تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۱۹۸۱۷۶
بررسی بازتابهای سخنان هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان:

آیا هاشمی همچنان هاشمی است؟

اشاره: هفتمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان که سه‌شنبه چهارم اسفند با سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، باتوجه به سکوت چند ماهه رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اگرچه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تمام سی‌ سال گذشته طبق گفته مقام معظم رهبری در اولین نماز جمعه پس از انتخابات همواره یار و همراه مقام ولایت فقیه و از جمله تاثیرگذارترین افراد در انقلاب اسلامی ایران بوده است اما مواضع و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وی نیز در بسیاری موارد مورد انتقاد بود. این در حالی است که اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم،‌ بازتاب‌های سیاسی یا تحلیل‌های متفاوت و متناقضی را به همراه داشت و در عین حال عکس‌العمل‌های داخلی متفاوتی را نیز با خود همراه کرد. اما سخنان و موضع‌گیری‌های رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس دوره‌ای این مجلس نیز بازتاب‌های فراوانی را به همراه داشته است. برخی این سخنان آقای هاشمی‌رفسنجانی را آب سردی بر روی کسانی می‌دانند که قصد داشتند از نقش او در جریانات اخیر سوءاستفاده کنند و برخی دیگر همچنان به او انتقاد دارند و معتقدند سخنان وی با عملکردش نمی‌خواند و او با توجه به شرایط سیاسی روز این موضع‌گیریها را انجام داده است. البته در این بین عکس‌العمل ضدانقلاب خارج‌نشین نیز جالب توجه است. آنچه که از فحوای سخنان این افراد بر می‌آید این است که آنان دیگر امیدی به هاشمی برای پیشبرد اهداف خود ندارند. در ادامه به بررسی بازتابهای سخنان هاشمی‌رفسنجانی در رسانه‌های مختلفه می‌پردازیم.

هاشمی حقایق را بیان کرد
حجت‌الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره نکات مهم سخنان رئیس مجلس خبرگان در هفتمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: نکات مهم صحبت آقای هاشمی در جلسه خبرگان چند نکته بود یک نکته اینکه مرز بین ساختار‌شکنان و ولایت فقیه یک مرز واقعی است و جعلی نیست.
وی افزود: با توضیحاتی که آقای هاشمی در سخنان خود داد موضع‌گیری جدی ایشان در موضوع ولایت فقیه مشخص شد و این به نوعی رد کردن ساختار‌شکنان و سران فتنه و مشخص کردن مرز بین کسانی بود که مقابل ولایت فقیه و انقلاب ایستاده و به خواسته‌های شیطانی خود عمل می‌کنند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه نکته دوم این بود که محور وحدت امت در تمام مراحل مقام معظم رهبری و شخص ولی فقیه است، توضیح داد: این نکته بیان حقیقتی بود که مردم شایسته ایران طی سی و یک سال گذشته بعد از انقلاب به جهان نشان دادند که باید حول محور ولایت فقیه حرکت کرد و مطیع و تابع ولایت فقیه بود.
سخنان هاشمی مثبت‌تر ارزیابی می‌شود
حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار آریا تصریح کرد: سخنان هاشمی در مقایسه با سخنان قبل‌شان در نماز جمعه مثبت‌تر ارزیابی می‌شود، اما اگر بخواهیم براساس شاخص‌های مقام معظم رهبری مطالب را مورد ارزیابی قرار دهیم هنوز چند نکته روشن نشده است.
وی ادامه داد: افرادی که مسئولیت داوری را دارند از جایگاه مشخصی برخوردار هستند و کسانی که این جایگاه را نپذیرند نمی‌توانند در چارچوب نظام تلقی شوند.
ترقی افزود: بارها تاکید شده است که مرزبندی‌ها می‌بایست روشن بیان شود و به نظر می‌رسد که در صحبت‌های هاشمی در پذیرفتن داوری رهبری کاملاً شفاف است و از حل مسائل بعد از انتخابات عبور کرده‌اند.
معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: ایشان در مورد تردید نتیجه انتخابات تاکید کرده‌اند و در اجلاس اخیر خبرگان نیز این ابهام را رفع نکردند در حالی که این تردید قانونی نیست و جای اشکال دارد، در مورد مرزبندی شفاف با دشمنان خارجی نیز ایشان مواضع روشنی را اتخاذ نکرده‌اند و خواستار مرزبندی بین کسانی که نظام را قبول دارند و کسانی که قانون‌شکنی کرده‌اند شده‌اند.
مواضع هاشمی دیر هنگام بود
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره سخنان هاشمی‌رفسنجانی در هفتمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان با توجه به انتقاداتی که در چند ماه گذشته نسبت به مواضع سیاسی وی وجود، گفت: صحبت‌های رئیس مجلس خبرگان خوب بود اگرچه این موضعی دیر هنگام بود و زودتر از اینها باید این مواضع را اعلام می‌کردند اما باز هم باید با دید مثبت به صحبت ایشان نگاه کنیم.
وی درباره نکات مهم سخنان هاشمی در هفتمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان توضیح داد: مهمترین صحبت ایشان محوریت رهبری برای مشکلات بود و این صحبتی است که همه دلسوزان نظام از ابتدا بر آن تاکید داشته‌اند و انتظار داشتند که رئیس مجلس خبرگان هم به آن تاکید کند و برخی خواص هم به این مسئله توجه کنند.
وی درباره نقاط قوت و ضعف سخنرانی هاشمی خاطر نشان کرد: تنها نقطه ضعف این سخنرانی دیر هنگام بودن آن بوده است چرا که یک مقدار لازم است کالبد شکافی در این‌باره صورت بگیرد اما تاکید بر محوریت ولایت و قانون و اینکه کسی غیر از رهبری نمی تواند محور همدلی باشد موضع بسیار مثبتی است.
هاشمی، هاشمی است
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره سخنان هاشمی‌رفسنجانی در هفتمین اجلاس دوره‌ای مجلس خبرگان با توجه به انتقاداتی که در چند ماه گذشته نسبت به مواضع سیاسی وی وجود داشت، گفت: تصویری که از هاشمی‌رفسنجانی در طول چند ماه گذشته توسط برخی سیاسیون و رسانه‌های افراطی کشیده شد تصویر صحیحی از ایشان نیست.
وی افزود: همان‌طور که بارها مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند هاشمی‌رفسنجانی فردی پایبند به اصول انقلاب، ولایت فقیه و رهبری است ولی باید این موضوع را از انتقاداتی که ایشان به برخی مسائل روز کشور دارند تفکیک کرد.
وی در پایان درباره نقاط قوت و ضعف سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری، گفت: نقطه ضعفی وجود نداشته است و درست نیست که ما نسبت به سخنان ایشان حساسیت داشته باشیم چرا که هاشمی، هاشمی است و کسانی که نسبت به ایشان حساسیت ویژه به خرج می‌دهند جای تعجب دارد وگرنه ایشان همان هاشمی سی‌ سال گذشته است و تفاوتی در پای‌بندی ایشان به نظام و انقلاب دیده نمی‌شود.
در این حال سایت فرارو در مطلبی با اشاره به سخنان قاسم روانبخش نوشت: اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس دو نهاد بسیار مهم و اثرگذار در قانون اساسی ایران در وضعیت پیچیده و بسیار سختی قرار دارد، امروز این پرسش مطرح است که آینده سیاسی او در چه مسیری رقم خواهد خورد: قاسم روانبخش روحانی حامی احمدی‌نژاد معتقد است حذف هاشمی‌رفسنجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترس نیست اما «ما معتقدیم که دیگر نیازی به حذف هاشمی‌رفسنجانی توسط نیروهای انقلابی نیست چرا که وی به زودی خودش، خودش را برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد کرد»
وی با حمله به عملکرد هاشمی گفت: «هاشمی‌رفسنجانی همیشه براساس هواشناسی سیاسی موضع‌ می‌گیرد در زمان نزدیکی اجلاس خبرگان و یا تعیین هیات رئیسه مواضع ولایی و نزدیک به رهبری از خودش اتخاد می‌کند اما بلافاصله با اتمام این مهم دوباره هم‌دم با سران جریان سبز و اصلاح‌طلبان می‌شود»
اظهار نظر درباره حذف رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت‌ها است در مجامع اصولگرا مطرح است و مربوط به امروز نیست،‌ چندی پیش علیرضا پناهیان از این مسئله سخن گفت و اظهار کرد: «ادامه حیات سیاسی آقای هاشمی در عرصه سیاسی کشور کاملا به رفتار وی بستگی دارد و در این راستا ما هم دعا می‌کنیم که آقای هاشمی رفتارهایی را در پیش گیرد که بتواند همراه رهبر باقی بماند»
پروژه حذف
این در حالی است محمد هاشمی برادر رئیس مجمع اعتقاد دیگری دارد وی از "پروژه حذف هاشمی" سخن می‌گوید و آن را یک "سناریو قدیمی" می‌خواند، برادر رئیس خبرگان از وجود "افرادی در حکومت و نظام" برای حذف برادرش خبر می‌دهد.
مطرح کردن این تئوری فقط مختص نزدیکان هاشمی نیست بلکه علی مطهری نماینده اصولگرای تهران نیز "تز حذف هاشمی از سوی افراطیون" را مطرح می‌کند.
در پایان به گوشه‌ای از مواضع خارج‌نشینان نیز در مورد سخنان هاشمی‌رفسنجانی اشاره خواهیم کرد: مجید محمدی پژوهشگر سیاسی و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا می‌گوید، در سخنان هاشمی‌رفسنجانی بجز دلجوئی از آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات هیچ یک از خواست‌های قبلی در ارتباط با آزادی زندانیان سیاسی و یا آزادی رسانه‌ها، مطرح نشده است. خواست مردم و معترضان هم در معاملات سیاسی آقای رفسنجانی جائی ندارند و لذا مورد خطاب ایشان نیستند.
به نظر این پژوهشگر سیاسی، سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی متوجه آن طیف از اصلاح‌طلبانی است که معتقدند، در حال حاضر نباید اقدامی کرد و با اختیار کردن سکوت در انتظار آمادگی شرایط برای اقدامات بعدی هستند.
یک سایت جدیدالتاسیس ضدانقلاب، طی مطلبی با عنوان "زنانی برتر از مردان: خانواده هاشمی‌رفسنجانی" نوشت: «گویا شجاعت زنان این خاندان بیشتر است و آنان شیرزنان بیشتری دارند تا شیرمردان! بیاد دارید روز 22 خرداد را، که خانم مرعشی، مادر فائزه، با چه صراحتی گفت: "اگر تقلب کردند، مردم بریزن تو خیابونا"؟ چنین صراحتی را در کدام گفتار هاشمی دیده‌اید؟»
این سایت همچنین ضمن تقدیر از فائزه و با انتقاد از مواضع غیرشفاف هاشمی افزود: «شجاعت زنان در این خاندان فراتر از مردان است. ای کاش شجاعت در این خاندان از پدر به پسر میرسید، نه از مادر به دختر!!»
در عین حال VOA نیز ذیل مطلبی با عنوان "شهرت رفسنجانی در میان حامیان اپوزیسیون در خطر است"، با اشاره به بیانیه‌ای که با امضای هاشمی در مجلس خبرگان قرائت شد، نوشت: «چنین حرکتی شدیدا به شهرت او در میان حامیان جنبش اپوزیسیون ایران، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها در نظام سیاسی ایران لطمه می‌زند.»
رادیو زمانه نیز در خط تحلیل مشابه نوشت: «آقای رفسنجانی در سخنانی که هنگام گشایش مجلس خبرگان ایراد کرد، به نوعی همان شیوه دوپهلو سخن گفتن را در پیش گرفت؛ حمایت صریح از رهبر جمهوری اسلامی و در کنار آن درخواست آزادی زندانیان سیاسی و جبران خسارت وارده به مردم.»
نوری‌زاده که این روزها در مقام تئوریسین خارج‌نشین سبزها سخن می‌گوید نیز طی سخنانی با اشاره به دیدار خبرگان با رهبری تصریح کرد: «اینها نشانه این است که به هر حال آقای رفسنجانی نه تنها از مواضع خود عقب‌نشینی کرده، بلکه عملا تلاشی که می‌گفتند برای میانجی‌گری و آشتی بدان دست زده، این تلاش را برای همیشه کنار خواهد گذاشت.»
اظهارات هاشمی در رسانه‌ها و روزنامه‌های خارجی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. هفته‌نامه تایم از سخنان هاشمی تعبیر به سازش کرد و روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز با انتشار تصویر گفتگوی هاشمی با سردار جعفری گزارشی از بیانیه مجلس خبرگان و مواضع هاشمی منتشر کرد و از اینکه این وضعیت به موقعیت هاشمی در میان اپوزیسیون و اصلاح‌طلبان ضربه زده است، سخن به میان آورد.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات