صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۶۰۴۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3715 سه شنبه 19 شهریور ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):وضعیت امروز منطقه در امتداد رویارویی چند قرنی اسلام و غرب است. (18/6/92)

 مسئولیت حکومت دینی در قبال امور دینی مردم

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار دیروز ائمه‌جمعه سراسر کشور درباره وظیفه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم فرمودند: «برخلاف تصور برخی افراد، حکومت فقط وظیفه تأمین رفاه و آزادی و استقلال سیاسی مردم را ندارد؛ بلکه حکومت در قبال دین و اعتقادات مردم نیز وظیفه دارد.» یکی از چالش‌های اصلی بخشی از روشنفکری دینی پس از انقلاب با جمهوری اسلامی ایران همین مسئله بود. آن‌ها معتقد بودند و هستند که حکومت دینی ضامن بهشت و جهنم مردم نیست. نگاه آن‌ها در این‌باره نگاهی کاملاً سکولاریستی است؛ یعنی معتقدند در نظام اسلامی نیز مانند جوامع سکولار باید دین در حاشیه و جزو ویژگی‌های شخصی افراد باشد. چنین درخواست و ادعایی درباره حکومت‌های غیردینی صدق می‌کند، همان‌گونه که نمونه‌های آن در بسیاری از نقاط دنیا مشاهده می‌شود؛ اما به‌هیچ‌وجه راهی در حکومت دینی ندارد؛ زیرا حکومت دینی، حکومتی است که قوانین آن از آموزه‌های دینی اخذ و اقتباس شده و پس از آن، در شریان‌های جامعه جریان می‌یابد و چنانچه شهروندان از سر صدق با آن برخورد کنند، رستگار می‌شوند و چنانچه صرف قانون بودن و در ظاهر، نه در خفا به آن گردن نهند، جامعه از ظواهر جوامع غیردینی پاک و مبرا می‌ماند. اساساً درخواست از حکومت دینی برای خنثی بودن در برابر دین و اعتقادات مردم، درخواستی نامعقول و متناقض با ذات و فلسفه استقرار حکومت دینی است. در قضیه حکومت دینی، مسئول بودن حکومت در برابر دین و اعتقادات مردم، مفروغ‌عنه است و آنچه که باید بدان پرداخته شود، این است که دین برای پدیده‌های نوظهور که بخشی از آن، باعث ادعاهای ناهمسوی روشنفکران با دین می‌شود - از جمله موضوعی که به آن اشاره شد - چه نسخه‌ای را تجویز می‌کند. همزمانی صدور نسخه‌های دینی با ظهور و بروز این پدیده‌ها، خلأهای احتمالی را که موجب سوءاستفاده و ایجاد روند انحرافی می‌شود، پر می‌کند و کشش‌های هیجانی و احساسی را مهار و تا حد زیادی عقلانی و منطقی می‌سازد.

ترکیه جبهه النصره را تهدید می‌داند

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المونیتور 10 سپتامبر 2013 (19 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در قبال تروریست‌های جبهه النصره پرداخت و نوشت: اگرچه جبهه النصره با رژیمی در سوریه می‌جنگد که دولت آنجا خواهان سرنگونی آن است؛ اما کافی است وابستگی این گروه اسلام‌گرای افراطی به القاعده را مد نظر قرار دهیم که خواهیم دید تهدیدی برای جمهوری «سکولار و دموکراتیک» ترکیه خواهد بود. یک مقام ارشد ترکیه 4 سپتامبر در استانبول به گروهی از خبرنگاران گفت که «النصره نیز تهدیدی علیه ماست. تمام دستگاه سیاسی ترکیه چنین دیدگاهی دارند». اما به نظر می‌رسد منظور وی از «دستگاه سیاسی»، حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه و دولت آن باشد. از این اظهار نظر استنباط می‌شود که حزب عدالت و توسعه، القاعده را تهدید می‌داند. کافی است آگاهی اندکی در مورد مسائل کنونی و به‌ویژه نقشه تحولات و بازیگران خارجی بحران سوریه داشته باشیم؛ می‌بینیم که النصره و سایر سازمان‌های جهادی در کنار ارتش آزاد سوریه، آزادی عمل بسیاری برای تردد در مرز سوریه و ترکیه دارند.در ادامه مقاله آمده است: ترکیه نمی‌بایست این نیروهای جهادی را آموزش دهد و مسلح کند؛ اما برای این گروه‌های شبه‌نظامی دستیابی به برتری در برابر نیروهای رژیم در منطقه ناممکن بوده است. از جمله در حلب که بدون حمایت لجستیک منابعی در ترکیه و دسترسی آزاد به مرزها، دستیابی به برتری ناممکن بود. نخستین نشانه‌های تغییر روابط دولت آنکارا با جبهه النصره پس از تسلط حزب اتحادیه دموکراتیک (شاخه سوری حزب کارگران کردستان) بر شهرهای کردنشین سوریه (آفرین، کوبانی، آمود و دریک) بود که نیروهای رژیم سوریه و دولت این مناطق را رها کرده بودند. دولت آنکارا با درک تهدید جدی از خودمختاری کردهای سوریه به رهبری حزب اتحادیه دموکراتیک به بهره‌برداری از جهادی‌ها به منظور خنثی‌سازی حرکت کردها متهم شد. در آن هنگام، النصره هنوز اعلام نکرده بود که «ما القاعده هستیم». رأس‌العین (یا به گفته کردها سرکانیه) شهری مرزی با ترکیب جمعیتی کرد-عرب است که شاهد خونین‌ترین درگیری جبهه النصره و حزب اتحادیه دموکراتیک بود. ادعاهایی وجود داشت که سیلانپینار، شهر مجاور رأس‌العین در ترکیه پایگاه لجستیکی النصره بود.

در پایان مقاله آمده است: اگرچه حزب اتحادیه دموکراتیک، جبهه النصره را از منطقه راهبردی رأس‌العین در ژوئیه گذشته بیرون راند؛ اما این دو گروه، همچنان در این منطقه درگیر هستند. در عین حال، گزارش‌هایی وجود دارد که مطابق آن، آمریکا از حمایت ترکیه از جهادی‌های النصره نگران است؛ حداقل به این دلیل که به آن‌ها اجازه می‌دهد از خاک ترکیه استفاده کنند. در نهایت، آوریل گذشته، النصره پیوند و وابستگی خود را با القاعده و ایدئولوژی آن اعلام کرد. این تحول، آنکارا را مجبور کرد که مواضع شفافی را اتخاذ کند. در طول سفر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به آمریکا، نگرانی آمریکا از این گونه اقدامات ترکیه مطرح شد. سپس حمله سازمان الشباب (وابسته با القاعده) در سومالی علیه سفارت ترکیه در موگادیشو به کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن سه تن دیگر منجر شد. بی‌تردید این حمله هشداری برای ترکیه در مورد جدیت تهدید سازمان‌های تروریستی مرتبط با القاعده بود. باوجود این مسئله، آنکارا و واشنگتن راهبردهای مختلفی در مورد نحوه برخورد با النصره در سوریه دارند. آمریکا النصره را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده، در حالی  که ترکیه، آن را «گروهی با گرایش‌های افراط‌گرایانه» می‌داند. زمانی ترکیه متذکر شده بود که در صورتی که بحران سوریه در کوتاه‌مدت حل نشود، گروه‌های تندرو احتمالاً تقویت خواهند شد. مطابق پیش‌‌بینی، تندرو‌ها قدرتمندتر شده‌اند. در حال حاضر، شاهد هستیم که بازیگران چطور از القاعده برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری می‌‌کنند.              آزمون راه‌هایی برای فرار از پرداخت هزینه!

 بر اساس اخبار رسیده، اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون فعالیت‌های گسترده‌ای را برای انتخابات مجلس آغاز کرده‌اند این جریان سیاسی در حال رایزنی برای تشکیل مثلث «هاشمی، ناطق، خاتمی» برای ورود به مجلس دهم هستند و همچنین دیدار‌هایی را با محمدرضا عارف در این‌باره انجام داده‌اند که گفته می‌شود قرار است نقش کلیدی را در انتخابات مجلس بر عهده بگیرد.

در همین راستا، محمدرضا عارف این روزها زیر نظر سیدمحمد خاتمی برنامه راه‌اندازی حزب فراگیر اصلاح‌طلبان و انتشار روزنامه‌ای با نام «امید ایرانیان» را دنبال می‌کند. از سوی دیگر نیز از طرف سیدمحمد خاتمی به مرتضی الویری مأموریت داده شده است که مقدمات برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان را در تهران فراهم کند. گزارش‌های رسیده در این باره حکایت از این دارد که اصلاح‌طلبان قصد دارند با برگزاری همایش‌هایی از این دست، خود را قدرتمند نشان دهند و بدون برائت از فتنه آمریکایی صهیونیستی سال 88 و بدون پرداخت هزینه‌ای به صحنه سیاسی کشور بازگردند.

اخبار و تحلیل‌ها: احتمالاً اصلاح‌طلبان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و گذشت زمان امید بسته‌اند و خوش‌بینانه گمان می‌کنند که فرصت لازم برای بازگشت بی‌هزینه به صحنه فراهم شده و این یعنی فرار از درک واقعیت پیامد سیاسی اجتماعی عمیق فتنه.

بلاتکلیفی مرکز تحقیقات استراتژیک

 پس از آنکه آیت‌الله امینی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت را نپذیرفتند، احتمال ریاست‌محمدرضا عارف بر مرکز تحقیقات استراتژیک جدی شده است. این مرکز در دولت سازندگی زیر نظر ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد؛ اما مقارن با پایان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، وی ترجیح داد مرکز تحقیقات استراتژیک را همراه خود کرده، به مجمع تشخیص مصلحت نظام الحاق کند. موسوی‌خوئینی‌ها اولین رئیس این مرکز بود و سپس - تا انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر- حسن روحانی این مرکز را اداره می‌کرد. به‌دنبال انتخاب دکتر روحانی به ریاست‌جمهوری، مذاکراتی از سوی هاشمی با آیت‌الله امینی، امام‌جمعه قم و ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صورت گرفت که بنابر اعلام علیخانی(از مشاوران هاشمی) به نتیجه نرسید      
اخبار کوتاه                              

* روز گذشته بعد از آشكار شدن رأی الهه راستگو به محمدباقر قالیباف، وی تلفني چندين بار تهديد به ضرب و شتم شد؛ چنانكه تا ساعت ١٦ مجبور شد در ساختمان شوراي شهر بماند و شوراي شهر تهران هم براي او محافظ گذاشت. اين تهديدها همچنان ادامه دارد و به‌ويژه دختر وی نيز تهديد به حمله فيزيكي شده است.

 *حزب کارگزاران سازندگی در تلاش است تا با انتشار روزنامه‌ای جدید به فضای رسانه‌ای کشور باز گردد. در همین زمینه نیز رایزنی‌هایی را با گروه رسانه‌ای محمد قوچانی آغاز کرده است. گفتنی است پیش از این، کارگزاران روزنامه «هم‌میهن» را با مدیر مسئولی غلامحسین کرباسچی منتشر می‌کرد که به خاطر انتشار اکاذیب، توقیف شده است.

 *بر اساس اخبار دریافتی در راستای سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان در لایه‌های مدیریتی دولت به‌ویژه در حوزه هنر، فشارهایی به وزارت ارشاد برای انتصاب یکی از عناصر نزدیک به حزب کارگزاران که سال‌ها در مالزی مشغول تحصیل بوده و به‌تازگی به کشور بازگشته، به‌عنوان معاون فرهنگی این وزارت‌خانه افزایش یافته است.

* یکی از شخصیت‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب با حیثیتی خواندن انتخاب توفیقی به‌عنوان وزیر علوم گفته است: اگر توفیقی بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد، برای همیشه تابوی فتنه شکسته خواهد شد؛‌ وی به روحانی نیز توصیه کرده که به خاطر فشار رسانه‌ای و چند نطق نمایندگان نباید در این مورد کوتاه بیاید.

* رادیو صدای رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه نوشت که نشانه‌ها حاکی از آن است که دمشق و تهران طی روزهای آینده طرح دیپلماتیکی را برای حل بحران سوریه مطرح خواهند کرد. بنا بر گزارش الیوم‌السابع، به گفته این منابع، این طرح، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را محدود و مجبور می‌کند تا مسئله حمله به سوریه را به تأخیر بیندازد. این منابع احتمال می‌دهند که در پاسخ به حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به سرزمین‌های اشغالی حمله نکند. همچنین هنوز مشخص نیست که اوباما تا چه‌اندازه برای حمله، از حمایت کنگره برخوردار است.

 *وبگاه جرس وابسته به ضدانقلاب، بیانیه‌ای را از سوی باقی‌مانده‌های ملی مذهبی منتشر کرده است که در آن با دلسوزی برای منافقینی که دستشان به خون هزاران تن از مردم این سرزمین و بهترین نیروهای انقلاب اسلامی آغشته است، کشته شدن اعضای این گروهک تروریست را به مردم تسلیت گفته‌اند. این در حالی است که طیف ملی مذهبی در تمامی سال‌های فعالیت این گروهک تروریستی، هیچ‌گاه کشتارها و ترورهای منافقین در داخل و خارج از ایران را محکوم نکرده‌اند.

* بر اساس گفته یک منبع آگاه، میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا و شمال آفریقا به‌تازگی وارد ایران شده و با مسئولان کشورمان در مورد مسائل سوریه رایزنی کرده است. این منبع آگاه افزود: وی اعلام کرده است روسیه بدون هماهنگی ایران هیچ اقدامی در مورد سوریه انجام نخواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات