تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۵۲۱۸۸
کانادا در اقدامی غیردیپلماتیک سفارت خود را در تهران تعطیل کرد

ضرورت پاسخ قاطع به مستعمره ملکه پیر


حبیب ترکاشوند
روز جمعه دولت کانادا در یک اقدام عجولانه اعلام کرد که سفارت خود در تهران را بسته است و از دیپلمات‌های ایرانی در اتاوا نیز خواسته طی پنج روز به کشورمان برگردند. دشمنی تهران با اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران و حمایت ایران از نظام سوریه دلایلی است که وزارت خارجه کانادا برای این تصمیم غیردیپلماتیک خود برشمرده است.
برای تحلیل درست این موضوع و اینکه چرا در چنین برهه‌ای، کانادا به این اقدام دست‌زده است، ابتدا باید با ساختار حکومتی کانادا آشنایی بیشتری داشته باشیم. کشور پهناور کانادا که بعد از روسیه دومین کشور پهناور دنیاست در حقیقت مستعمره بریتانیاست و ریاست آن را فردی انگلیسی که توسط ملکه منصوب شده بر عهده می‌گیرد. این کشور به صورت فرمانداری کل اداره می‌شود و باید آن را عملاً قسمتی از حکومت بریتانیا به حساب آورد. جالب اینکه کشور ایالات متحده نیز کانادا را یکی از ایالات خود می‌داند. با این ساختار نمی‌توان از کشور کانادا انتظار داشت که سیاستی مستقل در جهان امروز از خود بروز دهد و باید اقدامات دیپلماتیک آن را دیکته شده از سوی انگلستان و لابی قوی صهیونیسم دانست.
در علت اتخاذ چنین تصمیمی باید گفت هر گاه ایران اسلامی به یک موفقیت بزرگ در عرصه داخلی یا جهانی دست یازیده است، کشورهای غربی سعی کرده‌اند از طرق مختلف این موفقیت را در چشم جهانیان کمرنگ سازند.
برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران بهانه‌ای بود تا بار دیگر لابی صهیونیسم جهانی تحرک خود را علیه ایران بیشتر کند. هر چند از سه سال قبل مقرر شده بود که اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها در ایران برگزار شود اما ظاهراً غرب تازه یکی دو ماه گذشته متوجه این موضوع شد و به یکباره با هجمه عظیم رسانه‌ای سعی کرد به هر طریقی شده، مقامات کشورهای دوسوم جهان را از شرکت در این اجلاس منصرف کند یا حداقل اینکه در پایین‌ترین سطح دیپلماتیک در آن شرکت یابند.
تهدید سران کشورها توسط امریکا و اسرائیل شگرد دیگری بود که برای انزوای اجلاس تهران درنظر گرفته شد. بعد از آنکه این دو سیاست شکست خورد، حاشیه‌سازی و پررنگ کردن مسائل بی‌اهمیت همانند سخنان مرسی درباره سوریه، سخنان دبیرکل سازمان ملل و... در دستور کار قرار گرفت اما با صدور بیانیه پایانی اجلاس که یک موفقیت بی‌نظیر برای ایران اسلامی محسوب می‌شد همه این سناریوها به کنار رفت.
تعلیق روابط سیاسی کانادا با ایران از سوی اتاوا را باید آخرین موضع وابستگان به صهیونیسم در مواجهه با دستاوردهای این اجلاس دانست که باید از آن به «برخورد منفعلانه» تعبیر کرد.
بی‌شک دستاوردهایی که اجلاس تهران برای نظام اسلامی داشته، آنقدر برای غرب نگران‌کننده است که این اقدامات نابخردانه حداقل آنهاست اما مهم‌تر از آن نوع مواجهه کشور ما با این اقدامات غیردیپلماتیک است.
از آنجا که ما دارای کمترین رابطه سیاسی با کانادا بوده و هیچ‌گونه رابطه اقتصادی نیز با این کشور نداریم، لذا تعلیق روابط با این کشور هیچ خطری برای ما نخواهد داشت، بنابراین باید دستگاه دیپلماسی ما با برخورد متقابل در اسرع وقت اعضای سفارت کانادا را اخراج کند تا بدانند ایران اسلامی بر سر منافع خود با هیچ کشوری مدارا نخواهد کرد. ثانیاً از این اقدام نابخردانه، تهران باید نهایت استفاده رسانه‌ای و دیپلماتیک را ببرد تا همگان بدانند دولت‌هایی که دم از دموکراسی می‌‌زنند در برابر یک پیشنهاد کاملاً منطقی و همگی‌پسند ایران مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد در سرزمین‌های اشغالی، چگونه رفتاری را از خود بروز می‌دهند.
پس‌لرزه‌های اجلاس تهران حاکمان کانادایی را مضطرب کرده است
در همین ارتباط سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدام اخیر وزارت خارجه رژیم کانادا و تعطیل کردن سفارت این کشور در تهران اظهار داشت: برگزاری باشکوه، مقتدرانه و قدرتمندانه اجلاس غیر متعهدها در تهران این فرض را که رژیم‌های وابسته به دولت انگلیس پاسخ‌های عجولانه و غیر‌منطقی به ایران خواهند داد، برای ملت ایران متصور کرده بود.
وی افزود: در نظام‌های سیاسی دنیا مرسوم است که رژیم‌های وابسته به کشور دیگر در تصمیم‌های کلان مستقل نباشد، بنابراین انگلیسی‌ها که تلاش زیادی برای برگزاری کمرنگ اجلاس نم در تهران انجام داده بودند و در نتیجه شکست سختی از ملت ایران متحمل شده بودند، از پیروزی دیپلماتیکی ایران مضطرب هستند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان کانادا را کشوری مستقل دانست و حاکمان این کشور به انگلیس و رژیم صهیونیستی وابسته هستند، افزود: ایران از تعطیلی سفارت کانادا در تهران نگران نیست و حتی از آن استقبال هم می‌کند چراکه رابطه با کانادا هیچ منفعتی برای ملت ایران نداشته است جز اینکه آنها همراه با انگلیس همواره منافع ایران را تهدید کرده‌اند. وی همچنین گفت: ایران نیز در مقابل اقدام غیرمنطقی کانادا سفارت خود را در این کشور تعطیل خواهد کرد، اینکه کانادا گفته دیپلمات‌های ایران پنج روز فرصت دارند تا خاک این کشور را ترک کنند، فرار به جلوست چراکه ایران بدون تردید با کانادا مقابل به مثل خواهد کرد.
نقوی با تأکید بر اینکه پس‌لرزه‌های اجلاس بزرگ تهران، حاکمان وابسته کانادایی را به وحشت انداخته است، افزود: حاکمان کانادا برخلاف نظر ملت این کشور همواره از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند و امروز نیز در حمایت از رژیم اشغالگر قدس با ایران برخورد دیپلماتیک می‌کنند در حالی که کانادا قدرت مقابله با ایران را ندارد و این یکی از دلایلی است که ثابت می‌کند اجلاس تهران در سطوح بین‌المللی تأثیرگذار بوده و دشمنان ایران را به خشم آورده است.
سفارتخانه صوری باید بسته می‌شد
همچنین محمد‌صالح جوکار نماینده مردم یزد و دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در مورد تعطیلی سفارتخانه کانادا توسط این کشور اظهار داشت: همان بهتر که کانادا سفارتخانه خود را در تهران بست چراکه زمانی هم که سفارتخانه‌‌اش باز بود، هیچ همکاری دیپلماتیکی با ما نداشت.
وی افزود: بیشتر مفسدان کشور بعد از خروج از ایران به کانادا پناهنده می‌شدند و وقتی ما تقاضای بازگرداندن آنها را داشتیم، دولت کانادا از آن سر باز می‌زد، بنابراین یک سفارتخانه صوری باید بسته می‌شد.
جوکار به مشکل اقتصادی کانادا اشاره کرد و گفت: مشکل اقتصادی کانادا سبب شده تا این کشور در برخی از سفارتخانه‌های خود در کشور‌های مختلف تعدیل نیرو کند، بنابراین مشکل اقتصادی یکی از دلایل تعطیلی سفارت کانادا در تهران بوده و آنها را به سمت تعدیل نیرو سوق داده است.
وی همچنین به اجلاس عدم‌تعهد در تهران اشاره کرد و گفت: بزرگی اجلاس تهران یک حقیقت غیرقابل انکار برای غرب بود و آنان مصر هستند تا با اقداماتی بچگانه شکست خود در اجلاس تهران را بپوشانند.
هدف کانادا از تعطیلی سفارتخانه‌اش کوبیدن بر طبل منزوی کردن ایران است
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به تعطیلی سفارت کانادا اظهار داشت: پس‌لرزه‌های اجلاس تهران آنقدر عمیق بوده که غربی‌ها را به اقدامات عجولانه و نابخردانه متوسل کرده است.
وی تعطیلی سفارتخانه کانادا را در راستای منزوی کردن ایران دانست و گفت: غربی‌ها به خصوص امریکا قبل از اجلاس تهران بر این اصرار داشتند که با تبلیغات گسترده چهره‌ ایران را در دنیا منزوی نشان دهند که حضور بیش از ۱۲۰ کشور دنیا به این طرح امریکا یک «نه» بزرگ گفت.
شوهانی افزود: غربی‌ها بدانند که در منگنه قرار دادن ارتباط دیپلماتیک ایران طرحی به یقین شکست‌خورده است و با بستن سفارتخانه کانادا کار به جایی نمی‌برند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خطاب به وزارت خارجه کشورمان گفت: اگر وزارت‌خارجه در مورد این طرح غربی‌ها از قبل اطلاع داشته باید با اخراج یک یا دو کارمند این سفارتخانه به آنها هشدار می‌داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات