تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۱۵۴

مسئله سفر اردوغان به تهران

اردوغان با سیاست های ضد مردمی در منطقه نگاه منفت جویانه خود را تا آنجا پیش برده که تبدیل به هتاکی علیه نمایندگان مجلس کشورمان شده و می گوید: نمایندگان مجلس ایران اندازه ای نیستند که مانع سفر من به ایران شوند!

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: بر اساس اطلاعات سایت ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان روز سه شنبه برای دیداری یک روز وارد ایران خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه به دعوت رئیس جمهور کشورمان در راس هیأتی مرکب از تعدادی از وزرای آن کشور وارد تهران می شود. سفر اردوغان به ایران در حالی صورت می گیرد که رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی شدید اللحن، بی سابقه ترین و سنگین ترین تهمت ها را نثار ایران کرده است. حتی وی پا را فراتر گذاشته و اعتراض چند نماینده مجلس به سخنان وی را با زبانی هتاکانه پاسخ داده و گفته: نمایندگان مجلس ایران اندازه ای نیستند که مانع سفر من به ایران شوند!

اردوغان در مصاحبه با فرانس ٢٤، اتهاماتی را به ایران نسبت داده که بارها از سوی مثلث غربی، عبری و عربی علیه ایران مطرح شده است. اما این تنها یک بُعد از رفتار دوگانه ترکیه در سال های اخیر است. بُعد دیگر آن به رفتارهای منطقه ای ترکیه برمی گردد.

ترکیه در چند سال اخیر در کنار جبهه غربی- عربی نقش پر رنگی در بی ثبات کردن منطقه داشته است. زمانی که سوریه درگیر مبارزه با تروریست ها بود ترکیه با بازکردن مرزهای خود حمایت های تسلیحاتی زیادی از تروریست ها در سوریه به عمل آورد و در اقدامی مداخله جویانه خواستار برکناری نظام حاکم در سوریه شد و حمایت های این کشور از تروریست ها همچنان ادامه دارد. در عراق نیز این کشور بر اساس اسناد منتشر شده کمک های زیادی به تروریست ها داعش نموده و مانع از شکست داعشی ها  شده است. هرچند این مهم در عراق در حال تحقق است.
شاید بتوان مهمترین و عجیب ترین اقدام ترکیه در ماه های اخیر را حمایت از حمله سعودی ها به یمن دانست. «رجب‌طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، هفته قبل، در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری «فرانس‌24» گفت آنکارا ممکن است از حمله نظامی عربستان به یمن «حمایت لجستیک» به عمل آورد. اردوغان گفت: «ما از اقدام عربستان سعودی حمایت می‌کنیم. ترکیه ممکن است بسته به تحولات میدانی، گزینه پشتیبانی لجستیک را بررسی کند.»
اردوغان پا را از گلیم خود فراتر گذاشت و با متهم کردن ایران به حمایت از مبارزان انصارالله گفت ایران و گروه‌های تروریستی از جمله القاعده باید از کشور یمن عقب‌نشینی کنند. 
این در حالی است که تحولات یمن، نمونه بارز انقلاب مردمی علیه یک دولت استبدادی و وابسته بود و اکنون این انقلاب مردمی تحت شعله های خشم سعودی ها همچنان راه خود را ادامه می دهد.
در حالی که انقلابیون یمن توانسته اند نظام وابسته منصورهادی را ساقط کنند و اعضای دولت وی را از کار برکنار کنند، سعودی ها حملات هوایی خود را از تاریخ ششم فروردین ماه ب�� این کشور شروع کردند. مهمترین هدف این حمله نیز جلوگیری از پیروزی انقلابیون یمن و فراهم کردن شرایط برای بازگشت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به این کشور است. در این حمله متجاوزانه و نامشروع، به جز اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر، ترکیه، اردن و سودان با عربستان همراهی کرده اند و  آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی نیز حمایت های خود را اعلام کرده اند و حتی برخی از جنگنده های رژیم صهیونیستی نیز در کنار جنگنده های سعودی به یمن حمله کرده اند.

ترکیه اما با حمایت از عربستان، بار دیگر آتش بی ثباتی و نا امنی را در یکی دیگر از کشورهای اسلامی شعله ور کرده است. با مروری بر اقدامات ترکیه به خوبی می توان سیاست دنباله روی از غرب و رژیم صهیونیستی را در رفتارهای ترکیه مشاهده کرد. سیاستی که جز نابودی و ناامنی جهان اسلام هیچ انگیزه دیگری ندارد. با وجود این رفتار خصمانه ترکیه علیه منافع ملت های منطقه، اردوغان به دنبال سفر به ایران است. این امر جمع نقیضین است. چرا که ایران کشوری است که سیاست های خود را همواره بر حمایت از ملت ها و ثبات منطقه پایه ریزی کرده است و نه تنها مانع تحقق خواسته های مردم منطقه در کشورهایشان نشده، بلکه با کمک به مردم کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم، زمینه رسیدن مردم به خواسته های خود را فراهم کرده است.

این در حالی است که ترکیه تحت هدایت و رهبری اردوغان کاملا در جهت مخالف این مسیر است و سیاست های مداخله گرایانه خود را با رؤیای نوعثمانی گری دنبال می کند.

باید گفت در دنیای امروز امنیت مقوله ای تفکیک ناپذیر است و ایجاد ناامنی در یک نقطه به معنای سرایت ناامنی به نقاط دیگر خواهد بود. ترکیه با نا امن کردن عراق، سوریه، و اخیرا یمن باعث شده است که هزینه هایی در این مورد متوجه امنیت جمهوری اسلامی ایران شود، هرچند که تمامی کشورهای منطقه در حالی که خطر گروه های تروریستی را در داخل مرزهای خود احساس می کنند، مرزهای جمهوری اسلامی ایران تاکنون کمترین برخورد امنیتی را در این مورد داشته است.

باید توجه داشت که اردوغان نمی تواند از یک سو بر علیه منافع ملت های منطقه - ملت های مسلمان منطقه- عمل کند و از سوی دیگر خواستار گسترش روابط سیاسی اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران باشد که سیاست های خود را بر پایه حمایت از ملت های مسلمان پایه ریزی کرده است. آیا براستی اردوغان در جرگه دولت های اسلامی منطقه قرار می گیرد؟

 اردوغان اگر خواستار گسترش روابط با ایران است نه تنها باید ضمن عذرخواهی از ملت ایران به جبران مافات بپردازد، بلکه باید به صورت شفاف و واضح مرزبندی خود را با گروه های تروریستی اعلام کند. از سوی دیگر در موضوع یمن نیز اردوغان باید ضمن عقب نشینی از ائتلاف ضد یمنی به شدیدترین شکل ممکن حملات ضد یمنی را محکوم کند، چرا که در غیر این صورت با بی ثباتی و غلبه تروریسم در یمن تمامی کشورها درگیر مباحث امنیتی بیشتر خواهند شد.

در پایان باید تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که اولویت روابط را به همسایگان خود اختصاص داده است، اما در کنار این امر همسایگان نیز باید ضمن رعایت منافع ایران به صورت مسالمت آمیز روابط خود را پیگیری کنند. اکنون که اصرار دولت محترم روحانی با وجود مخالفت نمایندگان مجلس بر دعوت از اردوغان برای حضور در ایران استوار است، شاید اردوغان بتواند با عذرخواهی و اعلام سیاست های جدید خود در مورد منطقه فصلی تازه در رابطه با ایران رقم بزند. کاملا واضح و مشخص است که ترکیه به گسترش روابط اقتصادی با ایران نیاز جدی دارد و جمهوری اسلامی ایران روابط اقتصادی خود با دولت های منطقه را با لحاظ همه ابعاد روابط دو کشور در نظر می گیرد و این موضوعی منطقی است که روابط کشورها در حیطه های مختلف با یکدیگر تداخل می یابد، به ویژه اگر طرف مقابل همچون دولت اردوغان، رفتاری دوگانه داشته باشد، نگاه تک بُعدی به روابط خطرناک خواهد بود. ایران کشوری است که سیاست های منطقه ای و جهانی آن در بین ملت های منطقه هوادار زیادی دارد و باید مراقب بود که این ارزش راهبردی در سایه روابط با دولت های ضد مردم منطقه از بین نرود. اردوغان باید این مسئله را بتواند به خوبی درک کند که نمی تواند با رفتار دوگانه به منافع خود برسد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات