تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۳۵۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4076- چهارشنبه بیستم اسفند 93

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز حرف من این است: ملت ایران باید خود را قوی کند‬. (1/1/93)

 

سرمقاله

حمله‌ای مشکوک و قابل تأمل...؟!

حمله عده‌ای موتورسوار به ماشین علی مطهری، نماینده تهران، که برای سخنرانی به شیراز سفر کرده بود، بهانه‌ای شد تا رسانه‌های غربی و صهیونیستی و برخی رسانه‌های داخلی وابسته به فتنه، به مانند حادثه اسیدپاشی اصفهان - که آن را به مردم حزب‌الله و بسیجی این شهر ربط دادند هر چند که بعداً دروغ آن آشکار شد - این اتفاق مشکوک را نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلسوزان نظام و انقلاب ربط دهند، چراکه برخی موضع‌گیری‌های آقای مطهری درباره فتنه 88 به‌ویژه تأکید وی بر رفع حصر سران فتنه - که از قضا هماهنگ با همین درخواست سران غرب و صهیونیستی است(!)، - سبب شده تا باورپذیری آن برای عده‌ای آسان‌تر باشد. ضمن رد چنین حرکات سخیفی و با تأکید بر مشکوک بودن این حادثه، چند نکته قابل تأمل در این زمینه وجود دارد که به آن‌ می‌پردازیم:

اول اینکه بسیاری از رسانه‌ها و سیاسیون دلسوز نظام بارها به برخی موضع‌گیری‌های ساده‌لوحانه آقای مطهری درباره سران فتنه و درخواست رفع حصر آنان، پاسخ مستدل و منطقی داده‌اند که برخی از این پاسخ‌ها در صبح‌صادق و اخبار و تحلیل‌ها و پایگاه بصیرت و... نیز داده شده که موجود است. این بدین معناست که دلسوزان و حامیان نظام همواره پاسخشان به سخنان و ادعاهای - حتی غیرمنطقی، منطقی و مستدل است، نه پرتاب آجر و...

نکته دوم در این زمینه، پوشش خبری رسانه‌های خاص از این حادثه داخلی است که همه آنان در راستای القای مظلوم‌نمایی از او و فتنه‌گران انجام می‌گیرد که با توجه به پیش‌ رو بودن انتخابات مجلس به نظر می‌رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بارها نیز در گذشته از این ترفند استفاده شده است!

نکته سوم اینکه باید هوشیار باشیم، چراکه دشمن برای انتخابات سال آتی برنامه‌ها و توطئه‌های زیادی چیده است و با توجه به آزادی عمل امروز برخی رسانه‌ها و سیاسیون فتنه 88، امید بسیاری به ایشان دارد و در این راستا اولاً؛ به‌دنبال تبلیغ روی کسانی است که علقه بسیاری به غرب داشته و اصولاً نگاهی سکولاری و غیر ارزشی به انقلاب دارند حتی اگر ادعای انقلابی داشته باشند! ثانیاً؛ در صورت تحقق نیافتن این مسئله نیز سناریوی ایجاد غائله و فتنه‌ای دیگر در طرح‌هایشان دارند؛ از این‌رو احتمال ترور، حمله به برخی نامزدها و دفاتر تبلیغاتی‌ آن‌ها، طرح مسائل قومیتی و مذهبی و... را نباید از نظر دور داشت که این مسئله، نیازمند نگاه تیزبین و دقیق مراکز امنیتی و اطلاعاتی است. نکته قابل تأمل دیگر اینکه، اگر ادعای محاصره کلانتری از سوی حمله‌کنندگان به مطهری درست باشد، این خود نیز اقدامی مشکوک است که نیاز به بررسی خاص دارد. دوستداران نظام هیچ‌گاه به مراکز امنیتی خود تعدی نمی‌کنند. در مجموع، ضمن رد مجدد این اقدام غیرعقلانی، این گونه حرکات را مشکوک می‌دانیم، چراکه به نفع نظام و انقلاب نبوده و فقط خوراک تبلیغاتی دشمنان را فراهم می‌آورد.

ترجمه

تمایل واقعی ایران به تحقق توافق‌نامه هسته‌ای

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 11 مارس 2015 (20 اسفند) در مقاله‌ای به مواضع اوباما در قبال نامه جمهوری‌خواهان به ایران در مورد توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: باراک اوباما در کمال ناامیدی، مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای احتمالی را با مواضع تندروهای ایران همسو دانست. اظهارات آیت‌الله محمود شاهرودی که از حمایت روحانیان قدرتمند از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حکایت دارد، چندان به لفاظی‌ها دامن نزد. دیگران از جمله رهبر ایران، حمایت علنی مهمی از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای آن با 1+5 کرده‌اند؛ اما زمان مهم است. شاهرودی در حالی که 47 سناتور جمهوری‌خواه خطاب به ایران نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند، هشدار داده که هر گونه توافق احتمالی در آینده با شکست مواجه خواهد شد؛ مگر آنکه کنگره در این‌باره به بحث وارد شود.

در ادامه مقاله آمده است: از سوی دیگر، شاهرودی تا حدی دیدگاه‌های اوباما را با این جمله بازتاب داد که به گفت‌وگوها باید شانسی منطقی داده شود. وی گفت: «مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال ارتقای منافع ملی هستند و باید از آن‌ها حمایت کنیم.» مشخص نیست که آیا مخاطب وی روحانیان حاکم بودند یا محفل داخلی مجلس خبرگان؟ اما این اظهارنظر قطعاً در چارچوب تأییدیه شخصی برای پشبرد رو به جلوی گفت‌وگوها نیست. وی افزود که ایران از توافق خوبی که منافعش را تضمین کند، حمایت می‌کند. شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه ایران است و سرکوب‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ها را نیز هدایت کرده است. همچنین وی شخصیت ارشد مجلس خبرگان است؛ در واقع، این مجلس متشکل از فقها و علما است که وظیفه تعیین رهبر آینده را برعهده دارند. مجلس خبرگان همچنان مهم‌ترین وظیفه را در ایران بر عهده دارد. اگر بتوان قدرت صنعتی- نظامی سپاه پاسداران را مدافع نظام جمهوری اسلامی ایران فرض کرد، می‌توان از مجلس 86 عضوی خبرگان نیز به‌عنوان هسته خرد و خودآگاهی جمهوری اسلامی ایران نام برد.

در پایان مقاله آمده است: به موازت نزدیک شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای، حمایت شاهرودی از گفت‌وگوها اهمیت بالایی دارد. قرار است گفت‌وگوهای هسته‌ای به امید رسیدن به توافق در مورد رئوس کلی از سر گرفته شود. گام بعدی، توافق بر سر جزئیات پیش از پایان ماه ژوئیه خواهد بود. ظریف در واکنش به این نامه سرگشاده گفت: «این نوع ارتباطات، بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است... در واقع، این موضوع نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست... ما تأکید می‌کنیم که توافق احتمالی باید به گونه‌ای باشد که حقوق ملت ما در آن، لحاظ شود و مطمئن هستیم که روش‌ها و اقداماتی برای رسیدن به چنین توافقی وجود دارد.» آنچه ایران می‌خواهد، برداشته شدن سریع تحریم‌هاست. آمریکا و متحدانش به دنبال مهار توانایی غنی‌سازی ایران هستند. در عین حال، آیت‌الله محمد یزدی، 83ساله نیز به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد. وی تا فوریه 2016 ریاست این مجلس را بر عهده خواهد داشت و سپس انتخابات مجلس خبرگان برگزار خواهد شد. انتخاب یزدی پس از درگذشت آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس سابق مجلس خبرگان صورت گرفته است.

اخبار و تحلیل‌ها: البته بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها، به جمهوری‌خواهان منحصر نمی‌شود و در این زمینه، فرقی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست، فقط روش‌های آنان برای مقابله با توانمندی‌های ایران فرق می‌کند، اما به هر حال، اگر توافقی خوب انجام گیرد، همه در ایران با آن موافق خواهند بود. ضمن اینکه اگر آن‌گونه که 47 سناتور جمهوری‌خواه در نامه به سران ایرانی نوشته‌اند، اتفاق بیفتد، ایران نیز به توافق پایبند نخواهد بود و به پیش از توافق باز خواهد گشت.

 

اخبار

شکست اصلاحات در اتاق بازرگانی!

 انتخابات اتاق بازرگانی روز گذشته در حالی انجام شد که فهرست منتسب به طیف افراطی اصلاح‌طلبان شکست سختی خورد. این گروه که با نام «انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران» نیز فعال بود، در چند روز گذشته دیدارهای متعددی با اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدرضا عارف و برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب داشت و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در چند هفته گذشته به‌طور ویژه‌ای برای تبلیغ آن وقت صرف کرده بودند. محوریت این فهرست ناکام، بر عهده افرادی چون بهزادیان‌نژاد (رئیس اسبق اتاق تهران و معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات)، سیدحمید حسینی (عضو فعلی هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و نامزد رد صلاحیت شده مجلس نهم)، مسعود حجاریان (برادر سعید حجاریان و مدیرعامل بیمه ملت) و حمیدرضا عارف (فرزند محمدرضا عارف) قرار داشت. نکته جالب آنکه، محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات، در دیدار خود با این گروه اظهار امیدواری کرده بود که پیروزی در انتخابات اتاق بازرگانی، زمینه‌ساز پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم باشد!

           

اخبار کوتاه

   * حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دیدار با ائمه جمعه و جماعات استان کرمانشاه گفت: قاطبه روحانیت با نظام و رهبری همراه و همسو هستند، عده ناچیز و کمی هم در مقابل امام(ره) و آرمان‌های ایشان ایستادند و برخی هم در این میان حد وسط را برگزیدند. عده‌ای می‌خواهند دو طرف را داشته باشند؛ به خواص منفعل اعتماد نکنیم که بیشترین ضربه‌ها را خواهیم خورد.

   * پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی که طی چند روز گذشته با انتشار گزینشی مطالب مختلف سعی داشت تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بهترین گزینه برای جلوس بر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری معرفی کند، امروز و پس از شکست هاشمی رفسنجانی در برابر آیت‌الله یزدی، سیاست سکوت را در پیش گرفت و خبر انتخاب آیت‌الله یزدی را که به‌سرعت در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، سانسور کرد.

   * نتایج نظرسنجی‌های جدید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از احتمال شکست نتانیاهو، نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی، در انتخابات آینده خبر می‌دهند. این نظرسنجی که به‌تازگی صورت‌ گرفته، تقویت‌کننده سایر نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین‌های اشغالی است که نشان می‌دهند «بنیامین نتانیاهو» پس از سخنرانی جنجالی در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، در آستانه شکست در انتخابات آینده قرار دارد.

   * ژنرال مارتین دمپسی، نظامی ارشد آمریکایی، در جمع اعضای کمیسیون نیروهای مسلح سنا گفت: با دقت در ترکیب نیروهای عملیات آزادسازی تکریت متوجه می‌شویم میزان نفوذ ایران در عراق چقدر زیاد است. از ۳۰هزار نفری که در این عملیات شرکت کرده‌اند، دو سومشان از شبه‌نظامیان شیعه عراق و تنها یک‌سوم از ارتش عراق هستند.

   * دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان از بازداشت یکی از رؤسای دانشگاه‌های استان کرمان به اتهام اختلاس خبر داد. دادخدا سالاری اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های ارسالی و تحقیقات انجام شده از سازمان بازرسی کل استان کرمان نامبرده به همراه دو نفر از همدستانش به اتهام برداشت غیرقانونی چند میلیارد ریال از حساب‌های دانشگاه و واریز به حساب شخصی توسط دادسرای عمومی و انقلاب کرمان دستگیر و با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است.

   * محمدباقر قالیباف به‌تازگی در مصاحبه با پایگاه حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای، از نگاه ویژه ایشان درباره مسئله محیط زیست سخن گفته است. شهردار تهران در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: من از روزی که در شهرداری توفیق خدمت پیدا کردم تا امروز، ایشان بر دو موضوع مهم تأکید کردند و بدون استثنا در هر ملاقاتی آن را تکرار کردند که عبارت است از توجه به محیط‌زیست و حفظ فضای سبز و جلوگیری از گسترش شهر تهران و انسداد ساخت‌وساز در ارتفاعات البرز. قالیباف در قسمتی از این گفت‌وگو افزود: ایشان می‌فرمودند وقتی این درخت‌ها را می‌زنند، انگار اعضا و جوارح من را می‌زنند، دقت کنید این کار انجام نشود. وقتی باغبانان می‌خواهند در محیط دفتر ایشان درخت‌ها را هرس کنند، ایشان با حساسیت دنبال می‌کنند که شاخه‌ اضافی قطع نشود.

   * آیت‌الله شیخ‌محمدمهدی الخالصی، از علمای نجف اشرف، روز دوشنبه در اعتراض به اقدام سفیر آمریکا در ورود به حرم مطهر امام علی(ع)، دفتر خود را بست.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات