تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۳۵۳۷

پوست‌اندازی در اردوگاه اصولگرایان


اکرم احقاقی/ صبح روز پنجشنبه ١٨ دی ماه‌، سالن اجتماعات مصلای امام خمینی (ره)، و باز هم جلسه‌یی با محور وحدت در جریان اصولگرا که آن را «پنجمین نشست همگرایی اصولگرایان»  نامیده‌اند.

وارد سالن که می‌شوید ورودی خانم‌ها و آقایان جداست. در کنار هر در ورودی بر روی بنر بزرگی نوشته شده: شورای همگرایی اصولگرایان «همه با هم، نه همه با من» متنی که می‌توان آن را به دو صورت خواند: «همه با هم‌، نه همه با من‌ »یا «همه با هم نه‌، همه با من» که البته منظور دست‌اندرکاران این نشست گزینه اول است. ساعت از ٩ صبح یعنی زمان رسمی آغاز نشست گذشته و مهمان‌ها یکی یکی در حال وارد شدن به مکان برگزاری نشست هستند.

تمدن، استاندار تهران در زمان دولت دهم به همراه دو تن دیگر در ورودی سالن ایستاده‌اند و به مدعوین خوش آمد می‌گویند.  به تدریج ترکیب شرکت‌کنندگان در این نشست مشخص شد، برخی از وزرای دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد به مانند نشست‌های اخیر اصولگرایان در این جلسه نیز حضور پررنگی داشتند که می‌توان به افرادی چون حاجی‌بابایی‌، ‌نجار‌، سعیدلو، طریقت، منفرد‌، میرتاج‌الدینی‌، محمد عباسی‌، زاهدی‌، صادق خلیلیان، سید‌محمد حسینی، محمد مهدی زاهدی و... اشاره کرد. البته در این میان حضور چهره‌یی چون حجت‌الاسلام امیری فر، یکی از افراد نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی که جریان اصولگرا او را سردمدار جریان انحرافی می‌نامند در این جلسه برای خیلی‌ها تعجب‌برانگیز بود. گرچه امیری فر در گفت‌وگوبا «اعتماد» تاکید می‌کند «که من یک روحانی هستم که برای وحدت اصولگرایان تلاش می‌کنم.»

اصولگرایان سنتی همچون محمدرضا باهنر‌، محمد نبی‌حبیبی‌، شهاب الدین صدر، موسی قربانی، اسدالله بادامچیان‌، حمیدرضا ترقی‌، محمد حسن غفوری فرد‌، احمد کریمی اصفهانی‌، حسین ابراهیمی‌، جعفرشجونی‌ و... نیز به این نشست آمده بودند. حضور برخی دیگر همچون حسین‌ الله کرم و محمد حسن قدیری ابیانه نیز در این مراسم جالب بود. هنوز سالن همایش پر نشده بود که مراسم با مداحی یکی از مداحان اهل بیت آغاز شد و به تدریج سخنرانان این مراسم از جمله حداد عادل که این روزها در غیاب افرادی چون ولایتی‌، لاریجانی‌، قالیباف‌، جلیلی‌، حضوری پررنگ در جلسات اصولگرایان دارد وارد سالن شد و کمی بعدتر سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز که به عنوان سخنران ویژه این مراسم از او دعوت شده است با مشایعت سیدرضا تقوی، مسوول برگزاری این نشست پا به سالن اجتماعات مصلای امام خمینی گذاشت.

برخلاف چهارمین نشست هم‌اندیشی اصولگرایان که با سخنرانی آیت‌الله مصباح‌یزدی در مجتمع فرهنگی ١٣ آبان برگزار شد‌، افراد شاخص جریان پایداری و نزدیک به این جریان فکری همچون صادق محصولی، مرتضی آقا تهرانی به این نشست نیامدند، موضوعی که مورد پرسش خبرنگاران در مواجهه با دیگر مهمانان شرکت‌کننده در این مراسم قرار گرفت چنانچه محمد‌رضا باهنر در پاسخ به این سوال که چرا اعضای شاخص جبهه پایداری در این نشست حضور ندارند؟ گفت: «از خود آنها این موضوع را بپرسید» یا سیدرضا تقوی در پاسخ به این پرسش چنین گفت: «ممکن است آنها مسافرت باشند یا درجلسه‌یی بوده‌اند و امکان حضور در این نشست را نداشته‌اند.»گرچه برخی از آنها حضور داشتند که شاید منظور تقوی حضور افرادی چون فاطمه‌آلیا و محمد سلیمانی بوده باشد.

در حالی که در این جلسه از نزدیکان فکری علی لاریجانی که گفته می‌شود قصد دارند حزب رهروان ولایت را ایجاد کنند به مانند اعضای جبهه پایداری خبر چندانی نبود، غلامعلی حدادعادل به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون رفت تا از دغدغه‌های خود و ضرورت‌های امروز اصولگرایان سخن بگوید.

حداد به دنبال راه پیروزی

غلامعلی حداد عادل به مانند سخنرانی هفته گذشته‌اش در ششمین کنگره جمعیت ایثارگران محور صحبت‌های خود را بر اهمیت پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم قرارداد و از دغدغه‌هایش که ناشی از سابقه تک روی برخی گروه‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری بود را با لحنی هشدار گونه با همفکرانش اینچنین در میان گذاشت: «خواهران و برادران، اصولگرایان باید با درک عمیق و درک شرایط، وحدت داشته باشند چرا که امروز شرایط کشور با گذشته فرق کرده است یعنی عواملی که ما روی میز داشتم و بر اساس آن تصمیم گرفتیم با گذشته متفاوت است و ما باید تصمیمی بر اساس شرایط امروز بگیریم.»حداد با بیان اینکه بنای کار ما در انتخابات مجلس آینده باید پیروزی اصولگرایی باشد، اظهار داشت: نباید به این فکر کنیم که پیروزی باید از آن تشکل که بنده یا فلان شخصی در آن عضو است، باشد.

اگر ما وارد وحدت شده‌ایم و از وحدت صحبت می‌کنیم باید اساس‌مان پیروزی اصولگرایی باشد. اگر به این فکر کنیم که اعضای تشکل ما بیشتر به مجلس رفته یا آن تشکل، قطعا نتیجه نخواهیم گرفت. حدادعادل که در حال حاضر تنها عضو ائتلاف ١+٢ (ائتلاف قالیباف، ولایتی و حدادعادل) انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم است که به صورت جدی و علنی در جلسات هم‌اندیشی اصولگرایان حضور دارد برای ترغیب بیشتر همفکرانش به وحدت، سال‌های دوران اصلاحات را به آنها یادآوری کرد و ضمن انتقاد از جریان اصلاحات و هشدار به رسانه‌های این جریان ادامه داد: در سال ٧٦ تا ٨٤ همه دیدیم که آنها چقدر حرف‌های زیبا زدند و رفتارهای زشت از خود نشان دادند آنقدراین کشور دچار جدل و جدال شد که مردم در سال ٨٤ به آن فصل آلوده و در هم و برهم که خسته‌شان کرده بود واکنش نشان دادند. ‌

امروز کسانی هم که قدرت، مطبوعات و تریبون دارند اگر آن رفتارهای دوره‌های گذشته را اتخاذ کنند مطمئن باشند با تجربه‌یی که مردم در آن دو دوره داشته‌اند زودتر تصمیم می‌گیرند.او پس از اتمام سخنانش به همراه افرادی چون باهنر، کوهکن، غفوری فرد و... سالن محل برگزاری نشست را ترک کرد و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» که می‌پرسید؛ شما در سخنرانی امروز و هفته گذشته خود تاکید کردید که مهم، پیروزی اصولگرایان است نه پیروزی یک گروه مشخص. با توجه به این تاکیدات به نظر می‌رسد که شما یک نگرانی در این ارتباط دارید آیا خطاب شما گروه‌هایی مانند جبهه پایداری است؟ گفت: «خطاب من به همه تشکل‌های اصولگر است و هیچ تشکل خاصی مدنظرم نیست. همه آنها مخاطب من هستند.»او در جواب این پرسش که آیا این شامل جریان آقای احمدی‌نژاد نیز می‌شود؟ اظهار داشت: «شما ببینید که آقای احمدی‌نژاد خود را اصولگرا می‌داند یا خیر؟ شما تا به حال شنیده‌اید که احمدی‌نژاد بگوید من اصولگرا هستم؟»

حداد عادل اما در ادامه، حضور پررنگ برخی از اعضای کابینه احمدی‌نژاد در همایش همگرایی اصولگرایان را «حضوری شخصی و نه ماموریتی از طرف احمدی‌نژاد» اعلام کرد و در ارتباط با حمایت تمام‌قد جریان اصولگرا از احمدی‌نژاد در هشت سال دولت نهم و دهم چنینی توضیح داد: «حمایت کردند ولی مخالفت هم کردند. وقتی دیدیم رفتارش متفاوت شده به مخالفت با وی پرداختیم. از همه منتقدتر من بودم که در قضیه ریاست مجلس اگر موافق بودم آن مخالفت‌ها با من نمی‌شد.»

اصولگرایی حزب نیست

سخنران بعدی این نشست به مانند چهار نشست قبلی هم اندیشی اصولگرایان سید رضا تقوی بود. این عضو جامعه روحانیت از حدود یک سال قبل، پس از شکست اصولگرایان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و کناره‌گیری ریش سفیدان اصولگرا از این فرایند، تلاش کرده نقش فعال‌تری در جریان متبوعش برای ایجاد وحدت ایفا کند چنانچه جلسات هم‌اندیشی اصولگرایان با محوریت وی برگزار می‌شود.

اما برخی از سیاسیون معتقدند که وزنه و مقبولیت او در این عرصه به مانند افرادی چون مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله محمد یزدی نیست که او بتواند جریان اصولگرا که مدتی است به حزب ٧٢ ملت تبدیل شده را سروسامان بدهد. تقوی که ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را نیز بر عهده دارد و در جریان این نشست حضور برخی از دست‌اندکاران این شورا به چشم می‌آمد آنگاه که پشت تریبون رفت اعلام کرد که «اصولگرایی حزب نیست، بلکه جریان مربوط به انقلاب و ولایت‌فقیه است.

اصولگرایی همه احزاب اصولگرا را زیر چتر خود می‌آورد و ماورای احزاب حرکت می‌کند.» وی ادامه داد: ما یک جریان حمایت از نظام راه‌ انداخته‌ایم و در این مسیر دست همه مومنین را به گرمی می‌فشاریم. عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: ما جریان مربوط به نظام و حمایت از نظام به راه انداخته‌ایم و دست تمام نیروهای انقلابی و آزاد را در این جریان به گرمی می‌فشاریم؛

باید باور کنیم که متفاوت هستیم البته سلایق مختلف در این جریان وجود دارد ولی با وجود اختلاف‌نظر و متفاوت‌بودن، باید به همه احترام بگذاریم. تقوی در ادامه با بیان اینکه هزینه تحمل یکدیگر کمتر از هزینه جدال است و باید اصل را بر گفت‌وگو قرار دهیم نه اینکه منازعه کنیم و باید از قلیان احساسات بپرهیزیم اظهار داشت: قهر در هیچ شرایطی راه مناسبی نیست، قهر انسداد می‌آورد، سیاست‌ورزی یعنی هنر کار با مخالف و اگر این سیاست را نداریم، باید کنار برویم ضمن اینکه نباید از مرز اخلاق و انصاف عبور کنیم. عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: اصل، منافع و مصالح ملی است و ما باید منافع حزبی خود را در این زمینه ترجیح ندهیم تا به همگرایی برسیم.

هشدار علم‌الهدی به تمامیت‌خواهی

پس ازصحبت‌های کوتاه سید‌رضا تقوی نوبت به سخنرانی مهمان ویژه این مراسم آیت‌الله سید علم‌الهدی امام جمعه مشهد رسید. او به مانند دیگر سخنرانان این هم‌اندیشی، شاه بیت صحبت‌هایش را موضوع وحدت جریان اصولگرا قرار داد و اظهار کرد: وحدت اصولگرایان یک امر قطعی و فطری محسوب می‌شود. عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز که این روزها مردم بیشتر او را به خاطر موضع‌گیری‌های تندش در مباحث فرهنگی و سیاسی در نماز جمعه مشهد می‌شناسند در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما در مساله وحدت هیچ مشکلی نداریم بلکه مشکل ما آفات و آسیب‌های وحدت است.

سید احمد علم الهدی در تشریح این آفت‌ها ادامه داد: آفت وحدت، خط‌کشی‌هایی است که بین ما صورت می‌گیرد. علم الهدی بدون اشاره به نام فردی اظهار کرد: برخی عناصر ریزشی اصولگرا که در فتنه ٨٨ حامی جریان رقیب شدند این خط‌کشی‌ها را القا می‌کنند، امروز نباید به عناصری که در وقایع پس از انتخابات ٨٨ در بین ما بودند و هم‌اکنون در جناح دیگری هستند، اجازه حضور و عرض‌اندام داده شود. امام جمعه مشهد مقدس جریانات مقابل جریان اصولگرایی را قدرت‌محور توصیف کرد و افزود: اصولگرایان تا پای جان خود به اصل اسلام و جریانات اسلامی معتقدند و خواهند ایستاد، اما جریان قدرت‌محور تنها تا پای شکم و شلوارش می‌ایستد و هر موقع شکمش سیر شود کنار می‌کشد. وی در خصوص وضعیت فعلی جریان اصولگرا نیز گفت: در گذشته جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در رأس قرار داشتند و نخبگان براساس تجربه تصمیم‌گیری می‌کردند و در ادامه نیز نیروهای متدین در میدان حرکت به عنوان پیرو و پیاده‌نظام عمل می‌کردند که در نهایت اصولگرایی فاتح می‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این مربوط به اصولگرایی است و در ٣٥ سال گذشته آن پیاده‌نظام‌ها پیرو بودند اما امروز خودشان بزرگان قوم شده‌اند و نمی‌توان گفت باید امروز هم پیاده‌نظام باشید و هرچه ما می‌گوییم قبول کنید چرا که باید بپذیریم اینها بزرگ شده‌اند در محیط آکادمیک و روحانیت صاحب اندیشه هستند، لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها سهیم شوند. وی افزود: ما باید مدافع یکدیگر باشیم و بدانیم که در میان همه جریان‌ها و تشکل‌ها وحدت اصولگرایان به معنای وحدت ولایت‌گرایان است و این یک مساله قطعی و فطری و صددرصدی است.

افراد ولایتمدار به عنوان اصولگرا، وحدت‌شان تضمین شده و این نیازی به سفارش ندارد؛ ما یکپارچه هستیم چرا که محور ما در زبان و اظهار و شعار و چارچوب‌بندی حزبی و تشکلی نیست، بلکه یکپارچگی ما در دل و ناشی از عشق به مظهر ولایت اهل‌بیت (ع) و رهبر انقلاب اسلامی است که دل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.  سید‌احمد علم‌الهدی با بیان اینکه ما باید مدافع یکدیگر باشیم و بدانیم که در میان همه جریان‌ها و تشکل‌ها وحدت اصولگرایان به معنای وحدت ولایت‌گرایان بوده و این یک چیز قطعی، فطری و صددرصدی است، اظهار داشت: افراد ولایتی به عنوان اصولگرایان وحدت‌شان تضمین شده و نیازی به سفارش ندارند، ما یکپارچه هستیم چرا که محور ما در زبان و اظهار و شعار و چارچوب‌بندی حزبی و تشکلی نیست بلکه یکپارچگی ما در دل و ناشی از عشق به مظهر ولایت اهل بیت و رهبر انقلاب اسلامی است که دل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. عضو مجلس خبرگان رهبری وضعیت کنونی را با وضعیت حضرت علی (ع) در جنگ صفین مقایسه کرد و یادآور شد: وضعیت صفین با جمل و نهروان متفاوت بود چرا که در جنگ صفین جنگ با غیرخودی برقرار شد، اما در جمل و نهروان نزاع با خودی منحرف‌شده بود. بنابراین وضعیت فعلی ما مقابله با نیروهای غیرخودی است.

سید احمدعلم‌الهدی خاطرنشان کرد: نظام ما مانند قلعه‌یی است که دیواره‌یی محکم و بلند دارد که هیچ دشمنی نمی‌تواند از آن بالا برود و این دیوار، ولایت است و یک دروازه به نام مردم‌سالاری دارد که دشمن می‌تواند از این طریق به داخل قلعه نفوذ کند، پاسداری از این دروازه بسیار مهم است. وی ضمن هشدار نسبت به اندیشه جریان رقیب در کشور بیان داشت: اگر دست جریان رقیب با استکبار یکی نباشد، اما درعین حال بینش و آرمان و اندیشه آنان به‌گونه‌یی است که اگر به مسندی برسند، با دشمن همراه خواهند شد، مانند صحنه‌یی که در صفین اتفاق افتاد. امام علی (ع) در خطبه ٦٦ نهج‌البلاغه در خصوص صفین به دلیل اینکه احساس کردند افراد لشکر، گوناگونی دارند، فرمودند که بر شما باد به خیمه و سایه‌بان محکم، چرا که سقف این خیمه خداوند است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه برخی از کنار کشیدن‌ها ممکن است به دلیل حفظ جایگاه مردمی، شأن علمی، مرتبه و رفاقت‌ها باشد، گفت: به هرحال همه اینها فرارگاه است و شیطان دست خود را باز کرده و یک پای خود را عقب گذاشته تا انسان را بگیرد و از مسیر خارج کرده و به طرف دیگری بیندازد و این نکته مصداق وضعیت امروز است. وی اضافه کرد: باید ثابت قدم و محکم باشید تا استوانه حق که همان مقام ولایت است برای شما متجلی شود و در این صورت شما از همه برترید چرا که خدا با شماست و او هم مجاهده شما را می‌بیند، از اجر شما کم نمی‌کند و شما را به حال خودتان وا نمی‌گذارد.

علم الهدی بعداز اتمام این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» مبنی بر اینکه منظور وی از کسانی که در جریان اصولگرا ریزش کرده‌اند و اکنون اقدام به خط‌کشی در این جریان کرده‌اند چه افرادی هست‌؟ گفت: من این موضوع را به صورت کلی گفتم. معلوم است چه کسانی ریزش کردند. القائات آنها نیز مشخص است. باید مردم حواس‌شان به این مسائل باشد. او در حالی که تعداد قابل توجهی از اعضای دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد در این نشست حضور داشتند و در زمان ریاست‌جمهوری بارها از احمدی‌نژاد حمایت کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا اصولگرایان با جریان احمدی‌نژاد وحدت می‌کنند، تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت و ُمرد و تمام شد. او که یک جریان نیست، او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات