صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۶۶۱۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3858 دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر براى خدا پا در میدان گذاشتید و ایستادگى کردید، پیروزى قطعى است. (19/10/1391)

سرمقاله

فرصتی که باید عالمانه استفاده شود

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دیروز در سالروز ولادت خجسته حضرت زهرا(س)، در دیدار جمعی از شاعران و ذاکران اهل‌بیت‌ (علیهم‌السلام) درباره اهمیت مجالس مذهبی فرمودند: «مجالس مذهبی فرصتی منحصر به‌فرد در بیان درس‌های مهم زندگی ستارگان فروزان دین است و باید با انتقال محتوا و مضمون هنرمندانه، آگاهی‌بخش، بیدارگر، امیدوارکننده، وحدت‌آفرین و رعایت کامل حدود شرعی در مراسم مذهبی، این مسئولیت و فرصت را در خدمت مقابله با توطئه‌های پیچیده‌ دشمنان اسلام و همچنین پیشبرد اهداف نظام اسلامی قرار داد.»

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در فراز فوق به سه نکته مهم اشاره داشتند که نیازمند تأمل جدی است:

1- فرصت بودن مجالس مذهبی؛ شاید بتوان گفت مجالس مذهبی، هیچ مشابهی در دنیا ندارند. همین که در نقاط مختلف شهرها عده‌ای با میل و رغبت و آگاهی از اینکه به کجا و برای چه می‌روند، مسیر منتهی به هیئت‌های مذهبی را پیش می‌گیرند و در آن حاضر می‌شوند، فرصت بی‌بدیلی است که در غیر آن با برنامه‌ریزی‌های گسترده و پرهزینه هم انجام نشدنی و تکرار نشدنی است. حضور باانگیزه افراد به شکل متوالی در مکان مشخص و با آگاهی نسبی از آنچه که قرار است بشنوند، یک فرصت کم‌نظیر است.

2- فرصت‌سازی برای مقابله با دشمنان اسلام؛ از فرصت بودن مجالس مذهبی می‌توان استفاده‌های گوناگون دینی داشت؛ اما آنچه که باید در صدر این استفاده‌ها باشد، ایجاد آمادگی لازم برای مقابله همه‌جانبه با دشمنان اسلام و پیشبرد اهداف نظام اسلامی  است که رهبر معظم انقلاب صریحاً به آن اشاره کردند. تشخیص اینکه چه نوع مطالب دینی بیشتر به کار مقابله با دشمنان اسلام می‌آید، چندان ساده نیست و به شناخت و هوشمندی نیاز دارد.

3- ویژگی‌های مضمون و محتوا؛ ارائه هر بخشی از گستره آموزه‌های دینی می‌تواند به هر مجلسی حال و هوای دینی بدهد؛ اما این قضیه همیشه نمی‌تواند اهداف را تأمین کند و برای آن به شاخص نیاز است که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به چند شاخص برای محتوای این مجالس اشاره کردند، مانند: آگاهی‌بخش بودن، بیدارگر بودن، امیدوارکننده بودن، وحدت‌آفرین بودن و مراعات حدود شرعی مراسم. چنانچه محتوای مطالب مجالس مذهبی دارای این ویژگی‌ها باشد، آن مجلس دقیقاً در خدمت اسلام، نظام و مقابله با دشمنان است. توجه هزاران هیئت مذهبی در سراسر کشور که با حضور صدها هزار نفر تشکیل می‌شود به این چند نکته، می‌تواند سرآغاز تحولی بزرگ در حرکت شتابنده به‌سوی آرمان‌های بلند اسلامی باشد. ان‌شاء‌الله

 

ترجمه

تأثیرات کشف منابع گازی در اراضی اشغالی فلسطین

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی اویل‌پرایس ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ (۱ اردیبهشت) در مقاله‌ای به کشف منابع گازی در اراضی اشغالی فلسطین پرداخت و نوشت: ثروت گازی تازه کشف شده در اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] سبب خواهد شد این کشور از واردکننده انرژی به صادرکننده بالقوه انرژی تبدیل شود و در عین حال، توازن انرژی منطقه نیز دستخوش تغییر شود. حتی جالب‌تر اینکه مصر از صادرکننده انرژی به واردکننده انرژی تغییر جایگاه داده است. اسرائیل به لحاظ تاریخی، واردکننده گاز طبیعی بوده؛ اما کشف اخیر منابع گازی در دریا احتمالاً این روند را تغییر خواهد داد. ذخایر گاز طبیعی اسرائیل در منطقه تمر (با حدود پنج تریلیون متر مکعب) و لویتان (حدود ۱۰ تریلیون متر مکعب) می‌تواند اسرائیل را به کشور صادرکننده گاز با ذخایر عظیم تبدیل کند.

در ادامه مقاله آمده است: این کشف گازی می‌تواند برای مصر که در حال حاضر در میانه بحران انرژی قرار دارد، خبر خوبی باشد. تولید برق مصر عمدتاً به گاز طبیعی وابسته است. متأسفانه مصر نتوانسته سیاست‌های انرژی صحیحی را در سطح ملی به اجرا درآورد. شرکت‌های انرژی بین‌المللی فعال در مصر به دلیل ترس از این ابهام سیاسی عملیات‌های خود را کاهش داده‌اند. در حال حاضر، پیش‌بینی می‌شود مصر که زمانی صادرکننده انرژی بود، با کمبودهای گسترده انرژی و قطعی برق در اواسط تابستان مواجه شود. اوضاع به حدی بد است که مقامات مصری به‌تازگی به صرفه‌جویی در مصرف برق روی آورده‌اند. کمبود منابع انرژی به نارضایتی مردم مصر می‌انجامد که از سوء‌ مدیریت‌ها خسته‌ شده‌اند. به‌علاوه، پایانه‌های صادرات ال‌ان‌جی مصر که زمانی برای بازارهای خارجی استفاده می‌شد، حال بر رفع نیازهای بازارهای داخلی متمرکز شده‌اند. مصر بازاری جایگزین برای گاز اسرائیل است که دلیل آن، کمبود منابع انرژی در مصر است، این وضعیت سبب می‌شود اسرائیل از طریق کانال سوئز به بازار پرسود انرژی آسیا دسترسی داشته باشد. یوگن کندل،‌ رئیس ‌شورای اقتصاد ملی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، گفت که «ما قطعاً خواهان تقویت روابط اقتصادی خود با همسایگان هستیم، در عین حال نمی‌خواهیم شورش‌ها و بی‌ثباتی‌های احتمالی در منطقه، صدور انرژی اسرائیل را تهدید کند؛ بنابراین اسرائیل، صادرات انرژی خود را به منطقه محدود نمی‌کند.»

در پایان مقاله آمده است: دو سال پیش، مصر تصمیم گرفت صادرات گاز طبیعی به اسرائیل را متوقف کند که وزیر اقتصاد اسرائیل در واکنش به آن گفت که این اقدام، «پیمان‌های صلح بین اسرائیل و مصر را به خطر می‌اندازد و با ابهام رو‌به‌رو می‌کند.» در آن مقطع، مصر حدود چهل درصد گاز طبیعی اسرائیل را تأمین می‌کرد. حال با گذشت دو سال، وضعیت معکوس شده است. چشم‌انداز انرژی به‌طور مداوم تغییر می‌کند. حال مصر امیدوار خواهد بود که مشتری سابق این کشور بتواند کمبودهای انرژی مصر را تأمین کند. کشف این ذخایر گازی می‌تواند سیاست‌های انرژی در منطقه را با تغییرات جدی روبه‌رو کند. 

اخبار و تحلیل‌ها: چنانچه برآورد ذخایر گازی کشف شده درست باشد و رژیم صهیونیستی با استخراج این منابع گازی به امتیاز مهمی دست یابد، در مقابل از همین ناحیه دچار آسیب‌پذیری‌هایی نیز می‌شود که با تهدیدات امنیتی همراه است و میزان آن به برنامه‌های گروه‌های مبارز فلسطینی بستگی دارد که با رژیم صهیونیستی در ستیزند.

اخبار 

خلاصه گزارشی درباره مدیریت امام خامنه‌ای

 مؤسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن در گزارشی ۸۸ صفحه‌ای به بررسی نحوه تصمیم‌گیری و مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت. این گزارش را مهدی خلجی، از نویسندگان سابق اصلاح‌طلب که چند سالی است به اروپا و سپس آمریکا مهاجرت کرده، نوشته است. خلجی در سال‌های اخیر با رسانه‌های غربی ضد ایران همچون رادیو فردا و رادیو زمانه و بی‌بی‌سی همکاری داشته است. نویسنده با مرور زندگی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای از بدو انقلاب تاکنون، به بیان دیدگاه خود درباره شیوه مدیریتی رهبر انقلاب پرداخته است. هرچند خلجی بر مبنای سلایق و تمایلات سیاسی خود، به ارزیابی نحوه تصمیمات رهبری پرداخته و تلاش کرده اتهامات بی‌اساس جریان‌های ضدانقلاب را تکرار کند؛ اما نتوانسته از اعتراف به تدابیر موفق ایشان، پرهیز کند. خلاصه برشی از این گزارش، حاوی این مضمون است: یکی از دلایل موفقیت سیاست خارجی ایران، اتحاد همه گروه‌های سیاسی است که  ناشی از هنر مدیریتی رهبر معظم انقلاب دانسته شده است. این مؤسسه یکی از دلایل تصمیمات دقیق رهبر ایران را (که البته نویسنده گزارش، بارها از ناخرسندی خود از این واقعیت سخن گفته) ساختار دفتر رهبری دانسته که از افراد فنی و کارشناس تشکیل شده و نه از سیاسی‌ها. به اذعان این گزارش، رهبر انقلاب اسلامی ایران با دقت به‌دنبال آن است که از رسوخ تمایلات سیاسی به اطلاعاتی که به دستش می‌رسد، جلوگیری کند. به همین دلیل، شخصاً دفتر رهبری را اداره و از مشاوران مورد اعتماد استفاده می‌کند. در ادامه گزارش، یکی از توفیقات رهبر ایران، یکپارچه کردن مدیریت حوزه‌های علمیه و مدارس دینی، بیان شده است. مدرن کردن ساختار و سازوکار اجرایی حوزه‌های علمیه نیز یکی دیگر از اقدامات رهبر انقلاب از نگاه این مؤسسه است.

تمسک به جمهوریتی که پیش‌تر ذبحش کردند!

 به‌تازگی محمد خاتمی در سخنانی متناقض با عملکرد خود و دوستانش، در  هفتادو‌پنجمین نشست ماهانه «بنیاد باران»، ضمن دفاع از مفهوم «جمهوریت» گفته است: «ما به‌عنوان کسانی که دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم، با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم؛ با همه لوازمی که جمهوریت دارد.» این سخنان در حالی مطرح شده است که وی و دوستانش با  اردوکشی‌های خیابانی سال 88 و ایجاد اهرم فشار برای ابطال انتخابات چهل میلیونی، عملاً این ادعا را زیر پا گذاشتند و هنوز هم پس از گذشت پنج سال از آن، نتوانسته‌اند هیچ سندی دال بر تقلب در انتخابات ارائه کنند و در مقابل، بسیاری از آن‌ها از جمله موسوی لاری، وزیر کشور خاتمی، اعلام کردند که اساساً در ساختار انتخاباتی ایران امکان تقلب در شمارش آرا آنهم با یازده میلیون رأی اختلاف وجود ندارد.

اخبار کوتاه   

 *گزارش‌های رسیده حاکی از برنامه‌ریزی گسترده هاشمی رفسنجانی برای ورود به عرصه انتخابات مجلس خبرگان است. بر اساس این گزارش طیف هاشمی در تهران، فهرست انتخاباتی مجلس خبرگان با نام «مجتهدان مصلح و معتدل» را تهیه کرده و در حال تکمیل آن در شهرستان‌ها هستند. گفته می‌شود احتمالاً هاشمی رفسنجانی، محقق داماد، سیدحسن خمینی و مجید انصاری در این فهرست قرار دارند.

* بر اساس گزارش‌های رسیده، به‌تازگی کتابی از ترانه‌های یک خواننده لس‌آنجلسی چاپ شده و قرار است در نمایشگاه کتاب عرضه شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی مسئولان وزارت ارشاد که علاقه‌ای به طی کردن روال قانونی و روبه‌رو شدن با واکنش احتمالی و منفی مردم را ندارند، با استفاده از ترفندی زیرکانه و بدون کمترین سروصدای تبلیغاتی و به دور از حواشی و جاروجنجال‌های رسانه‌ای، مجوز این کتاب را گرفته و بدون نام بردن از خواننده لس‌آنجلسی، آن را با نام جوانی ناشناس به‌عنوان مؤلف و گردآورنده، راهی بازار نشر کرده‌اند.

* به‌تازگی فواد صادقی، یکی از فعالان رسانه‌ای حامی فتنه، بدون هیچ‌گونه سابقه کاری و تخصص مرتبط، به‌عنوان معاون عمرانی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر منصوب شده است. صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از صندوق‌های بیمه‌ای زیرمجموعه وزارت رفاه محسوب می‌شود که در سال 1384 تأسیس شد و هم‌اکنون از صندوق‌های سرمایه‌دار  بیمه‌ای محسوب می‌شود. وی که سال‌هاست در عرصه رسانه به فعالیت مشغول است، در ایام فتنه 88 نیز بازداشت شده و پایگاه‌های در اختیارش نیز بارها از سوی قوه قضائیه فیلتر شده‌اند.

* قاسم جعفری، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد گفت: همکاری مناسبی از سوی مسئولان دانشگاه آزاد وجود ندارد و بررسی‌ها با سختی و با همت خود نمایندگان در حال انجام است. وی افزود: با توجه به اینکه هیئت تحقیق و تفحص‌ هم در زمان آقای دانشجو و هم در زمان آقای میرزاده نامه رسمی داده، همچنان اجازه تحقیق از هیئت امنا داده نشده و این با قانون مغایر است. او همچنین اضافه کرد:‌ قانون، کلی است و در هیچ جای قانون نیامده که در دانشگاه آزاد به غیر از قسمتی خاص، مابقی حوزه‌ها را بررسی کند؛ بلکه اجازه تحقیق و تفحص از تمامی حوزه‌ها به موجب قانون داده شده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات