تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۳۹۲۹

سال انتخابات و باز شدن فضای سیاسی / مهدی سعیدی

تجربه نشان داده که با نبود افراطیون نه تنها انتخابات از رونق نخواهد افتاد، بلکه با آرامش روانی افکار عمومی، اتفاقا شاهد انتخاب بهتر و افزایش مشارکت خواهیم بود.

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ سال جدید، همراه با جهت‌گیری‌های جدیدی است که دولت مردان معمولا برای خدمتگزاری بهتر به ملت برمی‌گزینند. این جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها را می‌توان در پیام‌های نوروزی یا بیاناتی که در ابتدای هر سال توسط ایشان ایراد می‌دارند مشاهده نمود.

در بخشی از پیام نوروزی آقای روحانی، اشاره‌ای به انتخاباتی شده است که در ماه پایانی امسال در کشور برگزار خواهد شد. رئیس‌جمهور آورده است: «سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.»

تاکید مجدد آقای روحانی در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید، نشان داد که مساله برگزاری انتخابات و مقدمات و الزامات آن یکی از دغدغه‌های دولت در سال جدید می‌باشد. آقای روحانی همچنین در این جلسه تاکید داشتند: «هم باید با همدلی و همزبانی، شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشیم. انتخاباتی با حضور و مشارکت گسترده مردم و همه جناح های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند؛ انتخاباتی که موجب مباهات و فخر ما در سراسر دنیا شود.»

موارد فوق یکی از مسایل مهم کشور در سال آتی است که بدون شک در نامگذاری سال 94 با عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، به این رخداد مهم کشور نیز عنایتی بوده است. اما در مورد این اظهارات مهم رئیس جمهور باید به ملاحظاتی توجه نمود:

1- دولت و وزارت کشور وظیفه اجرای انتخابات را بر عهده دارد که مطابق با قانون حدود و ثغور وظایف دولت برای برگزاری انتخابات مشخص شده است. این وظایف معمولا در حول و حوش برگزاری قانونی انتخابات است. اما مهندسی و مدیریت صحنه انتخابات از اقدامات ناصوابی است که دولت باید نسبت به آن حساس بوده و از هرگونه ورود و ایجاد شائبه‌ای در این زمینه پرهیز نماید. همه فعالین سیاسی به خوبی می‌دانند که برخی تلاش‌های ناصواب انجام شده برای در اختیار گرفتن مجلس در ادوار گذشته نه تنها به ثمر ننشسته، بلکه نتیجه عکس داده و با واکنش افکار عمومی همراه بوده است. لذا باید توجه نمود که شوق قوه مجریه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با آفتی همراه نگردد که زحمات دولت در انجام وظیفه قانونی آن را کمرنگ نماید. احزاب دولت ساخت نیز در تاریخ سیاسی این سرزمین کارنامه‌ای کاملا سیاه دارند و هیچگاه اعتماد ملت را به خود جلب نکرده‌اند!

2- دغدغه قوه مجریه در "ایجاد فضای بهتری برای فعالیت احزاب و گروه‌ها سیاسی" نیز از جمله مسایل ارزشمندی است که دولت محترم در دستورکار خود قرار داده است اما ظرفیت انحراف و برداشت‌های ناصواب نیز در آن وجود دارد و می‌تواند موجبات واگرایی و مناقشات در جامعه گردد. افکار عمومی نیز با توجه به تجریه دولت اصلاحات و شعارهای توسعه سیاسی مطرح در آن دوران که نه تنها به توسعه نیانجامید، بلکه تنها بر مناقشات اجتماعی افزود، بدگمان است. لذا چه خوب قبل از آنکه اقدامی عملی در این زمینه انجام گیرد، حدود و ثغور چنین مباحثی مشخص گردد و مقدمات تئوریک و چارچوب نظری بحث مبتنی بر آرمان‌ای انقلاب اسلامی و قانون اساسی و رهنمودهای امام و رهبری مورد ارزیابی قرار گیرد.

3- تجربه نامقبول بخشی از احزاب و گروه‌های سیاسی اردوگاه دوم خرداد در فتنه 88 - که منجر به انحلال دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب گردید و برخی از دیگر احزاب این جریان نیز تا مرز انحلال پیش رفتند – نوعی بی‌اعتمادی را به این جریان سیاسی ایجاد کرده است. اگر منظور رئیس‌جمهور برای رونق بخشیدن به انتخابات اسفند 94، فعال سازی مجدد این جریان‌های ورشکسته سیاسی است، باید گفت که این جریان سیاسی در ماجرای انتخابات مجلس نهم در اسفندماه سال 1390 امتحان خوبی پس نداده و همسوی با بیگانگان تا مرز تحریم انتخابات پیش رفتند، اما عدم حضور ایشان نه تنها از رونق انتخابات نکاست، بلکه شاهد مشارکت 64 درصدی مردم در انتخابات بودیم!

به واقع تجربه نشان داد که با نبود افراطیون نه تنها انتخابات از شور و شوق نخواهد افتاد، بلکه با آرامش روانی افکار عمومی، اتفاقا شاهد انتخاب بهتر و افزایش مشارکت خواهیم بود. ضمن آنکه فضا دادن به فعال شدن مجدد افراطیون نه تنها با روح گفتمان اعتدال در تعارض است، بلکه با شعار منتخب امسال که بر همدلی و همزبانی دولت و مجلس تاکید دارد نیز قابل جمع نمی‌باشد.

به واقع همانطور که رئیس‌جمهور محترم تاکید داشته‌اند فضای سیاسی باید برای " همه جناح های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند" باز باشد. اما افراطیون و فتنه‌گران در حوادث سال 88 نشان دادند که نه تنها قانون اساسی را قبول ندارند، بلکه حتی تسلیم رای و خواست و اراده ملت هم نمی‌شوند و سازکار قانونی انتخابات را قبول ندارند و اگر هم امروز دم از قانون اساسی می‌زنند، این ادعا فریبی بیش نخواهد بود.

دیوار بی‌اعتماد بین ملت و افراطیون فتنه گر سال 88، دیوار بلندی است که به این سادگی برداشته نخواهد شد و زمان بیشتری لازم است تا اعتماد ملت باز گردد!

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات