تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۷۴۷۸۹

متن سخنان رییس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی


متن سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

حضور در کنار اندیشمندان، صاحبنظران و دانشمندانی که هر روز برای کشور و ملت ما افتخار می‌آفرینند جای بسی خوشحالی است. امروز در بازدیدی که از بخش‌های مختلف فناوری‌های فضایی داشتیم، دیدیم که ملت ایران و دانشمندان و محققین ما در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، بخش صنعت و ماهواره‌بر، مصمم هستند و برای پیشرفت و سلطه بر این فناوری تصمیمی قاطع دارند.

اولا قرآن مجید به ما می‌گوید شما می‌توانید از همه قطره‌هایی که در فضا وجود دارد، عبور کنید. البته عبور آسانی نیست، نفوذ باید بکنید. یعنی در این مسیر با موانع مختلف مواجه هستید و باید از میان موانع به سمت هدف حرکت کنید، برای این کار نیاز به سلطه دارید.

مسلط بودن و سلطه داشتن غیر از علم و دانش و آشنایی به رموز است. امروز در مجموعه دانش فضایی همه تحقیقات را که کنار هم قرار می دهیم برای ما روشن می شود که چه می خواهیم و به دنبال چه اهدافی هستیم...

...البته در دنیای امروز دانش هوا و فضا یک دانش راهبردی است. کشوری که وارد این مرحله می شود در علم و دانش در واقع بعدی از اقتدار ملی خودش را توسعه داده و توانمند کرده است. ملتی که می‌تواند ماهواره بسازد از انواع مختلفش و می‌تواند این ماهواره را پرتاب کند و می‌تواند این ماهواره را کنترل کند و ایستگاه‌های زمینی‌اش می‌تواند با این ماهواره در ارتباط باشد، می تواند به این ماهواره سفارش دهد، داده‌هایی را بدهد و داده‌هایی را بگیرد، این ملت وارد این جهان شده است.

اولین تبریک برای ملت بزرگ ایران این است که در زمینه فناوری‌های پیشرفته دنیای امروز خوشبختانه در دهه‌های اخیر و بویژه در سال‌های اخیر پیشرفت روزافزونی ما داشتیم. در هیچ لحظه‌ای ما در این مسیر متوقف نشدیم. اصل ماجرا این است؛ اراده ملی برای این کار باشد که به اعتقاد من همه مصمم هستند. از بالاترین مقام این کشور یعنی مقام معظم رهبری تا همه مردم عادی این جامعه، این اراده در آنها وجود دارد که در فناوری‌های پیشرفته و از جمله هوا فضا، زمینه لازم را برای صاحبنظران، اندیشمندان و دانشمندان خودمان آماده و مهیا کنیم.

نکته دوم اینکه این ملت استعداد این کار را دارد و مستعد برای این کار است. نه تنها در هوا و فضا بلکه در همه فناوری‌های پیشرفته. شما می‌بینید که در ایران حرکت بسیار خوبی وجود دارد. در بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و آی‌سی‌تی و هسته‌ای، جراحی و علوم پزشکی اینطور است، آنقدر پیشرفته هستیم که می‌توانیم در سطح دنیا خودمان را عرضه کنیم. تا دیروز یک بیماری مقداری سخت بود می‌گفتیم گذرنامه، دلار و ویزا فراهم کنیم که بیمار به کشوری برسد تا درمان شود.

امروز دیگر گذرنامه و ویزا و ارز خارجی هم نمی‌خواهیم. ممکن است به یک وسیله حمل و نقلی که از شهری به شهر دیگر بیمار را منتقل کنیم، نیاز داشته باشیم. در تهران و در بسیاری از مراکز استان‌ها ما در علوم پزشکی در بخش سلامت مردم، کار بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادیم. در همه واکسن‌هایی که مورد نیاز است، برنامه دولت این است و برای آن برنامه ریزی کردیم که برویم برای تولید واکسن در داخل و این کار در تولید همه واکسن‌ها امکان‌پذیر است و داریم قدم به قدم جلو می‌رویم. شما شاهد بودید در برخی از واکسن‌ها که خط تولیدش افتتاح شد و بسیاری از تجهیزات پزشکی در داخل درست می‌شود. کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام شده است.

در زمینه بیوتکنولوژی حرکت بسیار خوبی انجام شده که در حال پیشرفت هستیم. تهران، اصفهان و مراکز عمده‌ای که در بحث ژنتیک کار می‌کنند، حرکت بسیار سریعی دارند. خوشبختانه علما، فقها و عالمان دینی ما هم در را بر روی این تکنولوژی باز گذاشتند که در بعضی از کشورها هنوز موانعی دارند در بخش بیوتکنولوژی. اینجا در روی اندیشمندان و جوانان ما باز است. البته اصولی را ما حتماً به عنوان اصول اخلاقی و قانونی مراعات می‌کنیم.

در نانو در حال پیشرفت هستیم. در زمینه علوم هسته‌ای در حال پیشرفت هستیم. در دولت یازدهم در زمینه هسته‌ای پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم اما مذاکرات هسته‌ای که بحثی پر سر و صداست، فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است والا با شتاب بیشتر در دولت یازدهم در زمینه این فناوری ما داریم تلاش می‌کنیم.

این نکته را همه به خاطر داشته باشید، نه تنها دولت یازدهم، بلکه اساسا در جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت در علم و دانش ما از کسی اجازه نمی‌گیریم و نخواهیم گرفت.

هیچ‌کس به ذهنش نیاید که چون ما داریم با دنیا نزدیک می‌شویم، تعامل، مذاکره و بحث می‌کنیم، پس می‌خواهیم این علم و آن علم را کنار بگذاریم. بحث ما این نیست که علمی کنار گذاشته شود، در تمام پیشرفت‌های علمی با قدرت پیش می‌رویم.

گاهی وقت‌ها دشمنان می‌خواهند در یک توسعه علمی بهانه‌جویی کنند برای فشار بر مردم، کار دولت این است که این بهانه را از دشمن بگیرد. گاهی وقت‌ها برخی از کلمات، جملات و موضع‌گیری‌ها به دشمن در بهانه‌گیری‌اش کمک می‌کند. یا اینکه برای آن اتهامات بی‌اساس و ناروایی که بر ملت ایران می‌گردد لابه‌لای این کلمات می گردند که بگویند ببینید اینها خود اعتراف می‌کنند.

تلاش دولت یازدهم این است که حربه بهانه‌گیری را از دست قدرت‌هایی که علیه ملت ایران تلاش می‌کنند، بگیرد. این کار را ما شروع کردیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا روزی که معلوم شود این حربه‌ها خیالی است و واقعی نیست، اما در عین حال در زمینه علم و دانش هر پیشرفتی که مورد نظر ما باشد، به پیش خواهیم برد.

علوم فضایی هم راهبردی و هم کاربردی است و هم برای توسعه است و هم برای جلوگیری از تهدید است. دنیای بسیار وسیعی دارد. از هواشناسی و مطلع شدن از آلودگی و ریزگردها گرفته تا معادن و کشاورزی و منابع آبی حتی منابع عظیم زیرزمینی. اکتشاف همه اینها با این علم امکان پذیر است. البته این دانش بسیار وسیعی است. ما از یک نقطه‌ای شروع کردیم.

برای انتقال صدا و تصویر در داخل کشورمان قبلاً ‌به این صورت بود که می‌بایست بالای هر ارتفاعی دکلی نصب می‌کردیم، تازه پوشش ۱۰۰ درصد ایران به عنوان کشوری کوهستانی امکان‌پذیر نبود، اما شما از یک ماهواره از یک نقطه‌ای بالاتر از زمین امواج را می‌فرستید و با ایستگاه‌های زمینی هر کجا که می‌خواهید می‌فرستید و دریافت می‌کنید. پس برای اینکه صدا و تصویرمان را به مردم برسانیم، کار سهل و آسان می‌شود. برای اینکه مردم خودشان با یکدیگر در تماس باشند، ماهواره‌ها وسیله ارتباطی بسیار قوی و در بسیاری از مواقع ارزان‌قیمت در اختیار ما می‌گذارند.

ما در زمینه هوا فضا قدم های اول و دوم را برداشتیم، اما هنوز راه زیادی را در پیش داریم. دولت یازدهم متوجه شد که یک بهم ریختگی در مسأله علوم فضایی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی بوجود آمده است.

در بررسی‌ها دیدیم بسیاری از مراکز تحقیقاتی و علمی ما که اگر سر جای خودش باشد و زیر نظر مسئول مستقیم خود کار کند، سریع‌تر و بهتر پیشرفت می‌کند، تغییر کرده است. لذا سازمان فضایی و هم پژوهشگاه مربوطه را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادیم که قبلاً هم به آنها مربوط بود. بخش‌های دانشگاهی در حوزه خودشان تلاش و فعالیت می‌کنند. دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و همه دانشگاه‌هایی که بیشتر فعال هستند و در این نمایشگاه اینها را دیدیم و یا دانشگاه‌های دیگری که در این زمینه فعال خواهند شد.

البته در این بازدید فرصت کافی نبود و در جلسه دیگری با صاحبنظران صحبت می‌کنم که تقسیم کار دقیقی بین دانشگاه‌ها باید انجام بگیرد تا کار تکراری نکنیم. ما یک چیزی شبیه یک کنسرسیوم درست کنیم از دانشگاه‌های مختلف تا به هر کدام بخشی از کار واگذار شود و این بخش‌ها در یک جایی ترکیب شود و مرکز ملی فضایی هم در اختیار معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهوری است برای هماهنگی و سیاستگذاری، تا از طریق آن مرکز بین مراکز و فعالیت‌های فضایی هماهنگی ایجاد کنیم.

البته یک جلسه در دولت نسبتاً مفصل در مورد فضا بحث کردیم و هر مقدار لازم باشد جلساتی را در این زمینه می‌گذاریم برای اینکه بتوانیم فعالیت‌مان را بهتر کنیم و یا اگر اقدامی برای اصلاح ساختار نیاز داریم، انجام دهیم و دولت بتواند به همه بخش‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از لحاظ مالی، فنی و از لحاظ هم‌افزایی کمک کند. گاهی‌ وقت‌ها بخشی کاری می‌کند که فلان بخش صنعتی می‌تواند برایش انجام دهد و نیازی نیست که دیگر آن را انجام دهد. واقعاً به آن بخش صنعتی باید دستور داده شود و به او کمک شود.

هم‌افزایی خیلی به ما در سرعت کمک می‌کند، چابک‌سازی در ساختار برای حرکت به جلو به ما کمک می‌کند. با توجه به اینکه این دانش راهبردی و کاربردی است، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به درد ما می‌خورد و باید برای آن برنامه طراحی کنیم تا برای ما فرصت های جدید ایجاد کند و هم مانع تهدید ها بشود و کار بسیار وسیع و ارزشمندی است.

بعضی از بخش‌ها به دلایل آشنایی قدیمی که از آن بخش‌ها داشتم خیلی برایم جالب بود. عزیزان برای ما توضیح می‌دادند برخی از آنها مورد علاقه خود من است، به دلایلی که در دوران دفاع مقدس ما دنبال برخی از تکنولوژی‌ها بودیم لذا در بخش فضا خیلی مهم است برای ما که این کار را پیش ببریم.

من در این جلسه می‌خواهم به شما تبریک بگویم و سپاس ملت ایران را به شما منتقل کنم. مردم ما همه خوشحالند و همه به دانشمندان عزیز و بزرگ‌شان در همه زمینه‌ها مخصوصاً در زمینه «های‌تک» افتخار می‌کنند. شما موجب دلگرمی مردم هستید و ضمن اینکه کار شما بسیار ارزشمند است، موجب مباهات کشور، مردم و جهان اسلام هستید.

پس سخن اول تشکر است، سخن دوم تصمیم قاطع دولت برای ادامه راه و حفظ و افزایش سرعت راه در زمینه همه فناوری‌های نو و از جمله علوم فضایی که امروز مورد بحث ما است و بحث سوم اینکه دولت از همه توان و امکان خودش در این زمینه بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.

خدا هم ان شاء الله شما را یاری می‌کند، شما را کمک می‌کند. سلطانش با شما سلطه اش با شما، علم و دانش و تحقیقش با شما و کمک هم از طرف ما و در نهایت هم با عنایت حق، به همه اهدافی که مورد نظر ملت بزرگ ایران است، خواهیم رسید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات