تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۷۳۸۷۸

دستاورد پنچگانه همدلي و هم زباني دولت و ملت / مهدي سعيدي

1- پيشرفت اقتصادي، 2- اقتدار و عزّت منطقه‌اي و بين‌المللي، 3- جهش‌هاي علمي به معناي واقعي، 4- عدالت قضائي و اقتصادي، 5- ايمان و معنويت.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ حکيم فرزانه انقلاب اسلامي امسال هم همچون سنوات گذشته در اولين دقايق تحويل سال، ميهمان خانواده‌هاي ايراني بود تا با نفس رحماني و توصيه‌ها و رهنمودهاي الهي‌اش رونق بخش سفره هفت سين‌مان باشد. معظم‌له شعار سال جديد را برايمان اينگونه انتخاب کردند: «دولت و ملّت، همدلي و هم‌زباني» و آرزو نمودند که «اين شعار در عمل تحقّق پيدا کند و هر دو کفّه‌ي اين شعار، يعني ملّت عزيزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصير و دانايمان، و همچنين دولت خدمتگزار بتوانند به اين شعار به معناي حقيقي کلمه عمل بکنند و آثار و نتايج آن را ببينند»

دقت در کلام معظم له اين حقيقت را آشکار مي‌سازد که اين شعار با هدفي مشخص که تحقق آرمان‌ها و آرزوهاي ملت بزرگ ايران است طرحريزي و مطرح شده است. شاخص‌هايي که توسط ايشان در بخش ديگري با صراحت اعلام شده است. اين موارد عبارتند از:

1- پيشرفت اقتصادي

2- اقتدار و عزّت منطقه‌اي و بين‌المللي

3- جهش‌هاي علمي به معناي واقعي

4- عدالت قضائي و اقتصادي

5- ايمان و معنويت

پنج گانه فوق مطالبات اصلي و اولويت‌داري هستند که ملت ايران در طول اين سال‌ها از دولتمردان طلب داشته‌اند و  دولت به مثابه کارگزار ملت بايد براي تحقق آنها تلاش کند. به واقع فلسفه شکل گيري دولت تحقق اين آرمان‌هاست و شرط تداوم مشروعيت آن نيز تلاش در جهت تحقق آن است. لذا بحث از تلاش دولت براي انجام وظيفه و کارآمدسازي خود آغاز مي‌شود و در مسير تحقق شعار سال نقطه کانوني دولت است.

در اين بين ملاحظه ظريفي نهفته است که دولت نبايد با کم توجهي به مسايل و مطالبات کليدي کشور، اسير مسايل و موضوعاتي گردد که از فهرست پنج گانه ملت بدور است. آفتي که متاسفانه در طول سال‌هاي اخير گاه به گاه شاهد آن بوده‌ايم و برخي جريان‌ها تلاش داشته‌اند تا با تقليل دولت به مثابه کارگزار گروهي خاص (چه سياسي و چه اقتصادي) مطالبات خود را از طريق آن پيگيري نمايند!

معظم له در پيام شان اشاره اي هم به شعار سال گذشته داشتند و تاکيد داشتند که اين توصيه‌ي مخصوص سال ۹۳ نيست، هم عزم ملّي و هم مديريت جهادي براي امسال و براي همه‌ي سالهاي پيش‌رو براي ملّت ما مورد نياز است. به واقع نبايد فراموش کرد که تحقق پنج‌گانه فوق تنها با مديريت جهادي دولت ممکن خواهد بود. و ما براي آنکه مديريت جهادي به باوري همگاني و گفتماني فراگير در دستگاه‌هاي اجرايي کشور تبديل شود هنوز فاصله داريم. و متاسفانه همانطور که در کلام رهبري نيز آمده، در تمامي عرصه ها مديريت جهادي محقق نشده است!

در روي ديگر تحقق آرمان‌هاي ملت، خود ملت قرار دارد که طبيعي است که بدون حمايت آنان از دولت موفق کارگزاران ممکن نخواهد بود. در اين بين همدلي مردم با دولت يعني اعتماد به ايشان و شناخت موانع و مشکلاتي که دولت در مسير انجام امور به واسطه کمبودها، سنگ اندازي‌ها و ناکارآمدي‌ها مواجه است. لذا سطح انتظارات ملت بايد با امکانات و توان دولت همسان باشد، که اگر چنين نشد، همدلي به واگرايي تبديل خواهد شد!

همچنين تحقق بسياري از امور و برنامه‌ها و پروژه‌هاي دولت بدون حضور ملت  ممکن نخواهد بود. لذا اين همدلي بدان معناست که آنجا که دولت نيازمند مردم است، ملت نيز همچون گذشته پاي کار بوده و شاهد مديريت واقعي کشور بدست مردم باشيم. بدون شک حوزه‌هايي چون اقتصاد و فرهنگ بيشترين عرصه‌هاي تبلور مشارکت مردمي است که اگر توان تمام ملت به صحنه آيد، بسياري از موانع مرتفع خواهد شد.

همدلي و همزماني دولت و ملت رمز موفقيت ملت ايران اسلامي در طول قريب به چهار دهه گذشته بوده و امسال نيز با تاکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر عمق آن افزوده خواهد شد. انشالله!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات