امور خارجه تاکید کرده است .
زمانی فر در حمایت از منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشنهادی سخن می گفت , افزود : ضرورت تجدید ساختار سازمان ملل و گسترش روابط با کشورهای همسایه از دیگر برنامه های اعلامی وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه است .
زمانی فر همچنین توجه به مباحث هسته ای و تاکید بر فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران و توجه به رژیم حقوقی دریای خزر را از دیگر نکات برنامه متکی عنوان کرد.
به گفته نماینده ملایر , « تهدیدزدایی از روابط خارجی » از دیگر سرفصل های برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه است .
کاظم جلالی نماینده شاهرود : موافق
کاظم جلالی نماینده شاهرود و مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی , گفت : منوچهر متکی وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه با دنیا آشناست و دنیا هم او را به جهت مسوولیتهایی که داشته است , می شناسد.
جلالی که در حمایت از وزارت متکی سخن می گفت , تصریح کرد : یکی از مشخصات بزرگ آقای متکی این است که از خانواده وزارت خارجه است و از سازمان و نهاد دیگری نیست .
وی افزود : آقای متکی به عنوان وزیر امور خارجه تجربه موفقی در اداره دو سفارتخانه در ژاپن و ترکیه داشته است .
جلالی یکی دیگر از ویژگیهای وزیر پیشنهادی امور خارجه را « اعتدال » وی دانست و گفت : این امر می تواند به گسترش روابط خارجی کمک کند.
نماینده شاهرود با بیان اینکه « متکی دارای گرایش فکری و سلیقه ای است » , گفت : البته او در حوزه کاری , سلیقه خود را دخالت نداده است .
جلالی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته از نگاه جناحی به سیاست خارجی رنج برده ایم , تصریح کرد , آقای متکی می تواند یک نگاه ملی را در این زمینه حاکم کند.
سخنان وزیر پیشنهادی امورخارجه
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت امور خارجه , تشکیل شورای راهبردی روابط خارجی باحضور اندیشمندان , صاحبنظران و نخبگان کشور را از اهم برنامه های خود در حوزه تصمیم سازی در وزارت امور خارجه عنوان کرد.
« منوچهر متکی » که اهداف و برنامه های خود را برای نمایندگان در مجلس تشریح می کرد , افزود : تشکیل شورای راهبردی روابط خارجی در حوزه مطالعاتی و پژوهشی وزارت خارجه بر ظرفیت کار و توانمندسازی این وزارتخانه خواهد افزود.
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی دستگاه دیپلماسی کشور , با تاکید بر اینکه به اهمیت , حساسیت و سختی این مسئولیت واقف است , گفت : امروز با توجه به تحولات و پیچیدگی هایی که در روابط بین المللی ایجاد شده , یارگیری ها , تقسیم بندی ها و موضوعات جدید باید هدف اصلی قرار گیرد.
متکی افزود : در این مقطع حساس با توجه به قالب های جاری در مناسبات بین المللی و رعایت آنها و تحول در مفاهیم و محتوای مناسبات بین المللی , رسالت سنگینی بر دوش جمهوری اسلامی ایران است .
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اظهار داشت : عدالت خواهی شهد شیرینی است که همانگونه که مردم در داخل کشور دنبال آن هستند , درمحیط بین المللی نیز چنین صحنه ای کاملا مشهود است .
متکی افزود : ملل جهان و کشورهای در حال توسعه نیاز به عدالت خواهی و نقش آفرینی برابر ملتها و دولتها را در تصمیم سازی های جهانی انتظار می کشند و در حوزه روابط بین الملل کشورهایی بر این مهم تلاش کردند که جمهوری اسلامی ایران یکی از این نقش آفرینان بود.
وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه درصورت کسب رای اعتماد مجلس , نیازمند راهنمایی و همراهی نمایندگان در اجرای ماموریت خود است , تصریح کرد : در حوزه سیاست خارجی که به مجلس مربوط می شود از ظرفیت مجلس محترم در حوزه های همچون بین المجالس , انجمن های دوستی اجلاسها و برنامه های بین المللی استفاده خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت امورخارجه همچنین به اهمیت ظرفیت ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود : بانگاهی که در بین مسوولان کشور در مورد ایرانیان خارج از کشور وجود دارد , ما از ظرفیت خیلی خوبی برای آسان سازی روابط با ایرانیان خارج از کشور برخورداریم .
جلسه بعد از ظهر مجلس
در جلسه بعداز ظهر دیروز مجلس نیز بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ادامه یافت .
بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بازرگانی
برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بازرگانی مخالفی ثبت نام نکرده بود و فقط چند موافق اظهارات خود را بیان کردند.
ستار هدایتخواه , نماینده کهکیلویه و بویراحمد , موافق
نماینده کهکیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بازرگانی , نگاه علمی و پژوهشی به حیطه مدیریتی را از ویژگیهای مثبت وی برشمرد.
ستار هدایت خواه دینداری , ارزش گرایی , دلسوزی , صداقت , پرکاری و بانشاط بودن را از ویژگیهای سیدمسعود میرکاظمی دانست و افزود : وی نگاه ارزشی به حوزه اقتصاد دارد و به نتایج و تبعات فرهنگی آن توجه می کند.
وی نگاه نظام مند به مدیریت در حوزه های مختلف , نگاه تحول گرایانه و اصولی مبتنی بر برنامه جامع و مستمر , جسارت و شجاعت در مدیریت در عین قانون گرایی , پیگیری و جدیت در کار و نظارت مستمر بر حوزه مدیریت را از دیگر ویژگیهای برجسته وزیر پیشنهادی بازرگانی بیان کرد.
هدایت خواه همچنین به سابقه جانبازی و ایثارگری میرکاظمی اشاره کرد و گفت : سوابق مدیریتی و عملکرد علمی میرکاظمی نیز مثبت و تاییدکننده وی برای سمت وزارت بازرگانی است .
رجب رحمانی نماینده تاکستان , موافق
نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بازرگانی گفت : وی معتقد به تحول در دستگاههای اجرایی از جمله وزارت بازرگانی است .
رجب رحمانی وزیر پیشنهادی بازرگانی را فردی متدین و ایثارگر دانست و افزود : وی تفکری راهبردی و نگرشی نظام مند دارد و در عین قانون مند و ضابطه مند بودن از اعمال سلیقه های شخصی و گروهی پرهیز می کند.
وی نوآوری و خلاقیت , روحیه مشارکت جمعی و پرهیز از تشریفات را از دیگر ویژگیهای میرکاظمی برشمرد و گفت : وزیر پیشنهادی بازرگانی مهار کردن تورم , برداشتن مقررات زاید , کم کردن مراکز تصمیم گیری , توجه به ساختارهای بین المللی , رفع انحصار از تولید برخی از کالاها , تعامل تجارت با حورزه های غیراقتصادی , تجارت الکترونیک , جلوگیری از رانتهای اطلاعاتی , هدفمند کردن یارانه ها , استفاده از مشارکت مردمی , بررسی راهکار مناسب برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی , توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از تولید داخلی را در برنامه های خود مورد توجه قرار داده است .
عادل آذر نماینده دهلران , موافق
نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بازرگانی گفت : میرکاظمی با توجه به تعریف جدید بازرگانی در دنیای امروز دانش , رویکرد و خلاقیت تحول گرایی را در این وزارتخانه دارد.
عادل آذر رویکرد دانش محوری و دانش گرایی را از ویژگی های میرکاظمی برشمرد و افزود : وی از خوش نامی و مقبولیت علمی برخوردار است و به عنوان بانی انجمن لجستیک در ایران شناخته می شود.
وی گفت : تجربیات و سوابق میرکاظمی نشان می دهد که وی می تواند در وزارت بازرگانی منشا تحول باشد.
سخنان وزیر پیشنهادی بازرگانی
وزیر پیشنهادی بازرگانی گفت : برای اجرای برنامه ارایه شده در قالب چشم انداز و سیاست های کلی با نگاه تحول گرا , نیازمند حرکت جدی تر و علمی در حوزه اقتصاد هستیم .
سید مسعود میرکاظمی عصر دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود : اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصادی و هر یک از حوزه های دیگر اصولی و اساسی حرکت کنیم باید در کابینه و در دولت به طور منسجم حرکت کنیم .
وی با بیان این که امروز دیگر مسایل اقتصادی تنها به وزارت بازرگانی بازنمی گردد بلکه به 10 وزارتخانه مربوط می شود , گفت : بدون تعامل و انسجام با سایر وزارتخانه ها امکان حرکت وجود ندارد و باید با دوستان دیگر فضایی ایجاد کنیم تا امکان ارایه خدمات ارزنده وجود داشته باشد.
وزیر پیشنهادی بازرگانی گفت : امروز این توفیق حاصل شده است تا برنامه ها را با یکپارچگی و شفاف سازی , برخورد علمی , تنظیم بازار , کاهش تصدی گری دولت , توجه به مناطق محروم و مرزی , تعامل با کشورهای منطقه , منطقی کردن تعرفه ها و مسایل مالی و ارزی دنبال کنیم .
میرکاظمی بااشاره به وجود نگاه درون گرا به تولید و تلاش برای بالا بردن ظرفیت های تولید برای تامین کالا در کشور در سالهای اخیر گفت : چنین نگاهی در کشور موجب شده است تا امروز ما بتوانیم برای بسیاری از کالاها 10 برابر قدرت تولید داشته باشیم .
وزیر پیشنهادی بازرگانی افزود : با وجود ایجاد ظرفیت های تولید در کشور و تربیت نیروی انسانی در این زمینه ها و همچنین داشتن منابع مختلف در کشور , ما امروز نتوانسته ایم در شاخص های بهره وری رشد داشته باشیم و در برخی مواقع این امر حتی منفی نیز بوده است .
وی با انتقاد از نبود سیستم پایه اطلاعات لجستیک در کشور و طبقه بندی کلی اطلاعات , گفت : همه اینها به مشکل نرم افزاری در کشور بازمی گردد.
وزیر پیشنهادی بازرگانی همچنین بااشاره به فرهنگ تجاری در کشور افزود : باید دید نگاه امروز افراد به تعهدات تجاری و مالیات چگونه است و چه دلیلی وجود دارد که ما همواره به دنبال این باشیم که یا دولت بر بخش خصوصی و یا بخش خصوصی بر دولت غلبه داشته باشد.
میرکاظمی افزود : امروز واردات و صادرات و همچنین نرخ رشد سالانه مطابق با برنامه نبوده و کمتر از طرح ها و برنامه ها بوده است و هر آنچه به عنوان واردات وجود دارد از سوی دولت انجام شده و بخش خصوصی کمتر در این زمینه فعال بوده است .
وی با اشاره به ضرورت توجه به تجارت الکترونیک در کشور گفت : ما ناگزیر هستیم از این نظام تجاری استفاده کنیم ولی قبل از روی آوردن به آن باید به سوالات اساسی در این زمینه مانند متولی زیرساخت های ارتباطی و فرهنگ سازی , ارتباط بانکها و شبکه الکترونیک , امنیت شبکه های الکترونیک و بانی تامین این امنیت , مالیات , بیمه و سایر مقررات و بسیاری از این سئوالات پاسخ دهیم .
میرکاظمی همچنین با اشاره به تلاشهایی که در کشور برای پیوستن به تجارت جهانی انجام می شود , گفت : پیوستن به این سازمان خوب است ولی باید دید با چه برنامه هایی ما می خواهیم به این تجارت جهانی بپوندیم و آیا برای پیوستن به این سازمان مقررات گمرکی , آیین نامه ها و کالاهای تولید ما از کیفیت و قیمت تضمینی لازم برخوردار هستند.
در ادامه جلسه عصر دیروز مجلس , رای اعتمادبه وزیر پیشنهادی وزیر بهداشت , درمان و آموزش پزشکی بررسی شد.
شاهین محمد صادقی نماینده کازرون : موافق
شاهین محمد صادقی نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توان علمی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی گفت : وی از نظر علمی انسانی برجسته و شایسته است که مقالات متعدد و کتاب ها و کارهای تحقیقی و پژوهشی متعددی را انجام داده است .
وی افزود : در دوران تحصیلات پزشکی در خدمت لنکرانی بوده ام که از دانشجویان ممتاز دانشگاه شیراز بود. به خاطر رتبه ممتاز وی ادامه تحصیل در مدارج بالاتر رشته خود را بلافاصله آغاز کرد.
نماینده کازرون تصریح کرد : ما پزشکان متدین و متعهد مانند ایشان در کشور زیاد نداریم که با داشتن این رتبه علمی , بتواند متدین و متعهد هم باشد.
وی افزود : وی در اوج مسایل علمی دارای تدین و تقدی مثال زدنی است که وجود چنین فردی در مسند وزارت خیال ما را از بابت اعمال نظرهای شخصی و مسایل مالی راحت می کند.
محمد صادقی اضافه کرد : وی در مسئولیت خود از بین اساتید رای آورده و انتخاب شده اند و ریاست موفقی در بیمارستان نمازی شیراز داشته است .
علی سرافراز یزدی نماینده مشهد : مخالف
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت , درمان و آموزش پزشکی گفت : نمایندگان توجه داشته باشند که امروز دهه 60 نیست که همه صفر کیلومتر باشیم در سال 84 با 27 سال تجربه , جایی برای آزمون و خطا باقی نمانده است .
علی سرافراز یزدی افزود : اصولگرایی حکم می کند در رای اعتماد دادن به وزرا دقیق باشیم و غفلت و مسامحه نکنیم .
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود : کسی که می خواهد وزیر علوم , تحقیقات و فناوری ویا وزیر بهداشت , درمان و آموزش پزشکی شود باید حداقل سابقه ریاست یک دانشگاه را داشته باشد ولی اگر قرار باشد از رئیس یک گروه دانشکده , فردی را به وزارت ارتقا دهیم در این صورت سرانجام کار معلوم است .
وی با تاکید بر خصائص اخلاقی مثبت آقای باقری لنکرانی , وزیر پیشنهادی بهداشت گفت : عالم بودن و صالح بودن شرط لازم وزارت به شمار می رود اما شرط کافی نیست .
سرافراز یزدی اضافه کرد : وزیر باید مقبولیت همه جانبه داشته باشد.
ستار هدایتخواه نماینده بویراحمد : موافق
نماینده دنا و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت : بر اساس آموزه های دینی , تقوا پیشگی مدیر , باعث خروج از بن بستها و تشخیص صلاح وراه درست از دو راهی ها و چند راهی ها می شود.
ستار هدایتخواه گفت : آقای باقری لنکرانی از لحاظ علمی در حد نبوغ است ودر همه دوره ها دانشجوی ممتاز بود و اخذ رتبه دانشیاری در سن 35 سالگی نمونه ای از توان علمی و تخصصی اوست .
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت : آقای باقری لنکرانی علاوه بر آشنایی نزدیک با دانشگاه و دانشگاهیان و آشنایی مشکلات و نیازهای این قشر عضو شاخص جامعه پزشکان و آشنا به مسائل آنان است .
هدایت خواه با اشاره به نگاه جوان گرایی نمایندگان و آقای احمدی نژاد در انتخابات گفت : منظور ما از این شعار , انتقال قدرت از نسل اول و دوم انقلاب به نیروهای جوان و شکست انحصار مدیریتی در کشور بود.
علی عسگری نماینده مشهد : مخالف
حجت الاسلام علی عسگری , نماینده مشهد به وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد از نبوغ خود در راه تولید علم استفاده کند.
عسگری که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی سخن می گفت افزود : ایشان یک نابغه علمی هستند و می توانند نبوغشان را در نهاد ارزشمندی همچون نهاد دانشگاهی عرضه کنند.
عسگری با تاکید بر اینکه مقبولیت و کارآفرینی و مدیریت مجرب و کارآمد یک مدیر ارشد نظام برای نظام مشروعیت ثانویه ایجاد می کند , افزود : آیا آقای لنکرانی ملاک تجربی و اجرایی مورد نظر بری تصدی وزارت را داراست .
مخالف وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت , در ادامه سخنان خود افزود : آیا می توان تجربه و توانمندی را نادیده گرفت و آیا می توان گفت که دولت محلی برای آزمون و خطا است .
مخالف وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت , تصریح کرد : ما بعنوان مجلس اصولگرا از دولتی که مشخصه های بارز اصولگرایی دارد , انتظار داریم که یک مقدار بسته نگر نباشد و مقداری از افکار و توانایی های دیگر استفاده کند و در خود سهیم کند.
سید علی ریاض و بیژون شهبازخانی نمایندگان تهران و ملایر : موافق
سید « علی ریاض » نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از اینکه حملات علیه « کامران باقری لنکرانی » وزیر پیشنهادی بهداشت , درمان و آموزش پزشکی زیاد بود , ابراز تعجب کرد و گفت : انتظار این گونه نبود.
وی دفاع خود را از وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی , در مباحث « تخصص , تعهد , تدین , کارامدی و مدیریت » طرح کرد و گفت : تخصص دکتر لنکرانی در جامعه پزشکی و وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
« ریاض » از تدین دکتر لنکرانی نیز سخن گفت و افزود : فکر می کنم تدین دکتر به حدی است که اگر شک می کردند توانایی اجرایی این کار را نداشتند , وارد نمی شدند.
نماینده تهران از توانایی هایی که « لنکرانی » از آن برخوردار است نیز سخن گفت و افزود : او در 28 سالگی رئیس بیمارستان و در 29 سالگی معاون پشتیبانی دانشگاه شد که نشانه توانمندی یک فرد است . ضمن آنکه تیزهوشی و گیرایی بالای دکتر قابل توجه است .
« ریاض » افزود : سنوات افراد به تنهایی عامل موفقیت یک مدیر نیست و مطمئن باشید که لنکرانی به عنوان جوان ترین پزشک معرفی شده در کابینه قطعا توانایی های خود را نشان خواهد داد.
« بیژن شهبازخانی » نماینده ملایر نیز چند دقیقه از وقت « ریاض » را برای دفاع از « لنکرانی » به خود اختصاص داد و گفت : اعتقاد ندارم , « لنکرانی » سابقه اجرایی موفقی ندارد.
وی افزود : رفع تبعیض و تقویت بیمه همگانی به صورت عادلانه , افزایش خدمات پزشکی و توجه به پرسنل بهداشت و درمان از برنامه خوبی وزیر پیشنهادی برای کرسی وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی است .
سخنان وزیر پیشنهادی بهداشت
وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی گفت : بحث سلامت به لحاظ گستردگی و قانونی یکی از حقوق اساسی مردم است .
کامران باقری لنکرانی افزود : حاکمیت و دولت در زمینه سلامت باید برای آحاد ملت کار کند.
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه در قانون برنامه چهارم در مواردی بحث عدالت در درمان مطرح است , اظهار داشت , بیش از نیمی از هزینه سلامت مردم توسط خودشان پرداخت می شود و این اسف بار است و یک سوم افراد بستری شده توان مالی برای پرداخت هزینه بستری خود را ندارند.
وی اضافه کرد : سلامتی حقی است که همه مردم باید از آن برخوردار باشند و به علت فقر نباید کسی از ترس هزینه , به بیمارستان مراجعه نکند و وزارت بهداشت با همکاری وزارت رفاه باید این مشکل را رفع کند.
وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سراسر کشور پروژه های ناتمام بهداشتی متعددی داریم , گفت : با اولویت بندی در بحث بیمارستانها می توان حداقل خدمات را در سراسر کشور در نزدیک ترین محل سکونت مردم فراهم کرد.
وی تصریح کرد : دستاوردهای خوبی در زمینه بهداشت داشته ایم , اما باید این دستاوردها را با روشهای جدید علمی همراه کنیم و بهداشت به روز شود.
وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت با اشاره به پیشرفتهای خوب در بخش داروی کشور گفت : باید به صنایع دارویی توجه کرد.
وی تاکید کرد : باید در بخش آموزش تخصصی و فوق تخصصی پزشکی تطبیق با نیازهای کشور را در نظر داشت و دانش آموختگان را به گونه ای آموزش داد که کارآفرین باشند و همچنین به مشکلات اساتید نیز توجه کرد.
لنکرانی گفت : بسیاری از پژوهشهای پزشکی با نیازهای کشور همخوانی ندارد و فرصتهای یکسان در اختیار همه پژوهشگران نیست .
وی خاطرنشان کرد : بدنه وزارت بهداشت بعد از آموزش و پروش از همه وزارتخانه ها بزرگتر است و مشکلات زیادی دارند و باید به این رسیدگی شود.
در ادامه جلسه , نمایندگان به بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون پرداختند.
بایرام گلدی برمک نماینده کلاله : مخالف
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون گفت : این وزارتخانه نیاز به شخصی با تجربه و با سوابق اجرایی کافی دارد.
بایرام گلدی برمک نماینده کلاله و مینودشت با بیان اینکه باید سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور از 2,5 درصد کنونی تا پایان برنامه پنج ساله پنجم به 25 درصد برسد افزود : به این منظور و برای ارتقای سهم بخش تعاون علم و تخصص وزیر کافی نیست .
وی با بیان اینکه وزارت تعاون در ایجاد اشتغال موفق عمل نکرده است , گفت : این وزارتخانه نیاز به تحول دارد و اگر به علی احمدی رای دهید مانند این است که هدایت اتوبوسی را با چندین سرنشین به دست کسی بدهید که تنها در آئین نامه رانندگی قبول شده که خطر آن بسیار زیاد است .
رجب رحمانی نماینده تاکستان : موافق
رجب رحمانی نماینده تاکستان در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون گفت : علی احمدی این وزارتخانه را به جایگاه واقعی آن خواهد رساند.
وی به سوابق علمی علی احمدی اشاره کرد و افزود : احمدی چند سال به عنوان محقق نمونه انتخاب شد و عضو انجمنهای علمی مختلف است .
وی با اشاره به مدرک دکترای مدیریت تولید علی احمدی این تحصیلات را مرتبط با وزارت تعاون دانست و گفت : وی در اجرای 80 طرح در وزارتخانه های مختلف مشارکت داشت وجوان بودن و اهل تحقیق بودن از ویژگیهای شاخص وی است .
محمدرضا امیر حسنخانی نماینده فردوس : موافق
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون گفت : علی احمدی می تواند زمینه جهش وزارت تعاون را فراهم کند.
محمدرضا امیر حسنخانی , گفت : احمدی اتاق فکری تشکیل داده است و با همفکری نخبگان صنعت و دانشگاه در این اتاق فکر زمینه جهش را در بخشهای مختلف فراهم کرده است .
وی با بیان اینکه بخش تعاون می تواند سهمی از بار اشتغال را در جامعه تحمل کند , گفت : وزیر پیشنهادی آمادگی تشکیل انواع تعاونیهای جدید را دارد و می تواند با تعامل با مجلس و بکارگیری تخصص مرتبط خود نقش بخش تعاون را در اقتصاد کشور بهتر ایفاکند.
سخنان وزیر پیشنهادی تعاون
« علیرضا علی احمدی » وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون با دفاع ازبرنامه های خود گفت که « تلاش می کند , خودگردانی تعاونی ها محقق شود , اما گریزی از حمایت های مالی , تسهیلاتی و بخشودگی های قانونی از ناحیه مجلس شورای اسلامی و دولت نهم نیست » .
وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون گفت : با فرهنگی که وجود دارد , صاحبان سرمایه به سراغ بخش خصوصی می روند , اما تعاونی ها قصد دارند , پلی میان تصدی گری دولتی و بخش خصوصی باشند.
« علی احمدی » با بیان اینکه « تعاونی ها , اقشار جویای کار را توانمند می کنند » , گفت : معتقدیم موانعی که در حال حاضر به سر راه بخش خصوصی وجود دارد , باشدت بیشتری در بخش تعاون سایه افکنده است و باید این موانع برداشته شود.
او از نرخ « بالای سود بانکی » و « هزینه های زیاد سرمایه گذاری » به عنوان موانع عمده توسعه بخش تعاونی یاد کرد و گفت , کاهش تدریجی سود بانکی , می تواند مانع بزرگی را از سر راه تولید و بخش تعاونی بردارد.
وزیر پیشنهادی « احمدی نژاد » برای تصدی وزارت تعاون گفت : دولتی بودن اقتصاد در حجم گسترده , مانع گسترش بخش تعاونی و خصوصی هستند و می توان با حذف تصدی گری ها و کاستن از سهم بخش دولتی , راه را برای رشد و اعتلای بخش تعاونی و خصوصی فراهم کنیم .
وی به مشکلات اغلب تعاونی ها اشاره کرد و گفت : عامل اصلی توجه نکردن به بخش تعاونی دردیدگاهی نهفته است که مدیران جامعه , مسئولین سازمان مدیریت و برنامه ریزی وبخشی از اندیشمندان اقتصادی کشور با آن روبرو هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات