صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۶۳۹۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3803 شنبه 28 دی ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اختلاف در دنیاى اسلام موجب می‌شود که دشمن ضعیف بتواند راه خود را پیدا کند، یارگیرى کند، از بین برادران مسلمان دشمن براى خود یارگیرى کند. (15/4/1388)

سرمقاله

وحدت، ندایی که پیکر استکبار را می‌لرزاند

«وحدت اعتقادی» ‌بستر رشد آموزه‌های اسلامی است. این وحدت که در عبارت «لااله الاالله» تجلی ‌یافته، در سال‌های آغازین بعثت موجب شکل‌گیری جامعه‌ای شد که با وجود نوپا بودن، به نحو اعجاب‌‌انگیزی از جهات مختلف توسعه یافت. در کمتر از نیم ‌قرن اول بعثت با وجود پاره‌ای از اختلافات که بیشتر آن پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) پدید آمد، رعایت الزامات «وحدت اعتقادی» و حفظ و غلبه آن بر سایر امور، موجب استحکام جامعه اسلامی شد. یکی از آثار مثبت «وحدت اعتقادی» در این دوران کوتاه، تبعیت محض «وحدت سیاسی» از «وحدت اعتقادی» و باقی‌ماندن در ذیل آن بود. با فاصله گرفتن تدریجی «وحدت سیاسی» از «وحدت اعتقادی» که به سبب ایجاد انحراف در «وحدت اعتقادی» انجام گرفت، «اختلاف» پررنگ‌تر در جامعه اسلامی ظاهر شد و قرن‌ها بعد، پس از برقراری روابط بین کشورهای اسلامی با کشورهای غربی، اختلاف کارآمدترین سلاح آن‌ها برای تسلط و به یغما بردن ثروت مسلمانان شد. از آن به بعد «وحدت اعتقادی» در حالی ادامه  حیات داد که هیچ‌گاه نتوانست «وحدت سیاسی» را به زیر چتر خود درآورد.

تقویت «وحدت اعتقادی» در بخش‌های مختلف برای بازگرداندن همه و یا بخشی از «وحدت سیاسی» حرکتی بود که برخی از بزرگان شیعه‌ و سنی مانند آیت‌الله بروجردی و شیخ شلطوط، رئیس وقت الازهر مصر انجام دادند؛ اما به سبب اینکه مسائل مدنظر بیشتر از جنس موضوعات «وحدت اعتقادی» بود و نیز پشتوانه سیاسی و حکومتی نداشت، راه به جایی نبرد. وقوع انقلاب اسلامی ایران فرصت لازم برای ایجاد «وحدت سیاسی» در راستای «وحدت اعتقادی» را فراهم ساخت؛ اما مستکبران غربی و برخی از حکومت‌داران کشورهای اسلامی که هستی‌شان وابسته به مستکبران بود، احساس خطر جدی کردند و با دست زدن به توطئه‌های متعدد و اختلاف‌برانگیز، اجازه ندادند این وحدت رهایی‌بخش شکل‌ بگیرد و این در حالی است که مردم مسلمان در نقاط مختلف جهان با درک اهمیت این موضوع و حمایت از آن برای رسیدن به این وحدت، آمادگی کامل دارند. «وحدت اعتقادی» برای فعال ساختن بخش‌های مختلف آموزه‌های دینی که منجر به رستگاری دنیوی و اخروی می‌شود، به «وحدت سیاسی» و بازگرداندن آن در ذیل «وحدت اعتقادی» نیاز دارد و امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با علم به این موضوع پیوسته تلاش داشتند با روشنگری، زمینه‌های فراهم آمدن «وحدت سیاسی» را ایجاد کنند که از مهم‌ترین دستاوردهای اولیه آن، نابودی رژیم صهیونیستی و انزوای استکبار است. جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی که استکبار با همکاری برخی کشورهای مسلمان در منطقه به راه‌انداخته، محصول بی‌توجهی به «وحدت سیاسی» ضرور‌ی‌ترین نیاز امروز جهان اسلام است.

ترجمه

شکاف بزرگ میان ایران و آمریکا

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اکونومیست 18 ژانویه 2014 (28 دی) در مقاله‌ای به وجود شکاف میان ایران و آمریکا و احتمال اندک تحقق توافق هسته‌ای دائمی پرداخت و نوشت: برخی حامیان توافق هسته‌ای ایران در مورد احتمال تحقق توافقی طولانی‌مدت ابراز تردید کرده‌اند. گری سیمور، مشاور سابق باراک اوباما در امور خلع سلاح می‌گوید که هیچ‌یک از دو طرف از مواضع و چانه‌زنی‌های کلان خود عقب‌نشینی نکرده‌اند. بیشتر اقدامات، قابل برگشت است. با توجه به بی‌اعتمادی دوجانبه احتمال بروز این مسائل، امر شگفت‌انگیزی نیست.

در ادامه مقاله آمده است: اوباما می‌گوید ایران باید محدودیت‌های شدید در مورد برنامه هسته‌ای خود را اجرا کند. در واقع، هیچ توافقی نمی‌تواند به‌طور دائم توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را از بین ببرد. زیرساخت‌های هسته‌ای را می‌توان از بین برد؛ اما دانش فنی، قابل ریشه‌کنی نیست. هدف واقعی آقای اوباما دشوار ساختن حرکت ایران به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای است. به این منظور، آمریکا در عین حال که پذیرفته ایران می‌تواند سطحی از غنی‌سازی را حفظ کند، پافشاری خواهد کرد که ایران تعداد سانتریفیوژهای کنونی خود را (19 هزار عدد) به کمتر از پنج هزار برساند. از جمله شروط، تعطیلی پایگاه هسته‌ای فردو و توقف ساخت رآکتور اراک نیز هست. رژیم بازرسی‌ها نیز شدیدتر از اوضاع پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است. در مقابل، آقای روحانی نیز متعهد شده است هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای ایران تعطیل نخواهند شد. تصور می‌شود آقای روحانی توافقی را مدنظر دارد که می‌تواند این برنامه را برای مدت سه سال متوقف کند و پس از این مدت با اثبات حسن نیت ایران و امضای پروتکل الحاقی، ایران اجازه خواهد یافت غنی‌سازی را در مقیاس صنعتی ادامه دهد.

در پایان مقاله آمده است: مارک فیتزپاتریک، متخصص تکثیر تسلیحات و امنیت هسته‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن، می‌گوید: هراس‌هایی در مورد شکاف کنونی میان دو طرف و ابراز تردیدهای قانون‌گذاران دو کشور وجود دارد. آقای سیمور معتقد است مادامی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران است، ایران گزینه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رها نخواهد کرد. این دو تحلیل‌گر سیاسی معتقدند بهترین امید این است که با برخی اقدامات مؤثر و امتیازدهی‌های متقابل طی دوره‌ شش‌ماهه، این روند متوقف نشود و به حیات خود ادامه دهد. برای نمونه، در ازای کاهش جدی‌تر تحریم‌ها، ایرانی‌ها ممکن است پیشنهاد تبدیل پایگاه فردو به تأسیسات تحقیقات و توسعه (با تعداد اندکی سانتریفیوژهای پیشرفته) را مطرح کنند. همچنین ممکن است پیشنهاد تبدیل رآکتور اراک به رآکتور آب سبک را مطرح کنند. حداقل ظاهراً شاید تمدید توافق موقت اطمینان‌بخش به‌نظر برسد؛ اما تداوم این روند دقیقاً برنامه‌ای است که ایران در ذهن دارد. امتیازات اندک غیرقابل برگشت خواهند بود و در عین حال، کاهش تحریم‌ها در ازای اقدامات اعتمادساز ایران می‌تواند به فروپاشی حمایت از تحریم‌های بین‌المللی بینجامد که به‌زحمت اجرایی شده است. آمریکا و اروپا متحد خواهند ماند؛ اما سایر کشورها ممکن است از شکسته شدن پیوستگی گروه 1+5 خشنود شوند.

اخبار

مهره‌چین از سطح معاونان وزیر به ریاست دانشگاه‌ها رسید!

در پی مهره‌چینی فتنه‌گران و حزب منحله مشارکت در سطح معاونان وزارت علوم، اکنون خبر می‌رسد که این طیف در حال مهره‌چینی در سطح ریاست برخی دانشگاه‌ها است. بنابر خبر رسیده احتمالاً «ف-ر» عضو حزب منحله مشارکت و عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، به‌ ریاست دانشگاه الزهرا(س) منصوب خواهد شد. هم‌اکنون دکتر «انسیه خزعلی» فرزند آیت‌الله خزعلی ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده دارد.

یادآور می‌شود «ف- ر» در ارزیابی‌های سیاسی بیشتر به‌عنوان آلت دست افراطی‌ها شناخته می‌شود. همچنین وی پیش از این، در حمایت از سران فتنه مواضعی اتخاذ کرده است. مراجع ذی‌صلاح صلاحیت وی را در انتخابات مجلس هشتم و شورای شهر چهارم تهران رد کردند. با وجود حاتم‌بخشی برخی وزرای دولت یازدهم به فتنه‌گران، محمد خاتمی در جلسه هفته گذشته اصلاح‌طلبان، ضمن انتقاد از برنامه‌های صداوسیما در سالگرد 9 دی گفته است: «چرا برخی وزرای دولت روحانی این جمله را مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند ما از مدیرانی که در فتنه 88 نقش‌آفرینی کرده‌اند، استفاده نمی‌کنیم؟ تا کی باید هی بگوییم فتنه، فتنه؟!»

گفتنی است فرجی دانا، وزیر علوم، پیش از این به دلیل برخی عزل و نصب‌های همسو با فتنه‌گران، از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفته است. وی که با حسن‌ظن و تبری ظاهری از فتنه‌گران و اغماض نمایندگان مجلس، وزیر علوم شده‌است، از نگاه کارشناسان در مظان تمایل به فتنه‌گران و تندروها قرار دارد.

اخبار کوتاه     

* فائزه هاشمی در پاسخ به اظهارات نایب‌رئیس کمیسیون ورزش مجلس درباره انتخابات کمیته ملی المپیک که مدعی شده بود فائزه هاشمی به‌دنبال یارگیری برای شرکت در این انتخابات است، اظهار داشت: حتی اگر یارگیری هم باشد، چه اشکالی دارد؟ کسانی که در ورزش کشور سابقه‌ای دارند و در این حوزه کار کرده‌اند و فعالیت‌های مختلفی در این حوزه داشته‌اند، باید در این مورد دغدغه داشته باشند که چه کسانی در مناصب مختلف ورزش قرار می‌گیرند. وی افزود: کسانی که اهل تحول نیستند و ضد زن هستند، نمی‌توانند در این زمینه مفید باشند، چرا که اوضاع فعلی را اسفبار‌تر خواهند کرد.

* روزنامه عرب‌زبان «العرب» به‌تازگی با انتشار مقاله‌ای نوشت: باید شهروندان عرب را از رسانه‌های ایران مصون نگه داشت، حتی اگر لازم باشد، دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای ایران برای شهروندان عرب ممنوع شود! به گفته پایگاه اینترنتی «العرب»،  ایران از رسانه‌های دیداری و شنیداری مانند شبکه‌های العالم، الکوثر، رادیو تهران و دیگر شبکه‌ها مانند سحر و پرس‌تی‌وی در نبرد رسانه‌ای خود استفاده می‌کند. گفتنی است پیش از این نیز مقامات کشورهای عربی با قطع پخش شبکه العالم بر روی ماهوارهای نایل‌ست و عرب‌ست تلاش کردند بر میزان نفوذ این شبکه تأثیر گذارند و مخاطبان آن را کاهش دهند.

* خاخام «پینتو» که از یک سال پیش درگیر پرونده فساد مالی است، با اتهام جدیدی یعنی پرداختن رشوه به یکی از ارشدترین ژنرال‌های پلیس رژیم صهیونیستی روبه‌رو شده است. به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، شماری از افسران عالی‌رتبه پلیس رژیم صهیونیستی و «یوشیا پینتو» در بزرگ‌ترین پرونده رشوه‌خواری و معاملات مالی مشکوک دست دارند. «پینتو بات» یکی از مشهورترین خاخام‌های صهیونیستی است که به همراه همسرش، از یک سال پیش تاکنون تحت بازجویی درباره پرونده رسوایی مالی قرار دارد.

* زنگنه، وزیر نفت، رسماً برای شل و برتیس پترولیوم دو غول نفتی انگلیس برای بازگشت به ایران دعوتنامه ارسال کرده است؛ اما این دو شرکت که جزو بدهکارترین شرکت‌های نفتی جهان به ایران هستند، بازگشت خود را در گرو  لغو کامل تحریم‌ها اعلام کرده‌ا‌ند. از سوی دیگر، دولت انگلیس به‌تازگی اعلام کرد: با وجود آغاز تولید گاز از میدان مشترک ایران و انگلیس «رهوم»، منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز این میدان، تا اطلاع ثانوی در حسابی بلوکه خواهد شد! ایران از شرکت شل انگلیسی بیش از دو میلیارد دلار طلب نفتی دارد.

* براساس فیلمی که بر روی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی دیده شده، زهران علوش، رهبر تروریست‌های «الجبهه اسلامیه» سوریه، در صحبتی توهین‌آمیز می‌گوید: پیامبر ما ابوسفیان است نه [حضرت] محمد [صلی‌الله علیه و آله]؛ یزید هم گفته بود «لاخبر جاء و لاوحی نزل.» گفتنی است علوش، رهبر تروریست‌هایی متشکل از چهل گروه تروریستی است که با پشتیبانی سعودی در چند ماه پیش اعلام موجودیت و استقلال کرد، آمریکا این گروه را یک گروه معتدل توصیف کرد و تلاش داشت آن را در نشست ژنو 2 بگنجاند!

 نماینده ویژه ولادیمیر پوتین برای رساندن پیام وی به سردمداران عربستان سعودی به ریاض سفر کرده است. پوتین در نامه‌ای که به ملک عبدالله پادشاه عربستان نوشته، آورده است: «خون‌هایی که از شهروندان ما جاری شد، همچون سیل کشور شما را فرا خواهد گرفت و برای شما هیچ کشتی نجاتی باقی نمانده و بی‌شک سرنگونی خاندان آل‌سعود بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت اولویت دارد»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات