تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۸۷۱۷۴
واکنش به ممنوعیت ورود کالا از کره و انگلیس:

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه کره‌جنوبی


احضار سفیر ایران به وزارت خارجه کره‌جنوبی
انتخاب - پس از آنکه رویتر از ممنوعیت واردات کالا از کشورهای کره جنوبی و انگلیس به ایران در پی رای ضد ایران این دو کشور در شورای حکام خبر داد خبرگزاری یونهاپ نیز از احضار جهانبخش مظفری سفیر انگلیس در سئول به وزارت امور خارجه کره جنوبی خبر داد.
خبرگزاری یونهاپ به نقل از سفیر ایران نوشت: هیچ مشکلی به آن اندازه بزرگ نیست که قابل حل نباشد. بر اساس این گزارش مساله جهانبخش مظفری پذیرفت که ممکن است برخی مشکلات فنی در مساله تحریم واردات از کره جنوبی به تهران که از سوی رسانه‌ها مطرح شده وجود داشته باشد. وی در این خصوص به خبرنگاران هشدار داد تا بر اساس پیش داوری‌ها و به سرعت نتیجه‌گیری نکنند.
بر اساس این گزارش بان‌کی مون وزیر امور خارجه کره جنوبی در این دیدار تاکید کرد که اگر ایران ممنوعیت رسمی واردات از کره جنوبی را اعمال کرده باشد، این امر پذیرفتنی نیست که مساله هسته‌ای را به رابطه تجاری مرتبط کرده باشد. در همین حال لیم‌هونگ حائه سفیر کره جنوبی در تهران نیز برای بررسی این گزارش‌ها با مقامات وزارت امور خارجه و بازرگانی ایران دیدار و گفت و گو کرده است.
همچنین خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال نیز از اعزام دیپلماتهای کره‌ای به ایران جهت حل مسائل مربوط به تجارت خبر داد و به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد:
سئول قرار است لی‌کیو - هیونگ معاون وزیر امور خارجه‌اش را اوایل هفته جاری به تهران اعزام کند تا به بررسی راه‌ها برای ارتقای روابط دوجانبه پس از آنکه ایران واردات کالا از کره جنوبی را ممنوع کرده است بپردازد، این وزارتخانه اعلام کرده، این ممنوعیت که به نظر می‌رسد از 17 اکتبر اجرایی شده باشد، دست کم چهار محموله را تاکنون تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش ایسنا در همین حال یک مقام آگاه در وزارت بازرگانی در این خصوص گفت: بسیاری از کالاهای وارداتی از کره قابل جایگزینی است و لذا طبق تصمیم کمیته‌ای که به همین منظور تشکیل شده از ثبت سفارش کالاهای وارداتی کره در صورت ضروری نبودن، توجیه نداشتن و قابلیت جایگزینی بودن خودداری خواهد شد. به گزارش ایسنا این مقام همچنین تاکید کرد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ جای نگرانی برای کاهش و قطع واردات از کره جنوبی وجود ندارد و ما نباید سود و زیان چند وارد کننده را فدای اقتدار و سیاست‌ها و منافع ملی کنیم.
این در حالیست که یکی از مدیران ارشد سایپا که خواست نامش فاش نشود به ایسنا گفت: واردات قطعات خودرو از سوی دو شرکت سایپا و کرمان خودرو در پی ممنوعیت واردات کالا از کره جنوبی با مشکلاتی مواجه شده است هر چند این مشکلات خیلی حاد نیست.
این در حالیست که حمیدرضا کاتوزیان عضور کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص اظهار داشت: در موقعیت پیش آمده موضوع چرخه سوخت هسته‌ای برای ما بسیار مهم است و از آنجایی که کره‌ای‌ها سود سرشاری از بازار خودرو و لوازم الکترونیکی ما می‌برند انتظار نداشتیم در آژانس ضد ما عمل کنند. آنها هم بازار ایران را دارند هم برای آمریکایی‌ها خوش خدمتی می‌کنند و این کار نباید ادامه یابد. کره باید تضمین کند که در رفتار سیاسی خود تجدید نظر کند و حقوق ملت ایران را پایمال نکند. همچنین حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان نیز با دفاع از تصمیم ممنوعیت واردات کالا از کره جنوبی گفت: برخورد با کره جنوبی برخورد خوب و جالبی بوده و امیدواریم با همین نحو در مورد سایر کشورها برخورد انجام شود. اما محمدحسین فرهنگی نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با بیان اینکه بهتر است که ما در حین ادامه مذاکرات و ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک با دیگر کشورها ارتباطات اقتصادیمان را حفظ کنیم گفت: نباید به خاطر داشتن مشکل در برخی مسائل با کشورهایی، روابط اقتصادی را هم خدشه‌دار کنیم بر اساس این گزارش همچنین محمد دهقان عضو هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با اشاره به این که قطع رابطه و یا بر هم زدن رابطه اقتصادی با کشورها پیشرفتی برای ما با دیگر کشورها ایجاد نخواهد کرد گفت: قطع روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که به ما رای مخالف در مساله هسته‌ای داده‌اند با منطق دیپلماسی انطباقی ندارد، زیرا حتی مسائل هسته‌ای هم اقتضا می‌کند که ما رای آنها را خنثی کنیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات