تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۴۵۹۳

روز شمار مذاکرات هسته‌اي در سال 93

مقدمه: مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 در سال 1393 در حالي آغاز شد که دو دور مذاکرات در چارچوب رسيدن به توافق جامع در بهمن و اسفند 1392 در وين آغاز شده بود. مذاکراتي با حجم زياد اختلاف‌هاي فني، سياسي و حقوقي که بر روي کاغذ در قالب «پرانتزها» خود را نشان مي‌داد. به گزارش ايسنا در سال 1393 به ويژه از اواخر پاييز مذاکرات از چارچوب پيشين خود که به رهبري رييس هيات مذاکره‌کننده ايران و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 نه فقط در دولت يازدهم، بلکه در دولت قبل نيز انجام مي‌گرفت، خارج شد و سطح و کيفيت مذاکرات هسته‌اي همان‌طور که خواسته وزير خارجه کشورمان در آغاز مذاکرات بود به سطح وزيران خارجه و نيز مذاکرات دو جانبه ميان ايران و آمريکا به عنوان دو کشوري که همگان معتقدند دعواي اصلي هسته‌اي ميان اين دو است، تغيير يافت. ديدارهاي متعدد دوجانبه ميان جان کري و محمدجواد ظريف از مذاکرات وين شش به شدت و با حساسيت از سوي افکار عمومي و رسانه‌هاي مختلف داخلي و خارجي مواجه شد. تلاش دو طرف براي رسيدن به نتيجه تا سوم آذر سال جاري راه به جايي نبرد و مذاکرات در شرايط بسيار شکننده براي هفت ماه ديگر تمديد شد که در دل آن دو طرف توافق کردند تا طي چهارماه بعد يعني تا 10 فروردين 1393، براي نجات مذاکرات از تهديد «شکست» حداقل بتوانند به يک تفاهم سياسي دست يابند، تفاهمي که گفته مي‌شد بر روي کليات مسايل است نه جزييات. اما مقام معظم رهبري در سخناني نسبت به توافق دو مرحله‌اي بر روي کليات و جزييات با توجه به بي‌اعتمادي ايران به غرب هشدار جدي دادند و از توافقي که بتواند به انجام برسد اما در يک مرحله حمايت کردند. از اين رو و با ابتکار تيم مذاکره‌کننده ايران و باتوجه به فرصت کم و اختلاف‌هاي باقي مانده، مقامات عالي فني هسته‌اي ايران و آمريکا به مذاکرات پيوستند که موجب رفع بن بست‌هاي فني و هسته‌اي در سطح قابل توجهي شد با اين حال و در روزهاي پاياني سال 93 و روزهاي منتهي به پايان مهلت چهارماهه، هنوز برخي مسايل و اختلاف‌ها به لحاظ فني و در سطحي بيشتر سياسي باقي مانده بود. روز شمار مذاکرات هسته‌اي در سال 1393 به اختصار در زير مي‌آيد:

18 فروردين: وين 3؛ اين دور از مذاکرات در حالي انجام شد که بعد از وين 2 گمانه‌زني‌ها براي شروع نگارش پيش‌نويس توافق جامع مطرح شده بود. اين مذاکرات به سرپرستي محمدجواد ظريف و کاترين اشتون و با حضور معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 برگزار و سه روز به طول انجاميد. پس از پايان اين دور از مذاکرات ظريف در جمع خبرنگاران ايراني حاضر در وين از رسيدن به تفاهم 50 الي 60 درصدي خبر داد.

وي همچنين از تشکيل يک کميته مشورتي حقوق بين‌الملل با حضور اساتيد و کارشناسان معتبر خبر داد که از مذاکرات وين 3 به هيات پيوستند و مسووليت ارايه مشورت حقوقي به تيم را به سرپرستي دکتر جمشيد ممتاز بر عهده داشتند. با اين حال رفته رفته از تعداد اين گروه پس از وين شش کاسته شد.

20 فروردين: دو دستاورد هسته‌اي جديد در کشور رونمايي و واحد توليد ايزوتوپ اکسيژن 18 آب سنگين اراک و اتاق کنترل راکتور تهران آغاز به کار کرد.

16 فروردين: محمدجواد ظريف در صفحه توييتر خود با اشاره به پيشرفت‌هاي حاصل در مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 با امضاي توافق ژنو در 24 نوامبر نوشت: «محمدالبرادعي (مديرکل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) درست مي‌گفت. پيشرفت‌هاي امروز در 10 سال پيش مي‌توانست حاصل شود. روحاني اکنون فرصتي را ايجاد کرده است که نبايد از دست برود، اين مساله بسيار حايز اهميت است.» هم‌چنين ظريف عکسي از مذاکرات ايران و سه کشور اروپايي به رياست روحاني به عنوان دبير وقت شوراي امنيت ملي کشورمان و خاوير سولانا رئيس وقت سياست خارجي اتحاديه اروپا در صفحه توييتر خود منتشر کرد که وي به عنوان عضو تيم مذاکره‌کننده در آن مقطع حضور داشت.

9 ارديبهشت: آغاز نشست کميته آماده‌سازي کنفرانس بازنگري ان‌.پي‌.تي در نيويورک/ کارشناسان فعال در مذاکرات هسته‌اي در اين کنفرانس شرکت کردند./ بهروز کمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام کرد که بازرسان آژانس از مرکز ليزر لشگرآباد در هفته‌هاي گذشته بازديد کردند. بازديد از مرکز لشگرآباد در چارچوب هفت اقدام مرحله دوم همکاري‌ها ميان ايران و آژانس انجام شد.

13 ارديبهشت: اولين همايش «دلواپسيم» در تهران از سوي منتقدان به مذاکره هسته‌اي، توافق ژنو و ديپلماسي روحاني و ظريف در سفارت سابق آمريکا در تهران برگزار شد./ صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي از بازطراحي راکتور اراک براي توليد ميزان پلوتونيوم کمتر در اين راکتور در جهت رفع نگراني‌ کشورهاي غربي خبر داد.

15 ارديبهشت: در رايزني ايران با رييس بازرسان آژانس، پادمان راکتور اراک مورد بررسي قرار گرفت.

17 ارديبهشت: ايران هفت گام همکاري با آژانس را اجرا کرد؛ بازرسان آژانس از معدن ساغند و کارخانه اردکان يزد بازديد کردند./نشست کارشناسي ايران و 1+5 در نيويورک.

21 ارديبهشت: با حضور رئيس‌جمهور، سه دستاورد سازمان انرژي اتمي در حوزه سلامت سانتريفيوژ لوله (تيوبولار) توليد واکسن‌هاي نوترکيب انسان و دام، سامانه پايش پرتوهاي فرابنفش (UV) رونمايي و سامانه ملي پرتودهي چندمنظوره گاما در مرکز بناب واقع در استان آذربايجان شرقي افتتاح شد.

22 ارديبهشت: نشست ايران و آژانس براي ادامه گفت‌وگوها درباره «چارچوبي براي همکاري»

23 تا 27 ارديبهشت: وين 4؛ در اين دور مذاکرات انتظار مي‌رفت نگارش متن توافق آغاز شود، اما به خاطر گستردگي اختلاف‌ها اين کار صورت نگرفت. زمزمه طرح مسايل ديگري از جمله موضوع موشکي ايران از زبان مقامات اروپايي و آمريکايي مذاکرات را از روال عادي خود دور و پيشرفت را کند کرد. در اين دور از مذاکرات تصميم گرفته شد تا مذاکرات مستقيم در قالب گفت‌وگوهاي دو و چند جانبه در سطوح بالا انجام شود.

31 ارديبهشت: در نشست ايران و آژانس در تهران در خصوص 5 اقدام عملي ديگر که بايد تا 25 اوت يعني سوم شهريور ماه اجرا درمي‌آمد، توافق شد.

4 خرداد: يک مقام آگاه ايراني رايزني و مذاکرات ميان ايران و روسيه را براي ساخت 8 راکتور قدرت هسته‌اي تاييد کرد.

5 و 6 خرداد: ديدار ظريف و اشتون در استانبول. اين ديدار غيررسمي و دو روزه بود که دو طرف درباره گام نهايي توافق‌نامه ژنو با يکديگر گفت‌وگو کردند. هم‌زمان کارشناسان ايران و اتحاديه اروپا نيز با يکديگر گفت‌وگو کردند.

10 خرداد: نيروگاه اتمي بوشهر که براي جايگزيني يک سوم سوخت جديد خاموش شده بود، مجددا فعاليت خود را از سر گرفت.

14 و 15 خرداد: مذاکرات کارشناسي ايران و 1+5، در وين برگزار شد.

19 و 20 خرداد: اولين مذاکرات دوجانبه هيات‌هاي مذاکره‌کننده ايران و آمريکا به سرپرستي معاونان وزيران خارجه در ژنو.

در اين مذاکرات که دو روز به طول انجاميد، هلگا اشميد معاون رييس سياست خارجي وقت اتحاديه اروپا نيز حضور داشت.

21 خرداد: ديدار دوجانبه هيات‌هاي مذاکره‌کننده ايران و فرانسه به سرپرستي سيدعباس عراقچي و دوريوير، نماينده فرانسه در گروه 1+5 در رزيدانس سفير ايران در ژنو.

22 خرداد: معاونان وزيران خارجه ايران و روسيه در رم ديدار کردند.

23 خرداد: سفر هياتي از وزارت خارجه آلمان متشکل از هانس ديترلوکاس، مديرکل بين‌الملل و نماينده آلمان در گروه 1+5، فون گوتزه، مديرکل سياسي و کوتسل، سفير جديد آلمان در افغانستان به ايران.

25 خرداد: ديدار عراقچي و لوکاس نماينده آلمان در گروه 1+5 در تهران

26 تا 30 خرداد: وين 5؛ ظريف در کنفرانس خبري پاياني اين نشست از آغاز نگارش متن توافق با مقداري کندي خبر داد.

زمزمه‌هاي تمديد مذاکرات بعد از تيرماه از دور پنجم مذاکرات شنيده شد.

27 خرداد: ديدار محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان در حاشيه مذاکرات ايران و 1+5 در وين با مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در محل آژانس.

30 خرداد: صالحي در گفت‌وگو با اينترفکس از پايان تحقيقات آژانس درباره يکي از مهم‌ترين سوالات آژانس يعني چاشني‌هاي انفجاري خبر داد.

3 تير: رئيس شرکت روس اتم اعلام کرد تا پايان سال جاري ميلادي قرارداد ساخت 2 واحد جديد در نيروگاه اتمي بوشهر امضا مي‌شود.

11 تا 28 تير: وين 6؛ اين دور از مذاکرات نيز با ديدار دو جانبه اشتون و ظريف و سپس ديدار دو جانبه معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا به شکل چند مذاکرات قبلي آغاز شد. در ششمين دور مذاکرات که مذاکرات پاياني در چارچوب مهلت اوليه تعيين شده براي مذاکرات يعني شش ماه اوليه بود، نگارش متن توافق ادامه يافت.

13 تير: پيام ويدئويي ظريف به دنيا در ميانه ششمين دور مذاکرات در وين

16 تير: مقام معظم رهبري در ديدار با مسوولان نظام نياز قطعي کشور به غني‌سازي را 190 هزار سو اعلام کردند.

22 تير: ورود حسين فريدون دستيار ويژه رييس‌جمهور به مذاکرات هسته‌اي/ ورود وزيران خارجه آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان به مذاکرات وين6.

26 تير: تمديد توافق ژنو و مذاکرات جامع هسته‌اي در دستور کار مذاکرات در وين قرار گرفت.

28 تير: پايان دور ششم مذاکرات ايران و 1+5 پس از هجده روز/ مذاکرات هسته‌اي براي چهار ماه ديگر تا 3 آذر 93 تمديد شد/ سيدعباس عراقچي در پايان مذاکرات: 2.8 ميليارد دلار ديگر از دارايي‌هاي ايران در مهلت تمديد آزاد مي‌شود/ تبديل 25 کيلوگرم اکسيد اورانيوم 20 درصدي به سوخت و تبديل سه تن اورانيوم غني شده (دورريز) به اورانيوم طبيعي که اين ميزان بعدا به 4100 کيلوگرم افزايش يافت، تعهدي بود که ايران در مدت تمديد مذاکرات به عهده گرفت.

29 تير: اعلام اين‌که کاترين اشتون در دوره چهارماهه تمديد مذاکرات، هم‌چنان سرپرست مذاکرات و هماهنگ‌کننده 1+5 است.

31 تير: تمديد کاهش تحريم‌هاي آمريکا و تعليق تحريم‌هاي اروپا عليه ايران.

16 مرداد: گفت‌وگوهاي دوجانبه معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا در ژنو.

25 مرداد: يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب تلاش‌ها براي پيشبرد گفت‌وگو و همکاري‌ها بين ايران و آژانس وارد تهران شد و با ظريف، صالحي و روحاني ديدار کرد.

26 مرداد: آمانو در کنفرانس خبري مشترک با صالحي توضيحات ايران درباره چاشني‌هاي انفجاري را «ناهمخوان» با رويه‌هاي صنعتي ندانست.

29 مرداد: جمعي از سفيران و رييسان نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور از سايت غني‌سازي فردو بازديد کردند.

اول شهريور: واحد توليد دي اکسيد اورانيوم غني‌شده با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي (با غناي کمتر از 5 درصد) در مجتمع توليد سوخت اصفهان راه‌اندازي و بهره‌برداري شد. دي اکسيد اورانيوم (UO2) توليد شده در اين کارخانه جهت توليد قرص سوخت و در نهايت توليد مجتمع سوخت نيروگاه‌هاي توليد برق نظير نيروگاه اتمي بوشهر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) بايد از 30 دي ماه 1392 اورانيوم غني‌شده کمتر از 5 درصد توليدي کشور به UO2 تبديل شود.5 شهريور: رييس سازمان انرژي اتمي از آغاز بازطراحي قلب راکتور اراک خبر داد.

10 شهريور: محمدجواد ظريف با کاترين اشتون در بروکسل ديدار کرد.

13 شهريور: گفت‌وگوهاي دوجانبه معاونان وزيران امور خارجه ايران و آمريکا در ژنو پيش از مذاکرات نيويورک.

20 شهريور: ديدار معاونان وزير خارجه ايران با نمايندگان سه کشور اروپايي (انگليس،‌ فرانسه و آلمان) در گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وين.

25 شهريور تا 5 مهر: اولين دور مذاکرات هسته‌اي در دوره چهارماهه تمديد در نيويورک و پيش از نشست مجمع عمومي سازمان ملل با انجام ديدارهاي دو جانبه ايران و آمريکا در سطح وزيران خارجه، معاونان و کارشناسان برگزار و بدون نتيجه مشخص پايان يافت.

29 شهريور: محمدجواد ظريف در گفت‌وگوهاي مختلف بعد از مذاکرات وين 6 بر مقاومت ايران در برابر خواست‌هاي تحميلي تاکيد دارد.

30 شهريور: ديدار کري و ظريف در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل درباره مذاکرات هسته‌اي

2 مهر: ظريف در نيويورک و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد با اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان ديدار کرد.

3 مهر: در نهمين روز مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 در نيويورک ظريف، کري و اشتون‎ ديدار کردند.

15 و 16 مهر: مذاکرات فني ايران و آژانس در تهران

22 تا 24 مهر: هشتمين دور مذاکرات ايران و 1+5 در وين. اين دور از مذاکرات قرار بود صرفا به مذاکرات دو جانبه و سه جانبه معطوف شود، اما به يک‌باره تصميم تغيير کرد و تمامي معاونان 1+5 چند روز بعد به مذاکرات ملحق شدند. نشست سه جانبه کري، ظريف و اشتون در وين از ديگر تحولات اين دور مذاکرات بود. تمديد مذاکرات براي بعد از سوم آذر از ديگر موضوعاتي بود که مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داد.

30 مهر: مذاکرات کارشناسي ايران و 1+5 در وين5 آبان: بازديد ظريف از فردو و نطنز

10 آبان: اتحاديه اروپا، از برگزاري دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5، 27 آبان (18 نوامبر) در وين خبر داد.

11 آبان: سيدعباس عراقچي از تغيير زمان و مکان مذاکرات ايران و 1+5 از 27 آبان به 20 آبان خبر داد و گفت که مذاکرات ايران و 1+5 به سرپرستي محمدجواد ظريف و کاترين اشتون 20 آبان در مسقط پايتخت عمان و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزيران خارجه ايران و آمريکا با حضور کاترين اشتون برگزار مي‌شود.

18 آبان: مذاکرات کري، ظريف و اشتون با حضور وزير خارجه عمان

19 آبان: اولين اظهارنظرها درباره رسيدن به تفاهم حداقل در کليت مساله و موضوعات اساسي و نه مذاکرات جامع از سوي سيدعباس عراقچي در عمان مطرح شد.

20 آبان: نهمين دور مذاکرات ايران و 1+5 در سطح معاونان وزيران خارجه و با حضور محمدجواد ظريف و کاترين اشتون در هتل البوستان مسقط برگزار شد.

25 آبان: سفر غيرمنتظره وزير خارجه عمان به ايران و تمايل اين کشور به ميانجي‌گري در مساله هسته‌اي

26 آبان: برگزاري همايش «منهاي عزت به علاوه تحريم» در تهران از سوي دلواپسان مذاکرات و توافق با 1+5

27 آبان: آغاز دهمين و آخرين دور مذاکرات هسته‌اي در مهلت تعيين شده يک ساله براي رسيدن به توافق جامع يعني 3 آذر در وين

29 آبان: ورود وزير خارجه آمريکا به مذاکرات و ديدار سه جانبه ظريف، کري و اشتون

30 آبان: هم‌زمان با ورود وزيران خارجه سه کشور اروپايي، يک منبع نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران از احتمال بازگشت غيرمنتظره ظريف به تهران براي مشورت با مسوولان ارشد نظام خبر داد، اما هنوز ساعتي از اين خبر نگذشته بود که يک منبع ديگر نزديک به تيم مذاکرات ايران اعلام کرد، ظريف به تهران بازنمي‌گردد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره خبر بازگشتش به تهران، گفت: پيشنهاد جديد و قابل توجهي که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشد، از اين رو، سفرم به تهران را لغو کردم. ديدار ظريف با وزير خارجه انگليس رسيدن به «چارچوب يک «تفاهم سياسي» هدف مذاکره‌کنندگان در دهمين مذاکرات در وين.

2 آذر: ظريف، کري و اشتون براي پنجمين بار به طور سه جانبه ديدار کردند اولين ديدار دوجانبه وزيران خارجه ايران و آمريکا در چارچوب مذاکرات هست‌اي.

3 آذر: ديدار ظريف با وزير خارجه چين/ دومين ديدار دوجانبه ظريف و کري/ عکس يادگاري وزيران خارجه ايران و 1+5 به همراه کاترين اشتون/ کنفرانس خبري جداگانه ظريف و کري در چادر خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ در وين/ نتيجه مذاکرات: تمديد هفت ماه و هفت روزه مذاکرات.

به گزارش ايسنا، وزير خارجه کشورمان در کنفرانس خبري گفت: مذاکرات کمک کرده راه دشواري را به پيش ببريم و اگر مذاکرات تمديد شد براي اين است که يک فرصت کوتاه را براي توافق فراهم کنيم. تلاش داريم در نزديک‌ترين زمان به «تفاهم سياسي» و بعد از آن به «تدوين تفاهم» برسيم.

ظريف در پاسخ به ايسنا، مبني بر اين‌که اگر ظرف چهار ماه به نتيجه نرسيديد چه خواهد شد؟ گفت: من فکر مي‌کنم براي رسيدن به چارچوب «توافق» يا «تفاهم سياسي» حتما چهار ماه وقت خوبي است و بيشتر از وقت مورد نياز است.

6 آذر: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با اعضاي مجمع عالي بسيج و نمايندگان اقشار مختلف بسيج، ضمن حمايت از تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران تأکيد کردند که با تمديد مذاکرات هسته‌اي مخالف نيستند.

15 آذر: اتحاديه اروپا اعلام کرد کاترين اشتون، مسوول پيشين سياست خارجي اين اتحاديه به عنوان مشاور فدريکا موگريني جانشين وي به مذاکرات با ايران درباره برنامه هسته‌اي تهران ادامه مي‌دهد. با اين حال پس از مذاکرات وين در سوم آذر، از آن جايي که اشتون ديگر به لحاظ سياسي و ديپلماتيک هم سطح ظريف محسوب نمي شد، خود به خود از مذاکرات حذف شد.

24 آذر: آغاز مذاکرات ايران و 1+5 با رايزني معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا در ژنو

26 آذر: نشست عمومي معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5

3 دي: خبر ارسال نامه‌اي از سوي وزير امور خارجه کشورمان به همتايانش در گروه 1+5 و ديگر وزيران خارجه درباره مذاکرات هسته‌اي در سراسر دنيا که ايران با آنها در تعامل است. ظريف در اين نامه بر رفع تمام تحريم‌ها به عنوان جزء اساسي هر توافقي تاکيد کرد.

22 دي: سرگي ريابکوف در تهران با محمدجواد ظريف و همتايانش در بحث هسته‌اي ديدار کرد.

24 دي: مذاکرات وزيران خارجه ايران و آمريکا با حضور معاونانشان در ژنو و پياده‌روي جنجال‌برانگيز ظريف و کري در خيابان‌هاي ژنو

25 دي: ديدار ظريف و فابيوس در پاريس درباره مذاکرات هسته‌اي

27 دي: حضور مجدد ظريف در ژنو/ گفت‌وگو تلفني ظريف و هاموند

28 دي: نشست عمومي معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 در ژنو

4 بهمن: ديدار ظريف و کري در حاشيه اجلاس جهاني اقتصاد در داووس سوييس/ مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا در زوريخ

9 بهمن: مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايي در استانبول

14 بهمن: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يک فوريت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌اي ملت ايران را به تصويب کردند.

16 بهمن: حميد بعيدي‌نژاد، مديرکل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت امور خارجه با مقامات روسي درباره مذاکرات هسته‌اي در مسکو ديدار کرد.

17 بهمن: ديدار ظريف و کري در مونيخ در حاشيه کنفرانس امنيتي سالانه /ديدار وزيران خارجه ايران و آلمان

18 بهمن: ديدار ظريف با آمانو و لاوروف در مونيخ/ مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران با همتايان آ‌مريکايي، آلماني و فرانسوي‌ خود

19 بهمن: ادامه مذاکرات هيات‌هاي ايران و آمريکا به سرپرستي ظريف و کري/ديدار ظريف و فابيوس در مونيخ

20 بهمن: محمد اميري، عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي و مديرکل امور پادمان‌ سازمان انرژي اتمي بازنشسته و از مذاکرات هسته‌اي کناره‌گيري کرد.

26 بهمن: سفر وزير خارجه چين به ايران/ معاونان وزيران خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته‌اي ديدار کردند.

1 اسفند: مذاکرات هيأت‌هاي ايران و آمريکا به سرپرستي سيدعباس عراقچي و وندي شرمن در ژنو

2 اسفند: مذاکرات هيات‌هاي مذاکره‌کننده ايران و آمريکا در سطح معاونان/ پيوستن علي‌اکبر صالحي و حسين فريدون به مذاکرات هسته‌اي ژنو/حضور ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا در مذاکرات

3 اسفند: صالحي دوبار در اين روز با مونيز ديدار کرد/ وزيران خارجه ايران و آمريکا به همراه مقامات عالي انرژي و معاونان در ژنو/گفت‌وگوي دو جانبه معاونان ظريف و کري/ نشست عمومي معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 در مقر اتحاديه اروپا در ژنو

4 اسفند: دومين ديدار هيات‌هاي مذاکره‌کننده ايران و آمريکا به سرپرستي ظريف و کري/ نماينده اتحاديه اروپا به مذاکرات ظريف و کري ملحق شد.

5 اسفند: عراقچي با آمانو در وين ديدار کرد

11 اسفند: مذاکرات معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا با حضور هلگا اشميد در مونترو سوييس/ ديدار صالحي و وزير انرژي آمريکا/ ديدار ظريف و کري با حضور صالحي و مونيز و حسين فريدون، ديدار ظريف با سرگي لاوروف در ژنو به گزارش ايسنا، همزمان با آغاز مذاکرات ايران و آمريکا در مونترو، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به آمريکا رفت و در آيپک عليه مذاکرات هسته‌اي و توافق احتمالي جامع با ايران سخنراني کرد. سخنان وي در کنگره آمريکا با واکنش‌هاي جدي از سوي رييس‌جمهوري، وزير خارجه و نمايندگان دموکرات اين کشور رو به رو شد.

12 اسفند: ادامه مذاکرات ايران و آمريکا، در سطح وزيران امور خارجه، معاونان، کارشناسان و روساي انرژي هسته‌اي دو کشور

13اسفند: مذاکره ظريف و کري/ديدار دوجانبه صالحي و مونيز/رايزني معاونان وزيران خارجه ايران و سه کشور اروپايي

14 اسفند: نشست عمومي معاونان وزيران خارجه ايران و 1+ 5/ ديدار معاونان ظريف با همتايان چيني، روسي و آلماني/ در پايان مذاکرات مونترو عراقچي از افزايش پيشرفت‌ها در مذاکرات خبر داد.

16 اسفند: جان کري براي جلب بيش‌تر حمايت اروپا از توافق هسته‌اي احتمالي با ايران به پاريس سفر کرد/ فابيوس پس از ديدار با کري تعهدات تهران در چارچوب توافق جامع را ناکافي دانست.

به گزارش ايسنا، فرانسه خواستار امتيازات بيشتري در مقايسه با آمريکا و روسيه براي مشارکت در برنامه هسته‌اي آينده ايران است.

در همان روز (16 اسفند) علي‌اکبر صالحي که در دو مذاکرات اخير در ژنو و مونترو حضور داشته است، از رفع بن‌بست‌هاي فني در مذاکرات هسته‌اي خبر داد.

18 اسفند: اوباما در گفت‌وگو با شبکه سي. بي. اس آمريکا گفت که «بايد به قدرت‌هاي غربي اجازه داد تا درباره عدم تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي تحقيق کنند، چرا که در صورت پايبند نبودن ايران، آمريکا و ديگر کشورها فرصت کافي براي انجام اقدامات را خواهند داشت.»

در همين حال 47 سناتور جمهوري‌خواه آمريکا در نامه‌اي به مقامات ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌اي ميان آمريکا و ايران تنها تا پايان دوره رياست‌جمهوري باراک اوباما دوام خواهد داشت.

محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان که مسوول مذاکرات هسته‌اي با 1+5 است، نامه 47 سناتور آمريکايي را فاقد ارزش حقوقي دانست و آن را يک ترفند تبليغاتي خواند. وي در پاسخ به سناتورهاي آمريکايي گفت که تغيير دولت در هيچ کشوري به معناي منتفي شدن تعهدات بين‌المللي آن کشور نيست و از اين رو هر دولتي در آمريکا به اجراي تعهداتي ملزم است که دولت فعلي آن کشور در يک توافق احتمالي هسته‌اي پذيرا مي‌شود و اگر رييس‌جمهور بعدي به تعبير سناتورهاي مزبور با يک گردش قلم تعهدات بين‌المللي ايالات متحده را منتفي کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بين‌الملل شده است. به ويژه آن که اين تعهدات در قالب يک قطعنامه لازم‌الاجراي شوراي امنيت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور ديگر از جمله تمامي اعضاي دائم شوراي امنيت باشد.

خوب است اين سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بين‌الملل کنگره نيز در آينده نمي‌تواند مفاد توافق را تغيير دهد و بديهي است که هر اقدام کنگره در جلوگيري از اجراي توافق احتمالي دولت آمريکا به مثابه نقض تعهدات بين‌المللي آن دولت خواهد بود.»

18 اسفند: مذاکرات يک روزه فني ايران و آژانس پس از ماه‌ها براي ادامه مذاکرات درباره دو موضوع باقي‌مانده از مرحله سوم همکاري‌ها در قالب «چارچوبي براي همکاري» در تهران

24 اسفند: آغاز مذاکرات هسته‌اي در لوزان سوييس با مذاکرات صالحي و مونيز

25 اسفند: مذاکرات ظريف و کري / ديدار ظريف با وزيران خارجه انگليس، فرانسه و آلمان به ميزباني موگريني/ ديدار جداگانه ظريف با هاموند و موگريني در بروکسل

26 اسفند: ادامه مذاکرات ظريف و کري در لوزان

27 اسفند: مذاکرات وزيران خارجه ايران و آمريکا/ ديدار معاونان وزيران خارجه ايران با نمايندگان چين و روسيهگروه 1+5

28 اسفند: ششمين دور ديدارهاي ظريف و کري/ در اين مذاکرات هلگا اشميد معاون رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و نيز معاونان وزيران خارجه ايران و آمريکا و مقامات عالي فني هسته‌اي دو کشور نيز حضور داشتند/ اعلام حضور و سفر وزيران خارجه انگليس،‌ فرانسه و آلمان در مذاکرات لوزان.

29 اسفند: ديدار دوباره ظريف و کري با حضور معاونان و صالحي و مونيز/حضور وزيران خارجه و انرژي آمريکا در محل اقامت هيات ايراني براي تسليت درگذشت مادر دستيار ويژه رييس‌جمهور و برادر حسن روحاني که براي شرکت در مذاکرات هسته‌اي در لوزان سوييس به سر مي‌برد./ حضور وزيران خارجه سه کشور اروپايي به لوزان کنسل شد و قرار شد تا جان کري وزير خارجه آمريکا براي رايزني با اين کشورها جداگانه ديدار کند./ عراقچي اعلام کرد که ادامه مذاکرات چهارشنبه 5 فروردين 1394 از سرگرفته مي‌شود.

ظريف در پايان مذاکرات لوزان گفت که «براي بسياري از موضوعات مطرح شده راه حل وجود دارد و راه‌حل‌هايي پيدا شده است.»

جان کري وزير خارجه آمريکا هم اعلام کرد: پيشرفت‌هاي زيادي در گفت‌وگوهاي هسته‌اي با ايران به دست آمده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات