صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۰۴۸۷

بازی دوگانه آمریکا با داعش و جنگ فرسایشی در منطقه/فرزان شهیدی

درباره تجهیز مخفیانه داعش توسط آمریکا در منطقه "جولا" در عراق، گزارش هایی منتشر شده که با توجه به نزدیکی این منطقه به ایران، تقویت حساب شده داعش، نه تنها برای عراق، بلکه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی محسوب می شود

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: هر روز که می گذرد پرده تازه ای از ماجرای گروه تروریستی داعش و ارتباط آن با آمریکا فرو می افتد. اخیرا یکی از نمایندگان مجلس عراق اعلام کرده است هواپیماهای آمریکایی، تجهیزاتی برای گروه تروریستی داعش در منطقه محاصره شده «جلولا» در استان دیاله پرتاب کردند. ستار غانم (نماینده مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون) تاکید کرده است هواپیمای نظامی از نوع  341 سه محموله برای داعش از هوا پرتاب کرده است. نکته قابل توجه آن است که جلولا در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد و در صورت صحت این گزارش، تقویت حساب شده داعش در این شهر، نه تنها برای عراق، بلکه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی محسوب می شود.

چنین رویدادی پیشتر در سوریه نیز رخ داده بود. چندی پیش اخباری در رسانه ها پخش شد مبنی بر آن که هواپیماهای آمریکایی بر فراز شهر عین العرب در شمال سوریه، محموله های سلاح و مهمات و تجهیزات امدادرسانی را برای عناصر داعش پرتاب کرده اند. در ویدئویی که حامیان داعش منتشر کرده اند نشان داده شده که دست کم یک محموله از این کمک ها شامل نارنجک و گلوله های آر پی جی به دست داعش رسیده است. در این فیلم ویدیویی یک عضو داعش که نقاب بر صورت داشت، در حالی که سلاح خود را نشان می داد، گفت که این سلاح را آمریکا برای کفار ارسال کرده بود، اما اکنون به دست مومنان افتاده است!

البته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این اقدام را اشتباه خلبان خوانده و ادعا کرده بود که در این خصوص تحقیق می کند، اما کاملا معلوم است که آمریکا به دنبال ایجاد ائتلاف ضد داعش، دست به یک بازی دوگانه در قبال این گروه تروریستی زده است.

برخی از اسناد و شواهد معتبر نشان می دهد آمریکا در مقابله با داعش جدیت و اهتمام کافی ندارد و بلکه در مواردی به این گروه کمک می کند. برای نمونه موارد زیادی هم در عراق و هم در سوریه گزارش شده که بمباران های هوایی آمریکا اهداف وهمی (مانند مناطق خالی از حضور داعش) را هدف قرار داده و گاه اهداف دیگری را بمباران کرده اند که حاصل آن کشته شدن نیروهای ارتش و یا مردم بی گناه بوده و البته مطابق معمول وزرات دفاع آمریکا اعلام کرده که اشتباه صورت گرفته است!

درک دلایل این بازی دوگانه چندان دشوار نیست: داعش گروهکی است که از ابتدا توسط آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن همچون عربستان سعودی، ترکیه و اردن شکل گرفته است. هدف از شکل گیری داعش و سایر گروه های تکفیری و تروریستی ایجاد آشوب در منطقه به طور عام و ضربه زدن و براندازی نظام سوریه به شکل خاص بوده است.

اما همان طور که در یادداشت های قبلی اشاره شد، گروه های تروریستی به مثابه شمشیر دو لبه هستند. بدین معنا که اگر رشد زیادی کنند حتی برای حامیان اولیه خود دردسرآفرین خواهند شد و در نتیجه پروژه مهار و احیانا نابودی آن ها کلید خواهد خورد.

نگاهی به وضعیت فعلی داعش در عراق و سوریه نشان می دهد این گروه نسبت به سایر گروه های تروریستی و مسلح، پیشروی های قابل توجهی داشته و در شرایط فعلی دو استان از سوریه و سه استان از عراق را تحت سیطره خود قرار داده است. سناریوی مهار داعش در قالب ائتلاف ضد داعش، دقیقا زمانی شکل گرفت که داعش قصد داشت بر قلمروی خود بیفزاید و از خطوط قرمز مورد نظر حامیان آن (همچون مرزهای ترکیه، اردن، عربستان و نیز کردستان عراق) عبور کند.

شهر کوبانی مثال خوبی برای این بازی دوگانه است: ساکنان این شهر کردهایی هستند که می توانند علیه ترکیه تهدید قومیتی و امنیتی ایجاد کنند، لذا حملات ائتلاف ضد داعش علیه داعش در کوبانی هیچ گاه جدی نبوده و مقاومت کردهای این شهر است که مانع سقوط کوبانی شده است. در شرایط فعلی درگیری ها در کوبانی به تدریج تبدیل به نبرد فرسایشی شده و دو طرف (کردها و داعش) آسیب می بینند.

در محدوده ای فراتر از کوبانی، می توان در نظر گرفت که جنگ و آشوب تا چه اندازه سوریه و عراق و حتی سایر کشورهای منطقه (لبنان، یمن، لیبی و...) را دچار فرسایش نموده است. در همه این مناطق رد پایی از داعش یا دواعش وجود دارد و با مشاهده این نام، روابط آشکار و پنهان آن با آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی در اذهان تداعی می شود. داعش یا القاعده و یا هر گروه افراطی تروریستی در ظاهر دشمن آمریکاست، اما در واقع ابزاری است مناسب و کارآمد برای تحقق تئوری آشوب خلاق، که در دوران اشغال عراق توسط کاخ سفید مطرح شد و اجرای آن تاکنون نیز ادامه دارد.

شایان ذکر است اجرای سناریوی آشوب سازی چند منظوره است. علاوه بر تضعیف و فرسایش جهان اسلام، از یک سو آمریکا با اجرای این سناریو به بهره برداری تبلیغاتی با عنوان فریبنده «مبارزه با تروریسم» می پردازد و از سوی دیگر شرکت های بزرگ ساخت سلاح و مهمات در آمریکا به سودهای کلان با ارقام نجومی دست می یابند. در مجموع باید گفت بازی دوگانه با داعش طرحی است خطرناک و حساب شده که در وهله اول محور مقاومت را هدف قرار داده است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات