تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۱۸۵۶۶۵

حزب مشارکت و پاسخگویی


علی علوی
دبیر کل حزب مشارکت به مناسبت هفت سال از تاسیس حزب در یاد داشتی با عنوان 7 «سال پایداری» در خبرنامه آذر ماه شماره 33 جبهه مشارکت از پاسخگویی حزب متبوع خود سخن رانده است. نامبرده در بند ششم یادداشت خود تصریح می‌کند که «تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضای کابینه به حزب تعلق داشته‌اند .... اما به عنوان حزب، مسئولیت آنها را برعهده نداریم اما در مورد مجلس با قبول مسئولیت، پذیرای همه نقدها و انتقادها هستیم و به عنوان حزبی که اکثریت مجلس را در اختیار داشته است باید پاسخگوی عملکرد آن مجلس باشیم .... » حافظه تاریخی ملت ایران به این زودی‌ها فراموش نمی‌کند که حزب مشارکت محصول و برآمده دولت دوم خردادی خاتمی بود و چون سلف خود، حزب کارگزاران سازندگی نقش حزب دولت ساخته را در طول 8 سال ایفا کرد. شعار اصلی حزب مشارکت برای تسخیر مجلس ششم آن بود که «خاتمی را تنها نگذاریم» و سهم حزب از کابینه 21 نفره دولت بالغ بر 12 نفر از اعضای اصلی حزب می‌رسید و این سهم خواهی و نقش «پدرخوانده» بارها و بارها مورد اعتراض احزاب و تشکل‌های دوم خردادی قرار گرفت. چگونه می‌توان پذیرفت که حزب دولت ساخته مشارکت که سهم اصلی از سفیران و کارداران، استاندران و فرمانداران و بخشداران، وزیران، معاونان، مدیران عامل شرکت‌ها و موسسات و خلاصه بدنه اصلی دولت را از آن خود کرده بود نخواهد. پاسخگوی همفکران حزبی خود دولت باشد مگر آنکه به زعم مشارکتی‌ها عملکرد دولت خاتمی به قدری خراب باشد که نتوان از آن دفاع کرد نگارنده چنین اعتقادی ندارم و بر این باورم که دولت خاتمی کارنامه خوبی هم برای عرضه داشته است.
و یا چگونه حزب، هیچ سخنی از شوراهای اسلامی شهر و روستا که «آن را بزرگترین دستاورد دوم خردادی برمی‌شمردند بر زبان نمی‌آورد در حالی که در راس شورای اسلامی شهر تهران و بسیاری از کلان شهرها چهره‌های شاخص عضو ارشد حزب حضور داشته‌اند. و فراموش نکرده‌ایم که همین شورای اسلامی شهر تهران که مملو از سران مشارکت و نامزدهای مورد حمایت آن بود که رئیس مجلس ششم اعلام کرد: «شورای اسلامی شهر تهران آبروی اصلاح طلبان را برده است.»
لذا حزب مشارکت نمی‌تواند خود را از زیر بار پاسخگویی برهاند و باید در همه حوزه‌ها پاسخگو باشد. اما اگر همین استدلال حزب را بپذیریم که چون مجلس ششم حزبی و در اختیار حزب مشارکت بوده است براستی چه پاسخی به پرسش‌های برجای مانده در افکار عمومی دارند؟
مخالفت با حمایت از فلسطین توسط ایران به گونه‌ای که در جریان راهپیمایی و تظاهرات نمایندگان مجلس ششم به بهانه آنکه شعارهای متفرقه داده نشود حتی یک شعار در حمایت از فلسطین، انتفاضه و قدس سر داده نشد.
ـ حمایت اکثریت نمایندگان مجلس ششم از منتظری، فردی که معزول از سوی حضرت امام خمینی(ره) بود.
ـ حمایت از جریان براندازی علیه نظام به نام حمایت از جنبش دانشجویی را حزب مشارکت چه پاسخی دارد؟ نقش آشکار عضو ارشد مشارکت که معاون سیاسی وزیر کشور وقت بود (تاج‌زاده) که غیرقابل کتمان است؟
ـ نامه موسوم به 127 نماینده به رهبر معظم انقلاب اسلامی که ساختار شکنی و هنجار شکنی را مرزی قائل نشده بود و ارکان نظام را به استبداد و سلطنت تشبیه کرده بود را حزب مشارکت چه پاسخی دارد؟‌ نامه‌ای که اکثریت اعضای حزب در مجلس آن را امضاء کرده بودند.
ـ نطق‌های قبل از دستور و سخنرانی‌های تنش آمیز از جمله عضو مرکزی مشارکت و رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس (شیرزاد) در حمایت از غرب و آمریکا و علیه منافع ملی و نکوهش کشور در دستیابی به فناوری نوین هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز به گونه‌ای افکار عمومی را برآشفت که رئیس مجلس ششم (کروبی) نطق شیرزاد را مشابه سخنان رادیو اسرائیل خواند.
ـ بازی تحصن نمایندگان در مجلس که موجب سلب آبروی کشور در افکار عمومی جهانیان شد و متعاقب آن سلسله طنزهای استعفا از نمایندگی که وقت‌های طلایی خدمت به مردم را هدر داد را چه کسی و کسانی جز سران حزب مشارکت باید پاسخگو باشند؟‌
ـ ایجاد تقابل و صف آرایی میان نهادهای حاکمیت به نام نهادهای انتصابی و انتخابی و تلاش برای به نام کردن نهاد خدوم و خدمتگزاری چون بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حضرت امام خمینی(ره) بر دست و بازوی آنان بوسه می‌زد و بر آن افتخار می‌کرد را حزب مشارکت چه پاسخی دارد افکار عمومی فراموش کرده است که در جریان ترور راز آلود نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران (حجاریان) که وی را مغز متفکر و تئوریسین دوم خرداد می‌نامیدند به دروغ و به کرات سپاه و بسیج را به عنوان متهمان این حادثه اشاره می‌کردند؟
ـ باند بازی، انحصار طلبی، تمامیت خواهی در مجلس ششم به گونه‌ای سایه افکنده بود که از ابزارهای قانونی در اختیار مجلس سوء استفاده شد: سئوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، رای اعتماد به کابینه و ... همه دراین راستا قابل تحلیل است. مجلس ششم در تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که مسئولان آن با رای نمایندگان بر مسند مسئولیت نشسته بودند سکوت اما در برابر نهادهایی که غالبا مستقل از حوزه عزل و نصب مجلس بود چون صدا و سیمای جمهوری اسلامی، قوه قضائیه، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و ... لحظه‌ای درنگ روا نمی‌داشت.
آیا مگر همین نمایندگان مجلس ششم بدنبال «رفراندوم» و «همه پرسی» برای تغییر نظام نبودند آیا این نمایندگان بدنبال آن نبودند که «جمهوریت» را بجای «اسلامیت» بشناسند و بدین بهانه سخن از «مردم» بر زبان می‌راندند ...!
ـ و ده‌ها پرسش دیگر که حزب دولت ساخته مشارکت برای آن پاسخی ندارد؟ اما امید آن داریم که اینک دبیر کلی حزب مشارکت از پاسخگویی سخن گفته است برای اثبات وفاداری به افکار عمومی پاسخ این چند پرسش را بدهد تا برای شفاف سازی بیشتر در آینده به طرح پرسش‌های دیگر بپردازیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات