صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۵۴۳۱۷

سرنوشت هسته های مقاومت جهانی/احسان آیتى


پایگاه بصیرت:یکم- با بعثت حضرت محمد(ص)، ارسال رسل خاتمه یافت و اسلام به عنوان آخرین دین و شریعت، مأمور هدایت انسان های سرتاسر جهان در همه زمان ها شد؛ از این رو اسلام دین فرازمانی و فرامکانی است و برای سعادت تمام بشریت، برنامه و دستور دارد. یکی از مهم ترین تأکیدات اسلام در مسیر سعادت و عزت، مبارزه با ظلم و ظالم و حمایت از مظلوم و مستضعف است. با توجه به جهانی بودن اسلام، مجاهدت و مقاومت نیز امری فرا مرزی است و در هر نقطه ای از جهان هر انسانی ظالم باشد، اسلام علیه او و در کنار مظلوم خواهد بود.
دوم- انقلاب ایران در سال 1357 که با رهبری یک مرجع تقلید به پیروزی رسید، بر مبنای تعالیم اسلامی شکل گرفت. چنین انقلابی که در رأس آن یک کارشناس خبره دینی قرار دارد و محتوای آن از قرآن و اهل بیت(ع) اخذ شده است، بی تردید اولین دغدغه اش، مبارزه با طاغوت و ظالم است و صد البته این جنبش عظیم و بی نظیر تاریخی نمی تواند خود را به یک سرزمین و بخش خاصی از مردم محدود کند. چراکه شرع مقدس چنین اجازه ای به آن نمی دهد و رهبر انقلاب که عارفی متعبد است در مدار شرع حرکت می کند.
سوم- مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی، بحث صدور انقلاب نیز بر سر زبان ها افتاد. انقلابی ها از چگونگی صدور سخن می گفتند و طاغوت های جهان در هراس پیروی مردمان شان از مردم ایران و تکرار سرنوشت شاه ایران برای خود، صدور انقلاب را بررسی می کردند. ادبیات حضرت امام(ره) نیز از همان آغاز، رهایی همه مظلومان و مستضعفان از شر استکبار و ذلت زندگی در کنار ظالم بود و سربازان روح الله، خود را در دفاع از فلسطین و لبنان و... مسئول می دانستند. از این جهت، یکی از شعارهای اصولی و اساسی انقلاب، نابودی شیطان بزرگ (آمریکا)، شوروی و... بود و با وجود تمامی فشارها و تهدیدات، لحظه ای سر ذلت و زبونی در برابر دشمنان فرود نیاورده و نخواهد آورد.
چهارم- حضرت امام(ره) در پیام تاریخی به مناسبت هفته بسیج فرمان می دهد: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند...، چراکه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.» (صحیفه امام، 21: 196)
همچنین به مناسبت روز قدس می فرمایند: «من امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند... و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالم ظلم کنند و ندای اسلام را و وعده اسلام را- که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و «وراثت ارض» برای مستضعفین است- متحقق کنند ... ما از جمیع مستضعفین عالم دعوت می کنیم که با هم در «حزب مستضعفین» وارد بشوند و مشکلات خودشان را با دست جمع و اراده مصمم عمومی رفع کنند.. .» (همان، 9: 281)
این نگاه دقیقاً برگرفته از دستورات قرآن است، لذا ایشان در پیام قطعنامه تأکید می کنند: «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» (همان، 21: 88)
مقام معظم رهبری در ماجرای جنگ بوسنی و کشتار مسلمانان از سوی صرب ها و سکوت غربی ها، بارها حمایت ایران از مردم مظلوم بوسنی را اعلام کردند و در نکته ای راهبردی در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی فرمودند: «بدانید که ما در تصمیم گیری های بین المللی هم رعایت چیزی غیر از تکلیف مان را نمی کنیم. اگر بدانیم چیزی به نفع مسلمانان است، آن را عمل می کنیم.» (14/11/1370) دفاع علنی از مردم افغانستان، عراق، فلسطین و لبنان نیز در همین راستا است.
پنجم- امروزه سخن امام(ره) تا حدودی محقق شده است و هسته های مقاومت در سرتاسر جهان در حال شکل گیری است. اقدامات انقلاب اسلامی ایران در طول بیش از 33 سال به مردم دنیا نشان داد با وجود کمبود مالی و نظامی می توان با قدرت ایمان و عقیده به خوبی علیه مستکبران عالم مقاومت کرد. امروز در مورد هسته های مقاومت در برخی کشورها مانند افغانستان، عراق، مصر، حتی کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و... انقلاب اسلامی موفق بوده است و زحمات و هزینه های فراوانی بر شیطان بزرگ و صهیونیسم تحمیل کرده است. اقدامات دشمنان خود دلیل بر تأیید این مطلب است. با این حال، جا دارد این سیاست همچنان ادامه پیدا کند و اعضای «حزب مستضعفین» مورد نظر امام(ره) هر روز با جمعیت بیشتر افزایش یابد. کشورهای آفریقایی، برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و حتی در خود آمریکا و اروپا هستند کسانی که تحت ظلم زندگی می کنند و باید هسته های مقاومت را در آنجا تشکیل داد و از این ظرفیت ها بهره برد. 
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات