تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۰۲۴۷

مهمترین اخبار ویژه روزنامه های چهارشنبه 23 مهر


*کیهان

عضو کارگزاران: نرخ بیکاری 16 تا 20 درصد است نه 9 درصد

تناقض آمار دولتی در زمینه اشتغال موجب ایجاد شائبه حتی در میان اقتصاددان‌های حامی دولت شده است.مرکز آمار اخیرا اعلام کرد نرخ بیکاری پس از 6 سال تک رقمی شده و با 1/2درصد کاهش به 9/5درصد رسیده است. این درحالی است که در یک سال گذشته 670هزار شغل از بین رفته و آمار شغل از 22/16میلیون به 21/49میلیون شغل رسیده است.دکتر حسین راغفر اقتصاددان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: انتشار نرخ بیکاری فصلی در تابستان امسال به 9/5 درصد از یک سو و آشکار شدن از دست رفتن 670 هزار شغل در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات ایران در این مدت نشان از خلأها و ابهام‌های زیادی در انتشار و تبیین داده‌های آمار اشتغال و بیکاری کشور دارد.راغفر همچنین در مصاحبه با فرارو اظهار داشت: به گزارش مرکز آمار گزارش ناقص است. به این معنا که باید در کنار این نرخ‌های منتشر شده توضیح‌های مناسبی هم ارائه شود. توضیح در این باره که چرا نرخ مشارکت کاهش یافته علی‌رغم آن که روز به روز به جمعیت جویای کار در کشور اضافه می‌شود و یا این که چرا با کاهش 670 هزاری مشاغل در سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است؟»

این اقتصاددان اصلاح‌طلب گفت: «اگر ما آمار اشتغال ناقص را در کنار آمار اشتغال مطلق قرار دهیم، نرخ بیکاری به بالای 30 درصد خواهد رسید. رقمی که هیچ‌گونه نسبتی با رقم منتشر شده از سوی مرکز آمار ندارد. انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد. زیرا انتشار این آمارهای ناقص حساسیت مسئولین در مورد این موضوع و اعتماد مردم نسبت به آمارهای رسمی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن انتشار چنین آمارهایی این شائبه را به وجود می‌آورد که این داده‌ها داده‌هایی سیاسی هستند؛ اتفاقی که می‌تواند خطر بزرگی را برای کشور داشته باشد.»راغفر در خصوص عملکرد دولت در زمینه اشتغال‌زایی گفت: «متاسفانه دولت در حوزه اقتصادی هیچ‌گونه اقدام عملی‌ای انجام نداده است و قدری منفعل عمل کرده است. با توجه به آن که همواره از اشتغال به عنوان مهمترین معضل اقتصادی کشور یاد شده اما مسئولان هیچ اقدام عملی تاثیرگذاری در این زمینه انجام نداده‌اند.

همچنین حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نمی‌توان پذیرفت در طول یک‌سال و در عین حالی که چندان نشانه‌هایی در اقتصاد و بازار کار از رشد و تحرک وجود ندارد، اقتصاد 10 درصد راه پیموده باشد، اظهار داشت: از سویی در تولید و فروش نفت نیز پیشرفتی نداشتیم که بتوان انتظار داشت، تحرک چندانی در اقتصاد شکل گرفته باشد.وی تاکید کرد: اینکه بگویند در طول یک‌سال اقتصاد کشور از رشد منفی حدود 6 درصد به مثبت 4/6 درصد رسیده اما در اشتغال و بازار کار تاثیری نداشته است، پذیرش را کمی دشوار می‌کند.در واکنش به همین تردید‌هاست که سعید لیلاز عضو مرکزیت حزب کارگزاران ضمن یادداشتی در روزنامه دولتی ایران اذعان کرد: در شرایط فعلی قطعا نرخ بیکاری در کشور تک رقمی نیست و احتمالا 16تا 20درصد باشد.

وی در این یادداشت می‌نویسد: مرکز آمار ایران با انتشار جزئیاتی از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، نرخ بیکاری تابستان سال جاری را تک‌رقمی و به میزان 9/5درصد اعلام کرد. چندی پیش نیز بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را 4/6درصد اعلام کرد اما این آمار نیز با وجود آنکه به خوبی قابل درک بود و از سوی یک نهاد قابل اطمینان اعلام شد از سوی برخی از کارشناسان رد شد.وی تصریح می‌کند: آمار نرخ بیکاری از طریق سوال کردن از جامعه آماری به دست می‌آید نه از طریق محاسبات اقتصادی و روش‌های عینی پس می‌توان گفت اگر آمار اعلام شده با آنچه در واقعیت دیده می‌شود هماهنگ نیست دلیل غلط بودن این آمار نیست بلکه ناشی از ذات نظام آمارگیری بین‌المللی آن است.وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد در کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال این مسئله بخصوص کاهش حجم جامعه زنان فعال بسیار موثر بوده است و از نظر استاندارد جهانی نیز کاملا درست است. البته به نظر می‌رسد نرخ 4/6درصدی رشد اقتصادی بهار امسال نیز تا حدی در این کاهش نرخ بیکاری موثر بوده است. اما این رشد اقتصادی نهایتا 30 الی 40 هزار شغل ایجاد کرده باشد که چندان در نرخ بیکاری واقعی ما تاثیر نخواهد گذاشت.

عضو کارگزاران با  این مقدمات اذعان می‌کند: در شرایط فعلی قطعا نرخ بیکاری واقعی کشور تک رقمی نیست و من تصور می‌کنم حتی این نرخ رقمی در حدود 16 الی 20درصد باشد. ضمن آنکه هر سال یک میلیون فارغ‌التحصیل مقاطع عالی آموزشی به جمعیت فعال کشور اضافه می‌شوند. این نشان می‌دهد آینده بسیار حساسی پیش‌رو داریم و باید چاره‌ای برای آن بیاندیشیم. ما باید به فوریت، عناصر مهم اشتغال از جمله رشد اقتصادی را بالا ببریم. اگر بتوانیم رشد اقتصادی کشور را دو رقمی کنیم می‌توانیم ادعا کنیم که برای کاهش نرخ بیکاری قدمی برداشته‌ایم.

500 هزار صهیونیست آماده مهاجرت از فلسطین اشغالی 

نتیجه جدیدترین نظرسنجی شبکه 10 رژیم صهیونیستی درباره مهاجرت از اراضی اشغالی، حاکی است که نیم میلیون یهودی به دلیل نابسامانی اقتصادی و گرانی هزینه زندگی، مهاجرت معکوس خواهند کرد.به گزارش العالم، بر اساس نتایج این نظرسنجی، 50 درصد از صهیونیست‌ها امکان مهاجرت را بررسی کرده‌اند و نسلی که در رده سنی 25 تا 44 سال هستند، مهاجرت خواهد کرد.این مرکز افزود: 61 درصد از صهیونیست‌ها هیچ توجیهی برای گران بودن هزینه‌ها نمی‌بینند، و تظاهرات اعتراض‌آمیز سال 2011 نیز نتوانسته تغییری به وجود بیاورد.

اسلام شیربرنجی رضا خاتمی و تاج‌زاده

«فرق اسلام شیربرنجی با اسلام خمینی در دو شهر آمرلی و کوبانی قابل مشاهده است. اسلام شیربرنجی همانی است که تاج‌زاده و رضا خاتمی آن را تبلیغ می‌کردند».داریوش سجادی مشاور سابق کروبی که با نشریات اصلاح‌طلب همکاری داشته، ضمن انتشار مطلب فوق تصاویر دیدار اردوغان و داود اوغلو با شارون، ایهود باراک و هیلاری کلینتون نوشت: حضور مخنث و بی‌تفاوت ارتش ترکیه در جوار پیشروی وحوش داعش در «کوبانی» همزمان با اعمال ممانعت دولت آنکارا در یاری‌رسانی اکراد ترکیه به کردهای در محاصره داعش در «کوبانی» نمادی پر وضوح از «اسلام شیر برنجی» است که اردوغان و دنباله‌های آن در ایران ذیل آن سینه‌زنی می‌کنند!وی ادامه می‌دهد: دو سال پیش که «مصطفی تاج‌زاده» در قامت «آپاراتچیک اسلام ترکیه» طی نامه به «علی مطهری» ضمن آنکه این کشور را الگوی موفقی از اسلام معرفی کردند؛ فرمودند «ترکیه دموکرات در دهه اخیر مسلمانانش توانسته‌اند اسلام را با دموکراسی سازگار کنند و بدون انحصارطلبی و تمامت‌خواهی... از حقوق و آزادی‌های شهروندان خود مانند آزادی رسانه، احزاب، اتحادیه‌ها، تجمع‌ها و انتخابات دفاع کنند. در عین حال ترکیه را در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار دهند و سبک آزاد زندگی را برای شهروندان خود به رسمیت بشناسند و به رقابت آزاد و سالم با احزاب سکولار یا قوم‌گرا بپردازند».

همزمان «محمدرضا خاتمی» هم‌حزبی تاج‌زاده و در مقام «آپاراتچیک دوم» در تجلیل از اسلام ترکیه فرمودند: «ترکیه را ببینید. آیا کسی می‌تواند بگوید ترکیه کشور وابسته‌ای است؟ معلوم است که نمی‌تواند. اسلام‌گراها هم سر کارند. ترکیه با عقل و درایت از همه ظرفیت‌های جهانی استفاده می‌کند و خود را به یک قطب اثرگذار منطقه‌ای و کم‌کم جهانی تبدیل کرده است. زیر بار زورگویی آنها هم نمی‌رود. حرفش را درباره اسرائیل می‌زند و اتفاقاً حرفی که او در مورد اسرائیل می‌زند اثرگذارتر از حرف ما است. شعار هم نمی‌دهد. این نشان دهنده آن است که می‌توان مستقل بود و با کسی هم جنگ نداشت.» (مصاحبه با نشریه سرو)سجادی می‌پرسد: آیا «این» همه وزن و حجم و عمق بضاعت سیاسی اصلاح‌طلبان در درک تحولات و مسائل سیاسی ایران و منطقه است؟... به راستی جنابعالی و قاطبه اصلاح‌طلبان هم‌جبهه شما قائل به آنید که در ترکیه اسلام‌گراها بر سر کارند!؟... اساساً بود و نبود اسلام مخنث آنکارا چه محلی از اعراب در تبیین و تدوین رفتارهای استراتژیک دولت این کشور در داخل و خارج از ترکیه را عهده‌داری می‌کند که اینک، «بوتیمارانه» در حسرت اثرگذاری منطقه‌ای و جهانی اسلام آنکارایی بی‌تابی می‌فرمائید؟

سجادی تأکید می‌کند: با رسوایی اخیر دولت ترکیه در قبال جنایات وحوش داعش زیر گوش آنکارا، آپاراتچیک‌های «اسلام شیر برنج» ترکیه را بهتر می‌توان ملامت کرد تا با وضوح ببینند و بدانند تفاوت و فاصله «اسلام خمینی» با «اسلام نازبشی» ترکیه به اندازه تفاوت «آمرلی» تا «کوبانی» است که در اولی یک سردار سلیمانی و یارانش از عمق اسلام خمینی منجی محصورین می‌شوند و آن‌سوتر اسلام شیر برنج آنکارا علی‌رغم استعداد بالای نظامی و ایضا اسلام به زعم آپاراتچیک‌هایش «نمونه» نخواسته یا نمی‌خواهد در کوبانی «اسلام آمائی» فرمایند!

به تعبیر رندانه ایرج میرزا:
فلفل هندی سیاه و خال مه رویان سیاه!
هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا؟

آلودگی شدید در بهینه‌سازی مصرف سوخت!

همکار سابق مهدی هاشمی در سایت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت از پولشویی و برخی اتهامات اقتصادی وی خبر داد.سایت خودنویس از سوی  نیک‌آهنگ کوثر اداره می‌شود. وی پیش از فرار از کشور ارتباط وسیعی با مهدی هاشمی (رئیس وقت سازمان بهینه‌سازی) داشت و ضمن اخذ مبلغی هنگفت در دوره اصلاحات، راه‌اندازی سایت این سازمان را برعهده گرفت. کوثر به هنگام خروج مهدی هاشمی از کشور نیز مدت‌های طولانی با وی در ارتباط بود.خودنویس در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت: مهدی هاشمی در انجام معامله کلان با شرکت استات اویل و اخذ پورسانت و خارج کردن بخش‌هایی از قرارداد از تشریفات مناقصه نقش داشته است. نقش عباس یزدانپناه یزدی در «پول‌شویی» 2/5 میلیون دلار در کیفرخواست وی ذکر شده است. به علاوه، ریخته شدن 238 هزار دلار به حساب بانکی باجناق متهم نیز از موارد مرتبط به اخذ کمیسیون در این پرونده است.

خودنویس از رشوه 70 میلیون دلاری  در پرونده قرارداد استات اویل خبر داد و با اشاره به اتهاماتی نظیر اخلال در نظام اقتصادی کشور، اختلاس توام با جعل اسناد، تبانی در انجام معاملات دولتی، تصرف غیر قانونی از طریق استفاده غیر مجاز از اموال دولتی، جاسوسی، معاونت و مباشرت در جعل اسناد نوشت: از جمله اتهامات مهدی هاشمی اختلاس توام با جعل سند به مبلغی بالاتر از 8 میلیارد تومان در شرکت بهینه‌سازی در فعالیت‌های انتخاباتی سال 88 است. همچنین حسن-م منتشرکننده پوسترهای تبلیغاتی ذکر شده که بابت طلب خود، هزینه‌هایی بابت انتشار کتاب از سازمان بهینه‌سازی گرفته که همراه با فاکتورسازی بوده است. بر پایه کیفرخواست، حمزه کرمی و معاونش بخشی از اطلاعات مربوط به این فرایند را در طی بازجویی‌ها ارائه داده‌اند. به گفته حمزه کرمی، این بازجویی‌ها تحت فشار بوده است. اما افراد دیگری از جمله نزدیکان مهدی هاشمی، جزو منابع این کیفرخواست محسوب می‌شوند. بخش دیگری از کیفرخواست به استفاده از منابع دولتی برای هزینه‌های ستاد تبلیغاتی خیابان سمیه می‌پردازد. تامین بخشی از هزینه‌های روزنامه شرق از طریق آگهی نیز در کیفرخواست آمده است. اعترافات عباس‌ یزدانپناه یزدی، شریک مهدی هاشمی بخش دیگری از کیفرخواست را شامل می‌شود که به موارد متعدد دریافت کمیسیون و تشکیل شرکت‌های مختلف برای تسهیل انتقال و دریافت کمیسیون اشاره کرده است.

خودنویس همچنین خاطرنشان می‌کند: در سال 1381 مناقصه‌ای در مورد انتخاب مشاور تبلیغاتی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برگزار شد که در آن شرکت راش خانه آگهی به صورت واقعی برنده شد و با وجود آنکه شرکت نگاه شرقی فاقد اعتبار و امتیازهای لازم بود، در نهایت این دو شرکت به عنوان برنده مناقصه اعلام شدند و نکته شایان توجه هم آن بود که شرکت نگاه شرقی سبز تنها چند روز پیش از برگزاری مناقصه تشکیل شده بود.مدیرعامل شرکت نگاه شرقی سبز در بازجویی‌ها گفته که به دلیل حضور در بنیاد امور بیماری‌های خاص در سال 1372 از سوی فاطمه هاشمی به حزب «ا» معرفی می‌شود، در سال 1381 که مناقصه مذکور توسط سازمان بهینه‌سازی انجام می‌شد، آقایان «ن» و «و» گفتند در این مناقصه شرکت کن ما هم به مهدی هاشمی سفارش می‌کنیم در مقابل باید قول بدهی که به حزب کمک کنی، در واقع آنها من را انتخاب کردند تا به این وسیله برای حزب درآمدی ایجاد کنند. در نهایت هم مبلغ 120 میلیون تومان توسط شرکت نگاه شرقی سبز به عنوان کمک پرداخت شد.

*خراسان

لغو مجوز احمدی نژاد در خصوص تعرفه های صادراتی

در حالی که بر اساس مجوز آبان ماه سال 89 محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق که بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون مقررات و واردات انجام شد، مقرر شده بود عوارض صادراتی سنگهای خام و کار نشده به میزان 70 درصد، عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن به میزان 50 درصد وعوارض صادراتی گندله سنگ آهن به میزان 35 درصد تعیین شود، با پیشنهاد نعمت زاده وزیر صنعت و تصویب کابینه، این مصوبه طی روزهای اخیر لغو شده است.

دستور دولت برای حمایت از نوجوانان و جوانان مبتکر

بر اساس توصیه های اخیر مسئولان ارشد اجرایی مبنی بر لزوم حمایت از استعدادهای درخشان و نوجوانان و جوانان دارای نبوغ و خلاقیت، تعدادی از اعضای کابینه با ارسال دستوراتی به مدیران زیرمجموعه خود، از آنها خواسته اند نسبت به تهیه دستورالعمل ها و بخشنامه هایی برای حمایت از فرزندان کارمندانی که در المپیادهای داخلی و بین المللی، مخترعین و مکتشفین و برگزیدگان کنکورها و مسابقات علمی معتبر حائز مقام می شوند، اقدام کنند.

*ایران

توضیح دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره یک حادثه


دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی با انتشار توضیحی اعلام کرد که حمله‌ای به ایشان صورت نگرفته است. روز گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند که فردی در مراسم عمامه گذاری طلاب به آیت‌الله مکارم شیرازی حمله کرده است. در توضیح دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است: در مجلس جشنی که به مناسبت عید سعید غدیر و عمامه گذاری گروهی از طلاب در دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) تشکیل شده بود جریانی پیش آمد که متأسفانه بعضی از سایت‌ها آن را نادرست نقل کرده بودند.دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داده است: فردی که ناراحتی روانی دارد و بارها به دفتر معظم له مراجعه کرده و به او کمک نموده بودند، امروز هم شاید برای گرفتن کمک وارد مجلس شد و از آنجا که ازدحام جمعیت بسیار زیاد بود محافظان به او پیشنهاد کردند که در همان پایین مجلس بنشیند.  او عصبانی شد و با کفش خود محکم به یکی از محافظان کوبید و به طرف جایگاهی که معظم له نشسته بودند، حرکت کرد.

محافظان او را گرفته و به خارج هدایت کردند و تا امروز عصر نیز آزاد بود و شنیده شد که او را به تازگی دستگیر کرده‌اند، نه توطئه‌ای در کار بود و نه برنامه خاصی.دفتر این مرجع تقلید در پایان تأکید کرده است: امیدواریم ناقلان اخبار تقوای خبرنگاری را در کار خود بیشتر رعایت کنند و از مرکز اصلی خبر، خبر را دریافت دارند.

درخواست 7 نماینده برای برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی

هفت نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به قاضی مقیسه خواستار برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی شدند.به گزارش ایسنا، رضا آشتیانی، احمد امیرآبادی نمایندگان مردم قم در مجلس، احمد توکلی، اسماعیل کوثری، الیاس نادران و حسین نجابت نمایندگان مردم تهران و محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس در نامه‌ای به قاضی مقیسه خواستار برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی شدند.در بخشی از این نامه‌آمده است: اصل 165 قانون اساسی مقرر می‌دارد: «محاکمات علنی انجام می‌شود و حضور افراد بلامانع است، مگر آنکه به تشخیص دادگاه علنی بودن آن منافی عفت عمومی یا نظم عمومی باشد، یا در دعاوی خصوصی طرفین دعوا تقاضا کنند که محاکمه غیرعلنی باشد.»به نظر می‌رسد هیچ کدام از موجبات غیرعلنی بودن دادگاه در مورد این پرونده وجود نداشته و از این رو، برگزاری غیرعلنی جلسات دادگاه، وجاهت قانونی نداشته باشد.

دادگاه «غنچه قوامی» برگزار شد

جلسه محاکمه غنچه قوامی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.  به گزارش ایسنا،  محاکمه غنچه قوامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام  روز گذشته  به صورت غیرعلنی در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران  برگزار شد.بر اساس این گزارش،  در این جلسه متهم پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان و تفهیم اتهام توسط قاضی دادگاه  از اتهامات وارده از خود دفاع کرد. غنچه قوامی شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل در 20 ژوئن (30 خرداد) سال جاری پس از آنکه به منظور تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه مراجعه کرده بود دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد.وی چند روز بعد دوباره بازداشت شد. مقامات قضایی اتهام او را امنیتی عنوان کرده‌اند.

روایت احمد ناطق نوری از آخرین تصمیم انتخاباتی برادرش

احمد ناطق‌نوری از استمرار جلسات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق‌نوری برای حضور در انتخابات خبر داد و گفت: «این دید و بازدید‌ها و اصرار و درخواست‌ها همچنان ادامه دارد اما هنوز ایشان جواب مثبت نداده است.»احمد ناطق نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین تصمیمات برادرش برای حضور در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «خودشان در این باره صحبت کرده‌اند و گفته‌‌اند که من شرکت نمی‌کنم.» ناطق نوری در عین حال درباره جلسات اصلاح‌طلبان با ناطق نوری با بیان اینکه این درخواست‌ها از سوی طیف‌های مختلفی از جمله اصولگرایان واقعی و اصلاح‌طلبان مطرح شده است افزود: «کسانی که اصولگرایان اصلی و پایه‌گذار اصولگرایی بوده‌اند نیز این درخواست را مطرح کرده‌اند.»وی همچنین درباره علت پافشاری اصلاح‌طلبان بر حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری در جریان انتخابات آتی گفت: «آنها معتقد هستند کسی که می‌تواند انسجام ایجاد کند، ایشان است لذا هر گروهی که به دنبال انسجام باشد و فاصله‌ها را کم کند به نفع کشور است و فرقی نمی‌کند چه کسی باشد.»

رحیمی گله کرد

محمدرضا رحیمی گفت: «هنوز به حکم صادره‌ام اعتراض نکرده‌ام.»به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی در حاشیه مراسم ختم دختر حجت‌الاسلام تقوی در جمع خبرنگاران درباره حکم دادگاهش اظهار کرد: «هنوز به این حکم اعتراض نکرده‌ام.» وی درباره اینکه گفته بود اسنادی دارد و آنها را ارائه خواهد کرد، گفت: «این اسناد ارائه نشده و در وقت خودش ارائه خواهد شد.» رحیمی همچنین در واکنش به اعلام نامش در رسانه‌ها تأکید کرد: «این کار خلاف قانون است و ما نامه‌ای به آیت‌الله لاریجانی نوشتیم و از این کار گله کردیم.»

*آرمان 

 برگزاری دادگاه غنچه قوامی

شنیده شد که جلسه محاکمه غنچه قوامی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. این جلسه صبح دیروز در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار و متهم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شد. براساس این گزارش، جلسه رسیدگی به اتهام غنچه قوامی به‌صورت غیرعلنی برگزار و در پایان آن ختم رسیدگی به پرونده اعلام شده است. غنچه قوامی، شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل، در 20 ژوئن (30 خرداد) سال‌جاری پس از آنکه برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه مراجعه کرده بود، دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. وی چند روز بعد برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود که دوباره بازداشت شد.
 
نظر نوباوه درباره فیلترینگ وایبر و واتس‌آپ

شنیده شد که یک عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به طرح برخی بحث‌های مربوط به فیلترینگ وایبر و واتس‌آپ گفت که روش مقابله با وسایل ارتباط جمعی نباید فقط سلبی باشد. ایسنا نوشت؛ بیژن نوباوه عنوان کرد واقعیت این است که وسایل ارتباط جمعی برای ما ساخته نشده‌اند؛ اما برای وجود این وسایل حتما نیازی دیده شده و بعضی از نیازهای جامعه را مرتفع می‌کند که جامعه به سمت آن می‌رود، در واقع علت وجود چنین بحثی این است که این وسایل خدماتی دارند که جذابیت ایجاد می‌کنند. وی گفت: به همین دلیل نمی‌توانیم به مخاطبان بگوییم این خدمات را نادیده بگیرید و از آنها استفاده نکنید، تا زمانی که جایگزین نداشته باشیم، همیشه آسیب‌های این وسایل ارتباط جمعی و فضاهای مجازی وجود دارد.
 
آخرین وضعیت جسمانی آیت‌ا... مهدوی‌کنی

شنیده شد که رئیس‌دفتر رئیس مجلس خبرگان با اشاره به آخرین وضعیت جسمانی آیت‌ا... مهدوی‌کنی، گفت: حال عمومی ایشان خوب است و پزشکان تشخیص داده‌اند که ایشان مشکل خاصی ندارند اما هنوز به وضعیت مطلوب مورد نظر پزشکان نرسیده‌اند. ابراهیم انصاریان اظهار کرد: در مدت دوماهی که آیت‌ا... مهدوی‌کنی به بیمارستان رجایی منتقل شده است وضعیت عمومی ایشان  خوب است و مطابق با آنچه پزشکان تشخیص داده‌اند ایشان مشکل خاصی ندارند. وی با بیان اینکه درمورد هشیاری آیت‌ا... مهدوی‌کنی نیز تغییراتی صورت گرفته و وضعیت ایشان از این نظر نیز بهبود یافته است، افزود: در کل وضعیت جسمانی آیت‌ا... مهدوی‌کنی هنوز به وضعیت مطلوب مورد نظر پزشکان نرسیده است. امیدواریم که با دعای مردم حال ایشان بهتر از گذشته شود.
 
رد هجمه به آیت‌ا... مکارم‌شیرازی

شنیده شد که دفتر آیت‌ا... مکارم‌شیرازی با صدور اطلاعیه‌ای جریان پیش‌آمده در مراسم عمامه‌گذاری طلاب در حضور این مرجع تقلید را توضیح داد و خبر روز گذشته برخی سایت‌ها را رد کرد. ایسنا نوشت؛ در این اصلاحیه آمده است: «امروز در مجلس جشنی که به مناسبت عید سعید غدیر و عمامه‌گذاری گروهی از طلاب در دفتر حضرت آیت‌ا... العظمی مکارم‌شیرازی (مدظله) تشکیل شده بود جریانی پیش آمد که متأسفانه بعضی از سایت‌ها آن را نادرست نقل کرده بودند. جریان از این قرار بود، فردی که ناراحتی روانی دارد و بارها به دفتر معظّم‌له مراجعه کرده و به او کمک نموده بودند، امروز هم شاید برای گرفتن کمک وارد مجلس شد و از آنجا که ازدحام جمعیت بسیار زیاد بود محافظین به او پیشنهاد کردند که در همان پایین مجلس بنشیند. او عصبانی شد و با کفش خود محکم به یکی از محافظین کوبید و به طرف جایگاهی که معظّم‌له نشسته بودند، حرکت کرد. محافظین او را گرفته و به خارج هدایت کردند و تا امروز عصر نیز آزاد بود و شنیده شد که او را به‌تازگی دستگیر کرده‌اند؛ نه توطئه‌ای در کار بود و نه برنامه خاصی. امیدواریم ناقلان اخبار، تقوای خبرنگاری را در کار خود بیشتر رعایت کنند و از مرکز اصلی خبر، خبر را دریافت دارند».
 
هنوز لیست انتخاباتی نداریم

شنیده شد که وزیر دولت احمدی‌نژاد گفت: موضوع ما تنها همگرایی بین اصو‌لگرایان و اصولگرایی در چارچوب فرمایشات رهبری بوده است و درمورد لیست‌های انتخاباتی تا به حال صحبتی نکرده‌ایم. کامران دانشجو در حاشیه مراسم ترحیم صبیه حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گام اول وحدت اصولگرایان را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: همگرایی امروز یک موضوع مهم برای کشور است و نباید آن را جناحی ببینیم. وی ادامه داد: این پتانسیلی است که باید از آن در راستای تعالی کشور استفاده کنیم. دانشجو با بیان اینکه این همایش در تقابل با دولت نیست، ادامه داد: قصد ما فقط کمک به تعالی کشور است.
 
توصیه احمدی‌نژاد به سیدحسن خمینی؟ 

شنیده شد که یک سایت خبری مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد پیرامون انتخابات مجلس خبرگان به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی توصیه‌ای کرده است. «جهان‌نیوز» نوشت؛ «آقای احمدی‌نژاد به همراه آقای بقایی با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی دیدار کرده است. نقل شده که وی خطاب به سیدحسن خمینی گفته است که شما به آقای ترکان درمورد مناطق آزاد تذکری بدهید که اینقدر به آقای بقایی تهمت نزند و علیه تیم دولت قبل دروغ‌پراکنی نکند. این حرف‌ها صحت ندارد و من به شما اطمینان می‌دهم که آقای بقایی هیچ کاری نکرده است. آقای احمدی‌نژاد همچنین درمورد بابک زنجانی گلایه کرده و گفته که رسانه‌های دولت و اصلاح‌طلبان خیلی روی بابک زنجانی مانور می‌دهند و این درحالی است که این موضوع هیچ ارتباطی به دولت او ندارد. وی درمورد دانشگاه ایرانیان نیز گفته است: من از شما خواهش می‌کنم که جلوی این بی‌قانونی را بگیرید و پادرمیانی کنید که این اجحاف را در حق ما نکنند و بگذارند دانشگاه ما فعالیت کند. در این دیدار احمدی‌نژاد درمورد مجلس خبرگان نیز تحلیلی ارائه داده است و ضمن آن تحلیل لزوم جوان‌گرایی را در این مجلس بیان کرده و گفته است: اگر این جوان‌گرایی توسط افرادی مثل شما انجام شود خیلی عالی است».
 
تحصن کارگران فاز 17 و 18 عسلویه 

شنیده شد که صبح سه‌شنبه ۲۲ مهر حدود ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به عدم دریافت حقوق‌های معوقه خود از تیرماه ۹۳ تا کنون، دست از کار کشیده و در محل کار خود تحصن کردند.ایلنانوشت؛ یکی از کارگران معترض گفت:‌ ۳۵۰ نفر از کارگران فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه طی سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و در اعترض‌ به این امر صبح دیروز از ساعت ۶ صبح دست از کار کشیده‌اند و در محل کار خود تحصن کرده‌اند. این کارگر که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: با وجود آنکه کارگران مذکور بیمه هستند اما هیچ یک از آنها دارای قرارداد کاری نیستند و با وجود اعتصاب در محل کار تاکنون هیچ مسئولی با آنها صحبت نکرده و به اعتراضات آنها رسیدگی نشده است. وی خاطرنشان کرد این کارگران ۲۳ روز در ماه کار می‌کنند و در مقابل آن ۷ روز استراحت دارند و کارفرما متعهد است ماهانه ۲و نیم روز مرخصی در اختیار آنها بگذارد اما تاکنون هیچ مرخصی به آنها داده نشده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات