تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۳۱۴۹

نخستين کنگره ی حزب نوپا / محمد گنجي

صادق خرازی: ما ندايي‌ها و احزاب ديگر اصلاح‌طلب حرفمان يکي است. آزادي و دموکراسي را دو بال پرواز کشور مي‌دانيم.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ نخستين کنگره حزب نداي ايرانيان صبح روز پنج شنبه (7/12/93) در تالار آدينه تهران با حضور اعضاي اين حزب، برگزار شد.

اين حزب که با عنوان "ندا" پاي به عرصه گذاشته است، از همان ابتدا با مخالفت‌هايي روبرو شد. انتقاداتي  که از اردوگاه اصلاح طلبان شنيده شده است. سايت "دويچه وله" آلمان در اين باره مي‌نويسد: «عده‌اي از اصلاح‌طلبان بخصوص اعضاي حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اين تشکل تازه مخالفت کرده و آن را مصداق "موازي‌کاري، قدرت‌طلبي و همکاري با قدرت" دانسته‌اند.»

صادق خرازي در پاسخ به اين اتهام گفته بود که "نداي ايرانيان" قرار است نه نسخه دوم حزب مشارکت باشد و نه به حاکميت وابستگي داشته باشد.

در همين زمينه روزنامه اعتماد به نقد ظهور اين حزب جديد پرداخته و با نشر مقاله‌اي باعنوان "اصلاحات نيازي به پوست اندازي ندارد" به  قلم محمدرضا جلالي‌پور مي‌نويسد: « «حزب جوانان» همانقدر كم تاثير، كم ارزش و كم توفيق خواهد بود كه «بيمارستان جوانان»، «دانشگاه جوانان»، «اتاق بازرگاني جوانان» و «خانه هنرمندان جوانان». چرا كه سياست هم به اندازه اين حوزه‌ها «حرفه» است. در عرصه سياسي ايران ما بيشتر نيازمند «حرفه‌يي‌گرايي» هستيم تا «جوان‌گرايي» از سخنان اعضاي موسس «نداي ايرانيان» برمي‌آيد كه «تعدد بيشتر احزاب سياسي» را في نفسه مطلوب مي‌دانند. غافل از اينكه آنچه تكثر و تعدد نامحدودش مطلوب است ساير نهادهاي مدني و سازمان هاي مردم نهاد است و نه حزب سياسي» (5/6/93)

"عيسي سحرخيز" از فعالين فتنه 88 نيز چندي پيش در مطلبي با عنوان "حزب حاکم پسند" درباره تشکيل اين گروه جديد نوشته بود: «اگر آنگونه که در محافل سياسي مطرح است، اساسنامه ي «نداي ايرانيان» حتي پيش از ارائه به وزارت کشور دولت تدبير و اميد، از طريق حلقه  خويشاوندي به تائيد رهبري رسيده و تائيديه ضمني گرفته شده باشد، از هم اکنون بايد از آن دل کند و اميد از آن بريد چون چيزي نخواهد بود جز يک «حزب حاکم پسند» يا زيادش «اپوزيسيون حکومت ساخته»، با اعضايي احتمالا فرصت طلب که در اين پنج سال راهي جز عافيت‌طلبي برنگزيده‌اند"!»

حزب نداي ايرانيان با اين واکنش‌هاي تند انتقادي، اقدام به برگزاري اولين کنگره خود نمود.

 

کنگره چگونه برگزار شد؟

ساعت ۹ و سي دقيقه پنج شنبه نخستين کنگره حزب نداي ايرانيان؛ با قرائت قرآن توسط استاد کريم منصوري آغاز شد. در آغاز اين مراسم فعالين سياسي اصلاح طلب  از جمله موسوي لاري، فيض الله عرب سرخي، غلامرضا ظريفيان، محمد عطريانفر، سيد محمود دعايي، احمد نقيب‌زاده، الياس حضرتي، مهدي رحمانيان، داوود فيرحي حضور داشتند. در ادامه سامان بختياري رئيس ستاد برگزاري کنگره حزب نداي ايرانيان ضمن خوشامد گويي خدمت حضار و ميهمانان؛ گزارشي از روند آغاز برنامه‌ها را ارائه کرد.

دکتر فراهاني به عنوان نخستين سخنران کنگره حزب نداي ايرانيان در سخنراني خود گفت: حفظ اعتماد ملي مهم‌ترين سرمايه در نظام است، مردم سالاري توسعه و ارتقا اعتماد عمومي جز با وحدت نتيجه نمي‌دهد. مردم با گوشت و پوست خود سختي‌هاي ٨ سال رياست جمهوري احمدي‌نژاد حس کردند. مقايسه قيمت نفت در زمان دولت اصلاحات و احمدي‌نژاد گوياي فعاليت‌ها بوده است. بودجه دولت احمدي‌نژاد به اندازه بودجه سه دولت ميرحسين موسوي، هاشمي و دولت اصلاحات بوده است و با اين وجود کمترين رشد اقتصادي را در دولت احمدي‌نژاد داشتيم. دولت احمدي‌نژاد را بايد دولت تعطيلي و انحلال ناميد!

فراهاني افزود: ما در آغاز راه نو اصلاح‌گري و نه در پايان آن هستيم، راه پر افتخار اصلاحات آرمان ماست.

در اين کنگره کارگاه آموزشي با حضور پرفسور مجتبي صدر، دکتر نسرين مصطفي، دکتر احمد نقيب‌زاده و دکتر داود فيرحي برگزار شد که درباره مباحثي چون اهميت ايران در خاورميانه، اهميت تحزب در سياست و مذهب، اهميت حضور زنان در جامعه صحبت شد.

در ادامه دکتر سيد محمد صادق خرازي عضو موسس حزب نداي ايرانيان به وضعيت احزاب در ايران اشاره کرد و گفت: اقتدار ايران در دولت اصلاحات با هيچ دوره اي قابل مقايسه نيست. در حوزه ي سياست خارجي دولت اصلاحات به شکلي رفتار کرد که همگان ايران را به عنوان يک کشور بازيگر سياسي مي شناختند.

صادق خرازي در جلسه اولين کنگره سراسري حزب نداي ايرانيان خاطر نشان کرد: يکي از اقداماتي که ما در شوراي مرکزي اين حزب انجام داده‌ايم جدي گرفتن بحث‌هاي آموزشي و پژوهشي است. از بالا‌ترين تا پايين‌ترين افراد حاضر در حزب در کل کشور بايد آموزش ببينند. بايد تجربه احزاب در سراسر دنيا را بدانند و از آن بهره‌مند شوند.

وي ادامه داد: سالهاي سال بايد تلاش کنيم تا آثار گذشته پاک شود. خرازي همچنين گفت: توسعه سياسي يعني اقتداري که ايران در دوره اصلاحات داشت هيچ دوره‌اي نداشته است. ما در آن زمان قطعنامه‌ها را کاغذ پاره نمي‌دانستيم. درد ما اين بود که کشور را با شعارهاي بي‌محتوا و فريبنده و حرکت‌هاي پوپوليستي کساني تصاحب کردند که به فکر ايران نيستند. اگر مي‌خواهيد جامعه‌اي آگاه داشته باشيد بايد در جهت آموزش حرکت کنيم.

وي ادامه داد: ما ندايي‌ها و احزاب ديگر اصلاح‌طلب حرفمان يکي است. آزادي و دموکراسي را دو بال پرواز کشور مي‌دانيم. اگر از اسب افتاده‌ايم از اصل که نيفتاده‌ايم و حتما براي گرفتن قدرت تلاش مي‌کنيم. وي افزود: اگر موفق نشويم سرخورده نخواهيم شد و مجددا تلاش خواهيم کرد. به جامعه، قدرت مردم و نقش آن‌ها و پاسداري از ارزشهاي ديني و ملي اعتقاد داريم.

سيدعبدالواحد موسوي لاري وزير کشور دولت اصلاحات نيز در حاشيه کنگره حزب نداي ايرانيان در تالار آدينه تهران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وي در پاسخ به اين پرسش که نظرتان در مورد حزب نداي ايرانيان چيست و آيا اين انتقاداتي که از سوي اصلاح‌طلبان در مورد اين حزب وجود دارد را وارد مي‌دانيد يا خير، اظهار داشت: به نظر بنده خيلي نبايد به اين بحث ورود کنيم. لاري تصريح کرد: حزب نداي ايرانيان يک مجموعه‌اي از فرزندان همين مملکت هستند و علاقه دارند کار کنند.

همين در اين همايش پيام آقاي هاشمي رفسنجاني نيز قرائت شد که در بخشي از آن آمده بود: «با تشکر از مسؤولان حزب نداي ايرانيان، اميدوارم کنگره آنان در جهت کاهش ديدگاه‌هاي انتزاعي، تلاشي براي اجماع سازي، آسيب‌شناسي واقعي از بي‌تفاوتي‌ها و انحرافات گذشته و نهايتاتقريب سياسي احزاب براي هموارسازي مسير توسعه همه جانبه کشور باشد و در اين راه از نيرو و احساسات جوانان در جهت ايجاد وحدت ملي، درک امنيت و مفاهيم جدي منافع ملي بيشتر استفاده نمايند که با جوانان کار‌ها آسان شود.»

اما در اين بين غيبت سيدمحمد خاتمي و محمدرضا عارف و بخشي عمده اي از فعالين سياسي اصلاح طلب مشهود بود که همچنان حکايت از اختلاف برسر شکل‌گيري اين حزب جديد دارد.

در ادامه برنامه، تمامي اعضاي اصلي حزب نداي ايران براي تجديد ميثاق با آرمان هاي بنيانگذار انقلاب و ديدار  يادگار امام(ره) به حرم مطهر بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي در نخستين روز کنگره حزب رفتند. در اين ديدار که  همزمان با نماز مغرب و عشاء انجام شد. سيد حسن خميني در جمع اعضاي نداي ايرانيان به ايراد سخنراني پرداخت. وي در اين ديدار با اشاره به اينکه تاريخ احزاب ما آميخته به دو آفت مطلق انگاري و فرصت طلبي است، خطاب به اعضاي ندا چنين توصيه کرد: فرصت طلبي مجموعه تان را از درون تضعيف مي‌کند و لذا درون مجموعه را آميخته به تلنگر و نقد دائمي کنيد و ظرفيت شنيدن نقد را درون خود بالا ببريد که آنگاه ظرفيت دروني مجموعه بالا مي‌رود.

 

چه کساني عضويت در شوراي مشاوران حزب نداي ايرانيان را پذيرفتند؟

در پايان نشست بررسي آينده احزاب در ايران ، پرفسور مجتبي صدريا، دکتر احمد نقيب زاده، دکتر داود فيرحي و دکتر نسرين مصفا عضويت در شوراي مشاوران حزب نداي ايرانيان را پذيرفتند.

در دومين روز کنگره حزب نداي ايرانيان امروز جمعه هشتم اسفندماه با حضور نمايندگان وزارت کشور که در مجتمع آدينه برگزار شد.دستور کار دومين روز از کنگره حزب نداي ايرانيان، تصويب مرامنامه و اساسنامه و انتخابات شوراي مرکزي، هيئت داوري و دبيرکل حزب با نظارت مستقيم نمايندگان وزارت کشور بود.

پس از تصويب مرامنامه و اساسنامه، انتخابات شوراي مرکزي برگزار شد و طي آن ۲۵ نفر عضو اصلي و ۶ نفر علي‌البدل براي اين شورا انتخاب شدند.

بر همين اساس شوراي مرکزي حزب ند‌اي ايرانيان متشکل از اين افراد است:

۱- سيد محمد صادق خرازي

۲- مجيد فراهاني

۳- حسن يونسي

۴- سيد شهاب الدين طباطبايي

۵- سجاد سالک

۶- سيد حنظله هدايتي

۷- داوود روشني

۸- سيد هادي شفيعي

۹- سامان بختياري

۱۰- خديجه جدا

۱۱- رضا شريفي

۱۲- محمد کيهاني

۱۳- پيمان خواجوي

۱۴- عيسي چمبر

۱۵- ساعده سيما

۱۶- کوروش قادري

۱۷- مهدي جعفري

۱۸- سجاد ترابي

۱۹- مرضيه اميري

۲۰- طيبه دومانلو

۲۱- مرتضي صفري

۲۲- احسان ارجمند حقيقي

۲۳- سودابه رادفر

۲۴- مجتبي حسين خاني

۲۵- امير شهلا

اعضاي علي‌البدل شوراي مرکزي حزب نداي ايرانيان به ترتيب زير مي‌باشد:

۱- نيما پروين

۲- جمال ارجمند

۳- پژمان گرامي

۴- محمد صابري

۵- بهرام محمد‌پور

۶- پويا ميرزايي

همچنين انتخابات هيئت داوري و بازرسي حزب نداي ايرانيان نيز برگزار شد و افراد زير با اکثريت آرا انتخاب شدند:

۱- فرزاد زادبوي

۲- مرتضي ارجمند

۳- امير حسين نوربخش

۴- مسعود سليماني

۵- اشکان مجللي

ضمنا اعضاي علي البدل هيات داوري و بازرسي نيز به ترتيب زير مي‌باشد:

۱- دانيال احمدي

۲- بهنام مرادي

سرآخر اعضاي اصلي حزب نداي ايرانيان در دومين روز کنگره اين حزب دکتر مجيد فراهاني را از ميان دو نفر پيشنهاد شده توسط اعضاي شوراي مرکزي برگزيدند.

 

در خواست عضويت در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان

چند روز قبل از آغاز کنگره، اولين نشست خبري حزب نداي ايرانيان نيز به‌ منظور تشريح جزئيات کنگره با حضور حسن يونسي سخنگوي حزب و همچنين سامان بختياري رييس ستاد برگزاري کنگره برگزار شد.

در اين نشست حسن يونسي سخنگوي حزب اظهار داشت: حزب نداي ايرانيان در خواست عضويت در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان را ارائه کرده است و روال طبيعي در حال طي شدن است تا حزب نداي ايرانيان به اين شورا بپيوندد.

وي افزود: ما زياد شاهد حملاتي از سوي نسل اول اصلاح طلبان نبوديم و گاهي صداي منتقد بلند‌تر شنيده مي‌شود و اين احساس به وجود مي‌آيد که تعدادشان زياد است. طبيعتا هر حزبي که شروع به کار مي‌کند با ابهاماتي روبرو مي‌شود و اين طبيعي است و شايد به اين دليل که در چند سال گذشته شاهد رکود در جريان سياسي کشور بوديم، شکل گيري يک حزب اصلاح طلب با واکنش روبرو بود.

 

 جلسه با بزرگان سياسي اصلاح طلب

يونسي همچنين بيان کرد: ما تلاش کرديم طي جلساتي با بزرگان سياسي اصلاح طلب و احزاي و شخصيت‌ها حرف‌هايشان را بشنويم و از نظراتشان استفاده کنيم.

سخنگوي حزب نداي ايرانيان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه آيا نقش ندا پل زدن بين حاکميت و ريزش‌هاي اصلاحات است، اظهار کرد: اين تعبير شماست اما وظيفهٔ همهٔ احزاب پل زدن بين مردم و حاکميت است. اما حزب ندا آمده است تا پلي باشد بين نخبگان جوان و عرصه خدمتگزاي کشور. تعداد زيادي از اين افراد در حال حاظر با حزب همکاري مي‌کنند. اميدواريم اين افراد که سرمايه‌اند وارد عرصه سياسي کشور شوند.

 

رويکرد حمايتي نسبت به دولت اعتدال

يونسي افزود: ما اعتدال را نمي‌توانيم يک گفتمان معني کنيم. اعتدال نوعي روش تعريف مي‌شود. گفتمان‌هاي جاري در فضاي سياسي کشور همين دوقطب موجود است و ما فکر مي‌کنيم انتخابات آتي هم دوقطبي باشد. رويکرد حزب نداي ايرانيان نسبت به دولت حمايتي ست و ما به عنوان يک حزب اصلاح طلب از دولت حمايت مي‌کنيم اما نقد خودمان را هم در جايي که احساس کنيم دولت کوتاهي داشته باشد نقد خواهيم کرد. دولت مي‌توانست در حوزه داخلي بهتر عمل کند اما مشکلاتي که دولت دارد مارا مجاب مي‌کند نقد‌ها را به شکل بسته‌تر منتقل کنيم.

 

**

سخن آخر آنکه شکل گيري اين حزب نوپا در اردوگاه اصلاح طلبان را مي‌توان سرفصلي جديد در اين جريان و عبور از احزاب ورشکسته‌اي چون سازمان مجاهدين انقلاب و حزب مشارکت دانست که به واسطه افراط‌گرايي‌هايشان امکان فعاليت سياسي را مطابق با قانون از دست داده‌اند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات