تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۰۴۵۲۴

9 دی روزشمار


 16 آذر:
مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد اما اصلی‌ترین تفاوت آن با سالهای گذشته شور و نشاط بی سابقه دانشجویان بود. در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله تهران، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت و... دانشجویان انقلابی در برابر افرادی که با نمادهای سبز شعارهایی از جمله «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»، «بسیجی دروغگو، کارت دانشجویی ات کو» و... سر می‌دادند، حاضر شده و با شعارهایی با محوریت استکبار ستیزی، مانع فراموشی ماهیت حقیقی روز دانشجو شدند. اقلیت ساختار شکن در دانشگاه تهران ضمن حمله، سنگ پراکنی و فحاشی به دانشجویان انقلابی، خشم خود را از دانشجویان و شعارهای اصیل انقلابی نشان دادند و در مقابل دانشجویان انقلابی با حضور در برابر سردر اصلی دانشگاه تهران عکس‌هایی از مسعود رجوی، مریم رجوی، رضا ربع پهلوی، بنی صدر، اوباما، شیرین عبادی و دیگر افرادی که طی ماه‌های اخیر از اغتشاشات در کشور حمایت کرده بودند را به آتش کشیده و پرچم سبز رنگ بزرگی که بر روی آن «لبیک یا خامنه ای» نگاشته شده بود را بر سردر دانشگاه نصب کردند.
در دانشگاه شریف نیز هنگامی که طی اقدامی نمادین تابوت 3 تن از شهدای دانشجوی 16 آذر 32 توسط دانشجویان تشییع شد، اقلیت معترض به دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه حمله‌ور شدند. در دانشگاه علم و صنعت نیز700 نفر از دانشجویان با حضور در مقابل سردر دانشگاه با اقامه نماز وحدت، برنامه روز دانشجو را برگزار کردند. پس از اقامه نماز، وحید جلیلی سردبیر نشریه راه در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت. این در حالی بود که نزدیک به 500 نفر از دانشجویان طرفدار موسوی با حرکت از سمت خوابگاه به سمت سردر دانشگاه و سردادن شعار نیز تلاش کردند تا به نوعی روز دانشجو را گرامی بدارند! حامیان موسوی که با تعداد زیاد دانشجویان نمازگزار روبه‌رو شده بودند با حرکت به سمت نرده‌های دیوارهای دانشگاه و کشیدن سکه و کلید به نرده‌های دیوار دانشگاه، سر و صدای زیادی را ایجاد کردند.
در پایان دانشجویان تجمع کننده مقابل سردر دانشگاه علم و صنعت به قرائت زیارت عاشورا پرداختند و با حضور در مزار شهدای گمنام یاد آنها را گرامی داشتند. در دانشگاه امیرکبیر نیز در حالی که نمایشگاه عکسی به مناسبت 16 آذر برپا شده بود، نزدیک به 400 نفر از دانشجویان با راهپیمایی در صحن دانشگاه از سمت در حافظ تا ساختمان ابوریحان این دانشگاه شعارهای استکبار ستیزانه و مرگ بر منافق سر دادند. این در حالی بود که طرفداران موسوی نیز با برپایی تریبون آزادی در مقابل دانشکده پلیمر این دانشگاه اقدام به سر دادن شعار و هتاکی نمودند. این تعداد سپس به سمت در خیابان ولیعصر حرکت کردند. دانشجویان با اجرای تئاتر خیابانی «سخنرانی نیکسون» و سپس اجرای برنامه دومینوی سقوط رؤسای جمهور امریکا از نیکسون تا اوباما، خروش استکبار ستیزانه دانشجویان شهید دانشگاه تهران را گرامی داشتند.»
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران بیانیه‌ مشترکی در رابطه با 16 آذر صادر کردند که در انتهای تجمع دانشجویان در این دانشگاه قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به همه دشمنان و بدخواهان ملت انقلاب می‌گوییم که خیال خام نفوذ و رخنه در توده‌های درهم فشرده ملت و در ذهن‌ها و قلب‌های بیدار دانشجویان خیالی خام و خواب پریشانی است که به فضل خداوند تعبیر نمی‌شود و به همه ایشان اعلام می‌داریم که فرزندان خمینی کبیر تا آخر بر سر آرمان‌های آن امام بزرگوار خواهند ایستاد و دستان متجاوز را قطع خواهند کرد.»
شبکه ایران: «مجید توکلی، هدایتگر اصلی اقلیت ساختار شکن در دانشگاه امیرکبیر که عکسش در بسیاری از تجمعات دانشجویی افراطیون به عنوان نماد مقاومت جنبش دانشجویی در میان تجمع کنندگان توزیع می‌شد! امروز و پس از آنکه به ایراد یک سخنرانی ساختار شکنانه و سراسر اهانت پرداخت، در حالی که حضور دانشجویان حزب اللهی و متعهد را پررنگ‌تر از همیشه دید، احساس خطر کرده و با حضور در دستشویی این دانشگاه ضمن تراشیدن صورت خود و انجام آرایش زنانه، مانتو به تن کرده و با به سرکردن مقنعه و چادر و در دست داشتن کیف زنانه قصد فرار از دانشگاه را داشت که توسط مأموران انتظامی دستگیر شد. توکلی از جمله عوامل توهین‌های بی سابقه به مقدسات در نشریات دانشجویی بود. بانیان این نشریات همه را دعوت به همراهی کرده بودند: «دموکراسی و آزادی بدون هزینه به دست نمی‌‌آید و البته در هر فرصتی هم محقق نمی‌شود(!) زمان آن اکنون است و فردا بسیار دیر است باید برخاست و قداست‌های تصنعی و مقدسات مردم‌فریب را ساقط کرد.»»
«نیروهای انتظامی در دسته‌های سه تا چهار نفره با فاصله کمی از هم در اطراف دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و امیرکبیر ایستاده‌اند و همزمان نیروهای موتورسوار نیز در منطقه مستقرند. مغازه‌های حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر تقریباً تعطیل بوده و در اطراف دانشگاه برخی تجمعات محدود لباس شخصی نیز دیده می‌شود. در جلوی ورودی دانشگاه‌ها، دو یا سه مأمور حراست هستند تا از ورود غیر دانشجویان جلوگیری شود. گزارش‌ها حاکی از آن است در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران دو گروه از دانشجویان به شعار علیه یکدیگر مبادرت کرده و در چند مورد نیز برخوردهایی میان دانشجویان با یکدیگر رخ داده است. در همین درگیری‌های پراکنده، برخی شیشه‌های دانشکده فنی نیز شکسته شده است. از دانشگاه شیراز نیز خبر می‌رسد، حدود 100 نفر بیرون از دانشگاه، مقابل دانشگاه شیراز تجمع داشته‌اند که با شدت گرفتن بارندگی متفرق شده‌اند.
همچنین درگیری‌هایی در خیابان دانشگاه به وجود آمده است.خیابان انقلاب حدفاصل 16 آذر تا خیابان دانشگاه عبور عابرین ممنوع است.»
«عده‌ای از اغتشاشگران که قصد سوء‌استفاده از آئین ویژه بزرگداشت روز دانشجو را داشتند با تجمع در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران با نیروهای انتظامی درگیر شدند. جمعی از اغتشاشگران غیر دانشجو با هدف برهم زدن این آئین، قصد ورود به دانشگاه تهران را داشتند. این عده وقتی با ممانعت مأموران نیروی انتظامی و حراست دانشگاه و همچنین برخورد سرد دانشجویان مواجه شدند، با سردادن شعارهایی راهی خیابان‌های اطراف شدند. چندی نپایید که دیگر خبری از جمع بهم پیوسته اغتشاشگران نبود و آنها به تنهایی یا در گروه‌های از هم گسسته و کم تعداد در خیابان‌های اطراف دانشگاه پراکنده شدند.»
«تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران امروز عصر مقابل دانشکده داروسازی توسط طرفداران موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. پس از متواری شدن طرفداران موسوی از مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران، آنها به سمت دانشکده داروسازی حرکت کرده و روی پله‌های این دانشکده نشستند و با سر دادن شعارهای تحریک‌آمیز قصد برهم زدن نظم و ایجاد اغتشاش در فضای دانشگاه را داشتند.»
مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این صدای رسای ملت ایران است که اکنون عالمگیر شده است: «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه»... این نقطه عطفی در تاریخچه شش ماهه قیام بود که از تعمیق انقلاب دموکراتیک و جهش به‌جانب ارتش بزرگ آزادی مردم ایران خبر می‌دهد. همان راهی که مقاومت ایران و مجاهدان اشرف، بیش از 28سال است آن را کوبیده و درنوردیده‌اند. اکنون چشم‌انداز آن هم بسیار روشن است: «دیکتاتور بدونه، بزودی سرنگونه» دیگر شعبده جایی ندارد و سخن از انتخابات قلابی در چارچوب یک رژیم سراپا نامشروع در میان نیست. انتخابات در سلطنت مطلقه فقیه هیچ‌گاه چیزی جز یک کاریکاتور و یک نمایش فیلتر شده از سوی شورای نگهبان ارتجاع بیشتر نبوده است. آری، مردم و دانشجویان انقلابی، در همه جا اصل نظام را نشانه رفتند.
رادیکالیسم و سرسختی همراه با ایستادگی اشرفنشان، خصلت ویژه قیام 16آذر است... دانشجویان مجاهد و مبارز غلبه کردند. آنها در همه جا خروشیدند که: «بسیجی دروغگو، کارت دانشجویی‌ات کو؟» بار دیگر ثابت شد که قیام سر بازایستادن ندارد. ثابت شد که ترفندها و انواع فریب و دجالیت دیگر اثر ندارد. آنقدر که رفسنجانی هشدار داد «جامعه‌ای که سه چهار میلیون دانشجو دارد را نمی‌شود با فریب اداره کرد»... درود بر دانشجویان انقلابی و اشرفنشان، صدای پرطنین مردم ایران و انقلاب دموکراتیک درقیام 16آذر 1388. درآستانه محرم و عاشورای حسینی، یکبار دیگر می‌خواهم به آنها که شبانه بر فراز بامها علیه آخوندهای حاکم بانگ الله‌اکبر سر می‌دهند، تهنیت بگویم... از همین حالا برای استفاده از فرصتهای محرم، برای آزاد کردن مساجد و مراسم و گردهمایی‌ها از ستم ولی‌فقیه... طراحی کنید.»
رسول منتجب نیا، قائم مقام مهدی کروبی در حزب اعتمادملی در گفت‌و‌گو با فارس به بیان ناگفته‌هایی از جلسه نمایندگان ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری، پس از انتخابات با رهبر انقلاب پرداخت. وی گفت: رهبری در این دیدار فرمودند«از موضوع ولایت مطلقه آن چیزی که برخی تعبیر و تفسیر غیرقانونی می‌کنند، بنده قبول ندارم. بلکه مقصود از ولایت مطلقه به نظر بنده آن است که حتی‌الامکان باید به قانون عمل کرد ولی اگر در جایی گره‌ای کور یا مشکلی پیش آمد که ارکان نظام نتوانستند آن را حل کنند ولی فقیه می‌تواند این مشکل را حل کند که این موضوع بسیار هم استثنایی است.» مقام معظم رهبری در این دیدار تأکید کردند «بنده فوق‌العاده تأکید دارم که حتماً مسائل باید از مجرای قانونی حل شده و کار غیرقانونی نباید انجام بگیرد» حتی ایشان در این دیدار به حاضرین خطاب کردند «از من انتظار نداشته باشید که کار غیرقانونی انجام بدهم چرا که من مصر هستم که کارها از مجاری قانونی خود باید انجام شود» ایشان حتی در آن جلسه ولایت مطلقه را هم تفسیر کردند و فرمودند«مطلقه به معنای قانون‌شکنی و فراقانونی نیست بلکه به معنای این است که در موارد استثنایی و نادر‌الوجودی که هیچ قانونی و هیچ ارگانی نمی‌تواند آن گره را باز کند بتواند آن فرد گره پیش آمده را باز کند.»
سوزان گلاسر دبیر اجرایی نشریه فارین پالسی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، انتخاب زهرا رهنورد به عنوان سومین متفکر برتر در سال 2009 را نه به دلیل سوابق علمی بلکه به خاطر حضور مؤثر وی در کمپین انتخاباتی میرحسین موسوی عنوان کرد. وی گفت: «ما معتقدیم آنچه که امسال در ایران و در پی انتخابات رخ داد، توجه دنیا را کاملاً به خود جلب کرده است. این رخداد حقیقتاً یکی از مهم‌ترین اتفاقات خبری سال اخیر بوده است. از خیلی جهات ما فکر کردیم که خود کمپین انتخاباتی یکی از دلایلی بود که جنبش را در ایران به وجود آورد. اما یک جنبش منشأ می‌خواهد و ما منشأ این جنبش را در حرکت‌های انتخاباتی موسوی و کمپینش دیدیم. به همین دلیل ما زهرا رهنورد را به خاطر فعالیت‌هایش در این کمپین، در لیست صد نفره قرار دادیم. اما این به این معنی نیست که رهنورد تنها متفکر ایرانی در این جنبش است. این انتخاب برای این بود که بحث و تبادل نظر به بار بیاورد و مردم درباره این اتفاق در ایران، که از مهم‌ترین اتفاقات سال هست، بیشتر فکر کنند.»
رحمانی فضلی ‌رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: «مسئله گم شدن یک میلیارد دلار که مدت هاست در رسانه‌ها مطرح شده مربوط به تفریغ بودجه سال 85 است. اعلام این موضوع نیز از سوی دیوان محاسبات نبوده و مسئله در مجلس قرائت شده است. در آن گزارش عبارتی تحت عنوان پول گمشده یا اختلاس نبود. نوشته‌اند کسری حساب یا عدم تسویه حساب بین وزارت نفت و بانک مرکزی اما آنچه در فضای انتخابات مطرح شد واژه‌سازی بود از طرف کسانی که با غرض و مرض این کار را انجام می‌دادند. ما این پرونده را مثل همه پرونده‌های دیگر که از هیأت عمومی به دادسرا ابلاغ می‌شود به دادسرا ابلاغ کردیم. در دادسرا گفته‌اند عدم واریزی این رقم احراز نشده است. پس برای مختومه کردن ماجرا باید این پرونده به هیأت‌های مستشاری ارائه شود. حالا اگر آنها به این نکته رسیدند پرونده مختومه می‌شود در غیر این صورت نیز مسیر خود را طی می‌کند. ما به هیچ عنوان وارد مسئله‌ای به نام جرم نمی‌شویم. وقتی می‌گوییم تخلف اشکال در اسناد و مدارک اتفاق افتاده و موضوعات رعایت نشده، این بدان معنی نیست که حتماً جرمی به وقوع پیوسته است.» او در پاسخ به سؤال دیگری در همین مورد مبنی بر علل تناقض گویی در بحث یک میلیارد دلار گفت: «این پول گم نشده است. وزارت نفت می‌گوید این پول را ریالی واریز کرده است اما حسابرس ما می‌گوید باید ارزی واریز می‌شد. دادستان نیز پس از بررسی‌هایش اعلام کرده است که خلاف برای من احراز نشده است.»
بخش خبری 20:30 گزارشی از وقایع 16 آذر در دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و شریف را پخش کرد. در بخشی از این گزارش پاره شدن عکس امام خمینی (ره) در دانشکده فنی دانشگاه تهران پخش شد.
17 آذر:
«در حالی که یک روز قبل، مراسم روز دانشجو در اکثر دانشگاه‌های کشور برگزار شده بود، دانشگاه‌های اصلی کشور بازهم صحنه تقابل دانشجویان انقلابی و اقلیت ساختارشکن بودند. دانشگاه تهران مرکز توجهات بود و دو طیف از دانشجویان بیش از 4 ساعت با صف آرایی در برابر یکدیگر به شعار دادن پرداختند. دانشجویان انقلابی با شعارهایی همچون «منافق حیا کن، دانشگاه رو رها کن»، «موسوی، کروبی این آخرین پیام است، دانشجوی مسلمان آماده قیام است»، «نقابدار، نقابدار، دانشجویی یا اشرار؟»، «آشوبگر، آشوبگر، کارت دانشجویی ات کو؟»، «موسوی حیا کن، مملکت رو رها کن»، «موسوی دروغگو، تاریخ تولدت کو؟»، «اگر بسیجی نبود، ناموست اینجا نبود» و... از فتنه‌های پس از انتخابات اعلام انزجار کردند و در مقابل نیز هواداران کاندیدای ناکام ریاست جمهوری با شعارهایی همچون «مرگ بر بسیجی»، «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»، «یاحسین، میرحسین» و... ابراز وجود کردند و در حالی که بادکنک‌های سبزرنگ در دست داشتند، به تقابل با دانشجویان برخاستند و با درگیری‌های فیزیکی و شکستن شیشه‌های دانشکده فنی و پرتاب صندلی و خرده شیشه به سوی دانشجویان، به تمثال رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب اهانت کردند.»
«همزمان با تجمع دانشجویی در دانشگاه تهران، سه نفر که قصد داشتند بدون داشتن کارت دانشجویی وارد دانشگاه شوند با ممانعت مسئولین حراست این دانشگاه مواجه شدند. پس از اصرار این افراد، یکی از این سه نفر در حالی که قصد داشت چیزی از جیبش بیرون آورد کلت کمری از جیبش بیرون افتاد و بلافاصله با مشاهده این وضعیت متواری شد. از هویت این سه نفر اطلاعی در دست نیست. در حال حاضر این سلاح کمری توسط مأموران ضبط شده است. همچنین از دانشگاه تهران گزارش شده برخی از حامیان میرحسین موسوی نیزمجهز به شوکر هستند.»
«حامیان موسوی در دانشگاه تهران که به دلیل حضور حداکثری دانشجویان انقلابی قدرت ابتکار عمل در دانشگاه تهران را از دست داده‌اند، دقایقی پیش تصویربردار و قمری‌وفا خبرنگار واحد مرکزی خبر را بشدت مورد ضرب و شتم قرار داده و دوربین صدا و سیما را ربودند. این افراد همچنین تعداد دیگری از دانشجویان را بشدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. هم‌اکنون دانشجویان انقلابی مجروح شده به بیرون از دانشگاه و انتقال به درمانگاه برای معالجه منتقل شده‌اند.»
«دیگر دانشگاه‌های مهم کشور از جمله شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت، شریف، بوعلی همدان و... نیز برای دومین روز متوالی شاهد رویارویی دو طیف از دانشجویان انقلابی و هواداران کاندیدای ناکام انتخابات بودند که متأسفانه در دانشگاه همدان یکی از دانشجویان توسط آشوبگران از طبقه دوم یکی از ساختمان‌های دانشگاه به پائین پرتاب شد و در بامداد این روز نیز خوابگاه دانشجویی و همچنین دفتر بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران توسط تعدادی از اوباش در آتش سوخت.»
«گفته می‌شود فائزه هاشمی دیروز در تجمع دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد حضور یافت. لحظاتی پس از حضور فائزه هاشمی در جمع دانشجویان، مأموران حراست این دانشگاه وی را به دانشکده علوم انسانی دانشگاه علوم و تحقیقات هدایت کردند.»
اسدی مسئول بسیج دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به تجمع دیروز دانشجویان انقلابی این دانشگاه، اظهار داشت: «در این تجمع عده‌ای از طرفداران موسوی قصد داشتند تا با درگیری دانشجویان در دانشگاه اغتشاش ایجاد کنند و برخی از دانشجویان منتسب به طیف غیرقانونی علامه با در دست داشتن بطری‌های حاوی وایتکس، محتویات این بطری‌ها را بر روی صورت دانشجویان می‌پاشیدند.» وی تصریح کرد: «در حالی که دانشجویان انقلابی دانشگاه بوعلی سینا از درگیری با طرفداران موسوی اجتناب می‌کردند، افراطیون یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی را از طبقه دوم دانشکده علوم پایه این دانشگاه به پائین انداختند.»
مهدی کروبی گفت: «بنده، آقای خاتمی و مهندس میرحسین موسوی کماکان پایبند به خط روشن و نورانی امام خمینی هستیم.»
مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نسبت به پخش اهانت تمثال امام خمینی (ره) در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «متأسفانه برخی از مجموعه‌های خبری این سازمان اقدام به تفرقه پراکنی و توهین مسلم و مبرز به بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و خدمتگزاران سی ساله آن کرده و می‌کنند. آخرین نمونه تأسفبار آن انتشار فیلم‌هایی از وقایع ۱۶ آذر بود. در برنامه خبری ۲۰:۳۰ قلب واقعیت شد و برای اولین بار تصاویری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران که مورد احترام مردم است، بود.»
محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه «با توجه به توصیه‌های دادستان تهران برای بازگشت مهدی هاشمی رفسنجانی و نیز اظهارات چندی پیش پدر وی مبنی براستقبال از احضار فرزندش به مراجع قضایی برای روشن شدن موضوع، هنوز او به ایران بازنگشته است»، گفت: «نباید جایگاه‌ها مانع از رسیدگی به اتهامات افراد شود و تفاوتی نمی‌کند که کسی که اتهام متوجه اوست، پسر آقای هاشمی رفسنجانی است یاخیر. اگر ثابت شد اتهامی متوجه وی است، او باید مجازات شود و حتی مجازاتش باید شدیدتر از مردم عادی باشد اما اگر اتهامی محرز و متوجه وی نیست، آن را نیز سریع‌تر اعلام کنند.
چرا باید سالها در افواه مردم این مطرح باشد که اتهاماتی متوجه مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و کسی به آن رسیدگی نمی‌کند.» وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «کروبی اعلام کرده بود که موضوع سعیده پورآقایی ساختگی است، بله‌بنده هم تأکید می‌کنم که موضوع تجاوز و قتل سعیده پورآقایی ساختگی است اما آقای کروبی باید بگویند که چه کسی این موضوع را ساخته و علم کرد، چه کسی به منزل این شخص رفته و در مراسم ختم وی هم شرکت کرد و در نهایت چه کسی موضوع را تأیید کرد؟ پیش از پیدا شدن سعیده پورآقایی در جلسه‌ای کروبی به ما گفت که این موضوع در چندین مورد اشتباه است و بنده خود اعتراف می‌کنم، ما هم به کروبی گفتیم که اشتباه بودن موضوع را تا همین حد اعلام عمومی کنید که کروبی در پاسخ به ما گفت وقتی همه موضوع روشن شد خود اعلام خواهم کرد که این کار را نکرد.»
دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که بهزاد نبوی اعلام کرده است که سه روز قبل از انتخابات حکم بازداشت وی از سوی قاضی صادر شده است، آیا این خبر را تأیید می‌کنید یا نه تصریح کرد: «این کذب محض است و همانند دروغ‌های دیگر صحت ندارد.» وی در بیان شایعات دیگر گفت:«مثلاً مطلبی را فردی از قول آقای هاشمی به نقل از آقای ری‌شهری به من نقل کرده بود که آقای هاشمی گفته است فردی 10 روز قبل از انتخابات به مکانی رفته و برای رأی دادن به احمدی‌نژاد 50 هزار تومان پول دریافت کرده است، این خبر را من پیگیری کرده‌ام و به آقای ری‌شهری گفتم اما ایشان گفت که چنین مطلبی را به آقای هاشمی نگفته بلکه بدین شرح است که در جایی 10 روز قبل از انتخابات برای رأی دادن به احمدی‌نژاد ثبت نام صورت می‌گرفت که البته بعد از بررسی‌ها این خبر هم نادرست و دروغ بود.»
18 آذر:
«جشن عمامه‌گذاری طلاب مدرسه معصومیه قم که امروز صبح برگزار شد بر اساس یک برنامه اعلام نشده با تجلیل از آیت‌الله مصباح یزدی و اهدای «نشان عمار یاسر» به وی همراه شد. این نشان توسط آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور به این عالم برجسته اهدا شد. «نشان عمار یاسر» با هدف تقدیر از سطح بالای بصیرت این عالم برجسته در مسائل فکری و سیاسی طراحی شده بود.» آیت‌الله مصباح در سخنانی در مراسم جشن عمامه‌گذاری طلاب مدرسه معصومیه قم، گفت: «بنده صادقانه عرض می‌کنم اگر امثال بنده شبانه روز تسبیح دست بگیریم و فقط خدا را شکر کنیم که خدا چنین رهبری به ما داده والله معتقدم که از عهده شکر این نعمت بر نمی‌آییم. نمی‌توانیم درک کنیم که خدا چه نعمت بزرگی به ما داده است که این خصوصیت‌ها را در یک شخص جمع کرده است. امروز پرچمدار حمایت از دین، رواج اسلام و تشیَع، تقوا و بصیرت، اراده الهی تعلق گرفته که این شخصیت عظیم باشد.» وی در ادامه با بیان اینکه «رهبر عزیز ما تالی‌تِلو معصوم است»، تأکید کرد: «ما باید بدانیم این موقعیت حسّاسی است و باید رفتاری را انتخاب کنیم که پیش خدا حجّت داشته باشیم که چرا این راه را رفته ایم، چرا گفتیم یا چرا سکوت کرده ایم. بدانیم تأثیری که بر رفتار دیگران می‌گذارد مسئولیتش با ماست.»
حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در نشست «تحلیل و بررسی وضعیت امنیتی کشور» که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، گفت: «فتنه اخیر همچون کوه بزرگ یخی و شناور در آب‌های اقیانوس است که بخش عمده‌ای از آن در زیر آب و تنها بخش کوچکی در ظاهر نمایان است، ولی متأسفانه هنوز عده‌ای باور ندارند که این حوادث، فتنه‌ای از سوی دشمنان اسلام و انقلاب بود... متأسفانه کسانی که انتظار می‌رود سینه‌چاک ولایت بوده و در صحنه‌های حساس انقلاب حاضر باشند، امروز شاهد هستیم میان مخالفان و نظام اسلامی واسطه‌گری می‌کنند و البته این از ویژگی‌های جنگ نرم دشمنان است.» وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در دفتر یکی از این آقازاده‌ها که از همراهان یکی از سران فتنه است جزوه‌ای پیدا کردیم که در آن به صراحت طرح براندازی نظام دنبال می‌شد و بیانیه‌هایی که امروز از سوی آنها صادر می‌شود دقیقاً بر اساس همین جزوه است.
محتوای این جزوه جنبش جدید اجتماعی با ماهیت شبکه‌ای است که جریان سکولار غیردینی و براندازانه را دنبال کرده و ادبیات حزب توده را به یاد می‌آورد.» مصلحی در ادامه تأکید کرد: «متأسفانه هاشمی رفسنجانی در سفر اخیر خود به مشهد مقدس صحبت‌های خود در خطبه‌های نماز جمعه را تأیید کرده و سخنانی در راستای بیانیه‌های سران فتنه می‌گوید... هاشمی همچنین برخی گروه‌ها و اقشار مردمی همچون زنان را نیز به حضور در خیابان‌ها دعوت کرد تا به نوعی قدرت برخورد نیروهای انتظامی را از آنان بگیرد.» مصلحی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم برخورد با فرزندان هاشمی رفسنجانی نیز گفت: «اقداماتی در این زمینه انجام گرفته که با جدیت ادامه پیدا می‌کند اما بنا بر حکمت و تدبیر که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید دارند، نمی‌خواهیم با دستگیری برخی افراد برای دشمنان انقلاب اسطوره‌سازی کنیم زیرا امروز برخی شدیداً به دنبال آن هستند که از سوی نظام دستگیر و زندانی شوند.»
جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «فائزه هاشمی رفسنجانی با حضور غیرقانونی خود در روزهای یکشنبه از ساعت یک الی 3 بعد از ظهر در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران موجب حیرت دانشجویان این دانشگاه شده است زیرا وی در حال حاضر در مقطع دکترا در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در رشته روابط بین‌الملل مشغول به تحصیل می‌باشد و از آنجایی که طبق هیچ قانون رسمی و ثبت شده‌ای هیچ دانشجویی از دانشگاه آزاد به دانشگاه سراسری حق انتقال واحد درسی و تحصیل در دانشگاه دولتی به صورت میهمان حتی برای یک واحد درسی را هم ندارد، هم‌اکنون این پرسش برای قاطبه دانشجویان بوجود آمده است که وی از حضور خود در این دانشکده به دنبال چه چیزی است؟
گفتنی است پس از پیگیری‌های به عمل آمده از سوی جمعی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، وی حتی به صورت مستمع آزاد نیز در این کلاس‌های این دانشکده حضور پیدا نمی‌کند و طبق گفته شخص فائزه هاشمی رفسنجانی در پاسخ به یکی از دانشجویان این دانشکده وی با صراحت اعلام داشته است که به صورت میهمان 2 واحد درسی خویش را از دانشگاه آزاد به دانشگاه تهران انتقالی گرفته است و حتی در پی پرسش دیگر دانشجویان نیز از استاد روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، فائزه هاشمی بر خلاف تمامی قوانین رسمی وزارت علوم، در کلاس ایشان شرکت می‌کند. به همین منظور ما دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به مسئولین دانشکده حقوق و علوم سیاسی و همچنین دکتر فرهاد رهبر، ریاست محترم دانشگاه تهران اعلام می‌داریم در صورتی که فائزه هاشمی همچنان به صورت غیرقانونی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی قصد حضور داشته باشد و از سوی مسئولین مربوطه نیز هیچ‌گونه برخوردی با وی صورت نگیرد، دانشجویان مسلمان و متعهد دانشگاه تهران در اعتراض به حضور غیرقانونی وی در دانشگاه تهران، رأساً وارد میدان شده و مسئولیت هرگونه برخورد با فائزه هاشمی نیز بر عهده خود وی و مسئولینی است که نسبت به این اقدام غیرقانونی عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.»
علیرضا نوری‌زاده از عناصر اپوزیسیون در تلویزیون روژهه لات وابسته به گروهک تروریستی پژاک، گفت: «نقش فائزه هاشمی در جریان سبز قابل ستایش است زیرا وی امروز اسطوره زنان ایران شده است. وی به عنوان یک زن از قدرتمندترین خانواده رجال سیاسی جمهوری اسلامی، برای نخستین بار در روزنامه زن پیام فرح دیبا ملکه پیشین ایران را چاپ کرد و در سفری که به قاهره داشت بر مزار محمد رضا شاه فاتحه خواند.» نوری‌زاده افزود: «حضور فائزه هاشمی به عنوان کادر رهبریت مخالفان از ابتدای اعتراضات مردمی علیه انتخاب محمود احمدی نژاد بخصوص در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در روز16 آذر علی رغم آن همه تهدید و فشار قابل تقدیر است.» وی تأکید کرد: « تا زمانی که موضع وی در جهت منافع موج سبز است، از وی حمایت خواهم کرد.» وی در پایان خطاب به هواداران میرحسین موسوی گفت: «یکبار دیگر از ملت ایران تشکر می‌کنم که شعارهای اینجانب را در صدر شعارهای اعتراضی خود قرار دادند و مرا سرافراز کردند.»
19 آذر:
حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما از پخش تصاویر اهانت به عکس امام خمینی (ره) بشدت انتقاد کرد و اصل چنین حرکتی را مورد تردید قرار داد.
خبرگزاری فرانسه: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا طی سخنانی در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل که کاخ سفید پیشاپیش گزیده آن را منتشر کرد، از تظاهرکنندگان ایرانی ستایش نمود و گفت: «امریکا همیشه در کنار کسانی که به دنبال آزادی هستند خواهد ایستاد، از جمله در ایران، میانمار و زیمبابوه‏.‏» اوباما تأکید کرد: «ما به عزت خاموش اصلاح طلبانی همچون آنگ سانگ سو کی، شجاعت زیمبابوه ای‌هایی که رأی خود را در مقابل ضرب و جرح به صندوق انداختند و صدها هزار نفری که ساکت در خیابان‌های تهران راهپیمایی کرده‌اند، گواهی می‌دهیم‏.‏ این مسئولیت تمام مردم و ملت‌های آزاد است که برای این جنبش‌ها روشن سازند که امید و تاریخ در کنار آنها است‏.‏»
20 آذر:
در پی پخش صحنه‌های کوتاهی از حرمت شکنی‌های هواداران یکی از کاندیداهای ناکام در انتخابات ریاست جمهوری به تمثال مبارک امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای از تعطیلی دروس حوزه علمیه در روز شنبه 21 آذرماه و تجمع اعتراض‌آمیز طلاب به همین مناسبت خبر داد.
«نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی اعتراض‌آمیز پرداخته و خواهان برخورد با عوامل اهانت به تمثال مبارک امام و رهبر معظم انقلاب شدند.»
یوسف صانعی در دیدار با دبیر و اعضای کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی (به ریاست علی اکبر محتشمی پور) گفت: «انسان‌های ظالم عکس امام را آتش می‌زنند بعد می‌گویند کار دانشجویان بوده است در حالی‌که دانشجویان فدایی امام هستند و همه چیزشان را از امام دارند.»
21 آذر:
آیت‌الله نوری همدانی همزمان با تجمع اعتراض‌آمیز اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، شعارهایی همچون «خامنه‌ای کوثر است، دشمن او ابتر است» سر دادند.
آیت‌الله‌ مکارم شیرازی در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم با تأکید بر این‌که تمام وفاداران به انقلاب باید هتک حرمت به ساحت مقدس امام خمینی (ره) را محکوم کنند، گفت: «هتک حرمت نسبت به ساحت مقدمس امام‌ (ره) و رهبر انقلاب، اهانت به تمام ارزش‌های انقلاب و اهانت به تمام ملت ایران است.»
علی دارابی قائم مقام سازمان صدا و سیما خطاب به حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) که اهانت به ساحت امام را دروغ مسلم و بین دانسته بود نامه سرگشاده‌ای نوشت و از کم کاری این مؤسسه در دفاع از آرمان‌های امام انتقاد کرد. وی در قسمتی از این نامه خطاب به انصاری تأکید کرد: «آگاه باشید که متأسفانه این حادثه واقعی است و با کمال تأسف بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی بیگانه تصاویر و گزارش‌های مشروح‌تری را در این خصوص با آب و تاب پخش کرده‌اند.»
سید احمد خاتمی در آغاز درس خارج خود با طرح این سؤال که فلسفه وجودی مؤسسه عریض و طویل حفظ و نشر آثار امام چیست، از عملکرد جناحی این مؤسسه در حوادث بعد از انتخابات بشدت انتقاد کرد و گفت: «بنده از آقای سید حسن خمینی به جد می‌خواهم که ناهمراهان با امام را از این مؤسسه تصفیه کند.»
خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های کشور از جمله شریف، آزاد واحد علوم و تحقیقات، تربیت معلم، پردیس قم دانشگاه تهران و... در اعتراض به اهانت‌های صورت گرفته به رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) تجمع کرده و تعدادی از دانشجویان دیگر دانشگاه‌های کشور از جمله تهران، علامه طباطبایی و اصفهان دانشگاه‌های خود را سیاه پوش کرده و یا با لباس سیاه در دانشگاه حضور یافتند.
طلاب و اساتید حوزه‌های سراسر تهران در اعتراض به اهانت اغتشاشگران به ساحت بنیانگذار کبیر انقلاب در مدرسه مروی تجمع کردند و تعدادی از آنها نیز با تجمع در مقابل ساختمان قوه قضائیه خواهان برخورد با عوامل اصلی اغتشاشات شدند. همزمان طلاب، فضلا و استادان حوزه علمیه قم نیز در مدرسه فیضیه این شهر تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند.
بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه تهران، اعلام کرد: «انجمن به اصطلاح اسلامی دانشگاه تهران در صدر این وقایع تلخ در هفته گذشته بوده است.» در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به حوادث هفته قبل این دانشگاه آمده است: «مشخص نیست حامیان منطق و جامعه مدنی چرا در برابر چشمان هزاران دانشجو اسپری گاز فلفل را بر صورت دیگر دانشجویان خالی می‌کردند و با شکستن شیشه‌های طبقه دوم دانشکده فنی و پرتاب صندلی بر صورت دیگر دانشجویان، در پی وصول به کدام هدف خود بودند؟! دموکراسی؟ جامعه چندصدایی؟ تحمل صدای مخالف؟ یا جمهوری ایرانی!؟»
22 آذر:
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در جمع مبلغان و روحانیون ماه محرم فرمودند: «عقل حکم می‌کند، در قضیه اهانت به امام (ره) بجای آن‌که منکر اصل قضیه شوید، اهانت را محکوم کنید و بالاتر از آن به حقیقت و عمق این اقدام پی ببرید و متوجه شوید که دشمن کجا را هدف گرفته و به‌دنبال چیست... عده‌ای‌ قانو‌ن شکنی کردند، ایجاد اغتشاش کردند، مردم را به ایستادگی در مقابل نظام تا جایی که می‌‌توانستند تشویق کردند، حالا تیغ آنها نبرید و کاری را که می‌خواستند نشد آن بحث دیگری است، آنها تلاش خود را کردند، زبان دشمنان انقلاب و اسلام را دراز کردند و به آنها جرأت دادند. کاری کردند که دشمنان امام خمینی(ره)، آن‌ کسانی که بغض حضرت امام را در دل داشتند جرأت پیدا کنند و بیایند در دانشگاه و به عکس امام اهانت کنند، کاری کردند که دشمن مأیوس و نا امید جان بگیرد.»
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کردند: «آن قانو‌ن شکنی‌ آنها،‌ آن اغتشاش‌جویی آنها و تشویق مردم به اغتشاش و کشاندن مردم به عرصه اغتشاشگری، این هم نتایج اینها.» ایشان در بخش دیگری از بیانات خویش خاطر نشان کردند: «ایجاد فتنه می‌کند؛ یعنی فضا را فضای غبارآلود می‌کند. شعار طرفداری از قانون می‌دهند، عمل صریحاً برخلاف قانون انجام می‌دهند،‌ شعار طرفداری از امام می‌دهند بعد کاری می‌کنند که در عرصه طرفداران آنها یک چنین گناه بزرگی انجام گیرد، به امام اهانت شود،‌ به عکس امام اهانت شود.» رهبر انقلاب در ادامه فرمودند: «آن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند به مجردی که ببیند حرف او، حرکت او، ‌موجب شده است که یک جهت‌گیری علیه این اصول به وجود بیاید فوراً متنبه می‌شود، چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتی شنیدند که از اصلی‌ترین شعار جمهوری اسلامی، یعنی خود جمهوری اسلامی، استقلال آزادی جمهوری اسلامی، که اصلی‌ترین شعار است، وقتی دیدند اسلامش حذف می‌شود باید به خود بیایند، باید بفهمند که دارند راه غلط می‌روند، اشتباه می‌کنند، باید تبری کنند، وقتی می‌بینند در روز قدس که برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است به نفع رژیم غاصب صهیونیستی و علیه فلسطین شعار داده می‌شود باید متنبه شوند.
باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم. وقتی می‌بینند سران ظلم و استکبار عالم از اینها حمایت می‌کنند، رؤسای امریکا و فرانسه و انگلیس و اینهایی که مظهر ظلمند... دارند از اینها حمایت می‌کنند، باید بفهمند یک جای کارشان عیب دارد؛ باید متنبه بشوند. وقتی می‌بینند همه آدمهای فاسد، سلطنت‌طلب، از اینها حمایت می‌کند، توده‌ای از اینها حمایت می‌کند، رقاص و مطرب فراری از کشور از اینها حمایت می‌کند، باید متنبه بشوند، باید چشمشان باز بشود، باید بفهمند؛ بفهمند که کارشان یک عیبی دارد؛ بلافاصله برگردند بگویند نه، ما نمی‌خواهیم حمایت شما را. چرا رودربایستی می‌کنند؟» و در ادامه نیز فرمودند: «من تعجب می‌کنم. کسانی که اسم و رسم خودشان را از انقلاب دارند - بعضی از این آقایان یک سیلی برای انقلاب نخوردند در دوران اختناق و طاغوت - و به برکت انقلاب اسم و رسمی پیدا کردند و همه چیزشان از انقلاب است، می‌بینید که دشمنان انقلاب چطور بُراق شدند، آماده شدند، صف کشیدند، خوشحالند، می‌خندند؛
اینها را که می‌بینید؟ به خود بیایید، متوجه بشوید شما برادران «سابق» ما هستید» و در پایان از تلاش برخی افراد برای دفع شدن از نظام سخن گفتند: «انتخابات تمام شد... اشکالی هم نتوانستند بر انتخابات بگیرند و ثابت کنند؛ حالا هی ادعا کردند، فرصت هم داده شد؛ گفتیم بیایید، نشان بدهید، ثابت کنید؛ نتوانستند، نیامدند... من هیچ اعتقادی ندارم به دفع؛ من گفتم در نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ اما بعضی کأنه خودشان اصرار دارند بر این‌که از نظام فاصله بگیرند. یک اختلاف «درون خانوادگی» را یک عده‌ای تبدیل کردند به مبارزه با نظام - البته اینها اقلیتند، کوچکند؛ در مقابل عظمت ملت ایران صفرند.»
دکتر احمدی‌نژاد در جلسه هیأت دولت با بیان این‌که توهین‌کنندگان به امام خمینی(ره) در بین ملت جایگاهی ندارند ولی می‌خواهند با سوءاستفاده از فضای ملکوتی و انسانی ایران اسلامی عقده‌های استکبار و رژیم صهیونیستی نسبت به ملت ایران را بازگشایی کنند، گفت: «نباید عده‌ای به خاطر قدرت‌طلبی و دنیا مجری آرزوهای سیاست‌های صهیونیست‌ها شوند که البته با خود این آرزوها را به گور خواهند برد.» رئیس‌جمهور تصریح کرد: «ای کاش نبودیم ببینیم عده‌ای گستاخانه به امام خمینی(ره) تعرض کرده‌اند.»
هاشمی رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای اهانت به تمثال مبارک حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را محکوم کرد و نوشت: «این کار از سوی هر کس و با هر هدفی که انجام یافته سزاوار تقبیح است.»
تجمعات مختلف در سراسر کشور نسبت به هتک حرمت تمثال امام خمینی و رهبر معظم انقلاب ادامه دارد. بسیاری از دانشجویان با دعوت رسمی چهار تشکل دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ضمن حضور یافتن در حرم مطهر امام راحل در تهران، با اعلام وفاداری به آرمانهای ایشان و رهبر معظم انقلاب با شعارهایی همچون «موسوی مجرم است، محاکمه لازم است» خواستار برخورد مراجع قضایی با عوامل اصلی اتفاقات تلخ بوجود آمده شدند.
«جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز تحصن خود را در مسجد این دانشگاه آغاز کرده و خواستار برخورد با عوامل این اتفاق تلخ شدند.»
احمد کارگر نجاتی یکی از افرادی که ادعا می‌شد در لیست کشته شدگان 72 نفره میرحسین موسوی قرار دارد در جمع متحصنین در مسجد دانشگاه تهران حاضر شد و گفت: «آقای بهشتی من را در حالی در لیست 72 نفره کشتگان قرار داد که من هنوز زنده هستم!» وی گفت: «من در روز شنبه بعد از انتخابات در مبارزه با اشراری که در میدان فاطمی بودند به طرف میدان حرکت می‌کردم. در شلوغی ناگهان به زمین خوردم و احساس کردم که از پایم بشدت خون می‌آید. پس از آن به مدت یک ماه در بیمارستان بستری شدم.
پس از این که کمیته‌ای برای بررسی آسیب دیدگان و کشته شدگان در ستاد موسوی تشکیل شد یک روز نام خود را در لیست 72 نفره کشته شدگان در سایت نوروز دیدم. نام من را در ردیف 18 به نام احمد کارگر نجاتی، علت مرگ ضرب و شتم، مکان بیمارستان، محل دفن بهشت زهرا، قطعه 213 دیدم. بعد از آن در وبلاگم مطلبی را به صورت طنز نوشتم، به این صورت که وبلاگ نویسی از دیار باقی با شما سخن می‌گوید!» وی ادامه داد: «برخی سایت‌های خبری این دروغ برملا شده جنبش سبز را بیان کردند و پس از آن سایت‌های سبز، من را که تا دیروز برای آنها مرده‌ای بسیار خوب بودم به عنوان آدمکش مطرح کردند. در همان شب بلافاصله صدا و سیما با من تماس گرفت و از وبلاگ من در برنامه 20:30 تصویر نشان داده شد. من پس از آن در وبلاگم از آقای بهشتی این سؤال را کردم چرا شما که فرزند مظلوم شهید بهشتی هستید لیستی را منتشر می‌کنید که همنام 72 تن شهدای کربلاست؟»
کارگر اظهار داشت: «سپس آنان در سایت‌هایشان مدعی شدند که من دستیار ارشد معاون سیاسی وزارت کشور آقای ذوالقدر بوده‌ام! همچنین من را خبرنگار فلان روزنامه معرفی کردند و نام مرا در کنار نام افرادی همچون منصور ارضی، برادران سیب سرخی و حسین سازور معرفی کردند. همچنین من را بازجوی خبرنگاران دوم خردادی دانستند!» وی اظهار داشت: آنها عکسی به دروغ از من در سایت هایشان منتشر کردند که من تا کنون این عکس را ندیده‌ بودم.»
همزمان در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله سمنان، تربیت معلم، فردوسی مشهد، امام صادق(ع)، شریف، تبریز، محقق اردبیلی، امیرکبیر، شاهد، تربیت معلم سبزوار، الزهرا، شهید باهنر کرمان، صنعتی اصفهان، زابل، آزاد خمینی شهر، چهارمحال و بختیاری، ایلام، گیلان، بوشهر، پیام نور گلستان، هرمزگان، مالک اشتر، آزاد نجف آباد، آزاد کرمانشاه، زنجان، یزد، همدان و... دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه با تجمع‌های اعتراض‌آمیز و حتی سیاهپوش کردن دانشگاه از فتنه انگیزی‌های بوجود آمده اعلام انزجار کردند.
روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار خبری که به موضوع هتک حرمت به امام راحل اختصاص یافته بود، این هتک حرمت را صحنه‌سازی دانست و مدعی شد که تصاویر مربوط به اهانت به تصویر امام(ره) ساختگی بوده و این تقلب از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. گاردین به اظهارنظرهای میرحسین و کروبی و حمید انصاری مبنی بر ساختگی بودن فیلم جسارت به عکس امام(ره) اشاره کرد.
علیرضا نوری‌زاده در گفت‌و‌گو با صدای امریکا با اشاره به فرار مجید توکلی با لباس زنانه از دانشگاه امیرکبیر، گفت‏:‏ «پوشیدن لباس زنانه برای یک مرد عیب نیست، زیرا همه می‌دانند که مجید توکلی سمبل مبارزات دانشجویان است‏! روز چهارشنبه گذشته روزنامه ایران عکسی از مجید توکلی را چاپ کرد و نوشت که وی با لباس زنانه در حال فرار از دانشگاه دستگیر شد‏. این عکس با فتوشاپ مونتاژ شده بود و اگر هم واقعی باشد، اشکالی ندارد. رژیم همین ترفند را در مورد ابوالحسن بنی صدر هم به کار برد و در عکسی، وی را با لباس زنانه هنگام فرار از کشور نشان داد، در حالی که بنی صدر فقط سبیل خود را زده بود‏!‏»
روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: «متأسفانه امروز بسیاری از مخالفان امام(ره) جزیی از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام شده‌اند و حتی یکی از روحانی نمایانی که در زمان امام(ره) جرمی را مرتکب شده بود و امام خمینی به دادگاه ویژه روحانیت دستور داده بودند که او را عزل کند، امروز در مؤسسه امام پناه گرفته است.» وی افزود: «بدیهی است مؤسسه‌ای که باید مبلغ افکار و اندیشه‌های امام(ره) باشد، به شکل یک حزب بسیار نازل در خدمت اغراض فتنه قرار گرفته است. دوم خردادی‌ها در دوران هشت ساله حاکمیت خود چه جنایت‌هایی که در حق افکار و اندیشه‌های امام مرتکب نشدند. آنان حتی افکار امام را افکار موزه‌ای خطاب کردند اما اینها واکنشی در برابر این رفتار از خود نشان ندادند. اگر همان زمانی که یکی از نظریه پردازان این جریان اعلام کرد که افکار امام به موزه‌های تاریخ سپرده شده است، جریان به ‌اصطلاح اصلاح طلب و دوم خردادی موضع خود را مشخص می‌کرد، بطور حتم امروز چنین اتفاقی در ‏16‏ آذر رخ نمی‌داد.»
پایگاه اطلاع‌رسانی مجاهدین خلق (منافقین): «تندیس ندا (آقاسلطان) شهید ملی قیام سراسری مردم ایران که با چشمان باز و با پیام روشن آزادی به دست دژخیمان... در 30خرداد، به خاک افتاد از طرف مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، به رئیس پارلمان ایتالیا آقای فرانکو فینی اهدا شد. فرانکو فینی، نیز از هدیه رجوی بسیار تشکر کرد و شهادت ندا را واقعه‌ای اسفبار و دردناک که جهانی را تکان داد، توصیف کرد و گفت: پارلمان ایتالیا درکنار همه کسانی است که برای آزادی ایران و دفاع از حقوق بشر مبارزه می‌کنند.»
23 آذر:
آیت‌الله یزدی در دیدار با مدیران گروه تبلیغی اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان این‌که همه چهره سران فتنه را شناخته‌اند، اظهار داشت: «من ناراحتم، شخصیتی که لباس روحانیت بر تن دارد، امروز به عنوان یک جوک در جامعه مطرح شده است و به او شیخ اصلاحات هم می‌گویند، چه کسی این شخصیت را تزلزل داده است؟» وی ادامه داد: «در زمان ریاست بنده در قوه قضائیه دختر آقای هاشمی پرونده داشت و به‌بنده می‌گفت پرونده را ببندم، من می‌گفتم که بگو بیاید دادگاه و من پرونده را بررسی کنم، چگونه شما می‌خواهید پرونده را ببندید در حالی که قوه قضائیه را قبول ندارید و دختر شما در دادگاه حاضر نمی‌شود؟
در این نظام روحانی داشتیم که حکم اعدام پسر خود را به خاطر اسلام صادر کرد، کسی که حکم اعدام پسر خود را در اسلام امضا کند، به آیات اسلام عمل کرده است.» وی با تأکید بر این‌که من شهادت می‌دهم شورای نگهبان در هیچ زمانی جناحی و حزبی و گروهی عمل نکرده است، ادامه داد: «از مرکب شیطانی پیاده شوید و برای خدا اگر خودتان را نمی‌خواهید نجات دهید علیه اسلام کاری نکنید و خود را کنار بکشید.» وی با اشاره به هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که شخصیت وی برای همه شناخته شده است و خدمات زیادی را در طول انقلاب داشته است، افزود: «در جریان زندگی لغزشگاه‌های فراوانی در پیش روی انسان است و اگر انسان به خدا پناه نبرد و به خود تکیه بکند لغزش در سر راه است. آخرین برخوردی که با ایشان داشتم مربوط به قبل از اجلاس خبرگان است. به وی گفتم؛ این تعارفاتی که دوستان می‌کنند مربوط به دوران مدرسه است، خیلی شفاف می‌گویم؛ آقای هاشمی فاصله‌ای که شما با سکوت و با نامه خود از رهبری گرفته‌اید شایسته نیست. بیایید همراه رهبری باشید و شایسته نیست که شما این‌گونه رفتار کنید.»
یزدی ادامه داد: «پس از مدتی که ایشان سکوت کرده بودند، همه دوستان به ایشان متذکر شدند که فاصله خود را با رهبری کم کنید و به ایشان نزدیک شوید، نظرات‌تان به گونه‌ای باشد که مردم شما را از انقلاب دور ندانند. ما نمی‌خواهیم وضعیتی که برای آن آقا به وجود آمد برای شما نیز به وجود آید. رهبری هم تأکید داشتند که ما با دفع مخالفیم بلکه با جذب موافقیم اما وقتی که آنها نمی‌خواهند جذب شوند چه می‌شود کرد.وقتی که نمی‌خواهند بیایند در راهی که مردم و مسئولین نظام قرار دارند، چه می‌شود کرد؟ ایشان چطور می‌گویند که باید زندانیانی که به تخریب اموال عمومی پرداخته‌اند و به خاطر آنها فتنه خیابانی به پا شده است و می‌گویند مردم را باید آزاد گذاشت، روزنامه‌ها را باید آزاد گذاشت. یعنی بیایند در خیابان و بگویند جمهوری ایرانی؟»
«مرتضی تمدن استاندار تهران در جمع اعضای حزب مؤتلفه، گفت: «فیلم چهره به چهره افراد جریان فتنه از زمانی که عکس امام خمینی (ره) را به دست دارند تا زمانی که آن اهانت را مرتکب شدند، وجود دارد.» وی ادامه داد: «پس از اهانت به حضرت امام خمینی(ره) به کروبی گفتیم، فیلم این ضایعه موجود است. این فیلم را به شما می‌دهیم اما پس از شناسایی این افراد بیا و از ملت عذرخواهی کن که وی نپذیرفت حتی فیلم را نگاه کند.»
«ساعت 12 ظهر تعداد نزدیک به صد نفر از دانشجویان افراطی دانشگاه امیرکبیر با حضور در صحن اصلی دانشگاه و با شعارهای «یا حسین، میرحسین» تجمع غیرقانونی خود را آغاز کردند، اما پس از دقایقی با سیل جمعیت دانشجویان انقلابی که پس از اقامه نماز ظهر از مسجد دانشگاه خارج می‌شدند مواجه شدند و در حالی که با مشاهده جمعیت اندک نزدیک به صد نفری خود در مقابل جمعیت 500 نفری این دانشجویان منفعل شده بودند به سمت در حافظ این دانشگاه حرکت کردند که این حرکت نیز با شعارهای انقلابی دانشجویان دیگر و عدم همراهی دانشجویان دانشگاه مواجه شد.»
مهدی کروبی در گفت‌و‌گو با سایت تغییر، گفت: «امروز بنده با مهندس میرحسین موسوی تلفنی صحبت کردم و قرار بر این شد که برای راهپیمایی و محکوم کردن رفتارهای این چنینی یک درخواست مجوز بدهیم... با توجه به شرایط امروز ما و عدم خواست ما برای آسیب‌پذیری مردم، مجوز خود را به وزارت کشور ارائه می‌کنیم. امیدواریم که این حسن‌نیت ما پاسخ درخور مناسب بگیرد اما در صورت مخالفت، ما نمی‌توانیم عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده بگیریم و هرگونه اتفاقی که برای مردم انقلابی ایران بیفتد مسئولیتش متوجه آقایان است. با این حال ما گزارش خود را در صورت موافقت یا مخالفت به مردم اعلام می‌کنیم.»
پایگاه اطلاع‌رسانی علی محمد دستغیب نماینده استان فارس در مجلس خبرگان به نقل از وی نوشت: «آقای مهندس میرحسین موسوی واقعاً آدم مخلصی هست؛ آدم متدینی هست؛ یک آدمی است که ‌بنده روی ایشان شناخت دارم؛ ایشان از چاکران حضرت امام هستند؛ نه ایشان و نه آنهایی که دنباله رو ایشان هستند، هیچ وقت بی احترامی نسبت به حضرت امام نمی‌کنند؛ منتهی حرف ایشان و آقای کروبی این است که به قانون اساسی عمل شود. بنده تمام سخنرانی‌های آقای موسوی را مطالعه کرده ام یک جمله اش را نمی‌توانید پیدا کنید که ایشان بر خلاف رهبری حرف زده باشند.»
بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و 28 تشکل دانشجویی استان مرکزی طی نامه‌های سرگشاده ای، نسبت به عملکرد جناحی و متعصبانه و سکوت مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) تحت نظر سید حسن خمینی اعتراض کردند.
دانشجویان دانشگاه تهران وارد دومین روز از تحصن اعتراض‌آمیز خود در مسجد این دانشگاه شدند و همزمان دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر، الزهرا، شیراز، شهید چمران اهواز، امام خمینی قزوین، بوشهر، اراک، قم، بوعلی همدان و... با تجمعات اعتراض‌آمیز در سطح دانشگاه خواستار محاکمه هرچه سریعتر عوامل اصلی اتفاقات بوجود آمده شدند.
غلامحسین الهام در سایت شخصی خود با اشاره به هتک حرمت امام راحل نوشت: «حق آن است که قوه قضائیه خود به میدان احقاق حق امام و ملت برآید و فرصت ملت بزرگ ایران را با سرگرم شدن به دشمنان بی‌ریشه و بی‌ارزش مشغول نسازد.»
24 آذر:
مرندی، نماینده مردم تهران در مجلس در جمع خبرنگاران با بیان این‌که سیدحسن خمینی می‌توانست بیانیه‌ای در محکومیت هتک حرمت به ساحت امام خمینی صادر کند گفت: «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در حوادث اخیر برخورد سیاسی انجام داد... این مؤسسه به جای محکوم کردن این اقدام، صدا و سیما را برای پخش هتک حرمت به امام خمینی محکوم کرد در حالی که این اقدام صدا و سیما کاری خوب بود که نشان داد چه مسائلی اخیراً در کشور در حال رخ دادن است.»
«علیرغم گذشت یک هفته از آغاز اعتراضات نسبت به هتک حرمت امام راحل و رهبر انقلاب در سراسر کشور، دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و مازندران نیز با برگزاری تجمع‌های جداگانه اعتراض خود را نسبت به اهانت‌های اقلیت هتاک بیان کردند.»
«گروه زیادی از ایثارگران اعم از خانواده معظم شهدا، جانبازان ویلچری، نابینا و قطع عضو و سایر گروه‌های ایثارگری درحسینیه جماران گرد هم آمدند و خشم و انزجار خود را از اهانت کنندگان به ساحت مقدس بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبری به نمایش گذاشتند. گردهمایی جانبازان که با شرایط دشوار جسمی از تهران و شهرهای اطراف به عشق امام و رهبری و برای اعلام حمایت از جمهوری اسلامی در محل خاطره انگیز حسینیه جماران در شرایطی برگزار شد که هیچ‌یک از مسئولین مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) به رسم میزبانی در این برنامه حاضر نشدند.
یکی از جانبازان نابینا در این مراسم اعلام کرد: «امیدواریم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، صبیه‌های حضرت امام و سایر اعضای بیت امام در برابر هتاکی‌های اخیر نسبت به ساحت مقدس خمینی کبیر واکنش صریح تری نشان دهند.» در بخش پایانی این تجمع نیز قطعنامه جانبازان و خانواده‌های شهدا قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: «از دستگاه قضایی می‌خواهیم حال که بغض، کینه و دشمنی سران فتنه، هتاکان، آشوبگران و وابستگان به دشمنان خارجی با مبانی انقلاب و اسلام آشکار شده است، بیش از این به جریان فتنه فرصت نداده و محاکمه قاطعانه آنان را خواستاریم.»
حمید رسایی نماینده تهران در جلسه علنی مجلس در تذکری آئین نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس با اشاره به انتشار نشریه وابسته به دبیرخانه کنفرانس دفاع از مردم فلسطین در میان نمایندگان مجلس اظهار داشت: «امروز در کازیه نمایندگان مجلس مجله‌ای قرارداده شده که مربوط به کمیته دانشجویی دبیرخانه حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی است یعنی مطالب این نشریه به عنوان مواضع مجلس به حساب می‌آید.» وی با اشاره به قسمت‌هایی از متن این نشریه افزود: در این نشریه آمده است «به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که سوای از گفتمان رسمی حاکمیت که سعی دارد تا با بهره‌گیری از رسانه‌های رسمی و غیررسمی مسئله فلسطین را دغدغه عمومی مردم و در رأس آنها دانشجویان معرفی کند، از زاویه‌ای دیگر منطبق با واقعیات جامعه به موضوع نگاه کنیم.»
وی با اشاره به دیگر مطالب این نشریه گفت: «در متن این نشریه آمده است که توده‌های دانشجویی ما نسبت به فجایع اتفاق افتاده فلسطین بی‌تفاوت شده‌اند. ‌این مواضع، مواضع ملت ایران نیست و نشانه آن هم همین نمایندگان مجلس است.این سخنان گفته یک طیف اقلیت در جامعه است که چنین تفکراتی دارند و اینها آدم‌هایی شکست خورده و ورشکسته هستند که از مواضع گذشته خود برگشته‌اند.» رسایی خطاب به ابوترابی فرد رئیس جلسه علنی امروز اظهار داشت: «در این نشریه نسبت به شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران » هیچ موضعی گرفته نشده است.» وی یادآور شد: «آقای محتشمی چرا با دستی که در راه فلسطین قطع شده به گوش فلسطینی‌ها سیلی می‌زنید؟» وی تأکید کرد: «رئیس مجلس باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد چرا که این نشریه با پول مجلس و بیت المال تهیه و منتشر شده است.»
25 آذر:
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش دادستان‌های سراسر کشور گفت: «در همین فتنه اخیر کسانی به نظام ظلم کرده و ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری را بر نظام وارد کردند اما به حمدالله نظام ما دارای ریشه و قدرتی است که از این ضربات لطمه حیاتی نمی‌خورد اما بالاخره تأثیر گذاشته است و کشورهای غربی این مسائل را برای تجاوز به حقوق ملت و کشور دستاویز قرار داده و کسانی که آن زمان اخبار را پیگیری می‌کردند مشاهده کردند که کشورهای غربی چهره موحشی از نظام ترسیم کردند.» وی ادامه داد: «دختر فراری را شهید درست کرده و برای او مراسم ترحیم برپا کردند همین سران فتنه بودند و پدر، مادر، خاله و عمه او را شهید فرض کردند، در حالی که اینگونه نبود.»
آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: «کسانی که هر روز بنا را بر دروغگویی گذاشته بودند دولت، قوه قضائیه و نظام را مورد سؤال قرار داده‌اند و چیزهایی را که به عنوان تجاوز در بازداشتگاه مطرح کردند همه کذب محض بود. آیا اشاعه این امر ظلم نیست؟ آیا این مسائل ظلم به نظام نبود؟» رئیس قوه قضائیه گفت: «به سران فتنه می‌گویم دستگاه قضایی به‌اندازه کافی از شما پرونده دارد و اگر نظام تاکنون ملاطفت و مماشات می‌کند حمل بر نفهمیدن نکنید و چگونه این موضوع را متوجه نشویم که رسیدگی به این مظالم از وظایف قوه قضائیه است.» وی اقدام سران فتنه را مانند کار منافقین اول انقلاب دانست و گفت: «به مقاصد اشخاص کاری ندارم در اول انقلاب هم همین کارها را می‌کردند و دانشجویان و دانشگاهیان را به خیابان می‌کشیدند.
البته دانشجویان ما آگاه بوده و توجه دارند و دلسوز نظام و انقلاب هستند و شاید برخی مواقع اشتباه در موضوع کنند ولی این چه فهم و بصیرتی است که بعد از 30 سال از انقلاب به دانشجو می‌گویند اگر 16 آذر نشد 17 و 18 آذر هست. ما اینها را خلاف امنیت ملی دانسته و از جرایم مسلم می دانیم. تظاهراتی که اینها می‌کردند و مردم را به خیابان می‌کشیدند اگر می‌خواستند نظام ولایت‌فقیه را تغییر دهند شک نکنید این کار را انجام می‌دادند. کسانی که از سران فتنه جلو می‌روند شعارهایشان مشخص است و در مراسم‌های خود به جای شعار جمهوری اسلامی جمهوری ایرانی سر می‌دهند و شعارهای اصیل انقلاب را به شعارهای دیگری تبدیل می‌کنند.»
مصلحی، وزیر اطلاعات در همایش دادستان‌های سراسر کشور که در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: «جریان فتنه همچنان از پتانسیل برخی آقازاده‌ها برای ادامه فتنه انگیزی‌ها استفاده می‌کند.»
محمدتقی رهبر، رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس در جمع خبرنگاران با تأکید بر این‌که مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی در قبال آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب کوتاه آمده است، افزود: تحقیق و تفحص از این مؤسسه حق نمایندگان است.» وی خطاب به سران فتنه ادامه داد: «چرا در مقابل شعار جمهوری ایرانی و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سکوت مرگبار گرفته‌اید و آرمان‌های امام را زیر پا می‌گذارید؟» وی خطاب به مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز یادآور شد: «چرا زمانی که ادعای تقلب در انتخابات، شعار مخالف حضرت امام و نیز شعار جمهوری ایرانی که از سوی هواداران موسوی و کروبی داده شد این موارد را محکوم نکردید و امروز نسبت به انتشار روشنگری صدا و سیما اعتراض دارید؟»
تجمعات اعتراض‌آمیز در بسیاری از شهرهای کشور و از جمله بازار تهران و همچنین برخی دانشگاه‌های کشور برای چندمین روز متوالی در محکومیت اهانت به امام و رهبر انقلاب ادامه دارد.
ترابی، عضو فراکسیون اقلیت مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: «زمزمه محاکمه موسوی، هاشمی، کروبی و سایرین مسئولین سابق کشور یعنی محاکمه گذشته انقلاب.» وی ادامه داد: «علاقه مردم به رنگ سبز نشأت گرفته از علاقه مردم به پیامبر(ص) و امام و انقلاب صداقت میرحسین موسوی است. پس جدا کردن موسوی و طرفداران سبز او از انقلاب، امام و جمهوری اسلامی خطایی استراتژیک است.»
آیت‌الله موسوی اردبیلی در دیدار شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران گفت: «این موضوع که اوضاع جاری کشور اوضاع مطلوب و بسامانی نیست مورد اجماع تمام اطراف قضیه است و کسی در این مورد نظر دیگری ندارد.»
«در پی اهانت به ساحت حضرت امام(ره) شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طی اطلاعیه‌ای بدون نام بردن از گروه سیاسی خاصی از همه مردم و صاحبان گرایش‌های مختلف سیاسی خواست روز جمعه بعد از اقامه نماز جمعه، در سراسر کشور راهپیمایی و توهین به امام(ره) را محکوم نمایند.»
زهرا رهنورد در گفت‌و‌گو با کانون زنان ایران گفت: «یک ماه قبل یک نوشته‌ای به زبان انگلیسی از نشریه امریکایی فارین پالیسی به دست من رسید که به من اعلام کرده بودند شما جزو چند متفکر برجسته دنیا هستید. من این را خیلی جدی نگرفتم و یک تعداد سؤال هم بود که می‌بایست جواب بدهم که راستش من اصلاً پاسخی ندادم اما بعداً دیدم که در مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان نفر سوم دنیا از لحاظ اندیشه اعلام شده ام.» وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به روایت حضور خاتمی و موسوی در انتخابات و نقش خود در این باره پرداخت: «وقتی آقای خاتمی و موسوی بالاخره به این نتیجه رسیدند که موسوی کاندیدا شود یکی از دوستان ما که خیلی شخص معتبری است به موسوی گفته بود که شما در ارتباط با زنان و جوانان شانس زیادی ندارید اما درمیان توده‌ها،افرادی از بدنه مردم و مذهبی‌ها طرفدارانی دارید.
من علیرغم اینکه مخالف کاندیداتوری موسوی بودم و بسیار ترجیح می‌دادم که آقای خاتمی بیاید و آن هم نه به دلیل آنکه موسوی کارایی نداشته باشد بلکه به دلیل اینکه من اصولاً از موضع قدرت متنفرم. به هرحال من همراه با موسوی وارد عرصه انتخابات شدم. چون فکر می‌کردم می‌توانم در جذب آرای جوانان و زنان برای او مؤثر باشم.» وی در تشریح بیشتر دلایل حضورش در کمپین انتخاباتی موسوی، افزود:«تلقی من این بود که خودم را قربانی می‌کنم برای اینکه ایران خوشبخت شود؛چرا که ایران را در شرایط خیلی خطرناک و دشواری می‌دیدم. در عین حال می‌دانستم از نظر فکری می‌توانم برای زنان و نسل جوان جذابیت داشته باشم. پس در نتیجه تصمیم گرفتم تلاش کنم زنان و جوانان را جذب کنم تا موسوی رأی بیاورد.» رهنورد درباره خطاب موسوی در دفاع از او در جریان مناظره با احمدی نژاد و اعلام اینکه رهنورد روشنفکر‌ترین زنان ایران است، گفت: «شاید می‌خواست بگوید یکی از روشنفکر‌ترین زنان کشور یا شاید هم اعتقادش به من یک کمی زیادی باشد. (با خنده) موسوی به من خیلی اعتماد و اعتقاد دارد و البته من هم همین گونه هستم و به او اعتقاد دارم.
پس این به آن در!» وی در ادامه احساس مهندس موسوی پس از مناظره با احمدی نژاد که در آن درباره همسرش مسائلی مطرح شده بود را چنین تشریح کرد: «آقای موسوی به عنوان یک مرد ایرانی که به همسرش علاقه دارد بطور طبیعی در این باره خیلی ناراحت شده بود. موسوی علاوه بر مرد ایرانی یک مرد آذری هم هست و خب حساسیت زیادی در این باره دارد. البته خیلی خوشحال بود که توانسته پاسخ مناسبی به ایشان بدهد.»
26 آذر:
تشکل‌های مردمی اهل تسنن استان گلستان با حضور در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) ضمن محکومیت اهانت به ساحت امام و رهبر انقلاب، با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
27 آذر:
همزمان در سراسر کشور، پس از اقامه نماز جمعه تجمعات اعتراض‌آمیز در محکومیت اهانت‌های صورت گرفته به تمثال امام خمینی و رهبر معظم انقلاب انجام گرفت. نمازگزاران شعارهای «حسین حسین شعار ماست خمینی افتخار ماست»، «روح منی خمینی بت شکنی خمینی»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»،‌ «خمینی خمینی تو پیش حسینی»، «خامنه‌ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است»، «هیهات مناالذله»،‌ «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» و «ابوالفضل علمدار خامنه‌ای نگهدار» سر دادند. راهپیمایان همچنین با هشدار به سران فتنه‌های پس از انتخابات و سردادن شعار «موسوی کروبی این آخرین پیامه، ایرانی مسلمان آماده قیامه» تأکید کردند این آخرین هشدار برای آنها است و از این پس با خشم و برخورد انقلابی مردم مواجه خواهند شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در اجتماع عظیم راهپیمایان تهرانی گفت: «دستگاه قضا در ارتباط با کسانی که می‌خواهند به فتنه ادامه دهند باید طبق دستور خداوند به شدیدترین وجه ممکن برخورد کند. دوستان و دشمنان بدانند اگر در سال 56 یک توهین به امام موجب تسریع در سقوط نظام ستمشاهی و شکست همه پشتیبانان آن رژیم شد و باعث پیروزی انقلاب گردید امروز نیز توهین به امام اولاً نام امام را احیا کرد و ثانیاً چشم فتنه و فتنه‌گران را کور کرده و خواهد کرد.» در قسمتی از قطعنامه پایانی راهپیمایان تهرانی آمده است: «انتظار ما از اطرافیان و منتسبان امام این بود که در مقابل حرمت‌شکنی‌های اغتشاشگران در مناسبت‌هایی نظیر روز قدس، 13 آبان و 16 آذر به جای انکار اصل قضیه، به سکوت طولانی در قبال جفاها نسبت به آرمان‌های امام راحل پایان دهند.»
مجمع دانشجویان حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدحسن خمینی مسئول مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) نوشت: «آیا آن مؤسسه همچنان برخی جملاتی را که در صحیفه امام(ره) درج شده کما‌فی‌السابق معتبر می‌داند یا خیر؟»
28 آذر:
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌و‌گو با فارس گفت: «فکر می‌کنم آقای موسوی با دیدن انبوه هواداران خود در راهپیمایی 25 خرداد دچار توهم شد و احساس کرد که یک نیروی اجتماعی بزرگی پیدا کرده است، غافل از آن‌که جمعیتی بسیار بیشتر از آن در خانه‌ها بودند.» وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو گفت: «آقای موسوی انسان خوش ذات و خوش طینتی است. بطور کلی از نظر شخصیتی و روحی، موسوی را انسان معتدلی می‌دانم اما به لحاظ فکری معتقدم که ایشان فردی روشنفکر است. روی آوردن وی به سمت انقلاب و اسلام از طریق دکتر شریعتی و دکتر پیمان بوده است. همسر ایشان نیز جزو شاگردان دکتر پیمان بود. معمولاً این گونه افراد روحانیونی مانند امام را استثنا دانسته و اعتقاد چندانی به روحانیت ندارند.»
فایل صوتی منتشر نشده‌ای از آیت‌الله فاطمی نیا منتشر شد.
ایشان در سخنانی می‌گوید: «بنده روی منبر امام حسین(علیه‌السلام)، در خانه خدا، آن هم در مجلس حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم. خدایا تو شاهدی که چیزی می‌دانم و می‌گویم، جوانی باشد، پیری باشد، هرکس باشد با یک مشت افکار پوسیده و پاشیده که از صاحبان هواهای فاسد، هواهای نفسانی گاهی عرضه می‌شود، اگر کسی گوش به حرف کسی بدهد و خدای نکرده با این مرد بزرگ که امروز آبروی اسلام است، عزّ اسلام است، این فرزند حضرت زهرا (سلام الله علیها) بخواهد مخالفت کند، عاقبت بخیر نمی‌شود؛ حواستان باشد؛
یک چیزی می‌دانم و می‌گویم امروز از اوجب واجبات یکپارچگی و تأیید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. جوان‌ها یک وقت افکارتان را اینطرف و آنطرف نکنید. فقط حواستان به رهبر باشد، گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید، گوشتان به رهبر باشد. خدایا به حق زهرای مرضیه (سلام الله علیها) این رهبر را حفظ کن. خدایا ما را قدردانش قرار بده. این را سربسته گفتم. گفت که «العاقل یکفیه الاشاره» یک چیزی را می‌دانم عرض می‌کنم، مدعی علم غیب نیستم. هیچی نیستم. یک کودک نادانم، ولی بفضل‌الله و کرمه که یک معیارهایی در دست دارم که بر مبنای آن می‌دانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند خدا او را نمی‌بخشد، مگر توبه کند. یک عده با امام مخالفت کردند، امام را از دست دادند، هنوز دست‌بردار نیستند.
مرحوم آیت‌الله العظمی آقای اراکی، شیخ‌الفقهاست، وقتی می‌رفت خدمت امام، دم در می‌ایستاد می‌گفت: «السلام علیک یابن‌ رسول‌الله بابی انت و امی» آن‌وقت وارد می‌شد. یک عده با این مرد مخالفت کردند، این را خدا ازشان گرفت. بس نشد. حالا یادگار آن مرد این بزرگوار است، ما دیگر چه داریم؟ امروز این ایران پرچمدار اسلام است، امروز این ایران مشعل دارد، مشعل ام‌القرا، رهبرش هم این مرد بزرگ است. اگر بخواهد کسی با این مرد مخالفت کند، با اسلام بازی کرده است و هرکس با شئون اسلام، با کیان اسلام، با حیثیت مسلمین بازی کند، خدا او را نمی‌بخشد.»
مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه نسبت به بکارگیری آیت‌الله لاریجانی از تعبیر «سران فتنه» در سخنان خود انتقاد کرد و نوشت: «آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضا در ایران که باید سنجیده و مبتنی بر عدالت سخن بگوید بی توجه به جایگاه خود و بی محابا در بیاناتی جدید سخنانی بدیع بر زبان آورده و زبان به گفتار سیاسی گشوده و از پرونده سنگین سران فتنه سخن گفته و گویی که مهدی کروبی و میرحسین موسوی سران فتنه هستند، آنها را با منافقین اول انقلاب مقایسه کرده و سخنانی بی ارزش و لغو از این دست بر زبان آورده است.» کروبی در ادامه نوشت: «امروز در رأس این قوه فردی قرار گرفته است که صرفنظر از سواد علمی، نه سابقه‌ای اجرایی و قضایی در ایشان سراغ می‌توان گرفت و نه سابقه‌ای انقلابی. عجیب هم نیست. چه آنکه زمانی که امثال این حقیر در زندان بودند جناب آیت‌الله آملی لاریجانی در دامان مادر مکرمه شان به شیر خوردن مشغول بودند و هنگام انقلاب و خون دادن نیز ایشان سرشان در درس و کتاب دبیرستان بود.»
29 آذر:
دفتر آیت‌الله منتظری رسماً خبر فوت ایشان را اعلام کرد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله شیخ حسینعلی منتظری را تسلیت گفتند. در قسمتی از متن پیام آمده است: «ایشان فقیهی متبحر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه بازماندگان بویژه همسر مکرمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسئلت می‌کنم.»
30 آذر:
بی بی سی فارسی: میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در پی درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری، در بیانیه مشترکی روز دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ را عزای عمومی اعلام کرده‌اند.
«صبح امروز پس از تشییع پیکر آیت‌الله منتظری به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها)، نماز بر ایشان به امامت آیت‌الله شبیری زنجانی در حرم مطهر اقامه شد. این درحالی بود که پیش از اقامه نماز، پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری قرائت شد. اگرچه مرحوم منتظری پیش‌تر در وصیتنامه خویش نسبت به سیاسی شدن تشییع جنازه خود هشدار داده بود، اما تعدادی از افرادی که از تهران و نجف آباد به قم رفته بودند، ضمن اعلام شعارهایی علیه نظام اسلامی، به سنگ پراکنی و درگیری با مردم قم و همچنین ایجاد خسارت به اموال عمومی در خیابان‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) پرداختند. همچنین عدم حضور برخی از علما و مراجع عظام تقلید همچون آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی در مراسم تدفین آیت‌الله منتظری مشهود بود. که این امر با دلخوری خانواده آیت‌الله منتظری هم روبه‌رو بوده است.
از سوی دیگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز که جهت شرکت در تشییع جنازه در قم حضور یافته بودند در نماز میت شرکت نکرده و بلافاصله پس از مواجهه با اعتراض مردم قم به حضورشان در این شهر، از صحنه گریختند. در این میان برخی از دختران حامی موسوی که بدون حجاب مناسب و بی توجه به حفظ حرمت حرم کریمه اهل بیت، مشغول انجام حرکت‌های ساختارشکنانه و تعجب‌آمیز بودند، موجب تعجب و ناراحتی مردم مؤمن قم شد. پس از پایان آئین خاکسپاری پیکر آیت‌الله منتظری، گروهی از جمعیت حاضر باقیمانده در حرم، شروع به سر دادن شعارهایی ضد دولتی کردند که با حضور مردم قم متواری شدند‏. پس از این اتفاق بسیاری از مردم قم به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمده و اغتشاشگران را فراری دادند. آنها سپس با تجمع در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و همچنین تجمع در برابر بیت یوسف صانعی و مرحوم منتظری اعتراض خود به فتنه‌انگیزی‌های بوجود آمده در این شهر را اعلام کردند. در همین حال و در شرایطی که بنا بر اخبار منتشر شده رسمی و عکس‌های ارسالی خبرگزاری‌ها، جمعیت تشییع کنندگان آیت‌الله متنظری بیست هزار نفر تخمین زده شده است، برخی سایت‌های خبری که همواره تلاش کرده‌اند با رویکردی ریاکارانه، منافع اقتصادی خود را تأمین کنند، با درج اخباری عجیب و تأمل برانگیز از قم، این جمعیت را میلیونی! توصیف کرده‌اند.»
فیلمی منتشر نشده از سخنرانی علامه حسن‌زاده آملی را منتشر شد. ایشان در این فیلم تصریح می‌کند: «رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید. عالمی، عادلی،‌ رهبری، مؤمنی، ‌موحدی،‌ سیاسی، دلداری، رهبری، انسان ربانی، پاک،‌ منزه، که دنیا شکارش نکرده من جایی سراغ ندارم که عرض کنم. همان که عرض کردم: نه شکوفه‌ای، نه برگی، نه ثمر، نه سایه دارم / همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را قدر این نعمت عظمی را که خدا به شما عطا فرمود، قدر این رهبرِ ولی و همان عبارات که سرور عزیزم جناب استاد حدادعادل ارائه دادند؛ رهبری، ولیی، الهی. الان این انسجام ما، تکلیف شرعی ماست. مبادا عزیزان! آقایان مبادا! مبادا آقایان! اول انقلاب یادتان هست چند فرقه برخاستند که می‌خواستند کشور را تجزیه کنند؟ حواستان جمع باشد، مبادا این وحدت ما را، مبادا این جمعیت ما را، مبادا این کشور علوی را، مبادا این نعمت ولایت را از دست شما بگیرند. خدایا به حق پیغمبر و آل پیغمبر سایه این بزرگمرد، این رهبر اصیل اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.»
1 دی:
در پی اهانت‌های صورت گرفته در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری از سوی جمعی از فرصت طلبان و همچنین تخریب اموال عمومی، مردم قم برای دومین روز با تجمع در برابر بیت امام راحل خواستار برخورد قانونی با مسببین حوادث اخیر در این شهر شدند. معترضین سپس در برابر بیت یوسف صانعی تجمع کرده و با شعارهایی همچون «شهر مقدس قم، جای منافقین نیست» خواستار برخورد با وی به علت حاشیه‌سازی‌ها و حمایت وی از اراذل و اوباش شده و با امضای طوماری خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعلام «عدم صلاحیت مرجعیت صانعی» از سوی جامعه مدرسین را مطالبه نمودند.
آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار جمعی از اعضای نیروی دریایی سپاه و پاسداران شهید محلاتی تهران ضمن محکوم کردن شعارهای ساختار شکنانه سرداده شده توسط برخی افراد در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری گفت: «سکوت در برابر این شعارهای ساختار شکنانه جایز نیست.» وی از برخی شعارهای سرداده شده در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری بشدت انتقاد کرده و گفت: «سکوت در برابر شعارهایی که دیروز در قم داده شد جایز نیست زیرا تمام ارزش‌ها در هم شکسته شد. ما چگونه باید جواب زحمات امام راحل، خون‌های شهیدان و اسلام و قرآن را بدهیم؟ ایشان همچنین با اشاره به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یاد آور شد: «برخی‌ها دلشان می‌خواهد نظام اسلامی و ولایی ما را به هم بزنند به همین جهت تمام حملات را به سمت ولایت فقیه نشانه گرفته‌اند. اگر ولایت کنار برود تسلط استکبار بر کشور آسان خواهد شد.
من در جلسه‌ای به علمای تهران گفتم شما وظیفه دارید این مطلب را که نظام ما اسلامی و ولایی است به مردم بفهمانید زیرا پس از قرن‌ها تلاش و کوشش نظام ولایی در ایران به وجود آمده و باید این نظام را نگه داریم.» وی از شعارهای انحرافی روز جهانی قدس نیز انتقاد کرد و گفت: «شعار جمهوری ایرانی، دهن کجی به اسلام و آرمان‌های امام راحل است. شعار نه غزه نه لبنان که در روز جهانی قدس توسط برخی افراد سر داده شد، نوعی دهن کجی به تمام آرمان‌ها، حرکات و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی است که ما نباید در برابر آن بنشینیم و تنها تماشاگر باشیم... دین مبین اسلام تماشگر بودن، بی تفاوتی و سکوت در برابر منکرات را قبول ندارد.»
محمود احمدی نژاد در اجتماع باشکوه مردم استان فارس در ورزشگاه حافظیه شهر شیراز گفت: «بر فرض که عکس امام را پاره کردید، با دل‌های پر عشق مردم به امام چه می‌کنید؟»
«اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه خود، میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی را جایگزین وی کردند.»
2 دی:
مردم قم برای سومین روز متوالی در اعتراض به هتک حرمت نظام اسلامی و ولایت فقیه در حاشیه تشییع جنازه مرحوم منتظری، دست به تجمع زدند. راهپیمایان که در میان آنان جمع کثیری از بانوان نیز حضور داشتند با عبور از خیابان معلم، خیابان شهدا و صفاییه در مقابل بیت حضرت آیت‌الله نوری همدانی تجمع کرده و حمایت خود را از مواضع این مرجع تقلید اعلام کردند. حاضران همچنین با سردادن شعارهایی از قبیل مرجع تقلید ما تشکر تشکر، از سخنان روشنگرانه و مواضع مقتدرانه حضرت آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از نظام و ولایت فقیه و همچنین محکومیت اقدامات ساختار شکنانه اخیر قدردانی کردند. آیت‌الله نوری همدانی در قسمتی از سخنانش در جمع معترضین گفت: «کسانی که فکر کرده‌اند با این حرکت‌ها می‌توانند ریشه ولایت فقیه را سست کنند سخت در اشتباهند. امروز که بیش از 20 سال از ارتحال امام خمینی (ره) می‌گذرد آیت‌الله خامنه‌ای توانسته‌‌اند این نظام را بخوبی اداره کنند و باعث شده‌اند این نظام رشد و پیشرفت بسیاری داشته باشد.» وی در ادامه تأکید کرد: «چه منکری بالاتر از سلطه استکبار بر کشور‌های اسلامی؟ چه منکری بالاتر از این‌که عده‌ای از داخل کشور به دشمنان اسلام چراغ سبز نشان دهند و چه منکری بالاتر از این‌که عده‌ای با دشمنان اسلام یعنی اوباماها، سارکوزی‌ها و مرکل‌ها ارتباط داشته باشند؟»
رئیس جمهور در جمع ایثارگران استان فارس گفت: «امروز تک تک افرادی که نفاق ورزیدند و توطئه و خیانت کردند، یکی پس از دیگری در حال رسوایی و وصول به قعر زباله‌دان تاریخ هستند.»
«پس از آن‌که مردم قم در تجمعاتی که در روز تشییع آیت‌الله منتظری در مسجد اعظم قم و همچنین روز بعد از آن در مقابل بیت امام راحل برگزار کردند، بشدت نسبت به بی‌حرمتی‌های صورت گرفته توسط حامیان موسوی اعتراض کرده و با امضای طوماری خطاب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار خلع لباس یوسف صانعی شدند، امروز نیز مردم خشمگین اصفهان از ساعات اولیه صبح با حضور در مسجد سید اصفهان، نسبت به هتک حرمت صورت گرفته در برنامه تشییع آیت‌الله منتظری اعتراض کردند. معترضین اصفهانی با در دست داشتن تمثال رهبر معظم انقلاب شعار می‌دادند، «شهر شهیدان ما جای منافقین نیست». این در حالی است که برخی شایعات از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسمی به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری توسط جریان طاهری اصفهانی در مسجد سید حکایت داشته است. با این حال مردم اصفهان با حضور در مسجد سید اصفهان نسبت به هتک حرمت صورت گرفته توسط حامیان موسوی ابراز انزجار کردند.»
غلامحسین الهام در گفت‌و‌گو با روزنامه جوان گفت: «مصونیتی به نام آقازادگی موجب شرمساری نظام قضایی خواهد بود.» وی در ادامه پیرامون اهداف و انگیزه تخریب‌هایی که علیه جایگاه ولی‌فقیه و شورای نگهبان به عنوان حافظ قانون اساسی در حوادث بعد از انتخابات صورت گرفت، اظهار داشت: «هجمه علیه شورای نگهبان و تخریب آن با همان هدفی است که در اوایل انقلاب صورت می‌گرفت. امام (ره) همان موقع احساس خطر و نگرانی نسبت به اصل اسلامیت نظام کردند و هشدار دادند.» وی پیرامون اعتراضات به نتایج انتخابات نیز گفت: «یکی از ادعاهای آقای رضایی این بود که رأی من در منطقه خوزستان از برادرم که نماینده مجلس است کمتر است. ایشان اظهار می‌کردند در مناطق بختیاری‌نشین رأی من باید بیشتر از احمدی‌نژاد باشد. به هر حال آقای رضایی سندی مکتوب و قابل استناد در این رابطه ارائه نداد. آقای رضایی در شورای نگهبان اطلاعات می‌خواستند تا مستند اعتراضی پیدا کنند! در واقع می‌خواستند با تحلیل‌های ذهنی، نتایج را ارزیابی و محک بزنند. تمام این موارد، در گزارش منتشر شده شورای نگهبان در دسترس عموم مردم قرار دارد... با همین شورای نگهبان هم هاشمی، هم خاتمی و هم رجایی و هم احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شده‌اند! واقعیت نشان می‌دهد که روند نظارت محکم و قابل اعتماد است و اشخاص نمی‌توانند و نمی‌خواهند در روند قانونی خدشه وارد کنند.»
3 دی:
چهارمین روز از تجمعات اعتراض‌آمیز مردم قم در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد. مردم قم همچنین در ادامه حرکت خود با تجمع در مقابل بیت مقام معظم رهبری در قم با سر دادن شعار «درود بر رهبر آگاه ما، مسیر او روشنگر راه ما» و «مرجع انقلابی،‌ تشکر تشکر» ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های رهبر معظم انقلاب، حمایت خود را از مواضع روشنگرانه آیت‌الله نوری همدانی در حمایت از مقام عظمای ولایت اعلام کردند. تظاهرکنندگان قمی همچنین با سردادن شعارهای «خواص بی‌بصیرت، مایه ننگ ملت»، «دشمن سید علی، دشمن دین خداست»، «منافقین پلید، دشمن خون شهید» و... آمادگی خود را برای عزیمت به تهران برای دفع فتنه اعلام کردند.
4 دی:
مردم قم بار دیگر در اعتراض به هتک حرمت نظام اسلامی و ولایت فقیه از فتنه‌گران اعلام انزجار کردند. پنجمین روز متوالی از تجمعات مردم قم در حالی شکل گرفت که آنان بعد از اقامه نماز جمعه با برپایی تظاهراتی از حرم مطهر حضرت معصومه (س) تا میدان شهدای این شهر به سردادن شعارهای مختلف پرداخته و به سران فتنه هشدار دادند. مردم قم با شعارهایی نظیر «صانعی مرگ بر تو، مرگ بر تو»، «موسوی دستگیر بشه، فتنه زمین‌گیر میشه»، و... از مسئولان خواستند که با سران فتنه برخورد جدی داشته باشند.
«تصمیم دیرهنگام شورای عالی انقلاب فرهنگی به برکناری موسوی از ریاست فرهنگستان هنر که طی یک‌سال گذشته عملاً این نهاد هنری را به مرکز طراحی فتنه علیه نظام اسلامی تبدیل کرده بود و در ضمن پس از انتخابات به‌رغم ژست‌های آزادمنشانه از دریافت حقوق چندمیلیونی فرهنگستان دریغ نکرد، با واکنش عصبانی و تند حامیان وی روبه‌رو شده و این افراد می‌کوشند با انتشار یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها و اخباری علیه علی معلم دامغانی وی را منصرف کنند. این افراد دامنه هتاکی‌های خود علیه علی معلم را همچنین به تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک‌های اهانت‌آمیز به وی کشانده و حتی در تماس با منزل او، سخنان اهانت‌آمیزی مطرح کرده‌اند.»
5 دی:
«فتنه‌گران در شب عاشورای حسینی با حضور در حسینیه مقدس جماران به سردادن شعارهای انحرافی پرداخته و همزمان با حضور خاتمی در حسینیه سوت و کف زدند. در این مراسم که اجرای آن به عهده سهیل محمدی بود، خاتمی در حسینیه جماران وارد شد و همزمان با حضور وی حضار با سوت و کف به استقبال وی رفتند. در این حین مشاجره‌های لفظی میان هتک حرمت‌کنندگان شب عاشورا و عده‌ای دیگر که به این رفتار معترض بودند، بالا گرفت و در ادامه منجر به زدوخوردهایی شد. در ادامه برنامه در حالی که خاتمی سخنرانی خود را آغاز کرده بود، درگیری میان افراد در محوطه بیرونی حسینیه جماران آغاز شد و سپس نیروی انتظامی با ورود به محل تلاش کرد کنترل اوضاع را به‌دست بگیرد. برخی افرادی که با نیروی انتظامی درگیر شده بودند، پس از متفرق شدن، اقدام به صدمه زدن به اموال شهروندان از جمله تعدادی از اتومبیل‌های پارک شده در خیابان یاسر منتهی به جماران کردند.
در داخل حسینیه جماران و اوسط سخنرانی خاتمی نیز در حالی که چندین بار هتک حرمت شب عاشورا توسط فتنه‌گران با اقدام به کف زدن تکرار شد، درگیری‌ها بالاگرفت و تعدادی از حاضران با سردادن شعارهایی مانند «منافق حیا کن، جماران را رها کن» خواستار خروج این افراد از حسینیه شدند و خاتمی با مشاهده این وضع سخنرانی خود را قطع کرد و توسط محافظانش بلافاصله به بیرون منتقل شد. سپس درگیری میان افراد در حسینیه بار دیگر به بیرون از این محل نیز سرایت کرد که نیروی انتظامی اقدام به متفرق کردن برهم‌زنندگان نظم منطقه کرد. در حالی که این مراسم و سخنرانی خاتمی در آن نیمه‌تمام مانده بود، ترافیک ناشی از درگیری‌های پراکنده در خیابان نیاوران ایجاد شد که نیروهای انتظامی پس از دقایقی کنترل ترافیک منطقه را نیز در دست گرفتند.»
6 دی:
شبکه تلویزیونی مجاهدین خلق (منافقین): «جوانان شجاع در تهران، ساختمان مرکز کل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی رژیم در خیابان آزادی را درهم کوبیدند و تمامی شیشه‌های آن‌را خرد کردند. جوانان همچنین شماری از مزدوران نیروی انتظامی را در این منطقه خلع لباس کردند. در خیابان خوش درگیری‌های سنگین جریان دارد و مردم چندین موتور دیگر از مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی را به آتش کشیدند. از میدان ولیعصر تا پشت دانشگاه صنعتی شریف، درگیری ادامه دارد و مردم می‌گویند شام غریبان را برایتان شام غریبان می‌کنیم. تظاهرکنندگان شعار می‌دهند: «استقلال آزادی جمهوری ایرانی» همچنین جوانان در سر خیابان وصال شیرازی در تهران یک لندکروز نیروی انتظامی را به آتش کشیدند. مردم در بسیاری از نقاط تهران سنگ‌ها و موزاییک‌های بالکن‌ها را می‌شکستند و به سمت مزدوران بسیجی و مأموران سرکوبگر نیروی انتظامی پرتاب می‌کردند.»
«از صبح امروز عده‌ای که به صورت سازماندهی شده بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداری، نمادهای سبز اموی را حمل می‌کردند، به صورت سازماندهی شده از خیابان‌های اسکندری به سوی تقاطع خیابان توحید، میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین(ع) به سمت پل چوبی، خیابان حافظ به سمت چهارراه کالج و چهارراه ولیعصر حرکت کردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمی که در تردد به سمت مجالس عزاداری بودند، شعارهای انحرافی سردادند. برخی بقایای فرقه موسوی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حسین میرحسین» را در حالی که دست‌های خود را بالای سر گرفته و به هم می‌زدند، تکرار می‌کردند. این افراد که به چوب، چماق و سنگ مسلح بودند، پس از هر درگیری با نیروهای انتظامی و متفرق شدن، به خیابان‌های فرعی هجوم می‌آورند و با تخریب اموال عمومی بویژه شکستن شیشه‌ها قصد داشتند، به زور وارد منازل مردم شوند که در برخی موارد به‌دنبال مقاومت صاحبان منازل، اغتشاشگران آنان را مضروب و به منازل نیز خساراتی وارد کردند.
آشوبگران در تقاطع اسکندری- آزادی با کندن میله‌های خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو و قرار دادن آنها در وسط خیابان تلاش کردند تردد مردم را مختل کنند. این افراد هر خودرویی را که گمان می‌کردند ارتباطی با نیروهای انتظامی و یا مردم مؤمن دارد، با سنگ مورد حمله قرار می‌دادند. اغتشاشگران در تقاطع کریمخان- حافظ دو خودروی پلیس را آتش زدند و تاکنون آتش زدن 26 موتور از موتورهای ناجا و مردم نیز گزارش شده است. این افراد همچنین در مسیرهای اصلی اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و قرار دادن آنها در وسط خیابان کردند، بطوری که دود ناشی از این اقدام برخی خیابان‌ها را فراگرفت. در واکنش به این فتنه‌گری‌ها که همزمان با حضور عزاداران تهران در مساجد، حسینیه‌ها و هیئات عزاداری انجام شد، هزاران نفر از عزاداران حسینی برای جلوگیری از ادامه اغتشاش فتنه‌گران وارد صحنه شدند و با شعارهای خود امویان را فراری دادند. شمار قابل توجهی از مردم نیز در تقاطع انقلاب- فلسطین تجمع کردند. این افراد با سردادن شعارهای انقلابی از جمله «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» و سینه‌زنی، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را محکوم کردند و حاج سعید حدادیان در جمع این افراد اقدام به مرثیه‌سرایی کرد.
همچنین دانشجویان انقلابی که از عزاداری دانشگاه تهران به این محل آمده بودند، در روز عاشورا حتی پس از برخورد فیزیکی نیروهای انتظامی با اغتشاشگران از پلیس می‌خواستند برخورد با این افراد جاهل را به آنان واگذار کند تا بدون هرگونه درگیری آنان را متواری کنند. عاشقان ولایت شعارهای «الله اکبر خامنه‌ای رهبر»، «حزب فقط حزب الله، سید علی روح الله»، «منافق حیاکن عاشورا را رها کن» و «مرگ بر منافق»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی»، «ماشالله حزب الله»، «مرگ بر منافق»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»،‌» وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد» سر دادند و هرلحظه بر شمار راهپیمایان مردمی افزوده شد. گفتنی است در حاشیه میدان ولیعصر تهران پرچم‌های مقدس یا زهرا(س) و یا حسین(ع) توسط امویان پاره و کیوسک پلیس نیز آتش زده شد. صدها موتور سوار نیز که پرچم‌های هیئات خود مرکب از «یاحسین»، «یا مهدی ادرکنی» و... را به دست گرفته‌اند، بطور مستمر در خیابان انقلاب به گشتزنی پرداختند. در این تجمع دکتر روح الامینی پدر مرحوم محسن روح الامینی نیز حضور داشت و علیه اغتشاشگران شعار داد.»
فیلمی مستند از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی در جمع اغتشاشگران روز عاشورا را منتشر شد. «فائزه هاشمی پس از چند روز سپری کردن تعطیلات در شمال کشور، روز عاشورا هم به جمع آشوبگران در تهران پیوست. وی روز عاشورا به همراه حدود 15 نفر از بستگان و خانواده در اغتشاشات حضور پیدا کرد.»
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان اغتشاشات تهران که طی آن فتنه‌گران به دسته‌های عزاداری سوگواران سیدالشهدا(ع) حمله کرده و همچنین تعدادی از خودروهای عمومی و شخصی و برخی اماکن عمومی را به آتش کشیدند، تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین دستگیر شدند.
شبکه ایران پیرامون بیانیه مهدی کروبی در مورد حوادث روز عاشورا نوشت: مهدی کروبی در بیانیه‌ای که در ابتدای آن به اشتباه آیه شریفه «انالله و ان الیه راجعون» را «الراجعون» نوشت، عزاداران حسینی (ع) را جماعتی وحشی خطاب و اعلام کرد: «امروز در عاشورای حسینی از بدو صبح جماعتی وحشی با خشونتی وصف ناپذیر بر مردم یورش بردند و جمع زیادی را مجروح، دستگیر و بنابرگزارش‌های رسیده تعدادی از هموطنان را به شهادت رساندند» و در ادامه نیز جمهوری اسلامی را با رژیم پهلوی مقایسه کرد و با شهید خواندن اوباش روز عاشورا، نتیجه گرفت جمهوری اسلامی از رژیم شاهنشاهی نیز بدتر است زیرا حرمت این روز را نگه نداشته است. کروبی در ادامه بیانیه خویش افرادی که در روز عاشورا شعار علیه جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه سر می‌دادند را فرزندان زهرا (س) نامید و از فراری دادن آنها توسط عزاداران حسینی(ع) اعلام نارضایتی کرد: «یا رب چه شده است که حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمی‌شود و آنان را به خاک و خون می‌کشند. یا رب چه شده است که حرمت خون مردم در این ماه عزیز هم رعایت نمی‌گردد؟»
تیم‌های ترور ضدانقلاب در اقدامی مشکوک یکی از نزدیکان میرحسین موسوی را به قتل رساندند. این اقدام مشکوک در حالی صورت گرفته است که گزارش‌ها حاکی از استفاده از اسلحه مخصوص تیم‌های ترور در این اقدام مشکوک دارد، چنان‌که نوع سلاح و گلوله استفاده شده در این حادثه، نوعی خاص و کمیاب از گلوله و سلاح مخصوص تیم‌های ترور است. اما در این حادثه مشکوک آنچه بیش از همه قابل توجه بوده است، انتخاب خواهرزاده موسوی در میان جمعیت حاضر در خیابان است، انتخابی که اتفاقی به نظر نمی‌رسد. خواهرزاده میرحسین موسوی در اغلب تجمعات پس از انتخابات حاضر بوده و از این رو هدفی نشاندار برای تیم‌های ترور بوده است.
یک انگلیسی در حالی که به سمت عزاداران حسینی حمله می‌کرد، در حوالی میدان فردوسی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. این فرد پاسپورتش را نیز به همراه داشته است.
دولت فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال اصرار مخالفان بر ادامه اعتراض‌ها و همچنین تشدید سرکوب ها، فرانسه خواستار یک راه حل سیاسی در ایران است.»
دکتر محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره در خصوص کشته شدن علی موسوی، خواهر‌زاده میرحسین موسوی و کشته شدن هشت نفر به نقل از برخی سایت‌ها گفت: «من دقیقاً نمی‌دانم که تعداد کشته‌ها چقدر است اما از چهار نفری که کشته شدند، تنها یک نفر به ضرب گلوله کشته شد که آن یک نفر خواهرزاده آقای موسوی بود! پلیس می‌گوید که آنها به هیچ کس شلیک نکردند. آنها مشکوک هستند که وی ممکن است ترور شده باشد تا تنش‌ها در شهر تهران افزایش یابد. قضیه مشکوک است چون چگونه یک نفر از میان جمعیت هزار نفری به طرز گزینش شده‌ای هدف قرار می‌گیرد؟!» وی در ادامه گفت: «به نظر من بزرگترین مشکلی که آقای موسوی دارد این است که وی بیشتر و بیشتر دارد رادیکال می‌شود و حامیان وی هم بیشتر و بیشتر غربگرا و سکولارتر می‌شوند. اردوگاه موسوی اساساً شکسته شده و به جناح‌های مختلف تبدیل شده است. بسیاری از آنها خود را از آقای موسوی جدا کرده‌اند.»
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه امروز، در روز عاشورا در حالی‌که ملت سوگوار بطور یکپارچه در مراسم عزاداری و روضه خوانی اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت داشته‌اند و بر سر و سینه می‌زدند،‌عده‌ای ساختار شکن، با کف و سوت با حرمت‌شکنی عاشورای حسینی، بطور سازمان یافته و هماهنگ با سامانه‌های دروغ پردازی و شایعه پراکنی استکباری علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تخریب اموال عمومی و اغتشاش، به قرآن، مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی اهانت و جسارت کرده‌اند و گستاخی را با شعار علیه باورها و ارزش‌های اسلامی و مقدسات مذهبی برای تحقق خواب‌های پریشان دشمنان اسلام و ایران، بیشتر کرده‌اند... جامعه مدرسین ضمن تقدیر از حضور بموقع و شایسته شما امت خداجوی و سلحشور در برخورد با اغتشاشگران از مسئولین ذیربط درخواست می‌نماید که با شناسایی عوامل و مسببان این وقایع ناگوار، قاطعانه برخورد نموده و آنان را به سزای قانونی و شرعی خویش برسانند.»
7 دی:
«مردم قم در حرکتی خودجوش هتک حرمت عاشورا و شعارهای ضد انقلابی و ساختار شکنانه در برخی خیابان‌های تهران را محکوم کردند. در این تجمع اعتراض‌آمیز که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برپا شد، مردم قم با سردادن شعار «منافق فتنه‌‌گر اعدام باید گردد»، «قوه قضائیه اقتدار، اقتدار» از مسئولان خواستند که نسبت به برخورد قاطع با مسببان و عاملان وقایع اخیر بویژه عاملان هتک حرمت به عاشورای حسینی و مقدسات در شهر تهران اقدام کنند.»
«دانشجویان و مردم مشهد مقدس با پوشیدن کفن، در مهدیه این شهر تحصن کرده‌ و خواستار محاکمه سران فتنه و برخورد جدی با حرمت‌شکنان عاشورای حسینی در تهران شدند. معترضین سپس مقابل دفتر یوسف صانعی در مشهد رفته و با سردادن شعارهایی نسبت به حمایت‌های وی از فتنه گران اعلام انزجار کردند.»
رادیو فردا: «اتحادیه اروپا و انگلیس روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌های جداگانه‌ای سرکوب تظاهرات معترضان در ایران و استفاده وسیع از خشونت را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسیه نیز خواستار خویشتنداری و اجتناب از تشدید درگیری‌ها در ایران شد.»
حجت الاسلام صالحان امام جماعت نماز ظهر عاشورای عزاداران حسینی (ع) که در میدان جمهوری اسلامی مورد حمله اوباش قرار گرفته بودند، در گفت‌و‌گو با رجانیوز گفت: «ساعت 11:40 اغتشاشگران از بالا به خیابان نواب سرازیر شدند به گونه‌ای که پشت صفوف نماز خانم‌ها رسیدند، اتفاقاً پشت صف خانم‌ها سطل زباله‌های قابل اشتعال که همواره ابزاری برای این جماعت است و شهرداری هم رسیدگی نمی‌کند وجود داشت که عده‌ای که نمادهای سبز داشتند قصد به آتش کشیدن آنها را داشتند که با ممانعت برخی از اعضای هیأت و بسیجی‌ها جلوگیری شد.» وی با بیان این‌که اگر این سطل‌ها آتش می‌گرفت خانم‌ها که نزدیک آنها بودند هم می‌سوختند گفت: «زمانی که از آتش زدن سطل زباله ناتوان شدند، ضلع غربی را که شهرداری از یک هفته قبل کنده بود باعث شد که سنگ‌هایی در اختیار اغتشاشگران قرار گیرد و به سمت نمازگزاران پرتاب کنند و تعداد زیادی را مصدوم کردند.»
اوباما، رئیس جمهور امریکا در نشست خبری خود اعلام کرد: «ایالات متحده، همراه با جامعه جهانی، خشونت و سرکوب ظالمانه شهروندان ایران توسط دولت آن کشور را بشدت محکوم می‌کند؛ خشونتی که به دستگیری‌ها، زخمی شدن‌ها و حتی مرگ ایرانیان انجامیده است. برای ماه‌ها، مردم ایران چیزی جز اعمال حقوق جهانشمول خود نخواسته‌اند و هر بار که این خواسته خود را بیان کرده‌اند، حتی در روزهای مذهبی نیز با مشت آهنین و بی رحمی روبه‌رو شده‌اند و هر بار جهان، با تحسین از شهامت و اراده ایرانیان، نظاره‌گر این رویدادها بوده است؛ نظاره‌گر مردمی که بخشی از تمدن بزرگ و بردبار ایران به شمار می‌روند. آنچه در ایران می‌گذرد، امری مربوط به ایالات متحده و یا کشور دیگری نیست، بلکه به اشتیاق ایرانیان برای عدالت و یک زندگی بهتر مربوط می‌شود و تصمیم رهبران ایران برای حکومت از طریق ایجاد وحشت و ستمگری، به زدودن چنان اشتیاقی در میان مردم ایران موفق نخواهد شد.» رئیس جمهور امریکا تأکید کرد: «همراه با ملت‌های آزاد جهان، ایالات متحده، در کنار کسانی قرار دارد که در پی حقوق انسانی جهانشمول خود هستند. ما خواستار آزادی فوری تمامی کسانی هستیم که ناعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند. ما شاهد رویدادهای شگفت آور و فوق‌العاده‌ای هستیم که در ایران به وقوع پیوسته است.»
اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، طی بیانیه‌ای در اعتراض به حرمت‌شکنی اغتشاشاگران در روز عاشورای حسینی با صدور بیانیه‌ای، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
8 دی:
«نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته تعطیلی امروز در حالی در ساختمان بهارستان قدم نهادند که دغدغه آنان به عنوان وکلای ملت توهین‌هایی بود که روز عاشورای حسینی به مقدسات و ولایت فقیه صورت گرفته بود. به همین خاطر فضای جلسه علنی مجلس متأثر از حوادث رخ داده بود به گونه‌ای که هنگام نطق علی لاریجانی رئیس مجلس، نمایندگان ملت با مشت‌های گره کرده بارها و بارها شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر ضد انقلاب، حسین حسین شعارماست شهادت افتخار ماست و الله اکبر را در خانه ملت طنین انداز کردند. همچنین نمایندگان مجلس با شعار «یا حسین یا حسین» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» ساختمان بهارستان را ترک کردند و راهپیمایی خود را از مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در خیابان‌های اطراف آن آغاز کردند. در این راهپیمایی همه نمایندگان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب، شیعه و سنی و حتی اقلیت‌های دینی حضور داشتند و در هتک حرمت صورت گرفته نسبت به عاشورای حسینی شعار سر دادند.
قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین، داریوش قنبری نماینده ایلام، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و مجید نصیرپور نماینده سراب از جمله اعضای فراکسیون اقلیت بودند که در این راهپیمایی حضور داشتند. از سوی دیگر حسین فدایی نماینده مردم تهران در مقابل در شمالی ساختمان مجلس اسلامی ایستاده بود و در بین نمایندگان کفن توزیع می‌کرد به گونه‌ای که نمایندگان کفن پوش در این راهپیمایی شرکت کردند. این راهپیمایی بیانیه‌ای هم داشت که به امضای 222 نماینده رسید و در پایان جلسه علنی مجلس قرائت شد. نمایندگان در این بیانیه از کسانی که به نام و بهانه آنها اقدامات مخرب و ضد اسلامی را انجام می‌دهند خواستند تا به صراحت از این ضد انقلابیون حرمت شکن و محارب بیزاری و اعلام برائت کنند.»
روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در تذکری در صحن علنی مجلس اعلام کرد: «خاتمی و موسوی دست در دست اوباما به جنگ امام حسین (ع) آمده‌اند.»
فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای درباره وقایع روز عاشورا اعلام کرد: «آقای سید علی موسوی حبیبی بدون این‌که در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابان‌های فرعی تهران (خیابان شادمان)، در حدود ساعت 12 الی 13 ‌ششم دی در حین حرکت، به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خون‌ریزی شدید شد و فوت کرد. تحقیقات گسترده برای شناسایی عنصر یا عناصر تروریست ادامه دارد. همچنین دو نفر با هویت معلوم در روز یاد شده در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ در جریان حمله و تهاجم با اشیای سخت به مأموران نیروی انتظامی زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان باختند. یک نفر نیز با هویت نامعلوم به علت سقوط از پل و دو نفر با هویت معلوم بر اثر برخورد خودرویی با آنان در تجمع اغتشاشگران جان باختند. تحقیقات درباره این موارد ادامه دارد. یک نفر نیز با هویت نامعلوم در جریان اغتشاشات با ضربات کارد کشته شده است. این که جسد فردی با هویت معلوم و دارای سوابق کیفری در دادسرای مبارزه با مواد مخدر نیز در نزدیکی محل حوادث روز یاد شده توسط مأموران کلانتری کشف شده که بر اثر مرگ طبیعی فوت کرده و ارتباطی با اغتشاشگران و درگیری‌ها نداشته است.»
آیت‌الله نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات در عاشورای حسینی را محکوم و اعلام کردند که مردم در برابر اینگونه اعمال ضد عاشورایی ساکت نمی‌مانند.
آیت‌الله جعفر سبحانی با صدور بیانیه‌ای هتک حرمت به مقدسات اسلامی و سیدالشهدا(ع) و تخریب اماکن عمومی را محکوم و اعلام کردند: «هرگز فکر نمی‌کردیم که در چنین روز مقدسی که حتی پیروان ادیان دیگر نیز نسبت به آن روز احترام قائل هستند و در برخی از کشورهای غیراسلامی عاشورای حسینی تعطیل رسمی است، چنین رویداد دور از اخلاق انسانی رخ دهد و قداست آن روز شکسته شود.»
آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای وقایع عاشورای تهران و هتک حرمت به سرور و سالار شهیدان را محکوم و اعلام کردند: «هدف مغرضان فقط ویران کردن کشور و تجزیه آن و سپردن به دست بیگانگان است که قطعاً با هوشیاری وفاداران به اسلام و نظام هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید.»
آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با اغتشاشات صورت گرفته در روز عاشورا گفت: «اهانت به مقدسات برای همیشه محکوم است مخصوصاً در روز عاشورا و اهانت‌کنندگان به مقدسات برابر قانون باید مورد مؤاخذه قرار بگیرند. همچنین در این جریان‌ها اگر به بی‌گناهی آسیبی رسید، آن هم خسارتش ترمیم بشود.»
«سایمون گس، سفیر انگلیس در تهران به علت دخالت‌های این کشور در امور داخلی ایران به وزارت خارجه احضار شد.»
«مردم شیراز در برابر بیت علی محمد دستغیب و یوسف صانعی تجمع کرده و نسبت به حمایت‌های آنان از اقدامات ساختارشکنانه اراذل و اوباش طی وقایع اخیر اعلام انزجار نمودند. همزمان مردم و دانشجویان مشهدی نیز با تجمع مجدد در برابر بیت یوسف صانعی در این شهر با شعار «روحانی واقعی، مخالف صانعی» از مواضع وی اعلام برائت نمودند.»
«صبح امروز مردم تبریز و برخی از شهرهای دیگر از جمله اصفهان، قم، کرمانشاه و شیراز در اعتراض به بی‌حرمتی آشوبگران در عاشورای حسینی و تخریب اموال عمومی و وارد آوردن خسارت‌های جانی و مالی فراوان به مردم به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات اعمال این هتاکان را محکوم کردند. در راهپیمایی اعتراض‌آمیز مردم تبریز، خیل جمعیت با حرکت به سمت مصلای امام خمینی(ره) تبریز با سر دادن شعارهای انقلابی در محکوم کردن هتک‌حرمت روز عاشورا، خشم خود را به نمایش گذاشتند. اقشار مختلف مردم که تا شعاع چند کیلومتری مصلا را از هر طرف پوشانده بودند، یکصدا فریاد می‌زدند «موسوی و کروبی اعدام باید گردد»، «منافق کجایی، حزب‌الله آمده»، «دستگاه قضایی مجازات، مجازات»، «موسوی حیا کن، انقلاب را رها کن»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» این در حالی بود که لحظه به لحظه صفوف مردمی فشرده‌تر می‌شد.»
طلاب و مردم قم در اعتراض به هتک حرمت به مقدسات با تجمع در گلزار شهدای قم به صورت کفن‌پوش حرکت خود را به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز کردند. راهپیمایان در این مراسم با سردادن شعارهای «اطاعت از رهبری، ضامن نصرت ماست؛ نه سازش نه تسلیم پیام ملت ماست»، «منتظری بهانه، سوسول فقیه نداره» و... هتک حرمت به عاشورا از سوی اغتشاشگران را محکوم کردند.
مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت: «اکنون دنیا به چشم می‌بیند که از جرقه حریق برخاسته و ریش و ریشه دیکتاتوری آخوندی و قبای ولایت... را در ایران فراگرفته است. جنگی بود که همه دنیا به آن گواهی داد. جنگی که سر بازایستادن ندارد و تا آزادی میهن اشغال شده و خلق اسیر ادامه می‌یابد. با نقش ستایش‌انگیز زنان در صفوف اول نبرد، فرزندان دلیر ملت ایران، مزدوران را گوشمالی دادند، خلع سلاح کردند، خودروها و مراکز آنها را درهم‌کوبیدند، تجهیزاتشان را به غنیمت گرفتند، لباس‌های جرم و جنایت را به آتش کشیدند و عهد بستند که «می‌کشم، می‌کشم، آن‌که برادرم کشت»، «بسیجی یزیدی خشم ما رو ندیدی» دست مریزاد که دفتر حساب و کتاب‌های رژیم را در هم پیچیدید... اگر معنی آشوب و اغتشاش و ساختارشکنی، قیام و مقاومت و انقلاب برای آزادی است، بله، ما همه آشوبگریم، اغتشاشگریم و ساختار ولایت یزیدی را به هرقیمت در هم می‌شکنیم.
اگر تعریف شما از تروریسم ایستادگی در برابر سرقت حاکمیت مردم ایران و رزم جانانه برای آزادی و همان ارزش‌های جهانشمولی است که امروز رئیس‌جمهور امریکا هم می‌گوید رژیم ایران ملزم به رعایت آن است، بله، ما را تروریست بخوانید.» وی در ادامه این بیانیه تأکید کرد: «متهم کردن آقای موسوی به این‌که راه مجاهدین را می‌رود کذب محض و زمینه‌سازی برای ارعاب و اسکات یا دستگیری است. اگر درست به‌یادم مانده باشد موسوی در یکی از بیانیه‌های خود بعد از انتخابات گفت که هدف او از شرکت در انتخابات بازگرداندن «عقلانیت دینی به فضای مدیریت کشور» بوده اما در میانه مسیر به هدف‌های بسیار بلندتری هدایت شده است. طبعاً ما آرزومندیم که آقای موسوی در مسیر هدایت، روزی به آنجا برسد که مرحوم منتظری رسید و بطور نسبی هم که شده ام‌الفساد دیکتاتوری دینی ولایت‌فقیه را دریافت. هر کس که به حاکمیت و رأی آزاد جمهور مردم ایران پای‌بند است، با ماست و ما با او هستیم.
در مصاف تاریخی مردم ایران با نظام... ولایت و شخص ولی‌فقیه...، گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که، به‌رغم هر آنچه موسوی یا دیگران علیه مجاهدین و مقاومت ایران گفته باشند یا بگویند، هر گونه تعرض به آنها و خانواده و اطرافیانشان را قویاً محکوم می‌کنیم و به ولی‌فقیه... اخطار می‌کنیم که مسئولیت دستگیری و محاکمه و مجازات موسوی و هر گونه اقدام تروریستی مشخصاً و مستقیماً برعهده شخص... است. کلید پیروزی و اصل طلایی، دراین شرایط، حداکثر تهاجم است. اقشار مختلف مردم بویژه کارگران و دهقانان را بیش از پیش به اعتراض و اعتصاب و مقاومت و به صفوف قیام و ارتش آزادی فرا بخوانید... زمان آن رسیده است که اسم خیابان مصدق را هم برگردانید. همان نام بزرگی که مردم در جریان انقلاب ضدسلطنتی گذاشته بودند. (امام) خمینی... بر خیابان مصدق، نام ولیعصر گذاشت.»
حجت الاسلام قرائتی، استاد حوزه و دانشگاه با حضور در شبکه خبر گفت: «ملت 70 میلیون نفری ایران به عنوان وزارت اطلاعات هرجا که فتنه‌گران را پیدا کردند، معرفی کنند. در سوره احزاب آیه 60 در مورد منافقین و مرجفون، کسانی که در شهر و جامعه ایجاد شایعه و فتنه می‌کنند، آمده است این افراد در جامعه زلزله روانی ایجاد می‌کنند و امروز ابزار آنها اینترنت و شب‌نامه و سایر روش‌های پخش شایعه است. طبق آیه قرآن این افراد باید به روش فرهنگی و ظریف شناسایی و دستگیر شده و به سخت‌ترین روش مجازات شوند»
«تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با ترتیب دادن یک تجمع کوچک تلاش کردند تا به دفاع از اقدامات حامیان موسوی در جریان هتک حرمت عاشورای حسینی بپردازند اما این اقدام باعث شد تا خون دانشجویان این دانشگاه به جوش آمده و در یک حرکت خودجوش، با حرکت از مقابل دانشکده علوم انسانی این دانشگاه به سمت محوطه اصلی دانشگاه، با سردادن شعارهایی علیه رئیس دانشگاه آزاد، به بی تفاوتی مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به این ساختار شکنی‌ها اعتراض کنند. این دانشجویان که شعار می‌دادند:«دانشگاه مخملی نمی‌خواهیم» و «جاسبی استعفا، استعفا» سپس با حرکت به سمت دفتر جاسبی در طبقه هفتم دانشکده علوم انسانی این دانشگاه، اقدام به برقراری یک تجمع آرام در دفتر جاسبی کردند. این درحالی بود که حراست دانشگاه نیز در این بین اقدام به ضبط پرچم‌های ایرانی که در دست دانشجویان بود، نمود. دانشجویان دانشگاه آزاد که در دفتر جاسبی شعار می‌دادند: «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد؛ فائزه هاشمی اخراج باید گردد» به رئیس دانشگاه مهلت چند روزه‌ای دادند تا اقدام به اخراج فائزه هاشمی که نقش محسوسی در برخی تحرکات در این دانشگاه در روز 16 آذر و سپس حضور در آشوب‌های روز عاشورا داشته است، نماید. دانشجویان در یک اقدام انقلابی همچنین عکس حضرت امام را با عکس جاسبی که در کنار تمثال مقام معظم رهبری قرار گرفته بود جایگزین کردند.»
شبکه خبر دانشجو: «اعضای دفتر تحکیم وحدت،‌ جنبش عدالتخواه دانشجویی،‌ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور در پی اهانت‌های صورت گرفته در روز عاشورای حسینی به مقدسات دینی از سوی فرقه سبز در مقابل قوه قضائیه تجمع کردند. دانشجویان با شعارهای «حی علی خیرالعمل، حرف بسه عمل عمل»، «فتنه گر عاشورا، اعدام باید گردد» و... از مسئولان این قوه، برخورد با سران فتنه طبق قانون مجازات اسلامی را مطالبه نمودند.»
خبرنامه دانشجویان ایران: «دانشجویان دانشگاه‌های علم و صنعت، شیراز، قم، تبریز، امام خمینی قزوین و... با تجمع در دانشگاه یا حضور در برابر دادگستری شهر خود خواستار رسیدگی به وقایع تلخ روز عاشورا در تهران از سوی مراجع قضایی شدند.»
مریم رجوی، همسر مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفت: «مردم ایران خواهان آن هستند، تغییر رژیم ولی‌فقیه است. آنها خواهان سرنگونی رژیم ملاها هستند، آنها می‌خواهند یک جمهوری سکولار را جایگزین دیکتاتوری مذهبی کنند.» وی ادامه داد: «اکنون زمان اتخاذ تحریمات خیلی شدید جهانی است و نیاز به یک سیاست قاطع برای قطع روابط سیاسی و اقتصادی است، زیرا مردم ایران به خیابان‌ها آمده‌اند. آنها باید مورد کمک قرار گیرند. امریکا و اروپا باید اقدام کنند.»
مریم رجوی، همسر مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه که جنبش علیه تقلبات انتخاباتی معرفی می‌شد، به سرعت ناپدید شده و با جنبشی عمیق‌تر که هدف آن سرنگونی تمامیت رژیم است جایگزین گردیده است.»
9 دی:
«در ظهر عزا حرمت ارباب شکستند علمدار کجایی، این فتنه‌گران راه عزاداران تو بستند علمدار کجایی» شعاری بود که جمعیت کم نظیر راهپیمایان تهرانی در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب بارها و بارها آن را فریاد زدند. راهپیمایان تهرانی که همزمان با بسیاری نقاط کشور در خیابان‌های تهران حضور پیدا کردند تا انزجار و خشم خود از حرمت شکنی نسل جدید منافقین به ساحت حضرت سیدالشهدا(ع) را اعلام کنند، در ادامه نیز با شعارهایی نظیر «لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین»، «هرجا که اغتشاشه، فائزه رد پاشه»، «جمهوری اسلامی شعار مسلمین است، جمهوری ایرانی حرف منافقین است»، «خامنه‌ای کیست علی زمان، مرگ بر این خوارج نهروان»، «به کوری منافق بسیجی بیدار است، برای هر بسیجی شهادت افتخار است»، «ما منتظریم تا علی اذن دهد، چشم سران فتنه را کور کنیم»، «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر موسوی»، «مرگ بر کروبی»، «مرگ بر خاتمی»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق»، «کروبی بی سواد، آلت دست موساد»، «وقت عزا دست می‌زنه فائزه، سکوت هاشمی براش جایزه؟»، «سی سال توی جبهه‌ها، بسیجی‌ها رو زدن، صدام حسین نتونست، با میرحسین اومدن»، «حرف ما یک کلام، محاکمه والسلام»، «جنبش اشرافیت، گوگوش شده حامی ات»، «مرگ بر سه حسین، صدام حسین، باراک حسین، میرحسین» و... نسبت به سران فتنه خشم خود را ابراز کردند. همچنین راهمپیمایان هنگامی که در مقابل بانک صادرات شعبه کالج که در روز عاشورا توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شده بود تجمع کردند، با نشان‌دادن این ساختمان شعارهای این «سند جنایات موسوی است»، «ما عاشق حسینیم، دشمن میرحسینیم » و... را سر دادند.
جمعیت مردم انقلابی در شهر تهران به حدی بود که بسیاری از رسانه‌های غربی با سکوت کامل نسبت به این اتفاق، سانسور خبری کامل را در پیش گرفتند و برخی دیگر از این شبکه‌ها نیز به خلاصه‌ترین حالت ممکن صحنه‌هایی از راهپیمایی را نشان داده و جمعیت میلیونی حاضر در خیابان را «چند صد هزار نفر» عنوان کردند. برآوردها از جمعیت راهپیمایان این روز در تهران قریب به 5 میلیون نفر بود. جمعیت مردم تهران از شرق حد فاصل پل چوبی تا میدان انقلاب، از غرب حد فاصل دانشگاه شریف تا میدان انقلاب، از جنوب حد فاصل میدان حر تا میدان انقلاب و از شمال حد فاصل بلوار کشاورز تا میدان انقلاب بود.
جمعیت میلیونی عزاداران هتک حرمت مقدسات توسط حامیان موسوی در روز عاشورا، پس از اتمام تجمع عظیم خود، در مسیرهای بازگشت به سمت منازل در خیابان‌های فرعی و اصلی تهران، اقدام به برگزاری راهپیمایی خودجوش کردند. در حالی که جمعیت حاضرین در تجمع امروز از شرق به میدان امام حسین و از غرب به میدان آزادی رسیده است، مردم خشمگین در مسیرهای بازگشت از اجتماع عاشورائیان در خیابان‌های توحید، یادگار امام، کارگر شمالی، بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، خیابان جمهوری، خیابان کارگر جنوبی و برخی دیگر از خیابان‌های فرعی اقدام به برگزاری راهپیمایی‌های خودجوش کردند. همچنین در خیابان فردوسی، تظاهرات کنندگان این خیابان، هم اکنون تجمع اعتراضی را در مقابل سفارت انگلیس بر پا کرده‌اند. این تجمع‌کنندگان که جمعیت آنها به هزار نفر می‌رسد، شعار می‌دهند: «سفارت موسوی تعطیل باید گردد، سفیر روباه پیر اخراج باید گردد»، «بی‌بی‌سی ساکت باش»، لانه روباه پیر تسخیر باید گردد»، «مرگ بر انگلیس»، «بی بی سی بی حیا،دوربین‌را‌بردار بیا»
آیت‌الله علم الهدی به عنوان سخنران این مراسم گفت: «ما به سران فتنه اعلام می‌کنیم می‌گوییم کاری را شما شروع کردید از بغی شروع کرده و به محاربه رساندید. شما حرکتتان را با بغی شروع کردید به معنای طلب ناحق. مطابه نا حق در برابر نظام عدل می‌شود بغی. امام عادل این امت رهبر عظیم الشأن در 22 خرداد در خطبه نماز جمعه شما را به حق دعوت کردند. گفتند اگر اشکالی به انتخابات دارید از طریق قانونی رسیدگی کنید. مطالبه ناحق کردید، بر طبل مخالفت با جمهوری اسلامی کوبیدید و باغی شدید در نظام اسلامی و بغی ورزیدید. بغی شما بستر را آماده کرد جریان الحادی جریان کفر و مارکسیستی و منافقین ناپاک در بستر آن آمدند و این حرکت را شروع کردند. در عاشورا بغی شما به محاربه انجامید. بغی شما در روز عاشورا به محاربه انجامید. حرکت روز عاشورا دقیقاً‌محاربه بود. شما خواهید گفت شرط محارب «شاهراً‌بالسیف» ویا آن‌که مسلحانه حرکت کند. فرمانده آن منافقین بودند.
دلیل داریم که همه شاهدیم چون شعارهایی که منافقین روی سایتشان از 16 آذر گذاشتند آشوبگران عاشورا آن شعارهای منافقین را سردادند، پس آنها دستیار منافقین بودند. فرمانده روز عاشورا منافقین بودند. امام بزرگوار در جریان عملیات مرصاد فرمودند منافقین محاربند و هرکس در داخل کشور با منافقین اعلام همکاری کند آن‌هم ملحق به آن منافق است و مهدور الدم است. منافقین فرمانده عملیات روز عاشورا بودند. اینها نه تنها اعلام همکاری کردند بلکه سرباز و پیاده نظام منافقین شدند. آنها محارب بودند پس به ملاک حکم امام در عملیات مرصاد کسانی که این غائله را بپا کردند، محاربند. به این سران فتنه این جمعیت میلیونی ملت اعلام می‌کند چون رهبرمعظم انقلاب برای شما راه توبه را بازکردند در یک ضرب الاجلی که باید دستگاه قضایی کشور معین کند شما باید توبه کنید و به دامن رهبر بازگردید و اگر توبه نکردید شما محاربید و این مردم و این نظام با شما به عنوان محارب برخورد می‌کنند.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «اگر کسی امروز ولایت فقیه را پذیرا نباشد، ولایت امام زمان را پذیرا نیست. رد حجت امام زمان رد خود امام زمان علیه السلام است. این در اصل ولایت فقیه است. پس اصل ولایت فقیه همان اصل امامت است و مخالفت با اصل ولایت فقیه مخالفت با اصل امامت است. در مصداق ولایت فقیه 20 سال گذشته 80 مجتهد عادل در خبرگان کشور مقام معظم رهبری را مصداق کامل عیار ولایت فقیه بعد از امام انتخاب کردند. در 20 سال گذشته 80درصد اما در آخرین اجلاس خبرگان که چند ماه قبل برقرار شد تمام خبرگان و هشتاد و چند مجتهد عادل نماینده این مردم همه رأی دادند که در روی کره زمین گزینه و مصداقی برای رهبری امت و ولی فقیهی جز مقام معظم رهبری وجود ندارد.» همچنین شرکت‌کنندگان در این تجمع با امضای طوماری خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی خواستار برخورد قاطع با موسوی و کروبی شدند.
در قطعنامه پایانی تجمع بزرگ عاشوراییان در میدان انقلاب اعلام شد: «در روز عاشورای حسینی روز حزن و اندوه و مصیبت عظمای سالار شهیدان که روز عزای عمومی جهان بشریت محسوب می‌گردد، معدودی ضد انقلاب و فتنه‌گر که مخالف امنیت، آسایش، پیشرفت، آبادانی، سربلندی و عزت مردم ایران هستند در برخی از خیابان‌های تهران با هدایت و پشتیبانی رسانه‌های بیگانه و نیز برخی قدرت‌های استکباری، مقدس‌ترین ارزش‌های اسلامی را نشانه گرفته و با هلهله، سوت و کف به تخریب اموال دولتی، اماکن عمومی، سنگ‌پرانی و حمل سلاح‌های گرم و سرد به صفوف نمازگزاران و عزاداران حسینی وحشیانه یورش برده، حتی به ساحت قرآن کریم جسارت کرده‌اند و بدین‌سان کارنامه ننگین وارثان یزیدیان را سیاه و سیاه‌تر نمودند... برای آخرین بار به برخی جریانات سیاسی و اشخاص که با شکست در انتخابات با نه بزرگ مردم مواجه شدند و به جای تن دادن به قانون و رأی اکثریت نمایش و بازی تقلب را به راه‌انداختند و زمینه‌ساز و بستری برای ساختارشکنی، هنجارشکنی و اقدامات ضد انقلابی شدند و بسیاری از اغتشاشات پس از انتخابات با سکوت، همراهی یا حمایت آنان بوده است قاطعانه هشدار می‌دهیم که اگر به صراحت از ضد انقلاب حرمت‌شکن و یزیدیان وابسته به استکبار و صهیونیسم بین‌الملل اعلام بیزاری و برائت نجویید و همچنان بر لجاجت و پیمودن راه باطل و خلاف مسیر ملت و اسلام پای فشاری نمایند، با خشم ملت انقلابی و غیور ایران اسلامی مواجه و برای همیشه از صحنه طرد خواهید شد... اغتشاشگران و آشوبگران روز عاشورا را که علیه قرآن، ارزش‌ها و مقدسات اسلامی و نظام جمهوری اسلامی دست به توطئه زدند مصداق بارز ضد انقلاب، مفسد فی‌الارض و محارب با خدا می‌دانیم و از نهادهای مسئول خواهان شناسایی، محاکمه عاملان و مسببان این حرمت‌شکنی و اشد مجازات برای آنان هستیم.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا فرمودند: «اگر این مسئله اتفاق نمی‌افتاد و عده‌ای وسط راه، سست‌عنصری نشان نمی‌دادند، امروز وضع کشور در زمینه‌های مادی و معنوی خیلی بهتر بود اما همانگونه که بارها تأکید شد و واقعیت‌های جامعه نیز نشان می‌دهد هر مقدار ریزش بود دو برابر آن رویش وجود دارد.»
ابوالحسن بنی‌صدر در گفت‌و‌گو با شبکه راشاتودی با حمایت از آشوبگران روز عاشورا، گفت: «این حرکت‌های اعتراض‌آمیز و آشوب طلبانه از ابتدا در اعتراض به نتایج انتخابات 22 خرداد بود اما اکنون کل نظام را هدف قرار داده است.» بنی صدر رمز اتحاد تمامی مخالفان را در ضدیت با نظام اسلامی دانست و گفت: «تمامی مخالفان آماده تشکیل دادن حکومتی دموکرات در ایران هستند.» وی در نهایت خود را یکی از این افراد معرفی کرد.
سردار رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران گفت: «قطع به یقین حالتی که در موضوع کشته‌شدن سید علی موسوی انجام شده مبین آن است که وی در مسیری قرار گرفته و در حال حرکت ترور شده است.»
«عده‌ای از هواداران موسوی در دانشگاه شریف، در حالی که سایر دانشجویان به جمع میلیونی مردم معترض در خیابان آزادی پیوسته بودند، با استفاده از محیط خلوت دانشگاه و در ادامه سیاست روز عاشورای حامیان موسوی در هتک حرمت از عزاداران حسینی، به خیمه عزاداری برپا شده در این دانشگاه هجوم برده و این خیمه را نیز به آتش کشیدند. ‌در حالی که به دلیل حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در تجمع عاشورائیان تهران محیط این دانشگاه بسیار خلوت شده بود، تعدادی از حامیان موسوی، خیمه عزاداری دانشجویان این دانشگاه را به آتش کشیدند. این خیمه عزاداری که توسط هیأت‌الزهرای دانشگاه شریف، یکی از هیأت‌های پر مخاطب این دانشگاه و از شب اول محرم در ساختمان ابن سینای دانشگاه شریف برپا شده بود عصر امروز در آتش کینه حامیان موسوی سوخت. این در حالی است که هتک حرمت این جماعت از روز عاشورای حسینی موجب خروش میلیونی مردم ایران شده بود. این آتش سوزی که بلافاصله توسط دانشجویان دانشگاه خاموش شد، موجب شگفتی و خشم دانشجویان دانشگاه شریف با گرایش‌های مختلف سیاسی شده است.»
شبکه ایران: علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای موسوی پس از قریب به 4 ماه سکوت در برابر شعار «نه غزه، نه لبنان» طیف متبوعش، در گفت‌و‌گو با فارس با بیان این‌که کسانی که به عمد شعار «نه غزه، نه لبنان » را می‌دهند خائن هستند، گفت: «ما باید طرفدار مظلوم باشیم و جان خود را فدای آرمان‌های بلند اسلام بکنیم.» وی در پایان تأکید کرد: «طرح این شعارها سبب انزوای ایران در جهان اسلام و نفرت بین دوستداران ما می‌شود.»
«در پی رصد و تحلیل وضعیت فعلی کشور از سوی نهادهای امنیتی- اطلاعاتی و بررسی گزارشات مختلف، این نهادها تصمیم به افزایش حفاظت از سران جریان معترض گرفتند. نهادهای ذیربط تصمیم گرفته‌اند تا علاوه بر حلقه‌های حفاظتی موجود، حلقه‌های محسوس و نامحسوس دیگری نیز برای حفاظت از سران جریان معترض به کار گیرند. همچنین احتمال گسترش حلقه حفاظت نامحسوس به افراد منتسب به سران جریان معترض نیز مطرح شده است. مسئولان بر این عقیده‌اند که هرگونه آسیب به سران جریان فوق، موجبات تبلیغات شدید علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌آورد و در همین حال گزارشات دریافتی آنان و دستگیری تعدادی از افراد نیز در تصمیم‌گیری‌های آنان مؤثر بوده است و در پی دریافت گزارش‌های موثق احتمال ترور افرادی چون میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، آنان تصمیم به تشدید حفاظت از این افراد گرفتند. این نهادها زبده‌ترین نیروهای حفاظتی را که پیش‌تر متعلق به برخی مقامات ارشد سیاسی و اجرایی بودند را به سران جریان معترض اختصاص داده‌اند.»
واشنگتن‌پست: «دولتمردان امریکایی بشدت نگران هستند که پشتیبانی مستقیم و آشکار از جنبش سبز باعث آسیب رسیدن به آن شود. اما اکنون که اوباما بطور آشکار از این جنبش حمایت کرده و حمایت آشکار وی مورد انتقاد قرار گرفته است، وقت آن رسیده که امریکا هر کاری که از دستش برمی آید، چه بطور آشکار و چه پنهان برای این کمک به این جریان انجام دهد. دولت اوباما و دیگر دولت‌های غربی باید سیاست‌های خود را هم راستا و موازی جریان سبز کنند و حرکات این جریان را به خوبی انعکاس و سیاست‌های خود را بر آن بیشتر متمرکز کنند.» این روزنامه با تأکید بر اینکه باید جنگ حامیان موسوی که جنگ برای آزادی است مورد تقویت و کمک خارجی قرار بگیرد، ادامه داد: «لازم نیست این کشورهای غربی تعاملات دیپلماتیک خود را با ایران بطور کامل قطع کنند ولی باید طوری رفتار کنند که حاصلش این شود که ایران یک کشور دیکتاتور متزلزل در حال سقوط است و با رفتارشان این موضوع را القا کنند.»
به نوشته این روزنامه امریکایی، اوباما، هنگامی که با کنار گذاشتن متن از پیش آماده شده در جریان دریافت جایزه نوبل در ماه جاری میلادی گفت این مسئولیت همه مردم و ملت‌های آزاد است که مشخص کنند که ما هوادار تظاهرکنندگان ایران هستیم؟ تا حدودی سیاست امریکا را به مسیر درست بازگرداند‏.‏ وی روز دوشنبه پا را از این حد نیز فراتر گذاشت و در بیانیه شدیدی سرکوب خشونت بار و ناعادلانه شهروندان بی‌گناه ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری همه کسانی شد که بدون رعایت عدالت بازداشت شده‌اند‏.‏ این می‌تواند به این معنی باشد که دولت اوباما و دیگر دولت‌های غربی باید سیاست‌های خود را نسبت به ایران بیشتر از هر زمان دیگر به گونه‌ای متناسب و هماهنگ کنند که نشان‌دهنده و انعکاس دهنده مرکزیت جریان سبز در نبرد برای آزادی باشد‏.‏
این روزنامه از دولت‌های غیرغربی نیز خواست که هر چه در توان دارند، برای کمک به این جریان فتنه به‌کار گیرند و نوشت: برای کمک به جریان سبز باز هم کارهای بیشتری می‌توان انجام داد‏.‏ برای مثال باید به روسیه و کشورهای غیرغربی برای محکوم کردن خشونت رژیم ایران فشار آورد و تحریم‌های سپاه پاسداران و شبکه گسترده تجاری و مالی آن باید افزایش یابد‏.‏ اقدام در این مورد نباید با ماه‌ها بحث و چانه زنی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تأخیر بیفتد‏. واشنگتن‌پست در ادامه نسخه‌نویسی در جهت تقویت جریان فتنه با استفاده از منابع خارجی افزود: همچنین باید تسهیلاتی برای کمک به افزایش توان ارتباطی و جلوگیری از سانسور برای این جریان تهیه شود و توان ارتباطی آنها افزایش یابد. در این زمینه باید از طریق «کنسرسیوم جهانی اینترنت آزاد» این جریان مورد حمایت بیشتری قرار گیرد، دست آنها را بیشتر باز بگذارد و تعامل این جریان را با جهان خارج بیش از پیش کرده و زمینه موفقیت آنها را مهیا سازد.»
فارس: دادستان کل کشور در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد و به سؤالات و اظهارات نمایندگان پاسخ گفت. محسنی اژه‌ای اظهار داشت: «مطمئن باشید که تعقیب قضایی سران فتنه به فراموشی سپرده نخواهد شد و پرونده موسوی و کروبی در حال تکمیل است. در غائله روز عاشورا نیز برخی اقدامات حرمت شکنان عنوان مجرمانه ارتداد و محاربه دارد و اگر این مسئله از سوی سران فتنه تکذیب نشود و برائت جسته نشود،‌جرم همراهی با مرتدین و محاربین هم به جرائم قبلی آنها اضافه خواهد شد.» همچنین حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس گزارشی از جلسه غیر علنی امروز مجلس ارائه کرد. وی با تشریح محور سخنان مطروحه در جلسه غیرعلنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان در این جلسه از دستگاه قضایی و دادستان کل کشور خواستند که محرکان اصلی و سران فتنه دستگیر شوند. ضمن آن‌که محرکان اغتشاشات اخیر تهران همانند مهدی کروبی، میر حسین موسوی و فائزه هاشمی که با صدور بیانیه‌ها و سخنرانی‌های خود باعث گسترش اغتشاشات شده‌اند باید دستگیر شوند. نوروزی با بیان این‌که نباید سران فتنه در امان باشند از درخواست نمایندگان از دادستان کل کشور برای بازداشت و محاکمه سران فتنه خبر داد.
10 دی:
«امیرحسام ذوالعلی از بسیجیان غرب تهران در اتوبان شیخ فضل‌الله نوری مورد تعقیب قرار گرفت و طی یک تصادف ساختگی به شهادت رسید.»
آیت‌الله نوری همدانی فرمودند: «مردم ایران با حضور گسترده در تجمع سراسری عاشورائیان لکه ننگ جریان عاشورای تهران و اهانت به امام حسین (ع) را پاک کردند.»
قوه قضائیه طی بیانیه‌ای با اشاره به جریانات روز عاشورای تهران اعلام کرد که فارغ از هرگونه ملاحظات سیاسی، قاطعانه و با سرعت و وفق موازین شرعی و قانونی به این مسئله رسیدگی و مجرمان را به سزای اعمالشان خواهد رساند.
عسگر اولادی دبیرکل اسبق حزب مؤتلفه در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست محاکمه و دستگیری سران اعتراضات تصریح کرد: «در راهپیمایی 9دی شعارهایی علیه شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی سر داده شد که من این شعارها را، شعارهای انحرافی می‌دانم و شاید هم عده‌ای از سر دلسوزی این شعارها را سر بدهند، اما من به آنان می‌گویم که ما امروز به وحدت نیاز داریم و الآن وقت این شعارها نیست.» وی ادامه داد: «معتقدم باید زودتر آنها به زیر خیمه بیایند و تأخیر نیندازند، زیرا همه گونه امکانات برای این امر فراهم شده است و من قاضی نیستم که راجع به محاکمه صحبت کنم و قوه قضائیه باید اعلام موضع کند.» وی همچنین درپاسخ به این سؤال که نظرتان درباره حمله به حسینیه جماران در شب عاشورا چیست؟ گفت: «اصلاً چرا راجع به 7 و 8 نفر کشته عاشورا چیزی نمی‌گویید؟ همان کسانی که خواهرزاده آقای موسوی را ترور کردند، همان‌ها هم به جماران رفتند و آنجا را به هم ریختند که این رفتارها مربوط به نظام نیست، بلکه مربوط به ضد نظام است که می‌خواهند آشوب برپا کنند.»
وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اطلاعات موثقی که از ارتباطات برخی از فتنه‌گران با بیگانگان و گروهک‌های ضد انقلاب وجود دارد، مجدداً و بعنوان اتمام حجت، هشدار می‌دهیم تا فریب خوردگان بیش از این بازیچه دست بیگانگان که به دنبال سلطه مجدد بر کشور هستند، نشوند.»
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی گفت: «مردم با جوش و خروش آمدند و این حضور هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت فوق‌العاده بود و مردم همانند روز‌های اول انقلاب با نشاط و پرشور در صحنه بودند و باید از مردم بطور جد تجلیل و تقدیر کرد. دشمن در روز عاشورا به امام حسین(ع) و رهبری جسارت کرد اما این تلاش برای آنها سودی نداشت. ملت ما را بیدار کرد و نشان داد مردم ما هوشیار و بیدار در صحنه حاضر هستند.» وی ادامه داد: «حوادث پیش آمده فراتر از مسائل انتخابات است. معلوم می‌شود حساب کار از دست آنها هم در رفته است و آنچه الآن می‌بینیم مبارزه با اسلام و نفی حکومت دینی است و نباید اینها را به حساب دعوای انتخاباتی بگذاریم. دشمنان امیدوار بودند اما تظاهرات روز چهار‌شنبه در ایران نشان داد خواب‌های آنها تعبیر نمی‌شود زیرا آنها فکر می‌کردند انقلاب مخملی پیش‌ می‌رود اما فهمیدند این طور نیست. در طول 30 سال گذشته ما شاهد فتنه‌ای به این بزرگی و پیچیدگی نبودیم. منافقین، لائیک‌ها، غیرمسلمانان و فرقه‌های ضاله در این فتنه بسیار فعال هستند و من به برخی هشدار دادم و گفتم عاشورا را معاف کنید و صلاح شما نیست و گوش ندادند و شد آنچه باید می‌شد.»
فخرالسادات محتشمی پور همسر سید مصطفی تاج‌زاده در نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی نوشت: «آرامش تو و وقار و چشمان نجیبت مرا به یاد مسیح می‌اندازد میرحسین عزیز. و هجمه‌هایی که به تو می‌شود و آسیب‌هایی که می‌بینی، دشمنان این پیامبر صلح و محبت را به یادم می‌آورد... مسیح زمانه ما، برادرت خاتمی، پدر معنوی اصلاح طلبان نیز با همین خلق و خوی به میدان عمل آمد تا دینی را که از امام و شهدا به گردن داشت، ادا کند اما چه زود اقتدارگرایان را شناخت که ناجوانمردانه با ناسپاسی آزارش دادند و تو را و همراه دیگرتان مهدی کروبی را که از یاران و فرزندان امام بودید و همه فرزندان و یاران و شاگردان امام را آزردند و شما همچنان فشارها را تحمل کردید و اصلاحات را تنها راه نجات کشور معرفی کردید و مردم را از اقدامات تند عکس العملی پرهیز دادید.»
11 دی:
آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به وقایع روز عاشورا گفت: «مردم ما مردم نجیب و قانون‌مداری هستند که اگر اینطور نبود حرمت‌شکنان الآن زنده نبودند، مردم به دلیل این‌که نمی‌خواهند تخطی از قانون و خواسته‌های مقام معظم رهبری کنند آرام نشسته‌اند.»
بیانیه هفدهم مهندس موسوی منتشر شد. وی در ابتدای این بیانیه، اراذل و اوباش روز عاشورا را که با هتک حرمت عزاداران حسینی علیه السلام، شعار مرگ بر جمهوری اسلامی و مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند و میلیون‌ها تومان خسارات به اموال عمومی وارد کردند را «مردان خداجوی» نامید: «یک بار دیگر مردمی خداجوی به صحنه آمدند و نشان دادند که شبکه‌های وسیع اجتماعی و مدنی در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خود جوش شکل گرفته است.» و در ادامه نیز با بیان انتقادات خود به سیاست خارجی دولت و وضعیت اقتصادی کشور، از آمادگی خود برای شهادت خبر داد: «بنده ابایی ندارم که یکی از شهدایی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دینی و ملی خود تقدیم کردند و خون من رنگین‌تر از آن شهدا نیست.» وی ادامه داد: «جنبش سبز مخالف دروغ است و آن را آفتی خانمان برانداز برای کشور می‌داند و از این رو دروغ‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و امثال آن‌را خطری بزرگ برای کشور می‌دانیم.» و در پایان این بیانیه 5 پیشنهاد را برای برون رفت از اوضاع فعلی مطرح کرد: «1. پاسخگویی دولت 2. تدوین قانون جدید برای انتخابات 3. آزادی زندانیان 4. آزادی مطبوعات 5. آزادی تجمعات.»
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با نامه‌ای سرگشاده خطاب به میرحسین موسوی نوشت: «خداجو خواندن عده‌ای هتاک به اصول اسلامی و انقلابی نه تنها ذره‌ای از زشتی اعمال آنان نمی‌کاهد، بلکه سرپوش نهادن بر اعمال وقیحانه آنان توسط حضرتعالی تلقی می‌شود. آتش زدن بیرق و پرچم اباعبدالله‌الحسین(ع) آیا نشانه عزاداری است؟ خودجوش خواندن حرکتی که از مدت‌ها قبل با تبلیغات رسانه‌های ضدانقلاب و افراد سرسپرده به آنان همراه بود از سوی جنابعالی این سؤال را همراه دارد که آیا مرزبندی روشنی از سوی شما با جریان معاند اسلام و انقلاب وجود دارد؟»
«جمعی از نمازگزاران جمعه شیراز، امروز پس از برگزاری نماز با تجمع در مقابل مسجد «آتشی‌ها»، به تبدیل شدن این مسجد به مرکز سیاسی و انبار سلاح سرد علی‌محمد دستغیب، بیانیه‌ها و اظهارات وی اعتراض کردند و در یک اقدام نمادین نام این مسجد را به «امام خامنه‌ای» تغییر دادند. برخی دانشجویان نیز پس از گذشتن از سد نیروهای انتظامی وارد این مسجد شدند و بر مناره‌ها و دیوار این بنا پرچم‌های «لبیک یا خامنه‌ای» را نصب کردند. در نمازجمعه امروز شیراز، آیت‌الله ایمانی امام جمعه با بیان ماجرای اجلاس اخیر مجلس خبرگان و بزرگواری رهبر انقلاب در جلوگیری از اخراج علی‌محمد دستغیب از مجلس خبرگان، به نقد اقدامات اخیر وی پرداخت. مسجد آتشی‌ها پس از آن که در روزهای گذشته از سوی مریدان علی‌محمد دستغیب، انبار سنگ، چوب و چماق برای مقابله با مردم متدین شیراز شده بود، با مصوبه شورای تأمین استان ساعت 24 شب گذشته تخلیه و تعطیل شد.»
محسن رضایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: «عقب‌نشینی آقای میر حسین موسوی از انکار دولت آقای احمدی‌نژاد و پیشنهاد‌سازنده ایشان به این‌که مجلس و قوه قضائیه به وظایف قانونی خود در قبال پاسخگو کردن دولت عمل کنند، هر چند دیر هنگام بود ولی می‌تواند سرآغاز یک حرکت وحدت بخش در جبهه معترضین با دیگران باشد.»
محمد علی ابطحی در وبلاگ شخصی خود نوشت: «هر انسان دلسوزی که به ایران و سربلندی آن می‌اندیشد، می‌فهمد که تندشدن فضای سیاسی و خشن شدن آن در مرحله اول امنیت را در کشور از بین می‌برد. اگر امنیت وجود نداشته باشد و هرج و مرج بر کشور حاکم شود، بیش و پیش از همه، دود ناشی از آن مستقیماً به چشم مردم ایران خواهد رفت. همچنان‌که در دو کشور همسایه ما، عراق و افغانستان با فقدان امنیت، مردم آن کشورها قربانی شدند.»
12 دی:
وب سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم در زمینه مرجعیت آقای صانعی اعلام کرد: «با توجه به پرسش‌های مکرر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاک‌های لازم برای تصدی مرجعیت می‌باشد.»
حجت الاسلام حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با اشاره به محورهای مشترک نامه رضایی و بیانیه اخیر موسوی درباره وحدت و آشتی ملی به فارس گفت: «محورهایی از نامه و بیانیه سیاسی محسن رضایی و موسوی با هم مشترک است که این امر نشان می‌دهد اینگونه نامه‌ها و بیانیه‌ها از یک مرکز مشترک برنامه‌ریزی می‌شود.»
وب سایت حمید رسایی: رسایی با انتقاد شدید از رضایی به دلیل نگارش نامه درخصوص طرح وحدت ملی با فتنه گران، خطاب به وی متذکر شد: «دوران تعارف جام زهر به رهبر انقلاب گذشته چرا که شما یک بار در روزهای پایانی جنگ و در وقتی که جبهه‌های ما آماج حملات صدام کافر قرار گرفت، طی نامه‌ای جام زهر را به امام تعارف کردید.»
«عماد افروغ طی یادداشتی از بیانیه 17 میرحسین موسوی استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت.»
ابوالفضل فاتح مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در گفت‌و‌گو با کلمه، گفت: «بیانیه هفدهم مهندس میرحسین موسوی اعلام یک حسن نیت بزرگ و خواسته‌های حداقلی برای خروج کشور از بحران و یک امتحان خطیر برای مسئولان امر است. موسوی به تأسی از امام خود ثابت کرد که دوران مردانی که با خدا معامله می‌کنند به پایان نرسیده است. تفاوت مردان بزرگ و پرمایه با مدعیان بی ریشه استیلا طلب همین جا روشن می‌شود. اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است. اگر مسئولان فرصت را از دست دهند، دشواری‌های سهمگین آینده بر عهده آنان خواهد بود و مهر حسرت و تباهی از این فرصت سوزی تا ابد بر پیشانی شان حک خواهد شد. آیا در میان مدعیان مصالح کشور گوش شنوایی هست؟»
عباس عبدی مشاور مهدی کروبی با اشاره به بیانیه 17 موسوی به کلمه گفت: «بطور کلی آقای موسوی کار خوبی انجام دادند و توپ را در زمین طرف مقابل انداختند.»
پنج اتحادیه دانشجویی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، جنبش عدالتخواه دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) با صدور بیانیه مشترکی تأکید کردند: «نامه دبیر مجمع تشخیص نظام به رهبری، تکرار سناریوی جام زهر هاشمی، موسوی و رضایی است... اکنون که تنها چند روز از حضور گسترده، خردمندانه و الهی ملت ایران در محکومیت حمله وحشیانه عوامل سران فتنه و آشوب به ساحت مقدس عزای حضرت اباعبدالله(ع) می‌گذرد، باخبر می‌شویم که محسن رضایی کاندیدای شکست خورده 22 خرداد ماه که به گونه‌ای مضحک خود را قطب سوم دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌دانست، پس از کنار گذاشته شدن از سوی ملت و پایان یافتن آمد و شدن‌های بیهوده‌اش، این بار در اقدامی سؤال برانگیز به یک‌باره به صحنه می‌آید و در اظهارنظری عجیب با انتشار نامه‌ای خواستار وحدت سیاسیون از جمله موسوی فتنه گر می‌شود... بر کسی پوشیده نیست که آن ذره از لقب اصولگرایی که برادر محسن رضایی با خود به یدک می‌کشد، دست مایه‌ای نیست جز آنچه که جناب آقای اکبر هاشمی رفسنجانی برای ایشان در نظر گرفته‌اند لذا با این اوصاف قطعاً این نامه قبل از هر چیز برای ملت ما تداعی کننده نامه‌ای جدید از سنخ نامه‌های موهن آقای هاشمی خواهد بود که این بار پستچی آن آقای رضایی شده است.»
حجت ‌وحیدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا در نشست خبری خود به یکی از تجمعات برگزار شده در پاریس در حمایت از میرحسین موسوی، تأکید کرد: «در این تجمع حضور صهیونیست‌ها در حمایت از موسوی مثال‌زدنی بود. کجای انقلاب ما سراغ داریم که سران صهیونیست از افراد داخلی حمایت کنند؟»
سید مرتضی نبوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه این تشکل گفت: «متأسفانه رضایی با تحلیلی شتابزده از بیانیه براندازانه موسوی، برگشت به عقب، برداشت کرده، در حالی که موسوی مسئولیت حرکت‌های ساختارشکنانه جنبش سبز را به عهده گرفته است.»
جمعی از حقوقدانان با صدور نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله آملی لاریجانی، خواستار برگزاری علنی دادگاه آشوبگران و متهمان حوادث اخیر شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «از منظر قانونی مطابق اصل 165 قانون اساسی محاکمات در قوه قضائیه باید علنی باشد و موارد غیر علنی استثنا محصور در سه مورد احصا شده در قانون اساسی می‌باشد. در قانون عادی نیز در ماده 188 قانون آئین دادرسی کیفری تصریح گردیده که محاکمات علنی است.»
13 دی:
عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عطاء مهاجرانی، عبدالعلی بازرگان و اکبر گنجی طی بیانیه مشترکی ضمن حمایت کامل از رهبران جنبش سبز بویژه بیانیه هفدهم میرحسین موسوی، خواسته‌های جنبش سبز را به روایت خود برشمردند. تعدادی از این خواسته‌ها عبارتند از: «استعفای احمدی نژاد و برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری، آزادی تمام زندانیان سیاسی، رفع توقیف از همه مطبوعات، به رسمیت شناختن حق فعالیت احزاب مختلف، انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی و...»
مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت (اصلاح‌طلبان) مجلس در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به نامه محسن رضایی به رهبر معظم انقلاب، اقدام دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را در خور ستایش دانست و اظهار کرد: «ایشان که فرمانده سال‌های آتش و خون در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در جنگ تحمیلی قدرت‌های استکباری بوده‌ است، به خوبی برای نظام دلسوزی دارند و در همین جهت نامه‌ای را برای مقام معظم رهبری تنظیم کرده‌اند، اما متأسفانه مشاهده کردیم که عده‌ای پس از این نامه هم دست‌بردار نیستند و همین نامه را نیز فتنه‌انگیزانه تعبیر می‌کنند.»
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسن رضایی نوشت: «عملکرد غیرمسئولانه سیاسی حضرتعالی و بویژه دوستان و منتسبان شما در سال‌های اخیر همواره موجب حیرت و تأسف بسیاری از دوستداران صادق شما و دلبستگان به انقلاب و نظام اسلامی بوده است و هنوز عملکرد حیرت‌آور حضرتعالی در روز‌های آغازین ماجرا که به نوبه خود در شعله‌ور شدن آتش بدگمانی و تکثیر «دروغ بزرگ تقلب» مؤثر بود، از اذهان زدوده نشده است... متأسفیم که گویا نمی‌دانید که مشکل ما با موسوی «انکار دولت احمدی نژاد» نیست؛ بلکه دهان کجی به اصل نظام و ساز و کارهای قانونی آن، قانون اساسی و ولایت فقیه است، توصیه می‌کنیم یک بار دیگر 17 بیانیه ایشان را مطالعه کنید تا به استمرار این دهان کجی پی ببرید، شما به رسم مواضع چند ماه اخیر خود از وحدت ملی سخن گفته‌اید، وحدت با چه کسانی؟...
این‌که چنین موضع‌گیری طلبکارانه‌ای از سوی شما گامی مثبت در جهت حل مشکل قلمداد می‌شود را باید بر چه حمل کرد؟ بی‌اطلاعی یا بی‌بصیرتی؟» در پایان این بیانیه آمده است: «از بسیجی‌های دوران دفاع مقدس بارها شنیده‌ایم که در شرایطی که آنان مخلصانه و معصومانه در روزهای آغازین تابستان 67 به جهاد در جبهه‌های نبرد حق و باطل مشغول بوده‌اند، چگونه عده‌ای در گوشه و کنار مراکز تصمیم‌گیری تهران با ذکر «نمی‌شود و نمی‌توانیم» جام زهر پذیرش قطعنامه را به دست پیر جماران دادند، فارغ از هر گونه بحث تاریخی در باب آن روزهای اسرار‌آمیز، به صراحت می‌گوییم که این بار بسیجیان و عموم امت حزب‌الله با چشمانی باز و مسلح به بصیرت انقلابی، پیگیر تحولات و تصمیمات در سطوح مختلف تصمیم گیری هستند و اجازه نخواهند داد تا بی‌بصیرت‌ها، بریده‌ها و دوزیست‌های سیاسی با باندبازی و پشت‌هم‌اندازی جام زهر دیگری را تدارک بینند و تاریخ را تکرار کنند.»
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسن رضایی نوشت: «چند ماهی بیشتر از نامه سرگشاده و به ظاهر دلسوزانه آقای هاشمی رفسنجانی به مقام معظم رهبری نمی‌گذرد که این بار ملت ایران باید شاهد نامه‌ای دیگر به ولی‌فقیه زمان خود باشد و بار دیگر رنج بی‌بصیرتی خواص را متحمل شود. آنچه در حال شکل‌گیری است، جریانی است که در لوای اصولگرایی و ولایت‌مداری در پی وحدت با کسانی است که خباثت و لجبازی کورکورانه آنها بر همگان روشن است و چگونه است کسانی که خود را یار امام و سرباز ولایت می‌نامند این بار نیز در پی جام زهر دیگری هستند؟ این‌که عده‌ای بی‌شرمانه به خود جرأت دهند فاجعه هتک حرمت عاشورای حسینی را به وجود آورند و دیگرانی که آنها را سران فتنه می‌دانیم با تکرار رفتارهای غلط خود بستر چنین جسارتی را فراهم آورند، هرگز بخشودنی و جبران‌پذیر نیست.
حضور شکوهمند ملت در روز چهارشنبه تنها التیامی بر این درد بود و موج اعلام انزجار مردم از سران معلوم الحال فتنه تا زمان محاکمه آنها ادامه خواهد داشت. شما خود می‌دانید که اگر بتوان بیانیه اخیر آقای موسوی را عقب‌نشینی از مواضع غلط پیشین خویش و به رسمیت شناختن دولت منتخب مردم دانست، این امر صرفاً برای مظلوم‌نمایی و انحراف افکار عمومی از فجایعی است که به بار آورده‌اند.» در پایان این بیانیه آمده است: «در زمانی که انقلاب و نظام به شما نیاز داشت تا با تأکید بر صحت انتخابات و پشتیبانی از مقام عظمای ولایت کمی از غبار برخاسته از فتنه فتنه‌گران را کنار بزنید شما با اظهار‌نظرها و مواضع خود بر ‌دروغ بزرگ تقلب دامن زدید و آتش فتنه را بیش از پیش شعله‌ور نمودید، حال چگونه هنوز خود را سرباز ولایت می‌نامید؟»
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسن رضایی نوشت: «در اندک مهلت باقی‌مانده که به لطف ملت غیور و صبور ایران به سران فتنه داده شده، اگر خط خود را از آنان و ایادی دولت غربی جدا نکنید بی‌شک تنها نیز در صف سرداران آشوب علیه ملت قرار خواهید گرفت و بیم آن می‌رود که خشم انقلابی ملت دامن شما را نیز که نسبتاً سابقه درخشان‌تری در این انقلاب دارید را بگیرد. آقای رضایی بدانید که به گفته رهبری بزرگوار، خواص در این آزمون بزرگ مردود شدند.»
مصطفی محمدنجار وزیر کشور، در جمع خبرنگاران با بیان این‌که عده قلیلی از خلأ حضور مردم استفاده کردند و در خیابان انقلاب اغتشاش آفریدند، افزود: «رسانه‌های بیگانه و در رأس آنها بی‌بی‌سی فارسی، همزمان این موضوع را خیلی بزرگ جلوه می‌دهند.» وی با بیان این‌که امروز دیگر صحنه کاملاً روشن است، گفت: «اینها از خویشتنداری، نجابت و رأفت نظام استفاده کردند؛ البته نظام هم مقداری به اینها فرصت داد تا این‌که هم کاملاً دستشان رو شود و هم اتمام حجتی برای اینها باشد.»
وی با بیان این‌که با توجه به مسائل پیش آمده با قاطعیت با هر گونه اغتشاش برخورد خواهیم کرد، گفت: «ما به پلیس دستور دادیم از این به بعد هیچگونه مدارایی نکند. اینگونه افراد با توجه به نظر فقهی علما و مسئولان قضایی که در چند روز گذشته اعلام کردند، حکم معاند و اقدام کننده علیه امنیت کشور را دارند و محارب هستند و تکلیف محارب هم کاملاً روشن است. با توجه به خواست میلیونی ملت، تکلیف برای مسئولان روشن شده است و حتماً به وظایف قانونی خود در مقابله با آشوبگران و هتاکان روز عاشورای حسینی عمل خواهند کرد. در روز چهارشنبه شاهد راهپیمایی سه و نیم میلیون نفری مردم در تهران و همزمان راهپیمایی عاشورایی مردم در سراسر کشور بودیم.»
محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در نشست خبری خود گفت: «تلقی من این است که اگر بخواهیم جریان اصلاحات در دفاع از ارزش‌های انقلاب پایدار بماند باید آسیب شناسی کرده و اقدامات و کارهای آنها را نقد جدی کنیم.» وی ادامه داد: «بر این باورم که بعد از رحلت امام جریان چپ سیاسی و یا به تعبیر دیگر اصلاح‌طلبان به مانند زمان حیات امام التزامی را به ولایت فقیه نشان نمی‌دهند، چراکه بعد از رحلت ایشان به صورت کامل و عیان از رفتار آنها این التزام مشاهده نمی‌شود. عمده‌ترین و بزرگ‌ترین خسارت را افتراق به این عمل و ذهن سیاسیون اصلاحات به وجود آورد ناخودآگاه اصلاحات به سمت رقیق شدن ارزش‌های انقلاب رفت که این ضربه نگران‌کننده در پوشش بدست آوردن برخی مطالعات سیاسی در دراز مدت آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.»
عطریانفر با بیان این‌که جریان اصلاحات در کشور به حق روی موضوع قانون و قانون‌گرایی تأکید کرده است، ادامه داد: «در دوره‌ای که اصلاحات قدرت را در دسترس داشتند سعی کردند قانونگرایی را اصل قرار دهند اما اگر به عملکردها نگاه کنیم معتقدم به مواردی از قانونمند حرکت کردن و یا مضامینی که در قانون اساسی به آن تأکید شده برخی از لایه‌های جریان اصلاحات به آن توجه نکرده و قانون‌گریزی را چه در رفتار و چه در گفتار خود نشان داده‌اند.» عطریانفر به سردادن شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران نیز اشاره کرد و گفت: «ریشه‌ها و مبانی چنین شعارهایی در کانون ذهن اشخاص به این تفکر که اسرائیل دشمن اعتقادی ما نیست، باز می‌گردد اگر شعاری در عرصه سیاست منتشر می‌شود اگر به عقبه توجه کنیم ریشه چنین شعارهایی مشخص خواهد شد و این امر ناشی از رنگ باختن همان موازین ارزشی است.»
علی اکبر ولایتی در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: «توقع برقراری وحدت با کسانی که در روز عاشورا هتک حرمت کردند یک توقع بی‌جا است زیرا فقط وحدت در چارچوب نظام معنا دارد.»
آیت‌‌الله نوری همدانی در دیدار با جمعی از فرماندهان ارشد کل سپاه پاسداران اظهار داشت: «ولایت آیت‌الله خامنه‌ای شعاعی از امامت است و در زمان غیبت امام زمان(عج) اداره جامعه اسلامی بر عهده ولی فقیه جامع‌الشرایط است.»
آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با رسا با تشریح ابعاد تصمیم اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه مبنی بر اعلام عدم صلاحیت شیخ یوسف صانعی برای تصدی مرجعیت گفت: «این موضوع در کمیسیون مربوطه جامعه مدرسین بحث شده و به نتیجه هم رسیده بود منتهی طبق آئین‌نامه‌های مربوطه مبنی بر این‌که مسائل مهم باید به تصویب نهایی جامعه مدرسین برسد، چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد.» یزدی گفت: «برخی از اعضای جامعه مدرسین که با من صحبت می‌کردند گفتند ایشان مبدع است و بدعت گذاری امری است که رد آن بر همه واجب است.» وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در یکی از مواردی که ایشان فتوایی صادر می‌کند حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به ایشان تلفن می‌کنند و می‌گویند این چه فتوایی است که شما داده‌اید؟ اما ایشان عصبانی می‌شود و با این مرجع تقلید تند می‌شود که ما همان موقع از این برخورد آقای صانعی با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی بشدت ناراحت شدیم و گفتیم ایشان که خودش را مرجع می‌داند حداقل باید احترام بزرگ‌تر را حفظ کند و نباید با این مرجع تقلید اینگونه برخورد کند.»
جمعی از فضلا و اساتید حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه ای، مبانی فتاوی و نظرات فقهی شیخ یوسف صانعی را نقد کرده و اعلام نموده و به مواردی همچون «تساوی دیه‏ زن و مرد»، «ردّ فاضل دیه»، «متعه»، «محرمیت فرزند خوانده»، «ربا در قرض‏های استنتاجی»، «پاک بودن پوست غیر مذکی»، «تشکیک در حکم ارتداد»، «ارث بردن کافر از مسلمان»، «ازدواج مجدد» و... را در فتاوی صانعی بطور تفصیلی مورد بحث قرار دادند.
14 دی:
رادیو زمانه از بازداشت 13 تن از بهائیان در جمع اغتشاشگران روز عاشورا توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد.
جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسن رضایی تأکید کردند: «رسیدن به وحدت فقط در صورتی ممکن است که سران فتنه و آشوب به دروغ بزرگ تقلب در انتخابات اعتراف نموده و از پیشگاه ملت بزرگ ایران رسماً عذرخواهی کرده و در برابر خداوند متعال توبه کنند.»
هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: «مرجعیت همواره به عنوان شخصیت‌های پرنفوذ و تأثیرگذار در عرصه دینی و سیاسی مردم حضور ارزشمند و غیرقابل انکار داشته‌اند ولی همیشه استقلال خود را حفظ کرده و غیروابسته به دولت‌ها و با اتکا به مردم حضور داشته‌اند. در مطالعه زندگی مراجع در تاریخ تشیع هیچگاه مرجعی توسط جایی نصب یا عزل نشده بلکه مردم با تشخیص خود و پرداخت وجوهات، فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب کرده‌اند.»
36نماینده اصولگرای مجلس با ارائه طرح دوفوریتی، خواستار تقلیل زمان اجرای حکم محارب از بیست روز به پنج روز شدند.
«تعدادی از عناصر ضدانقلاب و هواداران اغتشاشگران شب گذشته با تجمع در مقابل مرکز اسلامی انگلیس در شهر لندن علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان شعار دادند. ترتیب دهندگان این تجمع ضدانقلابی به رغم تبلیغات زیاد طی روزهای گذشته و تلاش برای کشاندن عوامل ضدانقلاب از شهرهای دیگر انگلیس به لندن، تنها موفق شدند حدود 40 نفر را در مقابل مرکز اسلامی انگلیس جمع کنند. شرکت کنندگان در این تجمع عکس‌هایی از حسینعلی منتظری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی با خود داشتند و شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی، مقامات کشورمان و همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی و برخی دیگر از رسانه‌های داخلی سر می‌دادند.»
15 دی:
شاخه قزوین حزب اعتمادملی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «حزب اعتماد ملی منطقه قزوین ضمن مخالفت و محکوم نمودن حرکات مشکوک و طرح شعارهای ساختارشکنانه و حرکت‌های دیگری که درحال برنامه ریزی و اجرا بوده وماهیت آنها با دیدگاه‌های معترضین به انتخابات و آرمان‌های امام(ره) مغایرت اساسی دارد، برحرکت در چارچوب نظام و حفظ اصول آن تأکید می‌نماید... حزب اعتماد ملی منطقه قزوین ضمن محکوم نمودن حرکت‌های مذبوحانه‌ای که این روزها اصول انقلاب و جایگاه رهبری را نشانه گرفته‌اند، از شورای مرکز حزب خصوصاً شخص دبیر کل محترم آن جناب آقای کروبی انتظار داردکه بطور شفاف مرز خود را از این افراد جدا نموده و شائبه به وجود آمده در میان طرفداران حزب اعتماد ملی را مرتفع نمایند و با صدور اطلاعیه‌ای دراین خصوص تکلیف خود و دوستان هم حزبی را باعناصر آشوبگر و ساختارشکن مشخص فرمایند. درصورت عدم موضع گیری دبیرکل محترم در این خصوص مطمئناً اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی قزوین، درخصوص ادامه فعالیت حزب اعتماد ملی تصمیم دیگری اتخاذ خواهند نمود.»
مهدی صیاد شیرازی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در نامه‌ای سرگشاده به عبدالله جاسبی به تخلفات مهدی هاشمی‌رفسنجانی و نقش فائزه هاشمی‌رفسنجانی و برخی مدیران دانشگاه آزاد در تجمعات غیرقانونی پرداخت و از سکوت جاسبی در قبال این موضوعات انتقاد کرد.
عسگراولادی، دبیرکل اسبق حزب مؤتلفه در جمع هواداران این حزب گفت: «برخی گفتند متن بیانیه هفدهم موسوی را امریکا تهیه کرده و فرستاده است، این افراط است، زیرا خود آقای موسوی زیر آن را امضا کرده است. تفریط آقای محسن رضایی نیز این است که وی بیانیه موسوی را تغییر موضع موسوی معرفی کرد در صورتی که هیچ جای این بیانیه تغییر موضع نبود.»
162 تن از پزشکان و اساتید دانشگاه و دوستان سابق محسن رضایی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی تأکید کردند: «برادر گرامی محسن رضایی! نامه اخیر حضرتعالی به مقام عظمای ولایت حاوی نکات قابل تأملی است که گذر از آن ظلمی بزرگ است... از شما که خود را سرباز مردم قلمداد می‌کنید توقع می‌رود که با مردم همراه شوید و خود را بالاتر نپندارید و خواسته‌های قلبی آنها را دنبال کنید... شما را چه شده است؟ آیا بهتر نبود بر اساس منطق عقل و شرع به جای درخواست از رهبری، سران فتنه را به پیروی از قانون و راه عقلانیت فرا می‌خواندید... در این نامه شما خود را سرباز مردم و ولایت قلمداد کرده‌اید از شما سؤال می‌کنیم کدام سرباز را سراغ دارید که این چنین جسورانه با فرمانده خود مکاتبه کند و متن آن را در رسانه‌های عمومی به اطلاع دنیا برساند؛ شما با این روش چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کنید؟ اگر عنوان انتهای نامه را صادقانه نوشتید پس چرا محتوای نامه و ارسال آن برخلاف ادعای آخر نامه است؟ ‌آقای محسن رضایی، برادر و دوست سابق، هنوز راه برای بازگشت به سوی حق، اهداف و منویات حضرت امام راحل عظیم الشأن و مقام عظمای ولایت باز است تا دیر نشده جبران مافات کنید.»
آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با جمعی از فرماندهان و پرسنل ناجای کشور، با طرح 4 پرسش از موسوی گفت: «شما خودتان را پیرو و دنباله رو خط امام راحل و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی معرفی می‌نمایید، چرا در مقابل شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» هوادارانتان در راهپیمایی روز قدس هیچ عکس العملی را بروز ندادید؟» وی با انتقاد از هواداران موسوی و رهبران آنان درخصوص سردادن شعار «استقلال،آزادی، جمهوری ایرانی» اظهار داشت: «چرا باید رهبران و گردانندگان این گروه در مقابل این شعار سکوت کنند؟» آیت‌الله نوری همدانی شعار جمهوری ایرانی را شعاری دانست که رضاخان و پسرش مرتب سر می‏دادند و تأکید کرد: «اسلام نخستین رکن این نظام است و این نظام بدون اسلام هیچ معنا و مفهومی ندارد.»
وی به طرح سؤال سوم از موسوی پرداخت: ««طرفداران شما در شهر مقدس قم و همچنین تهران و شهرهای دیگرشعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» را سر دادند؛ اگر شما واقعاً پیرو خط امام (ره) و در زمره دوستداران ایشان هستید، چرا آنان را متوجه اشتباه و غفلتشان نمی‌کنید؟» چهارمین سؤال این مرجع تقلید از موسوی این بود که: «شما می‌گویید که هیچ ارتباط و رابطه‌ای با بیگانگان ندارید اما همگان می‌دانند که آن‏ها چقدر از شما در رسانه‌های خود تعریف و تمجید می‌کنند؛ پس چرا راه خود را از آنان جدا نمی‌کنید؟ شما باید به این سؤال‌ها پاسخ روشن و شفاف دهید تا هر آنچه که مبهم است برای همه مردم ایران شفاف‌سازی شود.»
فاطمه حقیقت جو، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و مقیم امریکا در گفت‌و‌گو با سی.ان.ان گفت: «حکومت تلاش می‌کند با دادن پول، افراد را بیاورد. حکومت تلاش می‌کند شبه نظامیان را به خیابان بیاورد. حکومت دانش آموزان را به خیابان می‌آورد. به اعتقاد من، این تظاهرات (9 دی) در طرفداری از حکومت نیست. همچنین فکر نمی‌کنم حکومت ایران، موضع منصفانه آقای موسوی را بپذیرد، چون همان‌طور که می‌دانید، آنها فکر می‌کنند که می‌توانند موضوع را کنترل کنند. راه حل آن‌ها، راه حل نادرستی است.»
16 دی:
شبکه ایران: سرانجام حسن روحانی نسبت به اغتشاشات و بی‌قانونی‌های صورت گرفته عده‌ای خاص در حوادث پس از انتخابات پس از 8 ماه واکنش نشان داد و گفت: «مردم وقتی احساس کردند که عده ‌اندک فریب خورده عاشورا را هتک کردند، خشم و هیجان آنها شعله‌ور شد و نهم دی یک پاسخ محکم و قاطعی به معاندین و ضدانقلاب دادند. نقد و نقادی در کشور آزاد است اما تحریک مردم به این‌که بیایند در خیابان و یا این‌که فکر کنیم مشکل در کف خیابان حل خواهد شد، چیزی نیست که با قانون سازگاری داشته باشد. تجربه کشور ما هم می‌گوید که حرکت‌های خیابانی برای کسی سودی ندارد. تجارب ماه‌های اخیر نیز ثابت کرد که با این گونه کارها کسی نمی‌تواند به اهدافی برسد و افراطیون باید توسط بزرگان نظام طرد شوند.»
حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: «از ملت غیور ایران و بویژه مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به دلیل حضور آگاهانه و با بصیرتشان در راهپیمایی نهم دی ماه در دفاع از اصل ولایت، تقدیر و تشکر می‌کنم که ملت ایران با این حضور پرشور، پس از سی سال نه تنها پایبندی به آرمان‌های امام راحل را به اثبات رساند که این حرکت غیورانه، در حقیقت جلسه محاکمه سران فتنه در خیابان‌های تمام شهرهای ایران بود.» وی در بخش دیگری از نطق خود اعلام داشت: «آقای هاشمی شما برخلاف امروز، در سال 1360 خود رسماً یک مرجع تقلید را عزل کردید و گفتید: «شریعتمداری به دلیل ضعف در درک نقشه‌های دشمن برای براندازی جمهوری اسلامی صلاحیت مرجعیت را ندارد.»
آقای هاشمی رفسنجانی شما که امروز و پس از کودتای مخملی عده‌ای هنوز هم حاضر به دست برداشتن از حمایت آنها نیستید، آن روز خطاب به سران کودتا گفتید: «چطور می‌شود که این افراد خطر ریختن خون مردم را برای مردم و حکومت و جامعه اسلامی ببیند و فکری برای جلوگیری از آن نکند. یک مرجع نمی‌تواند تا این حد، بی‌درک و بی‌تقوا باشد... امروز نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای بار دوم با همان ویژگی‌هایی که شما برشمرده‌اید، به عدم صلاحیت فردی که با تیتر روزنامه‌های زنجیره‌ای و خبر‌سازی بی‌بی‌سی و رسانه‌های امریکا و اسرائیل به عنوان مرجع تراشیده شد، رأی داد اما شما می‌گویید که در تاریخ تشییع هرگز مرجعی عزل یا نصب نشده است؟! آیا سال‌های دهه شصت که شما عزل یک مرجع همسو با ضد انقلاب را اعلام کردید و تیتر روزنامه جمهوری اسلامی شد، جزو تاریخ شیعه نیست ؟»
شبکه ایران: در حالی که هیچ مستندی از سوی رسانه ملی پیرامون قتل نداآقاسلطان پخش نشد، سایت اینترنتی کلمه در مطلبی که با عنوان «مستند گاف باران در گم کردن رد قاتل ندا» منتشر کرد، نوشت: «این فیلم شب گذشته در سیمای ملی پخش و حتی با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی فن و متخصصان این حوزه نیز روبه‌رو شده است.»
گروهک تروریستی جندالله (جند الشیطان) زیر نظر عبدالمالک ریگی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جنبش مقاومت از احساسات پاک جوانان ایرانی تشکر و قدردانی کرده و اعلام می‌دارد که آماده همکاری کامل با همه مبارزان ایران در هر نقطه‌ای از ایران است.» این اطلاعیه در ادامه می‌افزاید که گروهک جندالله آمادگی دارد تا آموزش‌های لازم را در زمینه‌های جنگ چریکی، بمب سازی، عملیات‌های انفجاری و تشکیل هسته‌های مقاومت را به جوانان ایرانی بدهد. این گروهک در ادامه به هواداران میرحسین موسوی توصیه کرد: «در شرایط فعلی بالاجبار باید متوسل به مبارزه مسلحانه شوید.»
17 دی:
«انتشار خبر سفر کروبی به قزوین با واکنش شدید مردم و اجتماع گسترده اقشار مختلف این شهر روبه‌رو شد. مردم قزوین که نزدیک غروب از سفر کروبی به این شهر مطلع شده بودند، خود را به سرعت به محل اسکان کروبی رساندند و با شعارهای خود اعتراضشان را اعلام کردند. نیروهای انتظامی و نیروهای ضد شورش از همان دقایق اولیه برای حفاظت از کروبی در محل حاضر شدند که درگیری‌هایی نیز بین مردم و نیروی انتظامی صورت گرفت. جمعیت چندهزار نفره‌ای که در اطراف محل اسکان کروبی(خانه یکی از نزدیکان ناصر قوامی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم) جمع شده بودند، شعار می‌دادند: «شهر شهید رجایی جای منافقین نیست»، «کروبی بی سواد، آلت دست موساد»، «کروبی چادرت رو سرت کن، از شهر ما فرار کن!»، و... با زیاد شدن جمعیت خشمگین، پلیس ناگزیر درصدد خارج کردن کروبی از محل برآمد. نیروهای یگان ویژه بارها تلاش کردند تا مسیر خروج کروبی را باز کنند که چندین بار با شکست مواجه شدند. در نهایت با کنار زدن مردم راه برای خروج ماشین حامل کروبی باز شد و خودرو سیاه رنگ حامل کروبی در میان سیل پرتاب تخم مرغ، گوجه فرنگی و سنگ با سرعت از میان جمعیت گریخت. شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «لعن علی عدوک یا حسین، خاتمی و کروبی و میرحسین»، «منافق برو گم شو»، «احمق‌تر از کروبی عالم به خود ندیده»، «مرگ بر قوامی» و «کروبی حیا کن شهر ما را رها کن» بارها و بارها در فلکه جانبازان و اطراف محل اسکان کروبی از سوی مردم فریاد زده شد.»
روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داد. وی در قسمتی از استعفانامه خود علت اقدام خود را این گونه توصیف کرد: «هر اقدامی آغاز کردیم با رقابت پیچیده پارلمانتاریست‌های حرفه‌ای نقش بر آب شد. جناح اصلاح‌طلب مجلس نزد رئیس مجلس عزیزتر و ارزشی‌تر شدند و هر روز ما مطرودتر و بی‌خاصیت‌تر. من خود را موجودی شکست خورده و سرخورده می‌بینم وقتی می‌بینم ریاست کمیته دفاع از ملت فلسطین (علی اکبر محتشمی پور) یکی از فتنه‌گرانی است که از بانیان اتهام تقلب در انتخابات بود. وقتی می‌بینم مجلس اصولگرا نماینده‌ای را برای این کمیته انتخاب می‌کند که تا دیروز علناً از یکی از سران فتنه دفاع می‌کرد و یک روز از عمرش را در راه مبارزه نگذرانده و تنها با تاجران کویتی می‌نشیند و برمی‌خیزد و رسالتش توزیع آدامس در بین نمایندگان است. امروز می‌بینیم ده‌ها نشریه با حمایت بیت‌المال تمام ارزش‌های اخلاقی و سیاسی امت حزب‌الله را زیر ضربات خود گرفته‌اند. وقتی از ریشه‌ اینها تحقیق می‌شود می‌بینیم هر دسته‌ای از اینها از دفتر یکی از مسئولان جمهوری اسلامی سیراب می‌گردند.»
رجانیوز فیلمی از سخنرانی آیت‌الله خزعلی در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی منتشر کرد. وی در بخشی از سخنانش می‌گوید: «در زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که خطرناک است، پسر من غربزده است.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «آقای هاشمی، من به شما می‌گویم طبق قانون عمل کنید. علی علیه‌السلام زیر قانون است، شما بالای قانونید؟ هم خودتان و هم فرزندانتان. هرچه قانون می‌گوید عمل کنید. قانون درباره ثروت هرچه می‌گوید، عمل کنید. شما فوق قانون نیستید.»
19 دی:
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از مردم قم، حضور عظیم و تعیین کننده ملت مؤمن، بابصیرت و با غیرت ایران را در راهپیمایی سراسری نهم دی ماه امسال، «تجلی دست قدرت خدا» و «حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب» خواندند. ایشان با اشاره به شرایط غبارآلود کنونی تأکید کردند: «در چنین شرایطی، این حرکت مردم، اهمیت مضاعفی داشت و روح ولایت و روح حسین بن علی (ع) در آن دیده می‌شود و همانگونه که امام راحل همواره می‌گفت تجلی دست قدرت خدا بود» رهبر انقلاب حماسه بزرگ 9 دی را نتیجه هوشیاری مردم و درک این شاخص بسیار مهم دانستند و افزودند: «اگر صدها بار برای نعمت هوشیاری این ملت، سجده شکر بجا آورده شود، باز هم کم است» ایشان در پایان از راهپیمایی 9 دی به عنوان اتمام حجت مردم با مسئولان یاد کردند: «حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظیم روز چهارشنبه نهم دی ماه حجت را بر همه تمام کرد.
مسئولان قوه مجریه، مسئولان قوه مقننه، مسئولان قوه قضائیه، دستگاه‌‌‌های گوناگون، همه می‌دانند که مردم در صحنه‌‌‌اند و چه می‌خواهند» ایشان تأکید کردند: «همه باید از حرکت خودسرانه پرهیز کنند و همه چیز بر روال قانون انجام شود.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزردگی وخشم جوانان عزیز و فرزندان بسیجی ایران را از بی‌حرمتی عده‌ای به عاشورای حسینی و اباعبدالله الحسین (ع)، امری طبیعی دانستند و افزودند: «دلهای همه مردم از این بی‌حرمتی به درد آمده است اما همه باید مراقب باشیم که با کارهای بی رویه، به فتنه انگیزی دشمن کمک نکنیم.» ایشان تلاش همه جانبه دشمنان را برای طراحی فتنه‌ای پیچیده و یک بازی خطرناک خاطرنشان کردند و افزودند:«در این شرایط غبارآلود باید خیلی با احتیاط و تدبیر و البته در وقت خود با قاطعیت عمل کرد تا دشمن در فتنه انگیزی ناکام بماند.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستگاه‌های مسئول را به اعمال کامل و قاطع مُرّ قانون در برخورد با حوادث اخیر موظف کردند و در عین حال افزودند:«افرادی که مسئولیت و وظیفه قانونی ندارند نباید در این قضایا دخالت کنند.» ایشان حضور مردم در صحنه را بزرگترین ثروت و پشتوانه نظام خواندند و با اشاره به تبلیغات غلط و مغرضانه رسانه‌های بیگانه درباره حکومتی بودن راهپیمایی عظیم نهم دی افزودند: «آنها با این گونه تبلیغات، ناخواسته به قدرت مردمی جمهوری اسلامی اعتراف می‌کنند چرا که هیچ حکومتی در جهان قادر نیست ظرف 2 روز چنین بسیج عظیم ملی را انجام دهد و دهها میلیون نفر را به خیابان‌ها بکشاند.» رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان با تجلیل دوباره از بصیرت و آمادگی ملت عزیز ایران افزودند:«در پرتو نَفَس گرم امام راحل عظیم الشأن و فداکاری شهیدان گرانقدر، مردم و حکومت، در این کشور بزرگ یک حقیقت واحد به شمار می‌روند و همه مسئولان از جمله اینجانب، فقط قطره‌های کوچکی هستیم در اقیانوس عظیم ملت.»
عبدالکریم سروش در گفت‌و‌گو با روزنامه امریکایی کریستین ساینس مانیتور گفت: «دوستانمان از ما راجع به مطالبات واقعی جنبش سؤال می‌کنند و می‌گویند جنبش مانند یک صحنه اتفاقی است که ناگهان روی پرده ظاهر می‌شود و هیچ طرح و برنامه مشخصی ندارد. انتخابات نقطه آغاز جنبش بود. جنبش در این مدت به مرور متحول شده است. در مسیر این تکامل مطالبات آن هم ظاهر گشته، اما هنوز معلوم نیست چه چیزی در ذهن رهبران جنبش می‌گذرد. ما پنج نفر امضا کننده این بیانیه از آن روی که نزدیکی کافی با رهبران جنبش شامل میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی داریم و به مطالبات آنها واقفیم، چاره را در آن دیدیم که پیش نویس مانیفست یا بیانیه‌ای را راجع به جنبش سبز تنظیم کنیم.
بر این مبنا شروع به تدوین بیانیه کردیم.» سروش ادامه داد: «جنبش سبز یک جنبش پلورالیست (جمع گرا) است که همه اعم از مؤمنان و غیرمؤمنان و سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها را در بر می‌گیرد. جنبش سبز همه نوع تفکر در زندگی بشر را شامل می‌شود و ما سعی می‌کنیم که در همه این تنوع نقطه نظرات به یک نقطه نظر مشترک برسیم. البته می‌دانیم که مطالبات گنجانده شده در سایه جنبش سبز بسیار گسترده‌تر از آنهایی است که در بیانیه مطرح شده است.» وی تصریح کرد: «در حال حاضر ما با جنبش سبزی رو به رو هستیم که اوج جنبش اصلاحات است و این دوره‌ای جدید است.»
سرلشکر رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با هفته نامه پنجره گفت: «در جریان 18 تیرماه سال 1378 برخی از عناصر دولت و مجلس از حرکات ضدانقلاب حمایت می‎کردند و در فتنه اخیر که پس از انتخابات رخ داد نیز برخی از همان عناصر که در آن زمان در وزارت کشور یا مجلس یا برخی از احزاب سیاسی بودند نقش داشتند، با این تفاوت که 18 تیرماه محدوده‎اش در تهران بود ولی فتنه اخیر مقداری گسترده‎تر است و باید گفت که برخی از عناصر که حامیان فتنه 18 تیر بودند یا آن‎ را خط‎دهی می‎کردند همان عناصر فعال در فتنه بعد از انتخابات هستند. البته کار از دست آن‎ها خارج شده و در فتنه روز عاشورا شاهدیم که ضدانقلاب دخالت مستقیم داشته و برخی از کسانی که در این روز آمدند و دست به تخریب زدند از عوامل منافقین، اراذل و اوباش و بهائیان و افراد بی دین و گمراه و بازی خورده سیاسی بودند که نسبت به این روز عزیز حرمت‎شکنی کردند.
البته برخی در بیانیه سیاسی خودشان این حرمت‎شکنی را محکوم نکرده بلکه گفتند که آن‎ها بخشی از مردم خداجو بودند... پایه‎های اصلی نظام بر دوش مردم است و حضور میلیونی مردم در واکنش به بی‎حرمتی به ‎ساحت امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان داد که پایه‎های نظام خیلی استوار است و باید گفت که حرکات این‎چنینی که منجر به تضعیف موقعیت ایران در منطقه می‎شود به‎نفع امریکا و اسرائیل است. این را اگر گروه‎های سیاسی نمی‎فهمند لیاقت ندارند که در سطح یک کاندیدا در جامعه مطرح شوند و اگر این موضوع را درک کنند خیانت است و باید گفت که در مورد مسائل اخیر نباید سکوت کرد زیرا سکوت خیانت است و بالاخره باید موضع خود را روشن کنند که با حرمت‎شکنی ارزش‌های اسلامی و حرکات ضدانقلابی در تهران و آشوبگری و ناامنی موافق هستند یا مخالف.»
محمد خوش چهره، نماینده مردم تهران در مجلس هفتم و محمد کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی رو به فردا به مناظره با یکدیگر پرداختند. کلهر در بخشی از سخنانش گفت: «آنچه در ‏9‏ دی اتفاق افتاد و نطقه عطف بود و یکی از یوم‌الله‌های این انقلاب خواهد شد، این است که مردم آمدند تا رکن اساسی این نظام را که ولایت فقیه است، با هم نگه دارند. ما الآن یک ‏14‏ میلیون و یک ‏25‏ میلیون نداریم و الآن همان ‏40 میلیون اول را داریم و یک گروه بسیار کوچک که می‌خواهند وانمود کنند، هنوز انشقاق هست... این انقلاب با سرعت بی نظیر در حال حرکت رو به جلو است و هر کسی نتواند با این سرعت حرکت کند، زیر چرخ‌های این انقلاب له می‌شود.
آنچه دارد به‌وجود می‌آید، به نظر من هیچ چیز غیرطبیعی ندارد. برای خود حضرت علی علیه السلام هم در ‏5‏ سال حکومت سه جنگ رسمی ثبت شده است. بابت آن هم نه تاریخ حضرت را محاکمه می‌کند و نه کسانی که سیاست شناس هستند. ما باید بپذیریم طبق گفته حضرت امام که جنگ حق و باطل ادامه دارد و این دو صف تا قیامت رو در روی هم خواهند بود و هر بار نیز باید شناخته شوند. چیزی که مشکل ماست، این است که ذهن عده‌ای پیر شده و می‌گویند حوصله درگیری نداریم. انقلاب تمام شد و باید بنشینیم و حکومت کنیم و این درد اصلی ماست.» خوش چهره نیز در بخشی از اظهاراتش گفت: «مردم به اسلامیت نظام اعتقاد و باور دارند و اسلام محتوایی عملیاتی و قوی دارد که به آن روی آورده‌اند و اگر برخی کاستی‌ها را هم در عرصه‌های اقتصادی- اجتماعی می‌بینند، آن را عارضی می‌پندارند که به علت بی تدبیری برخی تصمیم گیران ایجاد شده است.»
20 دی:
عطا‌ ‌مهاجرانی در گفت‌و‌گو با جرس گفت: «اتاق فکر جنبش سبز تشکیل شده است. جمع ما (مهاجرانی، سروش، کدیور، گنجی و بازرگان) می‌تواند تجربه و اندیشه و نظر خود را در اختیار رهبران جنبش سبز در ایران قرار دهد... همگی ما بر نقش رهبران جنبش سبز در ایران که عملاً نقش محوری و مرکزی دارند، تأکید تمام داریم، باور داریم که این جنبش بدون رهبری به سامان نمی‌رسد. آقایان موسوی، کروبی و خاتمی به شایستگی ثابت کرده‌اند که از چنین توان و تدبیری بهره‌وراند. از سوی دیگر رهبران جنبش سبز در ایران ملاحظات و محذورات مشخصی دارند. از این رو ما این توجه را داشتیم که مبادا در میان بدنه جنبش سبز و رهبری آن فاصله‌ای ایجاد شود. تفاوتی که در میان بیانیه ما و بیانیه هفدهم مهندس موسوی مشهود است برای پرکردن چنین فاصله‌ای است... ما نبایست فراموش کنیم که جنبش سبز جنبشی اجتماعی و ضد خشونت و البته زمان بر است. میوه توت فرنگی نیست که چند ماهه به ثمر می‌رسد و با یک سرما هم فرو می‌ریزد.» وی همچنین در ادامه اعضای اتاق فکر جنبش سبز را به عنوان ابوذرهای میرحسین موسوی تشبیه کرد. مهاجرانی در پایان تأکید کرد: «بطور کلی ما مهندس سحابی را صاحب افق دید مناسب و منطقی و موجهی می‌دانیم و تندروی در سخن و رفتار را به مصلحت جنبش سبز نمی‌دانیم.»
شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گزارش داد: «کاخ سفید در حال بررسی طرحی است تا تحریم‌های مالی ویژه‌ای را برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران ایجاد کند. به گفته یکی از مقامات رسمی، دولت اوباما به منظور حمایت هر چه بیشتر از معترضان در ایران و ایجاد بی ثباتی در این کشور در تلاش است که تحریم‌های بیشتری را به‌کار گیرد. کاخ سفید در پی طرحی است تا این تحریم‌ها جدای از برنامه هسته‌ای ایران باشد و به گونه‌ای طراحی شود که هم راستا با اهداف جریان سبز در ایران باشد.»
دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گردهمایی دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی گفت: «در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی، ثبت گرامیداشت روز نهم دی‌ماه را در تقویم جمهوری اسلامی ایران تصویب خواهیم کرد.»
هاشمیان عضو فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفت: «آقایان هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی برای حل مناقشات ورود کنند.»
21 دی:
«فیلم کتک زدن و برهنه کردن یک مأمور ناجا در جریان اغتشاشات روز عاشورا در تهران توسط اغتشاشگران بر روی اینترنت قرار داده شد. این فیلم که حاوی صحنه‌های خشن و ضداخلاقی است، مأموری را نشان می‌دهد که از سوی اغتشاشگران مورد حمله قرار می‌گیرد و پس از ضرب و شتم شدید، اوباش اقدام به برهنه کردن وی می‌کنند. این فیلم بخوبی گویای آن است که کسانی که مأمور ناجا را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند پیش از حمله به این مأمور، در حال تخریب اموال عمومی هستند. این افراد که نمادهای سبز به همراه دارند با مشاهده این مأمور نیروی انتظامی به سوی وی حمله می‌کنند و پس از ضرب و شتم شدید در اقدامی ضد اخلاقی سعی می‌کنند وی را برهنه کنند و با تحت فشار قرار دادن وی از این مأمور می‌خواهند به مقامات کشور توهین کند. برخورد این افراد با مأمور نیروی انتظامی به قدری دردناک و خشن است که بر اساس گزارش سایت یوتیوب، این فیلم در میان فیلم‌هایی جای گرفته است که با محدودیت سنی برای نمایش مواجه هستند. پیش از این نیز اخباری در خصوص برهنه شدن دختران سبزپوش در اتوبوس بی آر تی مسیر امام حسین (ع) - انقلاب در جلوی چشمان یک طلبه و کودک 4 ساله اش منتشر شده بود.»
مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مردم ایران پنج راهکار جهت خروج از بحران ارائه کرد: «اعتراف و توبه ظالمان و بخشش مردم، انحرافی که از انقلاب ایران صورت گرفته باید اصلاح شود، پرهیز از خشونت، ریشه یابی و علت یابی حوادث اخیر و در نهایت اعلام آمادگی جهت مناظره با همه.»
روزنامه اعتماد در گزارشی به نامه محسن رضایی به رهبر انقلاب پیرامون بیانیه 17 میرحسین موسوی پرداخت و نوشت: «میرحسین موسوی کاندیدای معترض بیانیه داد و در کنار برائت جستن از هرگونه هتک حرمت احتمالی پنج راه حل پیشنهادی خودش را اعلام کرد. محسن رضایی اما پیش از هر سیاستمدار اصلاح طلبی از جایگاه یک میانه رو به بیانیه موسوی واکنش نشان داد و به استقبال بیانیه‌ای رفت که به اعتقادش «عقب نشینی» در موضع گیری میرحسین بود. بنابراین سردار سال‌های جنگ آستین بالا زد و نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرد و در آن با مخاطب قرار دادن رهبر معظم انقلاب از جایگاه یک سرباز تقاضا کرد با توجه به آنچه او «عقب نشینی موسوی از انکار دولت احمدی نژاد می‌دانست» و در مقام سپاس از مردم با صدور یک پیام یا بیان رهنمودهایی در یک سخنرانی فضایی جدید برای وحدت، همدلی و همکاری مجدد جناح‌های مختلف سیاسی با یکدیگر فراهم کند تا از شروع فعالیت افراط‌گرایان جلوگیری شود و ابراز امیدواری کرد به این وسیله دشمن کمین کرده ناامید شود و نشاط سیاسی و تقویت اعتماد عمومی به سرعت بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی و رسیدن به اهداف چشم انداز ایران 1404 منتهی شود. نامه سرگشاده رضایی اما پیش از آنکه پاسخ مخاطبش را بیابد با فوجی از واکنش‌های متفاوت مواجه شد. اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو زیادی بودند که نگاه رضایی به بیانیه موسوی را ستودند و از ایده‌ای که حالا نام «سازش ملی» بر آن گذاشته شده بود، استقبال کردند اما مطابق آنچه انتظار می‌رفت جریان تندرویی که خود را فصل الخطاب اصولگرایی می‌داند به شدیدترین وجه ممکن به نامه سرگشاده او واکنش نشان داد.»
جمعی از دانشجویان 9 دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به کامران دانشجو وزیر علوم، خواستار رسیدگی به تدریس غیرقانونی میرحسین موسوی در دانشگاه تربیت مدرس شدند. دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امام صادق علیه السلام و دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مدرک «کارشناسی ارشد رشته معماری» موسوی، عنوان کردند: «بر اساس ماده 7 از فصل سوم مجموعه قوانین و مقررات اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، اولین شرط پذیرش یک شخص به عنوان استادیار دانشگاه، یعنی امتیاز تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دارا بودن درجه دکتری است. لذا گناه دانشجویان چیست که باید سر کلاس شخصی حاضر شود که نه علم تدریس دارد و نه حتی مدرک مورد نیاز برای تدریس؟ به همین خاطر ما دانشجویان خواهان آن هستیم آقای مهندس میرحسین موسوی هرچه سریعتر از گروه علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اخراج شده و به خاطر فریب دانشجویان و تخلف آشکار از قوانین، به مراجع قضایی معرفی شود و باندهای فسادی که با سپردن کلاس درس علوم سیاسی به مهندس معماری، به فرزندان این ملت مظلوم خیانت کرده‌اند، محاکمه شوند.»
هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب تأکید کرد که اگر محورهای اساسی بیانات ایشان رعایت شود، جایی برای اختلاف باقی نمی‌ماند. وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب، اجماع بر محور قانون و دوری از اقدامات خودسرانه را از جمله محورهای اساسی در این بیانات عنوان کرد و افزود: «اگر این دو رعایت شود، جامعه به حالت تعادل نزدیک خواهد شد و جایی برای اختلاف باقی نمی‌ماند.» وی در ادامه به مرزبندی با نیروهای بیگانه که قصد سوء‌استفاده از فضای موجود را دارند، پرداخت.
22 دی:
دکتر مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران و عضو بسیج اساتید کشور، در برابر در منزلش ترور شد. وی با شروع جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس تا سال 82 با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران در بیانیه‌ای مسئولیت این ترور را برعهده گرفت.
خانواده شهید دکتر علی محمدی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «دشمنان کشور تلاش می‌کنند با تحریف حقایق و با فتنه‌گری، خون این عزیز سفر کرده را پایمال کنند اما ملت ایران، دانشجویان، اساتید و جامعه علمی کشور هوشیارتر از آن هستند که فریب تبلیغات شوم آنان را بخورند.»
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «جوخه‌های ترور حدود 7 ماه است با مناسب دیدن فضایی که توسط برخی خواص بی‌بصیرت و سران فتنه برایشان مهیا شده، این‌بار قلب دانشگاه را هدف قرار دادند و دانشگاهیان را در داغ یکی از اساتید خود به سوگ نشاندند. دکتر علی‌محمدی که نامش در لیست افراد تحریم شده توسط مجامع بین‌المللی قرار داشت، از جمله اساتید برجسته دانشکده فیزیک دانشگاه تهران بود و شأن و رتبه علمی وی مورد تأیید تمامی دانشگاهیان است. این دانشمند هسته‌ای خدمات شایان توجهی را به پیشرفت‌های بومی کشور در موضوع هسته‌ای و تربیت فرزندان این ملت انجام داده است. بدون شک شهادت ایشان ضایعه‌ای اسفبار می‌باشد. اما منافقین و فتنه‌گران بدانند که ما راه عزت و اقتدار را بی‌هیچ کم و کاستی ادامه خواهیم داد. چه زیبا فرمود حضرت روح‌الله که «بکشید ما را، ملت بیدارتر می‌شود.»»
سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر در گفت‌و‌گو با فارس گفت: «برخورد قاطع با سران فتنه مناسب‌ترین راه مقابله با فتنه امروز است.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز خاطرنشان ساخت: «در سال 52 حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان امام جمعه امروز رفسنجان نامه‌ای به امام نوشته و این سؤال را مطرح کرده است که آقای هاشمی رفسنجانی از ما می‌خواهد وجوهات شرعی را برای کمک به سازمان مجاهدین خلق در اختیارش قرار دهیم که امام خمینی‌(ره) در پاسخ به این سؤال فرموده‌اند، جایز نیست و احتمالاً آقای هاشمی در این قضیه اغفال شده است. در سفری که به رفسنجان داشتم این نامه را که در منزل آقای هاشمیان قاب شده بود و در دفتر کارش قرار داشت رؤیت کردم. آقای هاشمیان به احترام آقای هاشمی رفسنجانی این نامه را منتشر نکرده است.»
مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس و حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با حضور در برنامه تلویزیونی «رو به فردا» به مناظره با یکدیگر پرداختند. کواکبیان در بخشی از سخنانش گفت: «آقای شریعتمداری قبل از این‌که انتخابات تمام شود گفت قراراست در ایران انقلاب مخملی بشود واین را خودشان با مقالاتی که چاپ کردند می‌دانند. گفتند مردم مواظب باشید. شما مگر علم غیب داشتید؟» شریعتمداری نیز در بخشی از اظهاراتش تأکید کرد: «روزی که آقای خاتمی کاندیدا شد بنده یک یادداشت نوشتم که خاتمی نمی‌ماند، می‌رود و موسوی جایش معرفی می‌شود. فضا طوری بود که همه گروه‌ها و دوم خردادی‌ها به‌به و چه‌چه می‌گفتند و استقبال می‌کردند، من یک یادداشت داشتم که آقای خاتمی کاندیدای اصلی نیست و کاندیدای اصلی آقای موسوی است.
موقعی که مدیریت فتنه فرمولی را اعلام کرد شما بروید نظرهای رابرت لین را ببینید، ملاقات همین آقایان خاتمی با جورج سورس صهیونیست را ببینید. شما موقعی که آمدید کمیته صیانت از آرا را تشکیل دادید ما گفتیم اینها از پیروزی در انتخابات ناامیدند و قصدشان این است که اعلام کنند در انتخابات تقلب صورت گرفته است، چند روز بعدش نوشتیم که این جریان نیاز به نماد رنگین دارد که هنوز آقای موسوی شال سبز را مطرح نکرده بود. اینها عین مطالبی است که فرمول آن موجود است. اینها به نظرمن قابل انکار نیست من با صراحت عرض می‌کنم ماجرا این است که عده‌ای راه افتادند و یک فرمول بیرونی را دنبال کردند که آقای کواکبیان می‌ترسند بگویند سناریوی طراحی شده از طرف رسانه‌های امریکایی است.»
23 دی:
قنبری رئیس فراکسیون اقلیت مجلس در گفت‌و‌گو با پارلمان نیوز از برگزاری جلسه اعضای این فراکسیون با رئیس قوه قضائیه خبر داد. بنابرگفته قنبری، در این دیدار پیرامون تعدادی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات و... با رئیس دستگاه قضا صحبت شده است.
24 دی:
اکبر گنجی در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی بی سی، اندیشه مهدویت را برگرفته از مسیحیت خواند و گفت: «هیچ دلیلی مبنی بر وجود امام زمان(عج) وجود ندارد.» وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: «ائمه شیعه نه معصوم و نه واسطه فیضند، بلکه فقط آدم‌هایی عالم و دانشمند بوده‌اند.» وی در ادامه قرآن را نیز سخنان الهی ندانست و تأکید کرد: «قرآن سخنان پیامبر اسلام است.»
«پیکر پاک شهید علی محمدی تشییع شد. حاضران در این مراسم با شعارهای «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «حسین حسین شعارماست، شهادت افتخار ماست»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» و «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» در این برنامه شرکت کرده و در نهایت پیکر این شهید را در امام‌زاده چیذر تهران به خاک سپردند.»
جواد اطاعت عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی و علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با حضور در برنامه تلویزیونی «رو به فردا» به مناظره با یکدیگر پرداختند. اطاعت در بخشی از سخنانش گفت: «یک نفر عکس امام را پاره کرده و حالا که بوده و یا نبوده معلوم نیست. این کار بدی است زیرا به حضرت امام اهانت شده است، تلویزیون بارها و بارها آن را پخش می‌کند، یک منکر را در سطح تیراژ بسیار و میلیونی برای ملت منتشر می‌کند. اگر آن منکر است، این که به مراتب بدتر و خلافش بیشتر است. مردم می‌بینند و ایراد می‌گیرند. اگر پاره شدن عکس حضرت امام منکر است که هست، آیا توهین به بیت امام منکر نیست، این کار خلافی نیست که شما یک فردی مثل آقای خاتمی انسانی متعهد و متدین، من می‌توانم قسم بخورم که کمتر فردی پیدا می‌شود، تعهدش نسبت به اسلام، کشور، انقلاب، ملت و قانون اساسی مثل او باشد و بخواهد در روز عاشورای حسینی سخنرانی کند و جلسه سخنرانی او را به هم می‌زنند.» اطاعت در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون حماسه 9 دی نیز گفت: «در این روز در بین مردم نبودم.»
زاکانی نیز در بخشی از اظهاراتش گفت: «تمام حرف ما با امثال جنابعالی و دیگران این است، چرا زمینه‌ساز مسائلی شدید که منجر به آشوب بشود و چرا در حقیقت مسیری را اختیار کردید که قانون را بشکنید و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسیری را اختیار کردید که در این بستر ضد انقلاب بتواند رشد پیدا کند؟... بحث دروغ، تقلب و جنایت مقدمه این ذهنیت‌ها شد. فردای آن روز هنوز نتایج توسط شورای نگهبان تأیید نشده بود که اعلام کردند این انتخابات باید باطل شود. خب من از جناب آقای اطاعت می‌پرسم که این کار غیرقانونی چرا؟ ظهر روز شنبه بیست و سوم جناب آقای موسوی، جناب آقای خاتمی و جناب آقای حاج سید حسن آقای خمینی رفتند دفتر جناب آقای هاشمی، خود آقای هاشمی هم گفتند آقای موسوی کف خواسته‌هایش ابطال انتخابات بود، من از جنابعالی سؤال می‌کنم که با کدام ادله و با کدام منطق در حقیقت بناست رأی اکثریت زیر پاگذاشته شود و بعد هم شعار در واقع مدنیت و دموکراسی بیان شود؟»
26 دی:
آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار نمایندگان فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس گفت: «اگر حاکمیت قانون و رسیدگی بی‌طرفانه بر پرونده‌های قضایی تضعیف شود هرج و مرج و تندروی‌ها حاکم می‌شود و این از خواسته‌های دیرین دشمنان نظام اسلامی است که نمی‌خواهند کشور در آسایش و آرامش باشد.» لاریجانی با تحلیل برخی حوادث بعد از انتخابات و تقبیح برخی ساختار شکنان که احساسات و عواطف عمومی و مؤمنین را جریحه‌دار کردند، اظهار کرد: «متأسفانه بسیاری از حوادث و رویدادهای بعد از انتخابات ناشی از بی‌تدبیری و سکوت برخی خواص و شیطنت اطرافیان بود و چنانچه در هر مورد موضع‌گیری عاقلانه و با تدبیری صورت می‌گرفت شاید بسیاری از این حوادث که موجب خشنودی دشمنان زخم خورده نظام اسلامی شد، اتفاق نمی‌افتاد. ادعای تقلب در انتخابات دروغ بزرگی بود که منشأ خسارات بسیار شد و متأسفانه نحوه پیگیری این ادعا از طرف مدعیان،خود بزرگترین قانون شکنی بود.»
علامه سیدمحمد حسین فضل‌الله از مراجع شیعیان لبنان در دیدار حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور کشورمان گفت: «فتنه اخیر جریان سبز در ایران توطئه‌ای هدایت شده از سوی کشورهای خارجی بود.»
بیانیه 15 بندی با عنوان «پشتیبانان سکولار جنبش سبز ایران» منتشر شد. در این بیانیه آمده است: «به‌نظر ما، مشکل اصلی و تاریخی ملت ایران تحمل رنج مدام ناشی از سلطه انواع تبعیض‌ها بوده است. ما ایرانیان همواره از تبعیض در مورد عقاید، مذاهب، ادیان، جنسیت، قومیت، زبان، ارزش‌های فرهنگی و فرصت‌های اجتماعی خود رنج برده‌ایم و این امر بخصوص به‌خاطر اعلام «مذهب رسمی» در قانون مشروطه و نیز در سه دهه حکومت گروه روحانیون فرقه تشیع امامی بر کشورمان بشدت افزایش یافته است.»
روزنامه نیویورک تایمز: «سایت‌های مخالف جمهوری اسلامی تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات 9 دی تهران را دست کم یک‌میلیون نفر اعلام کرده‌اند.»
امیرحسین فردی از مؤسسین حوزه هنری گفت: «موسوی دیگر وجاهت و لیاقت نشستن بر کرسی ریاست فرهنگستان هنر را نداشت. فرهنگستان هنر یک نهاد مهم و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی است و کسی که اداره این فرهنگستان را برعهده می‌گیرد باید از هر نظر چهره موجهی باشد و مسئول سابق فرهنگستان در مسائل اخیر وجاهت خود را از دست داد و این فرد باید عوض می‌شد.» وی در ادامه نیز به ذکر خاطراتی از دوران جوانی خود و محسن مخملباف پرداخت و گفت: «مهم‌ترین مشخصه مخملباف، تندروی‌اش بود؛ یک تندروی وحشتناک و غیرقابل اغماض... محسن می‌گفت زن حق ندارد جورابش پاره باشد. همه اینها را می‌گفت ولی نماز نمی‌خواند. گاهی هم که می‌آمد نماز، با اکراه می‌آمد. خوب یادم هست که سرسری می‌خواند. خیلی وقت‌ها که اصلاً نماز نمی‌خواند. من یک روز به شوخی به مخملباف گفتم: «محسن! اگر روزی کسی را پیدا نکنی، با چه کسی دعوا می‌کنی؟ سمیرا (دختر مخملباف) آن موقع تازه راه افتاده بود، گفت: با این سمیرا دعوا می‌کنم، اینقدر دعوا می‌کنم تا خودم را تخلیه کنم. بله، چنین آدمی بود. سرهمین من می‌گویم محسن هیچ تغییری نکرده.»
27 دی:
علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده به رئیس دفتر رئیس جمهور، از احمدی نژاد به عنوان زمینه‌ساز اهانت‌های افراد ضدانقلاب به مقام معظم رهبری یاد کرد و خواست تا رئیس جمهور به خاطر صحبت‌هایی در مناظره با میرحسین موسوی از مردم عذرخواهی کند و اگر تن به این اقدام ندهد، احمدی نژاد باید محاکمه شود.
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران گفت: «بیش از 140نفر از نمایندگان مجلس اواخر آذر در نامه‌ای به علی لاریجانی، خواستار برکناری علی اکبر محتشمی پور از مسئولیت دبیرکلی کنفرانس بین المللی حمایت از مردم فلسطین شده‌اند.» وی دلایل این درخواست را عملکرد محتشمی پور در انتخابات ریاست جمهوری دهم، بویژه تشکیل کمیته صیانت از آرا که مهمترین عامل برای ایجاد توهم و بهانه دادن به دست دشمنان نظام بود و همچنین مواضع کمیته دانشجویی دبیرخانه دفاع از مردم فلسطین که در تقابل با مواضع مجلس در حمایت از مردم فلسطین است، بیان کرد. وی همچنین به دیدار اخیر تعدادی از نمایندگان در این خصوص با لاریجانی اشاره کرد و افزود: «در این دیدار نمایندگان مجلس پیشنهاد دادند که با توجه به سوابق ارزنده حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل و سیاست خارجی رئیس مجلس، در حمایت از جریان مقاومت اسلامی در منطقه، وی جایگزین محتشمی پور شود.» وی با تأکید بر این‌که اصولگرایان مجلس هشتم همچنان پیگیر تغییر دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین هستند، یادآور شد: «رئیس مجلس هنوز هیچ پاسخی به این درخواست نمایندگان نداده است.»
رادیو فردا گزارش داد: «تظاهرات در ایران تبدیل به صنعت دولتی شده و در تظاهرات روز 9 دی چند ده هزار نفر به واسطه ساندیس و تی‌تاپ به خیابان آورده شدند. شرکت کنندگان در راهپیمایی‌ها کارمندانی توده وار هستند که اضافه کار و پاداش دریافت می‌کنند و با راه آهن و اتوبوس به راهپیمایی آورده می‌شوند. اگر سفارش برای تظاهرات چند ده میلیونی باشد، جمعیت بیشتری توسط فتوشاپ تولید می‌شوند و از آرشیوسازمان صدا و سیما فیلم‌های تظاهرات قبلی که با هلی کوپتر فیلمبرداری شده بیرون می‌آید و در میان تصاویر روز قرار داده می‌شود. در جمهوری اسلامی صنعتی برای نمایش مردمی بودن حکومتی که با سرکوب مخالفان شکل گرفته به تدریج پایه‌ریزی شد که تاکنون تداوم یافته است. این صنعت عمدتاً منکر مشارکت و رقابت سیاسی درجامعه سیاسی و از مجرای احزاب و نهادهای مدنی و مبتنی بر نمایش حضور خیابانی بخشی از جامعه توده وار و کارمند است.»
28 دی:
«ولی حاجی‌ قلی‌زاده دادستان خوی در مقابل در منزل خود به ضرب گلوله به شهادت رسید. گروهک تروریستی پژاک در بیانیه‌ای مسئولیت این ترور را برعهده گرفت.»
جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از متهمان حوادث عاشورا با حضور خبرنگاران در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور نماینده مدعی‌العموم و وکلای متهمان برگزار شد. در بخشی از متن کیفرخواست متهمان حاضر در دادگاه آمده است: «منافقین دستگیر شده... اعتراف کرده‌اند که برای ایجاد ناامنی، آشوب و اغتشاش، تجمعات و تظاهرات غیرقانونی، خاصه به بهانه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن، به‌کرات در مقر این گروهک ملحد و محارب در عراق و سایر کشورهای اروپایی آموزش ترور و آشوب دیده‌اند و در اقاریر تکمیلی خود اعتراف کرده‌اند که در همان ایام انتخابات ضمن جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات، حضور فعالی در تمامی تجمعات غیر قانونی و ضدانقلابی در بعد از انتخابات داشته و به صورت سازماندهی شده مأموریت‌هایی از قبیل بمب گذاری، ترور و انتساب آن به نظام، نصب تراکت‌های تبلیغاتی، شعار نویسی، تخریب و به آتش کشیدن اموال اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور ایجاد نارضایتی در بین مردم و کسبه را برعهده گرفته و فیلم صحنه‌های درگیری، آشوب و اغتشاشاتی را که خود به وجود آورده بودند در اختیار عناصر و سرپل‌های نفاق در خارج از کشور و عوامل اطلاعاتی دشمن و شبکه‌های معاند خارجی قرار داده‌اند.» در ادامه دادگاه نیز دو متهم به دفاع از خود پرداخته و به تشریح ارتباطات خود با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداختند.
آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار مدیران استان بوشهر اظهار داشت‌: «همه توطئه‌هایی که در این چند سال اخیر صورت گرفته برای تضعیف ولایت فقیه بوده است، زیرا وجود رهبری تنها مانع نفوذ استعمار در کشور است و دشمن توانسته کسانی را فریب دهد که تعمق فکری نداشته و در خط ولایت نبودند. باید خدا را شکر کنیم، کسی را به ما مرحمت کرده که در طول زندگانی‌اش و در مدت 30سال حکومت اسلامی یک ذره نقطه ضعف نشان نداده است، والا دشمن از کوه کاهی می‌ساخت و این به برکت مقام ولایت است که مورد عنایت و توجه بقیة‌الله (عج) است.»
وی تأکید کرد‌: «همه هم و غم و تلاش دشمن برای این است که مقام ولی‌فقیه حذف و یا حداقل تضعیف و محدود شود و مقام ولایت را در حد مقامی مثل ریاست ‌جمهوری پائین بیاورند و چیزهایی که برای رئیس جمهور می‌گویند، بتوانند برای رهبری هم بگویند تا قداست مقام ولایت را از بین برده و علاقه قلبی و دینی مردم را نسبت به رهبری بکاهند. ویژگی‌های شخصیتی مقام معظم رهبری در بین همه شخصیت‌های دنیا خاص است و هم‌اکنون در میان تمام شخصیت‌های شناخته شده عالم مثل او پیدا نمی‌شود و اینها به برکت این است که ایشان رهبری دینی است لذا اگر در حفظ مقام ولایت خدای ناکرده کوتاه بیاییم، کفران نعمت کرده‌ایم و قطعاً باید منتظر آثار سوء‌ این کفران باشیم.» وی در پایان خاطرنشان کرد‌: «دشمن بداند ما برای حفظ خطوط اصلی انقلاب حاضریم جان بدهیم و مردم ایران اهانت به مقدسات و ولایت و تلاش برای تضعیف دینی و از حاکمیت انداختن قرآن را برنمی‌تابد چرا که مردم گوشت، پوست و استخوانشان با محبت اهل‌بیت (ع) عجین شده است و مهم‌ترین امری که امروز با آن مواجه هستیم و باید تا پای جان و تا آخرین قطره خون پای آن بایستیم، «ولایت فقیه» است.»
دکتر علیرضا شجاعی زند استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس و از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در دهه 60 طی یادداشتی نوشت: «مهندس موسوی که لاقل در سه دوره پیش از این تقاضای جناح‌های مختلف را برای آمدن به صحنه انتخابات رد کرده بود، اولین گام اشتباه خویش را وقتی برداشت که اعلام کرد می‌آیم؛ در حالی که شرایط برای پیروزی به دلیل فعالیت‌های مردمی رئیس جمهور وقت و از دست دادن امکان طرح شعارهای بالادست، چندان با او همراه نبود. مجموعه عوامل و شرایط اجتماعی ما نشان داده است که چرخش‌های مهم سیاسی معمولاً در انتخابات پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌ها رخ می‌دهد و این زمینه و ظرفیت در دوره‌های میانی به مراتب کمتر است. همچنین اگر به آمد و شدهای منتهی به اعلان رسمی آمدن مهندس توجه شود، مشخص است که او اصرار داشت با عنوان «اصلاح طلب اصولگرا» خود را به عنوان یک چهره مستقل از جناحین، خصوصاً اصلاح طلبان معرفی نماید و این می‌توانست برگ برنده او باشد و با اتکا به سابقه خود در دوره امام، توجهات هر چه بیشتری را از سوی منتقدین هر دو جناح به سوی خویش جلب کند اما او مرتکب خطای دوم خویش گردید و آن نزدیک شدن و پیوند خوردن و بلکه مستحیل شدن در جریان اصلاحات بود.
از سوی دیگر اگرچه وجود گرایشات روشنفکرانه مهندس و داشتن حلقه دوستان قدیمی در بین اصلاح طلبان می‌توانست نزدیک شدن او را به جریان اصلاحات تا حدی توجیه کند، اما اعلان صریح و با افتخار نزدیکی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت شاید از مهم‌ترین خطاهای تاکتیکی او بود و بخشی از محاسبات و انتظارات ناظران درباره جهت‌گیری‌های اقتصادی و فرهنگی او را برهم زد و دورنمای راهبردی حرکت او را زیر سؤال برد. همچنین یکی از آسیب‌های ذاتی و جدی دموکراسی و حکومت آرا، سایه‌انداختن مسئله جلب آراست بر اصول و اهداف کلان‌تر در فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی. از خطاهای مهندس، میدان دادن به کسانی بود که تاکتیسین مبارزات انتخاباتی و جلب آرا بودند و همه چیز را در سایه آن می‌دیدند و در خدمت آن قرار می‌دادند. از همین نقطه بود که عقبه انقلابی، اصولگرایی و آرمانخواهی مهندس در سایه رنگ ها، به تدریج رنگ باخت. خطاهای بعدی را باید از تکمله‌های اجتناب ناپذیر شعار آمدن برای پیروزی دانست. نکته دیگر آنکه مهندس که برای اصلاح مسیر اصلاح طلبان و بازگشت به اصول اصیل انقلاب و امام آمده بود و می‌توانست آن را به آرمانی مهم‌تر از پیروزی در این مرحله از انتخابات بدل کند و دنبال نماید، تحت تأثیر فضاسازی مهندسین مبارزات انتخاباتی و البته فضای متفاوت این دوره خاص در شهرهای بزرگ خصوصاً تهران، تنها به پیروزی فکر می‌کرد و چنان از بابت آن مشعوف و مطمئن بود که هیچ مانع دیگری جز تقلب در انتخابات، آنهم در ابعاد بزرگ او را قانع نمی‌نمود.
لذا در یک اقدام عجیب و بی نظیر در تاریخ انتخابات ایران و به نحو پیشدستانه، پیروزی خود را تبریک گفت. از طرف دیگر تصمیمات و اظهارات و اقدامات مهندس و اطرافیان او در روزهای بلافاصله پس از انتخابات، نشان از عدم درک درست شرایط دارد و مصداق بارز سپردن خویش به کوران حوادثی است که در کف خیابان می‌گذرد و قرار است سرنوشت کار را رقم بزند و در نهایت نیز عجیب است از کسانی که خود سال‌ها در مسند بالاترین مسئولیت‌های سیاسی این نظام بوده‌اند و در عین حال نمی‌دانند که درخواست قاطع ابطال انتخابات، ضربه زدن به اولین قطعه دومینویی است که قبول و حتی رد آن قادر است میلیون‌ها قطعه دیگر این چیدمان ظریف سیاسی را برهم بریزد و نظام را با دشواری‌های متعدد مواجه سازد. از این نقطه به بعد است که سلسله خطاهای تاکتیکی، تأثیراتشان را بر تجدیدنظرهای استراتژیک نمایان می‌سازند و مهندس را از کسوت یک منتقد سیاسی و رقیب انتخاباتی مدافع و بلکه مشفق انقلاب و نظام خارج می‌کند و به یک اپوزیسیون افسار گسیخته و روز به روز رادیکال‌تر بدل می‌سازد.»
29 دی:
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رؤسای ستادهای دهه فجر سراسر کشور با اشاره به وحشت مخالفان نظام اسلامی، از این حضور خالص و گسترده مردمی با گرایش‌ها و سلایق مختلف، در مناسبت‌های گوناگون انقلاب به ویژه دهه فجر و 22 بهمن فرمودند: «دشمنان برای سرپوش گذاشتن بر این انسجام و وحدت تلاش دارند، با کمک عوامل خود و در تبلیغات اینگونه وانمود کنند که انسجام و جهت‌گیری واحد مردم دچار انشقاق و چند دستگی شده است. در همین چارچوب در روز قدس که پایه و اساس آن در ضدیت با رژیم صهیونیستی است، گروهی معدود و فریب خورده، بر ضد موضوع فلسطین و به نفع رژیم صهیونیستی شعار دادند و در روز سیزده آبان نیز که روز برائت و نفرت ملت ایران از استکبار امریکایی است، بر ضد این حرکت و نظام اسلامی و اسلامیت شعار دادند.»
رهبر انقلاب اسلامی شناخت لحظه و نیاز و اقدام متناسب با آن را یک خصوصیت و ویژگی بسیار مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: «برخی از اهالی کوفه که با عنوان توابین چند ماه بعد از حادثه عاشورا قیام کردند و به شهادت رسیدند، به امام حسین (ع) ایمان داشتند و ان‌شاءالله نزد خداوند هم مأجور هستند اما آن وظیفه‌ای را که باید عمل می‌کردند، انجام ندادند زیرا «لحظه» و عاشورا را نشناختند.» ایشان، نهم دی امسال را یکی از «لحظه ها» دانستند و تأکید کردند: «راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه‌ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز بخوبی این نیاز را تشخیص دادند و نهم دی به یکی از قله‌های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 23 تیر سال 78 را نیز یکی دیگر از «لحظه ها» برشمردند و خاطرنشان کردند: «راهپیمایی مردم در 22 بهمن با همه عظمتی که دارد، یک کار متعارف و دارای روال مشخص است اما راهپیمایی 23 تیر سال 78 و نهم دی امسال، یک کار متعارف نبود.»
ایشان، موضع گیری شفاف و پرهیز از مواضع مبهم و دو پهلو را یکی از نیازهای مهم دوران فتنه و غبارآلودگی فضا دانستند و افزودند: «دشمنان همواره مخالف شفاف بودن فضا هستند زیرا آنها در فضای غبار آلود و فتنه می‌توانند به اهداف خود برسند. در شرایط کنونی همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی داخل نظام باید خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کند و در این میان وظیفه خواص بویژه خواصی که تأثیرگذاری بالایی دارند، بیش از دیگران است. موضع گیری دو پهلوی خواص مطلوب نیست و خواص باید مواضع خود را در قبال سخنان و اقدامات دشمن، شفاف بیان کنند.» ایشان افزودند: «وقتی سران استکبار و ظلم و اشغالگران کشورهای اسلامی وارد میدان می‌شوند و موضعگیری می‌کنند، دو پهلو و مبهم سخن گفتن صحیح نیست زیرا باید مشخص شود، افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند، چه موضعی دارند و آیا حاضر هستند از دشمن تبری بجویند؟ هنگامی که عده‌ای در فضای فتنه و غبارآلودگی، با زبان، اسلام را نفی و در عمل نیز جمهوریت نظام را نفی می‌کنند و انتخابات را زیر سؤال می‌برند، انتظار از خواص این است که مرز و موضع خود را شفاف مشخص کنند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات