صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۳۳۹۲۴

جریان‌شناسی کسانی که آمده‌اند؟


حسین عبداللهى‌فر
پس از اتمام ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلس نهم، روزنامه های کشورمان در نخستین روز کاری با تیترهای ریز و درشت به استقبال این رخداد مهم سیاسی به عنوان آغاز رقابت ها رفتند. برخی نظیر «همبستگی»، «اسرار»، «وطن امروز» و ... تعداد بالای ثبت نام کنندگان را مورد توجه قرار داده و با درج جمله «بیش از 5200 تن ثبت نام کردند» از انتخاباتی با رقابت فشرده خبر دادند.
بعضی دیگر مثل «جوان» اما به محاسباتی ریاضی پرداخته و از 18 برابر بودن ظرفیت کرسی های مجلس اشاره کردند؛ خبری که یک روز بعد توسط روزنامه هایی چون «رسالت» و «فرهنگ آشتی» به تیتر اول کشیده شد و البته یک رقم هم به آن افزوده شد، چنانچه «رسالت» نوشت: «برای هر کرسی مجلس 19 نفر رقابت می کنند.»
یکی هم مثل «قدس» با چشم پوشی از گرایشات سیاسی افراد ثبت نام کننده این جمله را تیتر اول خود کرد که: «داوطلبان خدمت در راه بهارستان».
این در حالی است که اغلب روزنامه ها موضوع آرایش انتخاباتی را بلافاصله پس از پایان ثبت نام ها مطرح ساختند، چنانچه آرمان «پایان ثبت نام آغاز جبهه بندی ها» را تیتر اول خود قرار داد و «ملت ما» این پرسش را به جای تیتر اول خود نشاند: «چه کسانی برای ورود به مجلس آمدند؟»
این روزنامه در پاسخ به سوال فوق جریانات مطرح در انتخابات را به تفکیک مورد اشاره قرار داده و در مطلع آن می نویسد: «با توجه به فضای سیاسی کشور انتخابات مجلس نهم دارای اهمیت فراوانی است، انتخاباتی که سبب شده تا اصولگرایان رقابت اصلی را در اردوگاه خود بدانند و استراتژی صالح مقبول در برابر اصلح نامقبول را کنار بگذارند و با تمام توان وارد صحنه شوند و با این رویکرد بود که جبهه پایداری در برابر اصولگرایان منتقد دولت شکل گرفت.»
«تهران امروز» هم در تیتر اول خود با این سوال پاسخ داد و ذیل تیتر «آرایش انتخاباتی جریان های سیاسی» نوشت: «همانطور که قابل پیش بینی بود اصولگرایان با ثبت نام چهره های شناخته شده برای حضور حداکثری در انتخابات آماده می شوند، حال آنکه اصلاح طلبان سر در گم به نظر می رسند و کاندیداهای آنان با عنوان مستقل برای انتخابات آتی ثبت نام کرده اند.»
«خراسان» صریح تر از دیگران پاسخ خود را در همان تیتر نخست خود ارائه کرد و نوشت: «ثبت نام چهره های شاخص و برخی وزرای سابق و سفیران»
همین پاسخ را «فرهنگ آشتی» با زبانی دیگر ارائه کرد و در تیتر اول خود نوشت: «شوق کابینه دولت نهم برای ورود به مجلس نهم»
«روزگار» ذیل تیتر اول خود با عنوان «آرایش سیاسی جدید در کشور» پاسخ پرسش بالا را با درج چهار تصویر بزرگ از آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مهدوی کنی، مشایی و موسوی خوئینی ها داده و در واقع جبهه پایداری، جبهه متحد، باند انحرافی و اصلاح طلبان را به عنوان چهار قطب انتخابات آینده معرفی کرده است، این در حالی است که موسوی خوئینی ها در جریان اصلاحات لیدر طیف افراطیونی می باشد که خط تحریم را دنبال کرده و لیدر اصلی را پنهان کرده است.
در ارتباط با نوع ورود اصلاح طلبان روزنامه «ابتکار» ذیل تیتر اول خود «ترکیب صف آرایی در انتخابات مجلس نهم» می نویسد: «اصلاح طلبان که در سه دهه اخیر به عنوان رقیب سنتی، قدرتمند و گاه پیروز و گاه مغلوب اصولگرایان مطرح بودند در انتخابات مجلس نهم بی سابقه ترین وضعیت خود در سال های پس از انقلاب را تجربه می کنند. آنان در حوادث پس از انتخابات خرداد 88 وضعیتی پیدا کرده اند که عملاً توان قدیمی خود برای حضور در یک رقابت را از دست داده اند. به همین خاطر نتوانسته اند موقعیت خود را برای این انتخابات به روشنی اعلام کنند. برخی افراد وابسته به این جناح عملاً گفته اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و گروهی از آنان در روزهای گذشته در مراکز ثبت نام حاضر شدند.»
«کیهان» هم این تناقض رفتاری اصلاح طلبان را برجسته کرد و تحت عنوان «حرف مفت تحریم و ثبت نام فله ای فتنه گران» از قول یک پایگاه اینترنتی نوشت: «سنگ بزرگ نشانه نزدن است، اصلاح طلبان و گروه های منتسب، ترسو و بی مایه هستند. اگر هم به دنبال راه و استراتژی هستند باید بروند گله ای و فله ای ثبت نام کنند. به فرض که آمدند و تحریم کردند. واقعاً این تحریم به کجا می رسد؟
«رسالت» اما تنها روزنامه ای بود که به سوال «طیف تحریمی ها چه کسانی هستند؟» پاسخ داد و در تیتر اول خود نوشت: «12 شباهت جریان فتنه با ناکثین، قاسطین و مارقین»
دو هفته نامه «9 دی» تحت عنوان «استراتژی ها و تاکتیک های بازیگران انتخابات» بازیگران اصلی انتخابات را نظام اسلامی و استکبار جهانی توصیف کرده و در خصوص بازیگران درون نظام به «هاشمی رفسنجانی، فتنه گران، اصلاح طلبان سرخورده، ساکتین فتنه و مصلحت طلبان، اصولگرایان هراسان از بازگشت اصلاح طلبان، حلقه انحرافی، اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و جریان سوم تیر» اشاره کرده و در مطلب دیگری با موضوع «پشت پرده جنبش ثبت نام فتنه گران و راه حل خنثی سازی» پاسخ پرسش فوق را چنین می دهد: «ثبت نام فله ای با هدف چالش آفرینی برای نظام انتخاباتی کشور شاید از پیچیده ترین و سازمان یافته ترین نوع حضور ناداوطلبان در انتخابات باشد که اغلب از سوی گروه های مخالف و ضدانقلاب و در مواردی با هدایت دشمنان انقلاب اسلامی و فضاسازی رسانه ای معارض و غربی زمینه سازی می شود.»
«لثارات» اما در جواب سوال چه کسانی آمده اند به سه جریان اصولگرا، انحراف و مدعیان اصلاح طلبی اشاره کرده و حجم بیشتر را به سمت باند انحراف برده و می نویسد: «جریان تازه به دوران رسیده ای در حاشیه دولت نهم و دهم متولد شده و با غفلت ها و بی توجهی های غیرقابل اغماض به زیست خود ادامه می دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات