تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۸۱

انتظارات راهبردي از مجلس دهم

پایگاه بصیرت / دکتر محمدمهدي انصاري
(روزنامه رسالت - 1395/03/05 - شماره 8668 - صفحه 1)

دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شنبه آينده با حضور منتخبان ملت در بهارستان آغاز به کار مي‌کند. مجلسي که در شرايط سياسي و اجتماعي خاص داخلي و منطقه‌اي شکل گرفته و بي‌شک مسئوليت و ماموريت خطيري در قبال ملت و نظام اسلامي دارد.

فارغ از هر نگاه سياسي، با عنايت به جايگاه بي‌بديل و ممتاز مجلس شوراي اسلامي نکاتي چند مورد توجه است:

1- مجلس دهم، در آستانه 40 سالگي انقلاب اسلامي و در حرکت کلان نظم به سوي افق 1404 و تحقق گفتمان‌هاي مهمي چون پيشرفت و عدالت و کارآمدي، نقش ممتازي دارد و بايد با رويکردي جامع‌نگر و پرهيز از منازعات و قطب‌بندي‌هاي سياسي، سرنوشت عملي جامعه و نظام را مد نظر قرار دهد.

2- مجلس دهم، بايد تلاش کند از فضاي انقلابي و روحيه انقلابي بودن فاصله نگيرد.

درک درست از شاخص‌ها و مولفه‌هاي حقيقي انقلابي‌گري، نمايندگان منتخب ملت را به شجاعت، قاطعيت، صراحت، درايت، هوشمندي، عدالت‌خواه بودن، اسير ملاحظات نشدن و مقهور زمان و مرور زمان نشدن متصف مي‌سازد. اوصافي که بحق شايسته وکلاي يک ملت بزرگ و انقلابي است.

اين مطلب را نبايد با تحليل‌ها و برداشت‌هاي ناقص برخي از انقلابي‌گري، اشتباه دانست و انقلابي‌گري را با احساسات گرايي و افراط ‌گري و... مترادف دانست. انقلابي بودن يعني با ملت همنوا ماندن و اسير هواهاي نفساني و عواطف سياسي نشدن.

3- مجلس دهم، شأن و جايگاه خود را در نظارت و کنترل امور نظام و دولت هرگز فداي خواست جريان‌هاي سياسي نکند. مجلس در کنار دولت و همراه قوه اجرائيه باشد اما تحت نفوذ دولتمردان نباشد. مجلس دولت ساخته يا وکلاي شيفته دولت هرگز نمي‌توانند توفيقي در تحقق مطالبات حقيقي جامعه و برآورده ساختن مصالح نظام داشته باشند.

4- مجلس دهم، رويکرد نخبه‌گرا و نخبه محور خود را تقويت کند. مقصود اينکه چون همه نمايندگان مجلس، همه تخصص‌ها و دانش‌ها را در عرصه‌هاي گوناگون ندارند، از آرا و نظرات نخبگان و زبدگان هر حوزه استفاده کنند و در فرآيند قانونگذاري، ارزيابي، نظارت و تحقيق و تفحص و ايفاي ساير وظايف نمايندگي از انسان‌هاي عالم، شايسته و نخبه دعوت به همفکري و هم‌انديشي كرده تا قوانين و مقررات به روز، فراگير و ناظر بر شئون فردي و جمعي جامعه را تدوين و تصويب کنند.

5- مجلس دهم، در مسير مبارزه با همه مظاهر فساد، جدي‌تر و قاطعانه‌تر وارد ميدان شود. متاسفانه طي دو دهه اخير مفاسد زيادي در جامعه گسترش يافته و ريشه دوانده‌اند که نظام اسلامي را با چالش‌هاي زيادي مواجه ساخته و خواهند کرد. فساد در عرصه‌هاي مالي، اداري، بانکي، قضائي، گمرک، واردات و قاچاق کالا و فساد در عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و نابهنجاري‌هاي اخلاقي، همه و همه مظاهر فساد ناشي از بي‌قانوني يا قوانين ناکارآمد و ناکافي است. زوال و سقوط دروني هر نظام سياسي ـ اجتماعي با همين مفاسد که در واقع "ظلم" نيز به شمار مي‌‌آيند رقم مي خورد و بايد از تکثير و تکثر مظالم و مفاسد جلوگيري کرد.

6- مجلس دهم، در سال "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" بايد باور عميق به اقتصاد مقاومتي داشته و نسبت به پويايي، خوداتکايي و درون‌زا بودن اقتصاد ملي حساسيت ويژه‌اي داشته باشد و بر عملکرد دولت يازدهم و پرسشگري از مردان کابينه، دقت نظر بيشتري به خرج دهد تا از منابع و ظرفيت‌هاي موجود نهايت بهره‌گيري به انجام برسد.

متاسفانه اين روزها مشاهده تب تورم و لرز رکود در فضاي عمومي اقتصاد ملي، هرگز شايسته نظام جمهوري اسلامي نبوده و نيست و وضعيتي بي‌سابقه در اقتصاد کشور به شمار مي‌آيد. نقش مجلس در اصلاح يا کنترل اين وضعيت نامطلوب بسيار تعيين کننده و حائز اهميت است.

7- مجلس دهم، نسبت به مقوله فرهنگ و مباحث فرهنگي از هم اکنون به دنبال کارنامه‌اي قابل قبول و برجسته باشد. متاسفانه حوزه فرهنگ و نهادهاي متولي موضوعات فرهنگي در کشورمان حال و روز خوبي ندارند و با مشکلات و موانع پيچيده و بسياري دست و پنجه نرم مي کنند. مشکلاتي اعم از بودجه و محدوديت‌هاي مالي، موازي‌کاري، ناکارآمدي، بي‌برنامگي و فقدان سياست‌هاي يکپارچه فرهنگي موجب آشفتگي و بي‌ثمري فعاليت نهادها و دستگاه‌هاي فرهنگي شده‌اند و اثربخشي و فراگيري اقدامات و برنامه‌هاي فرهنگي و ديني را که منطبق با سبک زندگي اسلامي ـ ايراني هستند، به حد اقل مي‌رسانند. مجلسيان دوره دهم بايستي بيش از هر مقطع ديگري نسبت به مظلوميت‌ زدايي از ساحت فرهنگ عمومي کشور، دغدغه خاطر داشته باشند.

آنچه برشمرده شد در زمره راهبردي‌ترين نيازها و الزامات کلان کشور است که بايد منتخبان ملت در خانه ملت با احساس تکليف و دغدغه ذهني، از لحظه به لحظه دوران نمايندگي خود استفاده نموده و تلاش عمومي همه قوا را در حل و فصل اين مشکلات راهبردي، مديريت کنند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=230151

ش.د9500402

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات