صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۲۴

نشریه اخبارو تحلیل‌ها شماره 3823 دوشنبه 28 بهمن ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قدرت‌های مداخله‌گر می‌خواهند به مردم کشورها القا کنند که استقلالشان با پیشرفت منافات دارد. (۱۳۹۲/۱۱/۱۹)

سرمقاله

حضور قدرتمند حزب‌الله در عرصه‌ سیاسی لبنان

دولت «تمام سلام» با نام «منفعت ملی» روز شنبه در لبنان تشکیل شد. تمام سلام برای تشکیل این دولت، بیست‌وچهار وزیر کابینه‌اش را به شکل مساوی میان سه مجموعه حزب‌الله و طرفدارانش، سعد حریری و هم‌پیمانانش و میشل سلیمان، رئیس‌جمهور و ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌ها تقسیم کرد. در واقع شکل‌گیری این دولت با تأخیر ده‌ماهه، پیروزی قاطع دیگری برای حزب‌الله محسوب می‌شود؛ زیرا عامل اصلی این تأخیر طولانی در تشکیل دولت، سنگ‌اندازی‌های گروه 14 مارس به رهبری سعد حریری بود که شرط موافقت با تشکیل دولت را خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه اعلام کرده بود. به عبارت دیگر، سعد حریری که در قضیه سوریه در جبهه عربستان قرار دارد و از تروریست‌ها حمایت می‌کند، قصد داشت با گروگان گرفتن تشکیل دولت در لبنان، فضای عمومی لبنان را علیه حزب‌الله تحریک کند تا حزب‌الله مجبور به خروج از سوریه شود. مقاومت حزب‌الله در برابر این گروگان‌گیری از یکسو و شکیبایی مردم لبنان در برابر باج‌خواهی گروه 14 مارس، این گروه را رسوا و سرخورده و ناگزیر از پذیرش وضع موجود و تن دادن به آن کرد. افزون بر آنکه برای چندمین‌بار اثبات کرد حزب‌الله، قدرت برتر در لبنان است. پیروزی حزب‌الله در تشکیل دولت لبنان آنچنان برجسته و بااهمیت است که شبکه دوی رژیم صهیونیستی در واکنش به آن اعلام کرد: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، برنده بزرگ تشکیل دولت در این کشور شد. تشکیل دولت جدید لبنان با ترکیب پیش‌گفته، یک وجه پنهان دیگر هم دارد که از موضوع اشاره شده نیز مهم‌تر به نظر می‌رسد؛ اینکه عربستان نیز ناچار شد در برابر اقتدار حزب‌الله در لبنان تسلیم شود. تن دادن تمام سلام - که سابقه گرایش به عربستان دارد - به حضور قدرتمند نمایندگان حزب‌الله در کابینه، ادعای پیش‌گفته را تأیید می‌کند.

ترجمه     

موافقان و مخالفان: کارنامه شش‌ماهه حسن روحانی

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 17 فوریه 2014 (28 بهمن) در مقاله‌ای به سیاست‌های داخلی ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با گذشت حدود شش ماه از ریاست‌جمهوری خود تلاش می‌کند حامیان خود را که از سرعت کند اصلاحات ناامید شده‌اند، آرام کند. حسن روحانی سال 2013 با شعار «تدبیر و امید» در انتخابات پیروز شد و موجی از امید و انتظار را برای تغییرات فرهنگی و سیاسی در ایران برانگیخت؛ اما این روحانی میانه‌رو پس از شش ماه خود را در میانه دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان دلسرد شده از روند آرام تغییرات و محافظه‌کاران تندرویی می‌بیند که خط‌مشی و دستورکار آقای روحانی را با خطر شروع فتنه همسو می‌بینند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. میزان انتقادات اردوگاه‌های مخالف به حدی زیاد بوده‌ است که سبب شد رهبر ایران بر صبر و حمایت تأکید کند.

در ادامه مقاله آمده است: رهبر ایران در سخنرانی 8 فوریه برای فرماندهان نیروی هوایی گفت که «کمتر از چند ماه از آمدن دولت جدید گذشته است... به مسئولان باید فرصت داده شود با قدرت جلو روند. منتقدان باید در قبال دولت از خود تحمل نشان دهند.» بیشتر موفقیت روحانی ممکن است در نهایت به مدیریت انتظارات حامیان ناشکیبای وی بستگی داشته باشد؛ انتظاراتی که وی با وعده‌های انتخاباتی خود به وجود آورد. صادق خرازی، سفیر سابق و مدیر پایگاه ایران دیپلماسی می‌گوید: «هنگامی که آقای روحانی به قدرت رسید، در آن هنگام مسئله‌ پیش روی خود را درک نمی‌کرد... وی می‌خواست نظام اقتصادی، نظام صنعتی، نظام فرهنگی، نظام آموزشی، نظام خدماتی و نظام سیاسی و همه چیز را بازسازی کند. هشت سال (دوران احمدی‌نژاد) فاجعه‌آمیز بود.» امیر محبیان، تحلیل‌گر محافظه‌کار، مشاور و سردبیر نزدیک به رهبر ایران، می‌گوید: «شما باید بگویید می‌توانیم برخی مسائل را حل کنیم، نه تمام مسائل را.» تغییراتی که تاکنون روحانی به وجود آورده است، عبارتند از: اقتصادی باثبات‌تر، روزنامه‌هایی جسورتر و آزادی بیشتر در عرصه موسیقی. بسیاری از مخالفان سیاسی برجسته پیش از سفر آقای روحانی به نیویورک در سپتامبر گذشته آزاد شدند و پیش‌نویس سند موسوم به «منشور حقوق شهروندی» نیز تهیه شد. با وجود برخی نگرانی‌ها، جو خوش‌بینی در میان هواداران روحانی وجود دارد.

در پایان مقاله آمده است: فیس‌بوک و توئیتر همچنان به طور رسمی مسدود هستند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان در حبس خانگی به سر می‌برند. روزنامه‌نگاری که برای یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های ایران فعالیت می‌کند و نخواست نامش فاش شود، گفت: آقای روحانی پس از بی‌سواد خواندن منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای، خشم برخی را برانگیخت.» این روزنامه‌نگار تشریح کرد که سبد کالای توزیعی دولت به ایجاد صفوف طویل و هجوم مردم برای دریافت آن منجر شد و سبب شد این تصور به وجود بیاید که ایران به «کشور گدایان» تبدیل شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: این پایگاه آمریکایی سعی دارد که سقف خواسته‌های مردم را فقط به حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای محدود کند؛ از این رو می‌خواهد مسدود بودن فیس‌بوک و توئیتر و حبس خانگی سران فتنه را جزو خواسته‌های مردم ایران جا بزند، حال آنکه این موضوعات با واقعیات موجود ایران همخوانی ندارد و مردم از دولت حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم و... را با حفظ تمام حقوق هسته‌ای خود می‌خواهند؛ که نظرسنجی خود دولتی‌ها چند ماه پیش نیز مؤید این موضوع بود. آزادی بیشتر در عرصه موسیقی یا مطبوعات شاید خواست گروهی خاص و محدود باشد، اما دغدغه اصلی و مهم امروز ایران نیست، بلکه تلاش دشمن برای جابه‌جا کردن اولویت‌های ملت است.

اخبار

همه کراوات بزنید!

«مسیح علی‌نژاد» از فراریان فتنه 88 که در بین هم‌فکرانش به جوجه اردک زشت مشهور است، در وبگاه شخصی‌اش با شرح مختصری از ماجراهای پیش‌آمده درباره «کراوات زدن «سریع القلم» مشاور رئیس‌جمهور در اجلاس داووس» نوشت: «دقیقاً بعد از اینکه صدا‌و‌سیمای ایران تصویری از محمود سریع‌القلم نشان داد که او با کراوات در اجلاس داووس شرکت کرده بود، «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی حسن روحانی، در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، سمت مشاور رئیس‌جمهور برای محمود سریع‌القلم را تکذیب کرد. این در حالی است که پیش از این ماجرا، ایرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، از آقای سریع‌القلم به عنوان مشاور ارشد حسن روحانی در امور بین‌الملل نام می‌برد.» علی‌نژاد در ادامه این مطلب ضمن درخواست از مخاطبان که  «کراوات بزنند!» و عکس بیندازند، نوشت: به آقای سریع القلم، مشاور حسن روحانی، حمله کرده‌اند که چرا کراوات زده است. در حالی که کراوات زدن خیانت و جنایت نیست. کاش مردان دست به کار می‌شدند و عکس‌های کراوات زده و مرتب خود را منتشر می‌کردند.»

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که اقدام محمود سریع القلم در بستن کراوات، در یک مراسم رسمی خلاف عرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران است.

علی نژاد پیش از این نیز از زن‌های مخاطب خود خواسته بود تا با ارسال تصاویر برهنه خود، کمپین «نه به حجاب اجباری» را راه‌اندازی کنند!

اخبار کوتاه      

* گفته می‌شود برخی فعالان فتنه سال 88 تماس‌هایی را با آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، داشته‌اند تا وی را وادار کنند برای رفع حصر سران فتنه موضع‌گیری و تلاش کند. در تماس‌هایی که با روحانی گرفته شد، از وی خواسته شد تا در جلسه‌ای که در منزل آقای هاشمی رفسنجانی برگزار می‌شود، شرکت کند؛ اما ظاهراً زمانی که حسن روحانی در جریان موضوع قرار گرفت، از حضور در این جلسه امتناع کرده است.

* چندی پیش کتاب‌های شیرین عبادی، فمینیست ضدانقلاب فراری، در مقابل دانشگاه اصفهان و در میان دانشجویان توزیع شد. البته با وجود اینکه شنیده شده مسئولان دانشگاه در جریان این مسئله قرار داشتند؛ اما هیچ اقدامی در این باره انجام ندادند. شیرین عبادی از اصلاح‌طلبان فعال و دارای افکاری نزدیک به بهائیت است که بارها اظهارات و اقداماتی افراطی و مغایر با ارزش‌های نظام اسلامی انجام داده است. وی اعتراض به آنچه را که او کشتار مردم ایران پس از حوادث سال 88 نامید، در سازمان ملل مطرح کرد. وی همچنین تاکنون کتب مختلفی علیه انقلاب اسلامی تدوین کرده است.

* ظاهراً حدود صدوپنجاه نفر از خبرنگاران و کارمندان روزنامه دولتی «خورشید» به دلیل برخی نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی قرار است تا پایان سال از کار بیکار شوند. گفته می‌شود وزیر کار در جلسه‌ای خصوصی گفته که برند خورشید، برند کثیفی شده و مربوط به دولت قبل است، نیروها را تعدیل کنید تا در سال آینده تصمیم‌گیری‌ شود. به هر صورت، در حال حاضر این سؤال مطرح است که آیا اخراج این حجم بالای خبرنگار که همگی دارای خانواده هستند، به دلایل سیاسی و سلیقه‌ای با شعار اعتدال و تدبیر و عقلانیت همخوانی دارد یا نه؟

* «محسن رفیق‌دوست» به‌تازگی در واکنش به بیانیه کاخ سفید در حمایت از سران فتنه با تأکید بر اینکه فتنه 88 در خارج مرزها طراحی شده بود، افزود: این بیانیه، مزدور بودن موسوی و کروبی را برای آمریکا به اثبات رساند و دستگاه دیپلماسی ما باید پاسخ روشنی به غرب بدهد و باید به آمریکا گفت که بهتر است همان‌گونه که بعد از پنجاه سال به نقش خود در کودتای ۲۸ مرداد علیه ایران اقرار کردید و از بابت آن از مردم عذرخواهی کردید، در این زمینه نیز واقع‌بین باشید و از مردم ایران برای دخالت در امور داخلی عذرخواهی کنید.» وی همچنین گفت: «این بیانیه پاسخ به افرادی است که در آمریکایی بودن طرح فتنه ۸۸ شک داشتند.»

* اخبار دریافتی حاکی از آن است که در جلسه اصلاح‌طلبان که  به‌تازگی با حضور مرد خاکستری این جریان برگزار شده، وی  گروهی را مأمور کرده است تا زمینه نفوذ و حضور فعالان اصلاح‌طلب را در فرمانداری‌های سراسر کشور به‌وجود آورند و همچنین به ایجاد شبکه‌‌های اجتماعی برای حضور مؤثر در انتخابات مجلس بپردازند.

* شیخ «عدنان العرعور» از مفتیان افراطی وهابی عربستان چند روز بعد از اینکه گروه داعش را برادران خود توصیف کرد، با چرخش صدوهشتاد درجه‌ای از مواضع قبلی خود، این گروه را «جنایتکاران و جنایتکارانی در سوریه» نامید. وی گفت: «گروه داعش مجرم و جنایتکار است و اکنون دیگر پرده از این گروه جنایتکار برداشته شده است؛ زیرا خائن کسی است که جوانان را بدون آموزش به جنگ می‌فرستد و به آن‌ها کمربند انتحاری می‌بندد و به مناطق مختلف می‌فرستد تا آن‌ها را از بین ببرد. ‌ای احمق‌ها! بدانید این‌ها همه صفت خائنان است.» مفتی‌های عربستان همواره در چارچوب سیاست‌های دولت این کشور اظهارنظر می‌کنند و فتوا می‌دهند.

* شرکت گوگل که مدیران اصلی و مؤسسان آن صهیونیست هستند، به‌تازگی رسماً اعلام کرد که تعداد زیادی از کاربران خود را به جرم‌هایی مثل گردن‌کلفتی، نقد دولت آمریکا و دلیل نامشخص حذف کرده و از این به بعد هم کسانی که مرتکب این جرم‌ها شوند، حذف می‌شوند! گوگل با این اقدام، به عملکرد خط‌کشی شده خودش اعتراف کرده که قطعاً در حرفه رسانه‌ای برایش پیامدهایی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات