صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۶۶۷۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3871 شنبه 20 اردیبهشت 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) داشتن نگاه‌های سیاسی و جناحی برای آموزش و پرورش سم است. (17/2/93)

سرمقاله

حق غنی‌سازی

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست که روز جمعه منتشر شد، در پاسخ به پرسشی درباره موضع سخت‌گیرانه پاریس در مذاکرات هسته‌ای گفت: «امیدوارم بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم. همه از اینکه دیگر تهدید هسته‌ای وجود نداشته باشد، خوشحال می‌شوند؛ اما موضع ما بسیار ساده است: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، آری؛ بمب اتم، نه. مسئله بسیار روشن است.» فابیوس در حالی از خوشحالی ناشی از نبود تهدید هسته‌ای سخن می‌گوید که کشورش به اتفاق چهار کشور دیگر دارای بمب هسته‌ای، تهدید بالقوه دائمی برای جهان هستند و همیشه در نشست‌های جهانی که برای محدودسازی تسلیحات هسته‌ای برگزار شده، با درخواست جهانی کاهش و محو تسلیحات هسته‌ای مخالفت کرده‌اند و اساساً از چنین نشست‌هایی گریزانند. چنین سخنانی از زبان وزیر خارجه کشوری که چنین برخوردی با مسائل هسته‌ای دارد، به هیچ وجه وجاهت و اعتبار ندارد و با اینکه اصل صحبت درست است؛ اما بیان آن از زبان وی ارزشی ندارد؛ زیرا دروغ و اظهار متقلبانه‌‌ای بیش نیست. فابیوس درباره وجود جمله‌ای در توافقنامه ژنو که بگوید ایران حق غنی‌سازی دارد، نیز گفت: «ما این جمله‌بندی را در مرحله اول نپذیرفته‌ایم؛ می‌تواند میزانی از غنی‌سازی وجود داشته باشد مشروط بر اینکه محدود بوده و برای مقاصد نظامی استفاده نشود.» در حال حاضر و برای مذاکرات جامع، پیش‌ رو بودن چنین عبارتی در توافق‌نامه ژنو، موضوعیتی ندارد؛ زیرا عمر آن و موضوعاتش در حال به پایان رسیدن است و «حق غنی‌سازی ایران» مسئله‌ای بسیار مهم است که استیفای آن برعهده گروه مذاکره‌کننده ایرانی است که باید مراقب باشد تا خطای توافق‌نامه ژنو تکرار نشود. برای جلوگیری از خطا باید توجه داشت «حق‌ غنی‌سازی» به کار ایران می‌آید که حقوق پیرامونی آن ازجمله تأمین کامل سوخت مورد نیاز ایران و امور تحقیقاتی و... را در برداشته باشد.

ترجمه

جدال ژئوپلیتیک آمریکا با چین در آسیا

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 10 می 2014 (20 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در تغییر اولویت از خاورمیانه[غرب آسیا] به شرق آسیا پرداخت و نوشت: سفر اوباما به چهار کشور آسیایی طی یک هفته به ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی و فیلیپین ابعاد تازه‌ای از مسیر تازه سیاست خارجی راهبردی آمریکا هویدا ساخت. واقعیت‌های ژئوپلیتیک و اولویت‌ها در اوضاع کنونی جهانی و سیاست‌های کنونی آمریکا در قبال آن، تفاسیر متفاوتی را به همراه داشته است. تندترین انتقاد در داخل آمریکا مطرح است. در این سفرها چین در دستور کار اوباما قرار نداشت به‌طوری‌که نیویورک‌تایمز نوشت: «اقدام آمریکا حتی با دشواری‌های جدی‌تری رو‌به‌رو شده است؛ زیرا در حال حاضر، روابط آمریکا با روسیه نیز با تنش جدی روبه‌روست. شاید هیچ کشوری مانند چین از جنگ سرد جدید دستاورد نداشته باشد؛ این کشور به لحاظ تاریخی همواره از کشمکش میان آمریکا و روسیه سود برده است.»

در ادامه مقاله آمده است: مطمئناً آمریکا با مخاطب‌های مختلف به‌طور همزمان گفت‌وگو کرد. از یک سو، اوباما تلاش کرد به متحدان آمریکا در مورد تعهدش برای جلوگیری از سلطه‌طلبی چین در اوضاع ملتهب بین‌المللی اطمینان‌خاطر دهد. از سوی دیگر، در عین حال که متعهد به دفاع از متحدانش است، از آن‌ها انتظار دارد خویشتن‌داری خود را نشان دهند و حتی تأکید کرد که آمریکا به‌دنبال روابط مستحکم با چین است و امیدوار است با چین برای یافتن راه‌حل،‌ همکاری کند. به‌علاوه، اوباما طی سفر خود در عین حال که بر فرصت‌های موجود و بر عدم تمایل آمریکا به مهار چین تأکید کرد، به این نکته اشاره کرد که آمریکا تمایل دارد چین کشوری مسئول و قدرتمند در حاکمیت قانون باشد و انتظار دارد که چین مطابق آن به هنجارهای مشخص پایبند باشد. در واقع، اوباما در این سفرها تلاش کرد ضمن اطمینان‌دهی به متحدان خود، چنین تصویری به وجود آورد که آمریکا به‌دنبال منزوی‌سازی چین نیست.

در پایان مقاله آمده است: نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «به گفته برخی تحلیل‌گران، چین به این دلیل سکوت کرده که مراقب است با آمریکا وارد تنش و کشمکش نشود؛ آن هم در زمانی که حوادث در آسیا و دیگر مناطق به نفع این کشور است.» به‌طور گسترده‌تر دو چشم‌انداز در مورد سفر آسیایی اوباما وجود دارد. یکی اینکه این سفرها به‌منظور رفع ناکامی‌اش در سفرهای ماه اکتبر به‌ویژه نشست آسیای شرقی و همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه است. اوباما به دلیل مشغول بودن با مسائل داخلی در مورد بحران بودجه و تعطیلی دولت نتوانست در این نشست‌ها شرکت کند؛ اما این شرکت نکردن به لحاظ مفاهیم ژئوپلیتیک در آسیا - اقیانوسیه به‌ویژه جنوب شرق آسیا، نشانه‌ تعهد متزلزل آمریکا در تغییر اولویت به سوی آسیا بود. در واقع، در حالی که تعطیلی دولت در آمریکا تصویری از تنزل ابرقدرتی آمریکا ارائه کرد، چین به‌طور جدی غیبت اوباما را با احیای مجدد راه ابریشم دریایی برجسته کرد. دومین دیدگاه در مورد سفر آسیایی اوباما این است که تبدیل آسیای شرقی به اولویت اصلی آمریکا، برجستگی خود را از دست داده است. به معنای دقیق‌تر، جهان طی دو سال اخیر از زمان مطرح شدن راهبرد تغییر اولویت‌های آمریکا به سوی آسیای شرقی که با مقاله مشهور هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق، در مجله فارین‌افرز آغاز شد، تغییر کرده است.

 

اخبار  

راه بهار از بهارستان می‌گذرد!

 بر اساس اخبار رسیده، در جلسه انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد، شعار «راه بهار از بهارستان می‌گذرد» برای حضور در انتخابات مجلس آینده انتخاب شده است. گفته می‌شود این جلسه همچنین با مصوبات ذیل همراه بوده است:

1- در رسانه‌های خود علیه رؤسای قوای قضائیه و مقننه مطلبی منتشر نکنیم.

2- به دکتر احمدی‌نژاد پیشنهاد کنیم اسفندیار رحیم مشائی حضور کمرنگ‌تری در ساختمان ولنجک داشته باشد.

3- از دکتر احمدی‌نژاد بخواهیم چند تن از مدیران سابق دولت دهم که دارای پرونده اتهامی هستند، از رفت‌وآمد به ساختمان ولنجک خودداری کنند.

عصبانیت از اظهارات شاذ یونسی!

 یک پایگاه خبری اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان چندی پیش علی یونسی در یک کنیسه یهودیان در شیراز نوشت: «این سخنان قطعاً مورد تأیید رئیس‌جمهور محترم نخواهد بود و بی‌ اندازه عجیب و نامفهوم است. عامل بحران این یکی دو روز اخیر، جناب آقای یونسی هستند... فارغ از انگیزه‌های جناب یونسی و مراد ایشان از «فرهنگ ایران»؛ سؤال اساسی اینجاست که این ادعاهای عجیب و بی‌پروا، کجای دغدغه‌ مردم ایران و کجای دل‌مشغولی‌های نخبگان و اندیشمندان است؟... طرح‌کنندگان چنین اظهارات شاذی، نباید بیش از این با وضعیت اجتماعی و فرهنگی - اقتصادی اصلی بیگانه باشند و به دعوای بی‌فرجام سیاسی بپردازند.»این پایگاه حامی دولت ادامه می‌دهد: حقیقت ماجرا آن است که در آن دولت اصلاحات، برخی عناصر تندرو و فرصت‌طلب جریان اصلاحات، با طرح مباحث و مسائل غیرضروری و گاه کیلومتر‌ها خارج از خطوط قرمز، زمینه را برای ایجاد بحران مهیا ساخته و خود - عامدانه یا از سر جهل- سوژه به دست جریان مقابل می‌دادند.

اخبار کوتاه      

* خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت: نیروهای بشار اسد روز پنجشنبه مدیریت کامل شهر حمص را که زمانی مقر شورشی‌های سوریه بود، به دست گرفته‌اند. رویترز افزود: «حدود هزار و دویست پیکارجوی سوری، پس از آنکه دو سال مدیریت شهر حمص را به دست داشتند، سوار اتوبوس‌هایی شدند که آن‌ها را به بیرون از شهرِ قلب ناآرامی‌های سوریه هدایت می‌کرد.» تروریست‌های سوری بر اساس توافقی که بین آن‌ها و نیروهای وفادار به بشار اسد منعقد شد، از این شهر خارج شده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی در همین ارتباط گفت: «حمص کاملاً از گروه‌های تروریستی مسلح تخلیه شده است.»

* پدر شهید علی خلیلی، آمر به معروف و ناهی از منکر، گفت: راضی به قصاص قاتل فرزندم نیستم و اگر تضمینی باشد که مرتکب جرمی نمی‌شود، رضایت می‌دهم. پرویز خلیلی اظهار داشت: ضارب شهید خلیلی بعد از مضروب کردن علی، در مدت دو سال بیماری ایشان، یک نفر دیگر را نیز مضروب کرده است. وی تصریح کرد: چنانچه از نظر قانونی تضمینی برای ممانعت از ارتکاب مجدد جرم از سوی قاتل علی وجود داشته باشد، رضایت می‌دهم و از ته دل راضی به قصاص نیستم. این پدر شهید آمر به معروف و ناهی از منکر، با اظهار خرسندی از شهادت فرزند خود بیان داشت: به جایگاه وی غبطه می‌خورم و حضور مردم و همراهی آن‌ها در این مدت چهل روز تسلی خاطرمان بوده است.

* «عباس جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران، در حاشیه جلسه رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با توقیف روزنامه «قانون»، پایگاه خبری تحلیلی «دانا» نیز توقیف شده است. البته گفته می‌شود توقیف روزنامه قانون تنها به‌دلیل انتشار خبر در مورد مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس نبوده و این روزنامه تخلفات متعددی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به انتشار مطالبی موهن اشاره کرد.

* چندی پیش به صفحه‌ حجاب یا روبنده (Veil) در ویکی‌پدیا، این عبارت اضافه شده بود: «همه مسلمانان تروریست» هستند. با پیگیری آی‌پی فرستنده این عبارت توهین‌آمیز، مشخص شد که این عبارت از سوی کامپیوترهای مرکز امور اداری دولت انگلیس(!) واقع در شهر «وایت‌هال» در لندن به صفحه مذکور ویکی‌پدیا اضافه شده است. اگرچه مقامات بریتانیا این مسئله را تقبیح کردند؛ اما تنها واکنشی که نسبت به آن صورت گرفت، صرفاً برداشته شدن آن عبارت توهین‌آمیز بود و با خاطی هیچ برخوردی نشد.

* گفته می‌شود حامیان هاشمی رفسنجانی به‌دنبال راه‌اندازی شورای فقهی در شهر قم هستند. ظاهراً آیت‌الله ابراهیم امینی از پذیرش ریاست این شورا امتناع ورزیده و در نهایت، یکی از استادان حوزه به نام لطفی مسئولیت آن را پذیرفته است.

* با اعتراض جمعی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سخنان برخی اعضا همچون دکتر ولایتی، سازوکار غیرقانونی انتخاب شورایی رؤسای دانشگاه‌ها که فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اتخاذ کرده بود، متوقف و مقرر شد انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به سبک گذشته و با پیشنهاد وزیر علوم و رأی مثبت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

* در حالی که مدت کوتاهی از انتصاب مسئله‌دار چند تن از پادو‌های رسانه‌ای آقازاده فتنه‌گر همچون «فواد.ص» و «عمار.ک» در یکی از کانون‌های پول‌ساز دولت به نام صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر زمان نمی‌گذرد، برخی منابع از انتصاب احسان مازندرانی، یکی دیگر از دستگیرشدگان فتنه 88 -که هم‌اینک مدیرمسئول روزنامه دانشگاه آزاد  است- در یکی دیگر از کانون‌های پول‌ساز دولت خبر می‌دهند. بر اساس گزارش‌های رسیده، اعطای مسئولیت راه‌اندازی خبرگزاری مناطق آزاد، به احسان مازندرانی، بیانگر عزم جدی برخی از مسئولان دولت برای واگذاری پست‌های میانی و زیرین دولت به حامیان فتنه 88 است.       

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات