صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۹۶۱۴۵

عاشورای ترکیه را ارج بنهیم


بصیرت: تقدیر به هنگام حضرت آیت الله «جعفر سبحانی» از مراجع معظم تقلید از نخست وزیر ترکیه برای شرکت این دولتمرد برجسته ترک در مراسم عاشورای حسینی سال جاری، حرکت بسیار هوشمندانه و ارزشمندی بودکه می بایست از طرف سایربزرگان و نخبگان سیاسی، فرهنگی و مذهبی جهان تشیع به طور پررنگ و واحد تکرار شود. هر چند صاحب این قلم تحت هیچ عنوان در پی آن نیست و نخواهد بود که برای هیچ شخصیتی تعیین تکلیف کند، اما حقیقت آن است که آنچه در مراسم عاشورای حسینی در کشور همسایه و دوست - ترکیه - صورت گرفت، سرآغاز حرکت ارزشمندی است که به دلایل مورد اشاره باید در سایر نقاط جهان اسلام برای حفظ و عظمت اسلام و مسلمانان تکرار شود و جهان تشیع و جمهوری اسلامی به عنوان پیش قراول این حرکت نمی بایست به سادگی از کنار آن بگذرد.
1- امام حسین (ع) در طول تاریخ نه تنها برای شیعیان بلکه بدون توجه به مرزها و محدودیت ها برای سایر مذاهب و اقوام غیرشیعی جهان نیز به عنوان نمادی برجسته در حوزه مبارزه با ظلم و ستم مورد توجه قرار گرفته است. این جایگاه ارزشمند همان طور که زمینه های سقوط حکومت اموی را فراهم کرد، در شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان «برکت حماسه عظیم عاشورا» و تداوم مقتدرانه آن تا به امروز نقش اصلی را داشته است. نابودی جریان فتنه و مرگ سیاسی سران خائن این حرکت براندازنه پس از (فتنه عاشورای 88» نیز از جمله مصادیق نزدیک به ذهن در این زمینه است. حضور مقتدرانه حزب الله در مقابل جنایت های رژیم صهیونیستی و پیروزی در جنگ 33 روزه لبنان نیز از دیگر مواردی است که تنها در پرتو «لبیک یا حسین (ع)» شکل گرفته است. لذا جهان اسلام امروز در برابر قیام همه جانبه دولت مردان آمریکا، رژیم صهیونیستی و سایر متحدین راهبردی که کمر به نابودی اسلام ناب گمارده اند، بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و همدلی در پرتو قیام حسین بن علی (ع) است. اینک که اردوغان به عنوان مقام عالی یک کشور مهم برای نخستین بار و به طور رسمی در مراسم عزای سالار شهیدان شرکت کرده و به عنوان یک برادر اهل تسنن در میان خیل عزاداران حسینی ضمن عرض ادب و ارادت به سالار شهیدان از قیام با برکت امام حسین (ع) به عنوان سمبل مبارزه با ظلم و ستم یاد کرده است و برخلاف اعتقاد عده ای که امام حسین (ع) را نماد تفرقه، جدایی و خشونت می دانند بر نقش امام حسین (ع) و قیام عاشورا به عنوان مظهر وحدت و همدلی نیز تاکید کرده است، جای دارد این حرکت ارزشمند به طور برجسته و از مواضع مختلف مورد تقدیر واقع شود.
2- هرچند عشق و ارادت به سالار شهیدان در میان هموطنان ایرانی بیش از سایر اقوام و مذاهب جهان موج می زند، اما حقیقت آن است که در طرح این شخصیت عظیم و الهی، به عنوان یک شخصیت جهانی و الگوی مبارزه با ظلم، از سوی جهان تشیع کار درخوری انجام نشده و بزرگان، اندیشمندان و نخبگان شیعی درجهانی سازی قیام عاشورا در عرصه بین المللی هنوز در ابتدای راه قرار دارند. طوری که در این زمینه شخصیتهای فرهنگی و سیاسی غیر شیعی و غیرمسلمان در ارائه و طرح شخصیت امام حسین (ع) بیش از ما شیعیان در جهان موفق بوده اند. در این باره می توان به کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» اشاره کرد که چاپ چهارم آن را در ماه های اخیر منتشر شده است. این کتاب تاکنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای دوره های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است. «آنتوان بارا» نویسنده موفق کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» در این باره می گوید: «من عرب مسیحی خواستم به نویسندگان مسلمان تذکری بدهم که شمابا داشتن شخصیت این چنینی که دارای ویژگی های «نبوت» است. به آن کم توجه اید و این قضیه در تعجبم.» بنابر این جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی برای مقاومت در دو حوزه جنگ نرم و سخت نیازمند توجه عمیق و شناخت اصولی حرکت و قیام امام حسین (ع) در ابعاد مختلف می باشد.
3- بعد از فتوای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم اهانت به همسران پیامبر (ص)، شخصیتها، اندیشمندان و نخبگان سیاسی جهان اهل تسنن از ایشان به طور گسترده تقدیر و تشکر کردند. طوری که به نقل از سفیر ایران در قطر «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در دیدار با سفیر ایران گفت: «من از امام خامنه ای تشکر ویژه ای می کنم. ایشان با فتوا درباره عایشه، همسر پیامبر اسلام، آب بر آتش فتنه ریختند.» این رویه درمیان اهل تسنن علاوه بر تقویت جایگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان منادی وحدت، دلیلی برحمایت یکپارچه بزرگان اهل تسنن از اعتقادات خود آنان نیز بود. لذا به نظر می رسد این وحدت رویه نیز باید در جهان تشیع با توجه به شخصیت والای سالار شهیدان که در اوج قله انسانیت قرار دارد، به شدت از سوی بزرگان و اندیشمندان شیعی دنبال شود و حسین ابن علی (ع) به عنوان نماد وحدت و همدلی و خط قرمز جهان اسلام در ابعاد وسیعی مورد توجه قرار گیرد.
4- در زیارت پرفیض عاشورا خطاب به آن امام عزیز آمده است: «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و...». لذا همان طور که از جریان افراطی وهابی به علت انجام عملیات تروریستی در میان عزاداران در چابهار در تاسوعای امسال با هدف اخلال درعزای سالار شهیدان، اعلام انزجار عمومی صورت می گیرد، به همان نسبت نیز جای دارد از کسانی که با حضور مؤثر خود رونق بخش عزای سیدالشهدا (ع) می شوند، به نحو مؤثر تقدیر شود.
قطعا حضور رجب طیب اردغان در مراسم عاشورای حسینی برای بسیاری از دشمنان و مخالفان اسلام در اقصی نقاط جهان به عنوان نخست وزیر کشوری که تا دیروز در حسرت اتصال به اتحادیه اروپا دست و پا می زد و جولانگاه دولت مردان لائیک بود،حرکت ارزشمندی در دنیا اسلام بویژه در جهان تشیع بشمار می رود. طوری که در تحکیم مناسبات دو کشور - به ویژه در شرایط حساس منطقه - گام مهمی به شمار می رود که می بایست به طور برجسته ای مطرح و مورد تقدیر واقع شود.
اکبر صفری
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات