
* وضعیت علمی و پژوهشی حوزههای سراسر کشور و سایر کشورهای اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟
** حوزههای ایران دارای دو نقطه قوت و ضعف میباشند که بررسی آنها میتواند وضعیت علمی و پژوهشی این مکانهای پرورش طلبه را ارزیابی نماید. از جمله نکات مثبت عبارتند از:
پرورش روحیه علمی و نقد و بررسی در سطح تمام حوزهها و در مقاطع مختلف
روش مباحثه که برای درک، حفظ و بیان بسیار مفید است،
توجه به متن و محتوی، ارایه دروس به صورت آزاد (انتخاب اساتید به عهده خود طلبه است)،
حساسیت حوزه نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی و اینکه سیاست و دیانت قابل تفکیک نیستند،
همچنین این حوزهها دارای ضعفهایی نیز میباشند که از آن جمله میتوان به:
- عدم حضور و غیاب از پایه 7 به بالا،
- عدم نظارت بر پیشرفت علمی طلاب،
- عدم برنامههای پژوهشی به صورت مدون اشاره نمود. لازم به ذکر است بهترین حوزههای علمی مسلمانان جهان اسلام در حال حاضرالازهر مصر است.
* وضعیت و روند موجود دانشگاهها و دانشسراهای کشور بویژه در تهران را نسبت به سالهای قبل چگونه برآورد نموده و چه پیشنهادی جهت بهبود موقعیت کنونی در راستای نیل به نهضت نرمافزاری قائلید؟
** با اعلام نهضت نرمافزاری توسط مقام معظم رهبری از یک طرف و توجه ایشان و کشور به نخبگان از سوی دیگر وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاهها رو به بهبود است. به نظر اینجانب اگر دانشگاههای کشور اسلامی شوند (از نظر مطالب، کادر و جو حاکم) پیشرفت علوم و فنون نیز در بین ایشان بیشتر مشهود میشود.
در مورد نهضت نرمافزاری بهترین راه آمادهسازی مقدمات آن اعم از مرکز پیشنهاد دهنده موضوعات مورد نیاز، راهنما و مشاوره آماده نمودن امکانات و منابع و در آخر اینکه به محصول پژوهشگران اهمیت کاربردی داده شود نه اینکه بر اثر بیاهمیتی و عدم فروش و غیره کم کم مراکز پژوهشی از تولید باز مانند.
* راهکار وحدت بیشتر میان حوزهها و دانشگاهها و طلاب و دانشجویان را در چه میدانید؟
** بهترین راه آن است که اولا دانشگاه را اسلامی کنیم و ثانیا حوزهها را به روز نماییم تا هم دانشگاه به حوزه احساس نیاز کند و هم حوزه به دانشگاه.
* در مورد شخصیت علمی و فرهنگی آیتالله شهید دکتر مفتح و اقدامات موثر ایشان توضیح دهید؟ همچنین در حال حاضر نمونه این اساتید در برخورد با دانشجویان و طلاب از چه جایگاه برخوردارند؟
** شهید آیتالله دکتر مفتح یکی از حلقههای اتصال حوزه و دانشگاه بودند آن هم در جو قبل از انقلاب که بعضی از متدینین حضور در دانشگاه را یک گناه نابخشودنی میدانستند، امثال ایشان. شهید مطهری، شهید باهنر و شهید بهشتی توانستند یک نسل دانشجوی مسلمان مومن و انقلابی را تربیت نمایند و این تاثیرگذاری در محیط علمی دانشگاه حکایت از شخصیت علمی ایشان دارد و ایشان مبلغ وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه بودند و به حق روز شهادت ایشان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری گردیده و امروز نیز الحمدالله اساتید بزرگواری که هم شخصیت دانشگاهی و علمی و حوزوی دارند و در دانشگاه حضور دارند کم نیستند البته شاید به جامعیت مرحوم شهید مطهری و مفتح نباشند اما ادامه دهنده همان مسیر هستند ولی این حضور به اعتقاد بنده کافی نبوده و حوزه باید برای حضور در دانشگاه برنامهریزی بیشتری داشته باشد و هر طلبهای که دلسوزانه وارد محیط دانشگاه شده و به وظیفه خودش عمل نموده استقبال دانشجویان نیز مساعد بوده البته متاسفانه بعد از دوم خرداد زمینه حضور افراد مسئلهدار و کسانی که مروج تفکر غربی و سکولار بودند بیشتر در دانشگاه مهیا شد که امیدواریم با تحولی که بوجود آمده زمینه عملی وحدت حوزه و دانشگاه فراهم شود.
* تاکنون چه اقدامات موثر و سازندهای در جهت. اتحاد دانشجویان جهان اسلام با روحانیت و گسترش افکار مرجعیت شیعی و دانشگاههای جهان صورت پذیرفته است؟ راهکارها و پیشنهادهای خود را بیان نمایید؟
** در حد کمی این کار شروع شده و مقداری از این کار به تشکلهای دانشجویی اسلامی بر میگردد که مراوداتی با تشکلهای دانشجویی سایر کشورهای اسلامی برقرار نمایند و ظاهرا بخش دانشجویی حزب موتلفه اسلامی در این مورد برنامههایی دارد که احتیاج به فرصت بیشتر دارد. همچنین پیشنهاد میکنم:
* عنصر تربیت دینی که در حوزه و میان طلاب یافت میشود را به دانشگاه منتقل کنیم تا احساس نیاز بیشتری به معنویت و روحانیت پیدا نمایند و در نتیجه ارتباط ایشان قویتر شود،
- شبهات روز دانشجویان توسط روحانیون با سواد، خوش اخلاق و با تقوا در دانشگاهها و مجامع دانشجویی جواب داده شود.
-تربیت مدارس (استاد دانشگاه) در بین طلاب ایجاد شده و افراد با سواد بیشتری از روحانیون با دانشجویان متربط باشند.
- زمینه ارتباط حوزه با دانشگاههای جهان اسلام فراهم گردد و مراودات علمی و مذهبی بین حوزهها و دانشگاههای جهان اسلام بوجود آید تا بتوانیم شاهد گسترش هر چه بهتر و بیشتر افکار و تفکرات مرجعیت شیعی و اسلامی در دانشگاههای جهان باشیم.