تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۶۹۶۷۳

تدبر در رمز پیروزی چراغ راه نسل امروز و فردا

این رمز پیروزی که ایستادگی و مقاومت است برای نسل امروز نیاز به تدبر دارد تا نتیجه ایثار و رشادت یک ملت را دریابد و آن را چراغ راه خود در مقابل زیاده خواهی های دشمنان خود قرار دهد.

 پایگاه بصیرت، گروه حماسه و جهاد/ بعضی حوادث و وقایع در تاریخ  یک ملت می تواند چراغ راه آینده برای رشد و تعالی امت باشد. امتی که در آن حادثه از خود ایستادگی و مقاومت نشان داده و خلق یک اثر ماندگار کرده است. اثری که برای نسل های بعدی باید به عنوان یک موتور محرکه در مسیر توسعه و پیشرفت از آن استفاده کند و آن ایستادگی را الگوی خود قرار داده و در مقابل کسانی که همچنان با همان اهداف شوم دوران تحمیل یک جنگ بر ملت، ادامه راه می دهند بایستند. تدبر در دوران دفاع مقدس دشمن را به ما معرفی و تغییر مسیرها و راهبردهای دشمن را برای ما آشکار می کند.

از سه جهت می توان در جنگ هشت ساله تدبر کرد؛

1- جنگ را چه کسی و یا چه کسانی بوجود آوردند؟

2-چه اهدافی را در این  جنگ دنبال می کردند و برای چه به ملت تازه انقلاب کرده این جنگ را تحمیل کردند؟

3-چه اتفاقی افتاد که موفق نشدند و به اهداف خود نرسیدند؟

جواب سوال اول- اینکه بگوییم عامل اصلی به وجود آورنده جنگ حاکمیت عراق بود و بر اساس راهبردهایی دست بر چنین کار احمقانه ای زد اشتباه است. چرا که نقش استکبار بر اساس اسناد و مدارک متقن گویای  پشت صحنه بودن آن را دارد. از نظر تسلیحاتی و لجستیکی و تبلیغاتی و بکارگیری مجامع بین المللی بر هیچ کس پوشیده نیست. با نگاهی به دوران جنگ این نکته روشن است که سازمانهای بین المللی در مقابل این جنگ که در یک نقطه بسیار حساس  از آسیا اتفاق افتاده بود هیچ عکس العملی از خود نشان نداده و در خدمت استکبار یک دوران سکوتی را گذارندند. ولی همین صدام پس از پایان جنگ تحمیلی به ایران، به کویت حمله کرد. چند ساعت از آن نگذشته بود که شورای امنیت از خود واکنش نشان داد.

در جنگ تحمیلی تا زمانیکه تانک های ارتش عراق در خاک ایران پیشروی می کردند، سازمان ملل به عنوان تماشاچی عمل می کرد و بعد از اینکه هزاران کیلومتر مربع از خاک ایران اشغال شد، حتی حاضر به محکوم کردن متجاوز هم نشد بلکه به دو طرف توصیه کرد دست از جنگ کشیده و آتش بس برقرار کنند و قعطنامه ای را هم در این خصوص صادر کرد که البته دولت جمهوری اسلامی ایران آن را نپذیرفت. چرا که اسناد و مدارکی که بعد از جنگ تا به امروز منتشر شده حکایت از کمک های بی حدوحصر کشورهای اروپایی و دیگران و حتی کشورهای منطقه دارد.

بنابر این جنگ را عراق به تنهایی بوجود نیاورد. دنیای استکبار و پیروان آن پشت حاکمیت عراق قرار داشتند.

پاسخ سوال دوم: چه اهدافی را دنبال می کردند که در این جنگ را بر ملت ایران تحمیل کردند؟

از آنجا که انقلاب اسلامی براساس تفکر شیعی با پشتوانه تفکر عاشورایی (هیهات من الذله) شکل گرفته بود و در مقابل ظلم و چپاول غارتگران ایستادگی کرد. منافع  دنیای استکبار نه تنها به خطر افتاد بلکه ملت ایران مهری بر پایان این غارتگری وظلم زدند. لذا باید به هر طریق ممکن این قیام و استقلال خواهی سرکوب می شد. بعد از پیاده کردن ترفندهای کودتا و ترور و حمله طبس موفقیتی برای دنیای استکبار حاصل نشد جنگ را بوجود آوردند تا این نظام نوپا را از بین ببرند یا ملت را وادار به تسلیم کنند.

نکته ای که در اینجا قابل ذکر است اینکه می خواستند در صورت عدم تسلیم مثل کشورهایی که اگر چنین  مصیبتی برایشان به وجود بیاید دستشان را جلوی یکی از ابرقدرتهای دنیا دراز و تقاضای کمک می کنند ایران هم همین کار رابکند. ولی امام(ره) ملت خود را باور داشت که همانطور که دست اجانب را از کشور کوتاه کرد و در صحنه ایستاد در مقابل این تجاوز هم خواهد ایستاد.

چرا که وقتی ملتی زیر بار سلطه نرفت در مقابل تحمیل جنگ از خود مقاومت نشان خواهد داد. و امروز وقتی به عرصه جنگ و ایستادگی  نگاه می کنیم شاهد پیروزی هستیم که در طول تاریخ کشور مشابهی نمی یابیم که یک وجب از خاک کشور را به متجاوز واگذار نکرده اند. خود همین یعنی پیروزی؛ ملت ایران با خون جوانان و صبوری پدران و مادران شهیدان وایثار گران واسیران وجانبازان دشمن را خسته کردند و ایمان و توکل به خداوند و ایستادگی پشت سر رهبر خود توانستند استکبار شرق و غرب و اروپا را به زانو در بیاورند.

پاسخ سوال سوم- چرا دشمن  دراین جنگ به اهداف خود نرسید؟

ملت ایران با تمام وجود «ومن یتوکل علی الله فهو حسبه» و «ان تنصرالله ینصرکم» را لمس کردند و با وحدت و چنگ زدن به حبل الله توانستند این پیروزی را بدست بیاورند.

پدران و مادران با گذشت و تسلیم نشدن در مقابل وساوس شیاطین و با نگاه به اهداف بلند اسلام مانع تحقق اهداف دشمن شدند. ملت رشید تازه رها شده از یوغ استکبار بصیرت و آگاهی دو چندان داشت و می دانست که دشمن با تحمیل جنگ از ناحیه همسایه غربی قصد تسلیمش را دارد و قیام مجدد در مقابل این تجاوز سیلی محکمی به گوش متجاوز نواخت که مردم منطقه بعد از گذشت سی و اندی سال پیام آن بیداری و استقامت و ایستادگی را در یافتند و بر علیه حاکمان مستبد و ظالم و چپاولگر خود قیام کردند.

آری این ایستادگی و استقامت در تاریخ به عنوان یک درس بزرگ برای آیندگان باقی خواهد ماند. لذا این رمز پیروزی که ایستادگی و مقاومت است برای نسل امروز نیاز به تدبر دارد تا نتیجه ایثار و رشادت یک ملت را دریابد و آن را چراغ راه خود در مقابل زیاده خواهی های دشمنان خود قرار دهد. به امید پیروزی نهایی و به اهتزاز در آمدن پرچم اسلام در سراسر عالم.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات