صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۰۸۵

آزمایش اتمی کره شمالی ، بازتابها و پیامدها / زهرا هژبری


ایرنا:کره شمالی با انجام نخستین آزمایش هسته‌ای خود، عضویت خود را به باشگاه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بعنوان هشتمین عضو تحمیل کرد.

منابع خبری اعلام کرده‌اند که این آزمایش هسته‌ای ساعت ۱۰و ۳۶روز دوشنبه به وقت محلی، در عمق کوهی به ارتفاع ۳۶۰متر در شمال غرب پایگاه موشکی موسودان در منطقه هوادایری در نزدیکی کیلجو در استان هامگ یونگ شمالی صورت گرفته است که با توجه به ارتفاع کوه به نظر می‌رسد آزمایش در تونلی افقی انجام پذیرفته باشد.

کره شمالی در این آزمایش، گونه‌ای بمب هسته‌ای از نوع پلوتونیوم را آزمایش کرد که راکتور آن ۲۰مگاواتی تحقیقاتی از نوع "گرافیت" بوده و سوخت آن اورانیوم طبیعی و فلزی است.

کره شمالی انجام نخستین آزمایش اتمی خود آن را یک "رویداد تاریخی " خواند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد: این آزمایش کاملا با اتکا به "فناوری هسته‌ای بومی" این کشور انجام شده است.

به گفته منابع خبری کره جنوبی، دانشمندان با شناسایی امواج زمین لرزه ناشی از انفجار مصنوعی از وقوع آزمایش هسته‌ای کره شمالی مطلع شدند اما تاکنون گزارشی از نشت‌های احتمالی رادیو اکتیو ناشی از این آزمایش دریافت نشده است.

این آزمایش هسته‌ای زمانی انجام شد که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن برای نحوه برخورد با مساله هسته‌ای کره شمالی، راهی سئول پایتخت کره جنوبی شده بود.

همزمان با آزمایش هسته‌ای کره شمالی، وقوع زمین لرزه‌های با قدرت متوسط در کشور ژاپن ثبت شده است.

کارشناسان انجمن زمین شناسی کره جنوبی اعلام کردند، قدرت آزمایش هسته ای کره شمالی معادل ۵۵۰تن "تی ان تی"بوده و قدرت انفجاری آن در مقایسه با قدرت انفجاری بمب اتمی که آمریکا بر هیروشیمای ژاپن فرو ریخت، بسیار کمتر است.

قدرت انفجاری بمب اتمی آمریکا که در ششم اوت سال ۱۹۴۵میلادی در هیروشیمای ژاپن منفجر شد، معادل انفجار ۱۲هزار و ۵۰۰تن تی ان تی بود.

قدرت تخریبی بمب دیگری که در ناگازاکی منفجر شد، معادل ۲۱هزار تن تی ان تی بود.

دانشمندان کره جنوبی اعلام کردند امواج ثبت شده از منطقه شمال شرقی کره شمالی ناشی از یک انفجار مصنوعی بوده است.

"چی هیون چئول" رییس مرکز تحقیقات لرزه‌نگاری کره جنوبی اعلام کرد امواجی که ساعت ۱۰و ۳۶دقیقه به وقت محلی از حدود ۱۰مایلی شمال غربی هوادایری در استان هامگ یانگ ثبت شده، نشان می‌دهد که علت ایجاد آنها زمین لرزه طبیعی نبوده بلکه ناشی از یک انفجار مصنوعی بوده است.

به گفته وی، امواج ثبت شده به بزرگی ۳/۵۸در مقیاس ریشتر است که ناشی از انفجار معادل حدود ۸۰۰تن دینامیت است.

"سرگئی لاوروف" وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد قدرت آزمایش هسته‌ای کره شمالی پنج تا ۱۵کیلو تن بوده است.

در همین حال، رییس دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرد گمان می‌رود کره شمالی چهل کیلوگرم پلوتونیوم ذخیره کرده باشد که این مقدام پلوتونیوم برای ساخت هفت بمب هسته‌ای کافی است.

وی افزود: کره شمالی ممکن است پس از آزمایش هسته‌ای امروز خود، آزمایش های بیشتری را انجام دهد.

به گفته وی، گمان می‌رود کره شمالی حدود ۳۰تا ۴۰کیلوگرم پلوتونیوم ذخیره کرده باشد.

کره شمالی در سال ۲۰۰۳میلادی از معاهده ان.پی.تی خارج شد و در سال ۲۰۰۵اعلام کرد که دارای سلاح هسته‌ای است.

بر اساس ماده ۱۰معاهده ان.پی.تی هر کشوری که بخواهد از این معاهده خارج شود، باید سه ماه قبل، خروج خود را بطور رسمی اعلام کند.

خروج از ان.پی.تی اختیاری است،اما کشورها به دلیل مغایرت این معاهده با مصالح و منافع ملی خود می‌توانند از ان.پی.تی خارج شوند.

هم اکنون هند، پاکستان و اسرائیل نیز عضو ان.پی.تی نیستند.

آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند و پاکستان در حال حاضر هفت کشور عضو باشگاه هسته‌ای هستند و رژیم صهیونیستی نیز دارای تسلیحات هسته‌ای است اما تاکنون به طور رسمی اعلام نکرده است که سلاح اتمی در اختیاردارد.

در آغاز دهه ۱۹۹۰میلادی به ترتیب آمریکا، شوروی سابق، انگلیس، فرانسه و چین تنها کشورهای عضو باشگاه هسته‌ای بودند.

آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم نخستین بمب هسته‌ای را ساخت و تنها کشوری به شمار می‌رود که از این سلاح استفاده کرده است.

آمریکا در اوت ۱۹۴۵میلادی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران هسته‌ای کرد که حدود ۱۴۰هزار نفر در شهر هیروشیما و ۷۰هزار نفر در ناکازاکی کشته شدند.

انگلیس و فرانسه نیز از سال ۱۹۴۵در جریان جنگ سرد خود را به تسلیحات هسته‌ای مسلح کردند و پس از آن کشورهای کمونیستی اتحاد شوروری سابق و چین این سلاح را بدست آوردند.

پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، شوروی سابق و چین که دارای تسلیحات هسته‌ای بودند، اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل نیز شدند.

پس از ۱۹۹۱یعنی فروپاشی شوروی سابق، به طور توافقی، انبارهای تسلیحاتی شوروی در روسیه که کرسی دایم در شورای امنیت را به میراث برد، متمرکز شد و بلاروس، قزاقستان و اوکراین جمهوری‌های شوروی سابق که در خاک خود انبارهای تسلیحاتی داشتند،زرداخانه‌های هسته‌ای خود را واگذار کردند آفریقای جنوبی نیز که در زمان آپارتاید به تسلیحات هسته‌ای دست یافته بود طی سالهای ۱۹۹۴و ۱۹۹۳میلادی، پس از آنکه اکثریت سیاهپوستان کنترل دولت این کشور را به دست گرفتند، تسلیحات هسته‌ای خود را کنار گذاشت.

هند در سال ۱۹۷۴و پاکستان نیز در ۱۹۹۸بمب‌های هسته‌ای خود را آزمایش کردند.

کره شمالی هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی خود برای آزمایش هسته‌ای خبر داده بود.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به نقل از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد پیش از انجام این آزمایش هسته‌ای به واشنگتن در این خصوص، هشدار داده شده بود.

به گزارش این شبکه، دولت چین به سفارت آمریکا در پکن گفته بود که کره شمالی تا ساعتی دیگر آزمایش هسته‌ای انجام خواهد داد.

یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد کره شمالی دو ساعت پیش از انجام آزمایش هسته‌ای خود آن را به اطلاع روسیه رسانیده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو این مقام که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: "اندری کارلوف" سفیر روسیه در پیونگ یانگ در تماسی با وزارت امور خارجه روسیه نامه‌ای را که در آن خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام شده بود مخابره کرده است.

واکنش‌های جهانی به انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی
.................................................


**
دولت ژاپن در پی این آزمایش، ستاد بحران تشکیل داده است و اعضای کابینه "شینزو آبه" در نشستی اضطراری گردهم آمدند.

سخنگوی دولت ژاپن اظهار داشت: در این مرحله نمی‌توانیم درباره آزمایش هسته‌ای کره شمالی اظهارنظر کنیم بلکه درنظر داریم اخبار و گزارش هایی راکه درباره این آزمایش دریافت کرده‌ایم بررسی کنیم.

نخست وزیر ژاپن از اعضای دولت خود خواسته است با همکاری آمریکا و همسایگان ژاپن تمام اطلاعات مربوط به این آزمایش هسته‌ای را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند.

پیش از این، دولت ژاپن موافقت خود را برای توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد درباره کره شمالی اعلام کرده است.


**
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا نیز اعلام کرد: در پی انجام این آزمایش هسته‌ای،کره جنوبی انتقال کمکها را به کره شمالی متوقف می‌کند.

در پی انتشار خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی، حاکمان نظامی میانمار هرگونه همکاری یانگون را در توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تکذیب کردند.


**
ژنرال "کیاو هسان" وزیر اطلاع رسانی دولت نظامی میانمار درباره همکاری دولت نظامی میانمار با کره شمالی در انجام این آزمایش هسته‌ای، آن را کاملا غیر ممکن دانست.


**
رییس جمهوری کره جنوبی این آزمایش را تهدیدی جدی برای صلح در شمال شرق آسیا توصیف کرد و گفت: دولت کره جنوبی به طور جدی با این تحول برخورد خواهد کرد.

وی از مردم کره جنوبی خواست آرامش خود را حفظ کنند.


** "
بان کی مون" وزیر امور خارجه کره جنوبی بلافاصله با "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا درباره آزمایش هسته‌ای کره شمالی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات ضروری در این خصوص اتخاذ کند.


** "
تونی اسنو" سخنگوی کاخ سفید در پی انجام این آزمایش هسته‌ای اعلام کرد: این آزمایش، اقدامی تحریک‌آمیز و مغایر با خواست و اراده بین‌المللی و درخواستهای واشنگتن مبنی بر خودداری از از تشدید تنش در منطقه شمال شرق آسیاست .

وی افزود: ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد انتظار داریم در واکنش به این اقدام تحریک آمیز هرچه سریعتر اقدام مقتضی را به عمل آورد.


** "
ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه آزمایش هسته‌ای کره شمالی را به دلیل گسترش سلاح‌های کشتار جمعی محکوم کرد.

روسیه با درخواست از کره شمالی برای اتخاذ اقدامات فوری برای بازگشت به معاهده ان.پی.تی از همه کشورها خواست در خصوص آزمایش هسته‌ای کره شمالی، از خود خویشتنداری نشان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه، سفیر کره شمالی را در پی انجام این آزمایش هسته‌ای فرا خواند.

** محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: آزمایش هسته‌ای کره شمالی یک چالش جدی برای امنیت جهان است.

** "سید محمد علی حسینی" سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد:
موضع تهران در خصوص آزمایش‌های هسته‌ای روشن است و ایران اساسا از جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

سخنگوی جدید وزارت خارجه افزود: تهران امیدوار است که مذاکرات در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی بگونه‌ای پیش رود که هم منافع کره شمالی و هم منافع جامعه بین‌المللی را تامین کند.

** سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را به شدت محکوم کرد و نشست اضطراری سفیران ناتو را در این‌باره خواستار شد.

** اتحادیه اروپا، آزمایش هسته‌ای کره شمالی را بشدت محکوم کرد و آن را اقدامی تحریک آمیز خواند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: این آزمایش ثبات منطقه را به مخاطره می اندازد و تهدیدی جدی برای ثبات و صلح بین‌المللی است.

** تونی بلر نخست وزیر انگلیس نیز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را اقدامی کاملا غیر مسوولانه خواند.

** فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه نیز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

بلازی اعلام کرد: فرانسه این اقدام کره شمالی را با شدت و قاطعیت محکوم می‌کند و انتظار دارد جامعه بین‌المللی در مقابل این اقدام که صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد، موضع محکم و قاطعی را اتخاذ کند.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد:شورای امنیت باید هر چه سریعتر گفتگوها را برای نشان دادن واکنش جامعه بین‌المللی به این آزمایش هسته‌ای آغاز کند.

** "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان هم اعلام کرد که کره شمالی با انجام آزمایش هسته‌ای، در واقع انزوای خود را افزایش داده است.

به گفته وی، کره شمالی با آزمایش هسته‌ای راه نادرستی را در پیش گرفته است که نه تنها به انزوای این کشور منتهی می‌شود بلکه صلح و ثبات را در منطقه و خارج از آن به مخاطره می‌اندازد.

وزیر خارجه آلمان خواستار واکنش قاطعانه شورای امنیت سازمان ملل در مورد انجام این اقدام تحریک‌آمیز کره‌شمالی شد.

** "پر استیگ مولر" وزیر امور خارجه دانمارک که کشورش از جمله پانزده عضو شورای امنیت است، در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی اعلام کرد شورای امنیت قرار است اواخر وقت امروز برای بررسی موضوع تشکیل جلسه دهد.

وی افزود: تلاش می‌کند قبل از آغاز این نشست با همتای چینی خود در این زمینه گفت و گو کند.

** پاکستان نیز از انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی ابراز تاسف کرد و آن را تحولی در مسیر بی‌ثباتی منطقه دانست.

** هند نیز نگرانی شدید خود را از این آزمایش اعلام کرد و آن را اقدامی ناگوار و تهدیدی برای صلح برشمرد.

وزارت خارجه هند آزمایش هسته‌ای کره شمالی را ناقض تعهدات بین‌المللی و نامطلوب توصیف کرد و گفت: این آزمایش، خطرات تولید و تکثیر پنهانی تسلیحات هسته‌ای را آشکار کرد.

** نروژ نیز ضمن درخواست از شورای امنیت برای بررسی موضوع، آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرد .

** سوئد هم این آزمایش را اقدامی تحریک آمیز و جدی خواند که کل جامعه بین‌المللی را به طور مستقیم هدف قرار داده است.

** "میگل انخل موراتینوسگ" وزیر امور خارجه اسپانیا هم آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرد و خواستار از سرگیری مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور شد.

** "کیتی واسینوند" سخنگوی وزارت امور خارجه تایلند نیز نگرانی شدید دولت بانکوک را از این آزمایش هسته‌ای اعلام کرد و گفت: ما خواستار بازگشت کره شمالی به مذاکرات شش جانبه و عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاحهای هسته ای هستیم.

** "جان هوارد" نخست وزیر استرالیا هم از شورای امنیت سازمان ملل خواست ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، اقدامی سریع و موثر بر ضد پیونگ یانگ اتخاذ کند.

هوارد از دیگر کشورهای همفکر با استرالیا دعوت کرد از طریق ساز و کارهای منطقه‌ای همچون مجمع همکاریهای اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام، اپک و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( اسه ان) بصورت هماهنگ و بین‌المللی وارد عمل شوند.

** "هلن کلارک" نخست وزیر نیوزیلند نیز در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی، این اقدام را تحریک آمیز خواند و اعلام کرد این آزمایش ثبات منطقه را به خطر خواهد انداخت.

"وینستون پیترز" وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز این آزمایش را "غیر منطقی و غیر قابل بخشش" توصیف و اعلام کرد بسیاری از کشورها بر این باورند پیونگ یانگ با این آزمایش، رفتارهای غیر قابل پذیرش قبلی خود را تشدید کرده و پا را از خطوط قرمز فراتر گذارده است.

وی تاکید کرد این آزمایش جو امنیتی چین، کره جنوبی و ژاپن را تغییر داده است ولی در شرایط فعلی باید خونسردی خود را حفظ کنیم.

نیوزیلند از همه طرفها خواست از توسل به هرگونه اقدامی که موجب وخامت اوضاع شود، بپرهیزند.

** وزارت امور خارجه سنگاپور هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اگر آزمایش هسته‌ای کره شمالی تایید شود، چنین اقدام خطرناک و تحریک‌آمیز آنچنان پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت که ثبات کل منطقه را به مخاطره خواهد افکند.

در بیانیه وزارت خارجه سنگاپور تاکید شده است، کره شمالی باید مسوولیت‌های ناشی از این آزمایش را بر عهده بگیرد.

سنگاپور از پیونگ یانک خواست بدون هیچ قید و شرط به پای میز مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بازگردد زیرا گفتگوی صلح‌آمیز تنها راه تضمین امنیت و منافع اقتصادی کره شمالی است.

پیامدهای آزمایش هسته‌ای کره شمالی
به گزارش برخی رسانه ها، اعلام خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی، پیامدهای شدید اقتصادی در بازارهای بورس و ارزهای بین‌المللی داشت بطوریکه ارزش دلار در برابر ین و دیگر ارزهای بین‌المللی افزایش یافت به طوریکه ارزش هر دلار به ۱۱۹/۹۶ین رسید.

خبرگزاری رویترز از سنگاپور نیز گزارش داد، در پی اعلام کره شمالی مبنی بر آزمایش موفقیت‌آمیز هسته‌ای، بهای نفت در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و به بشکه‌ای بیش از ۶۰دلار رسید.

به گزارش این خبرگزاری ، نفت خام آمریکا نیز با ۶۸سنت افزایش بشکه‌ای ۶۰دلار و ۴۴سنت فروخته شد.

اقدامات احتمالی علیه کره شمالی
به گزارش برخی رسانه‌ها، کره شمالی با اقدام احتمالی شورای امنیت سازمان ملل و یا تحریم کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن نیز روبرو خواهد شد.

کارشناسان معتقدند، احتمالا آمریکا نماینده‌ای را برای مذاکرات با مقامات پیونگ یانک برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته‌ای به این کشور اعزام کند.

برخی صاحبنظران معتقدند، کره شمالی حتی ممکن است به سوی مذاکرات دو جانبه با آمریکا گام بردارد.

به اعتقاد کارشناسان، ژاپن نیز همچنانکه قبلا اعلام کرده بود در پی اعمال اقداماتی در سازمان ملل متحد برای مجازات کره شمالی خواهد بود.

نکته قابل توجه از نظر برخی تحلیلگران مسایل بین‌المللی این است که با توجه به اقتصاد بسته کره شمالی، اعمال تحریم‌های بیشتر توسط شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، در وضعیت اقتصادی این کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات