تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۲۸۰۱

دولت خودگردان بر در‌های بسته می‌کوبد


عدم تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی فلسطینیان در شورای امنیت، سرآغاز کشمکش‌های دیپلماتیک جدیدی بخصوص بین دولت خودگردان و مقامات رژیم صهیونیستی شده که همچنان ادامه دارد. این درحالی است که برخی ناظران معتقدند دولت خودگردان با پیمودن راه‌های دیپلماتیک به جایی نخواهد رسید و در نهایت با کارشکنی اسرائیل و آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی‌بین‌المللی‌اش با ناکامی‌مواجه خواهد شد.

روز چهارشنبه هفته گذشته فلسطینی ها قطعنامه ای را آماده کرده بودند که به موجب آن پیشنهاد می شد اسرائیل تا سال 2017 به اشغالگری خود بر بخشی از خاک فلسطین (مرزهای 1967) خاتمه دهد. این قطعنامه برای بررسی در شورای امنیت نیازمند 9 رای بود که با کارشکنی های آمریکا نتوانست بیش از هشت رای کسب کند و در نهایت کنار گذاشته شد. آمریکا پیش تر گفته بود حتی اگر این قطعنامه در شورای امنیت مطرح شود آن را وتو خواهد کرد.

به دنبال این ناکامی بلافاصله مقامات دولت خودگردان با امضای 20 سند به نهادهای بین المللی ملحق شدند. روز جمعه محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان رسما درخواست عضویت فلسطین در دادگاه جنایی بین الملل را همراه درخواست عضویت در ۱۹ نهاد بین المللی دیگر امضا کرد. سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد نیز روز شنبه به طور رسمی درخواست عضویت در «دیوان بین المللی کیفری» را ارائه کرد.

همین امر خشم اسرائیل و آمریکا را برانگیخت. دقایقی پس از امضای این اسناد توسط عباس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای، فلسطینی ها را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد. در پی آن روز یکشنبه رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت 106 میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی فلسطین در ماه دسامبر را مسدود کند. «صائب عریقات» مذاکره کننده ارشد فلسطینی ها در واکنش به این اقدام آن را یک «جنایت جنگی جدید» به شمار آورد.

از سوی دیگر امریکا از امضای توافق نامه های بین المللی توسط محمود عباس ابراز نگرانی و اعلام کرد این اقدام کمکی به تلاش های صلح در منطقه نمی کند. به گزارش رویترز از واشنگتن، «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «این یک گام تشدیدکننده تنش ها است که به هیچ یک از نتایجی که اکثر فلسطینیان به آن امید بسته اند، دست نخواهد یافت.»

فلسطینی ها اما گفتند این اقدام دادگاه بین المللی را وارد بررسی و داوری درباره جنایات مرتکب شده از سوی اسرائیل در اراضی فلسطینی خواهد کرد. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: اسرائیل هرگز سربازانش را به دادگاه لاهه نخواهد فرستاد. رژیم صهیونیستی در ادامه تهدید کرد به دنبال بررسی راه هایی است که بتواند مقامات ارشد فلسطینی را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و درادامه این کشمکش ها بود که یکی از مقامات فلسطینی تهدید کرد اگر اسرائیل بخواهد این راه ها را در پیش بگیرد محمود عباس نیز تشکیلات خودگردان را منحل خواهد کرد .

صهیونیست ها به این هم بسنده نکرده و در خبری اعلام کردند تصمیم گرفته اند با رفتن به سوی کنگره آمریکا بر طرف فلسطینی فشار آورند. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت تماس هایی با نمایندگان حامی این رژیم در کنگره صورت خواهد گرفت تا از اجرای مصوبه ای درباره قطع کمک سالانه 400 میلیون دلاری آمریکا به دولت خودگردان فلسطین در صورت هرگونه اقدام علیه تل آویو در دادگاه لاهه، اطمینان حاصل شود.

درهای بسته

همه اینها نشان می دهد درها به روی دولت خودگردان بسته شده است و پس از شورای امنیت نیز دولت خودگردان قادر به گشودن راه تازه ای نخواهد بود زیرا برای این نهاد هزینه های مالی سنگینی خواهد داشت. به همین دلیل گروه های مقاومت فلسطینی با انتقاد از رویکرد جدید دولت فلسطین یادآور شدند که به جای توجه به سازمان های بین المللی که تقریبا در اثر فشارهای آمریکا بی خاصیت شده اند بهتر است به راه مقاومت روی آورند که تاکنون موجب سرافرازی ملت فلسطین بوده است.

بر همین اساس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با صدور بیانیه محمود عباس را از رفتن به شورای امنیت برحذر داشت و گفت از این راه ها چیزی عاید فلسطینی ها نشده و تنها اثری که برای آنها دارد وقت تلف کردن است. این جنبش نیز به جای رفتن سراغ نهادهای بین المللی خواستار توجه به مقاومت شد. راهی که بارها به اثبات رسیده تنها راهی است که می تواند جنایتکاران صهیونیستی را به زانو در آورد.

از همین رو محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در سخنانی در واکنش به رد شدن قطعنامه مربوط به فلسطین در شورای امنیت گفت: تنها راه احقاق حقوق فلسطینی ها، راه مقاومت است. وی در دیداری که با وزیر تجارت تونس در تهران داشت افزود: برخوردی که با مطالبات حداقلی مردم فلسطین در قالب پیش نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت شد، ثابت می کند تنها راهی که فلسطینی ها برای احقاق حقوق خود دارند، راه مقاومت است . از سوی دیگر رابرت فیسک تحلیلگر مشهور انگلیسی روز گذشته در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت به این موضوع پرداخت.

وی با اشاره به این که فلسطینی ها برای حل منازعات خود با اسرائیل بر توسل به قانون بین الملل اصرار می ورزند، این سوال را پرسید که قرار است اعراب چه زمانی از گذشته درس بگیرند. وی در ادامه نوشت: «مقامات آمریکایی از پیش گفته بودند با تصمیم فلسطینی ها برای به عضویت در آمدن در دادگاه بین المللی جنایی مخالفت می کنند. نکته جالب این است که خود آمریکا عضو این دادگاه نیست زیرا مقامات واشنگتن همچون همتایان اسرائیلی خود می ترسند سربازان و مقامات دولتی این کشور روزی به سبب جنایات جنگی تحت تعقیب قرار بگیرند.

سفر به قدس

در یک رویداد دیگر مربوط به فلسطین روز گذشته ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار سفر مسلمانان به قدس اشغالی شد تا به این وسیله حقانیت مسلمانان بر این مسجد باشد. به گزارش ایرنا، ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «قدس در خاطره» که در رام الله در کرانه باختری برگزار شد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم ده ها هزار مسلمان به بیت المقدس سفر کنند. اکنون سالانه شش میلیون نفر با سفر به عربستان سعودی، عمره به جا می آورند.

دبیرکل سعودی تبار سازمان همکاری اسلامی ابراز امیدواری کرد، تعداد مسلمانی که در مرحله نخست از بیت المقدس دیدن خواهند کرد، به صد هزار نفر برسد. ایاد مدنی یادآورشد: به کسانی که از رفتن به قدس و مسجدالاقصی به بهانه تحت اشغال بودن از سوی رژیم صهیونیستی خودداری می کنند، می گوییم آمدن به اینجا حقانیت همه ما را در قبال قدس و مسجدالاقصی ثابت می کند. وی افزود: موانع هرچه باشد سفر به اینجا و دیدار از قدس و اقامه نماز در مسجدالاقصی بیانگر حقانیت ما در ارتباط با این مکان است و هرگز راضی نخواهیم شد کسی ما را از این حقمان بازدارد و ما را از آن محروم کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات