تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۷۵۷۹۰

ضرورت اهتمام به فرهنگ پوشش فرزندان/رسول رضاپور

برخانواده ها و جوانان لازم است که از پوشیدن لباس‌هایی که در تضاد با فرهنگ جامعه دینی است برحذر باشند تا نیاید زمانی که با دست خود فرهنگ غنی چندهزار ساله خود را تقدیم فرهنگ‌های خارجی نماییم

پایگاه بصیرت، گروه فرهنگی/ پوشش انسان پس ازعقل برترین ودیعه الهی برای انسان است و تفاوت انسان با حیوان پس از قوه عاقله پوشش اوست. هر انسانی به حکم عقل و فطرت پوششی را برای خود بر می‌گزیند تا از صدمات جسمی و روحی در امان بوده و دیگران از دست او در امان بمانند.

جوامع پوشش‌های متفاوتی را برای خود انتخاب می‌کنند که از عرف و دستورات مکتبی ایشان نشاًت می‌گیرد و البته نکته مشترک همه آن‌ها پوشش است و عریان را هر اجتماعی امری قبیح تلقی می‌کند.

پوشش در اجتماع کنونی و جامعه ایران اسلامی علاوه بر عرف تابع قوانین شرع مقدس است که تحت ضوابط خاصی در کلام وحی بیان شده است. پوشش در جامعه اسلامی الزاماتی دارد که باید توسط مسلمین رعایت شود که در ذیل به برخی اشاره می‌شود.

-         اهتمام خانواده‌ها به پوشش فرزندان خود

والدین اولین انتخاب کنندگان پوشش فرزندان خود هستند نوع پوشش نونهالان فکر وعقیده والدین را مشخص می‌کند والدین باید در انتخاب نوع پوشش و عکس‌ها ونوشته های روی لباس‌های فرزندان خود دقت وحساسیت لازم را داشته باشند.

لباسی که والدین بر تن کودکان خود می‌کنند باعث شکل‌گیری شخصیت کودکان هم می‌شود و کودک درمسیر شکل گیری شخصیت خود با نوع پوشش آشنا می‌شود و می‌آموزد که چه نوع لباسی را باید به تن نماید.

کودکان با لباس‌های خود ماًنوس می‌شوند و تصاویر روی لباس آن‌ها در ذهنشان ماندگار می‌شود نوع لباس، رنگ لباس، توجه به جنسیت لباس برای کودکان هنگام خرید و توجه به برندها ونوشته های لباس‌ها و آگاه سازی فرزندان در دوره نوجوانی و جوانی از وظایف والدین است تا فرزندان با پوشش‌های متناسب فرهنگ اسلامی خود آشنا باشند.

-         اهتمام فرزندان به نوع پوشش خود

نوجوانان و جوانان این عصر به کمک تکنولوژی از ضریب هوشی بالایی نسبت به نسل‌های قبلی برخوردارند و به خوبی مسائل را تجریه و تحلیل می‌نمایند کمک والدین در دادن اطلاعات به فرزندان از نوع پوشش در چهارچوب دین و اعتقادات اسلامی و همچنین آسیب‌های فرهنگی پوشش‌هایی که در تضاد با پوشش‌های دینی هستند نوجوانان و جوانان را در تحلیل و رسیدن به اندیشه ای که لباس خود را بر مبنای فرهنک غنی دینی خود انتخاب نماید کمک خواهد کرد.

به جراًت می‌توان گفت در بسیاری از موارد جوانان اطلاعی از نظر دین در مورد پوشش و انتخاب لباس خود ندارند لذا در تحلیل‌های خود دچار اشتباه می‌شوند برخی نیزاز برندها و آرم‌ها و نوشته‌های حک شده بروی لباس‌ها اطلاعی ندارند وشیفته طرح و مد و رنگ آن می‌شوند.

-         توجه به فرهنگ آوری لباس

هر فرهنگی لباس مخصوص به خود را دارد و هر لباسی فرهنگ مخصوص به خود را به ارمغان می‌آورد در عصری که فرهنگ‌ها نه در تعامل که در نبرد و شبی خون زدن و تضاد هستند وظیفه والدین ومسئولین و تولیدکنندگان وفروشندگان است که در قبال فرهنگ کشور و آیین خود احساس مسئولیت بکنند.

و با دلایل واهی چون بی‌توجهی و عدم پیگیری والدین و تساهل مسئولین و توجه به سود بیشتر تولیدکنندگان و فروشندگان نمی‌تواند رفع مسئولیت از افراد جامعه بکند که اگر فرهنگی غیراسلامی غالب بر جامعه اسلامی شود وشروع به استحاله فرهنگی نسل حاضرنماید همچو آتشی است که بر خرمن خانواده‌ها افتاده است و تولیده کننده و فروشنده و کارگر وکارمند و..... را از هم جدا نمی‌کند و فرزندان همه اقشار جامعه را دربرگرفته و فرهنگی غیراسلامی را غالب می‌کند که در این صورت نسل‌های بعدی ملامت کننده نسل حاضرخواهد بود.

-         الگوبرداری از فرهنک های غربی

برخی افراد جامعه توجهی به فرهنگ و آیین کشور خود ندارند و به شدت تحت تأثیر فرهنگ‌های وارداتی هستند و هر نوع لباس و پوششی را به لباس‌های فرهنگ خود ترجیح می‌دهند و به اصطلاح این کار را  مد و به روز شدن می‌دانند و بی پروا تبلیغ کننده فرهنگ‌های غربی وشرقی هستند و به نوعی خودفروخته فرهنگی به حساب می‌آیند برخی افراد نیز تحت تأثیر چنین پوشش‌هایی بدون فکر و اندیشه و در قبال چنین لباس‌هایی کاملاً منفعلانه عمل می‌کنند و هیچ مقاومت و دفاعی از فرهنگ ولباس خود نمی‌کنند وبه نوعی خودباخته فرهنگی به حساب می‌آیند.

هرچند نباید از سوء استفاده دشمنان فرهنگی غافل شویم که با اجیر کردن عده‌ای خود فروخته که با پوشیدن لباس‌هایی با فرهنگ وارداتی و پرسه زدن در خیابان‌ها به تبلیغ فرهنگ خارجی می‌پردازند.

-         توجه به برندها و نوشته‌های روی لباس‌ها

همانطور که گذشت هر لباسی فرهنگ خاص به خود را به همراه دارد و مردم هراجتماع لباسی را که زاییده تفکر اعتقادی و فرهنگ ملت خودمی باشد را به تن می‌کند.

از این رو آرم‌ها و نوشته‌های برخواسته از فرهنگ خویش که برگرفته از تفکری خاص است را در لباس خود نشان می‌دهد و برخی شرکت‌ها نیز این میان به تبلیغ برندهای خود می‌پردازند.

فرهنگ جامعه اسلامی ما برگرفته از مکتب وحیانی اسلام بوده و در تضادی آشکار با فرهنگ‌های غربی انسان محور است.

 برند شرکت‌ها و آرم‌ها و نوشته‌های حک شده بر لباس جوامع غیردینی به وضوح در تضاد با مبانی اعتقادی جوامع اسلامی است.

اسلام عزیز برای پوشش پیروانش حدودی را مشخص نموده است و مسلمین را بر حفظ حریم پوششی یکدیکر ترغیب می‌نماید حدودی که توسط تفکرات جوامع غربی رعایت نمی‌شود و ایشان بر مبنای تفکرات انسان محوری وبا نام آزادی خود را ملزم به هیچ خط قرمزی نمی‌دانند و هر پوششی را که پسند هر انسانی باشد را مجاز می‌دانند.

اینجاست که مسئولین فرهنگی کشور باید مانع از ورود لباس‌هایی که بیان کننده فرهنگ ضد دینی است شوند و اگر این مساله از سوی مسئولین به هر دلیلی نادیده گرفته شد برخانواده هاست که دقت لازم را بر نوشته‌ها و آرم‌ها و برندهای حک شده بر روی لباس‌هایی که می‌خواهند تهیه نمایند داشته باشند.

-         الگوبرداری از اسباب بازی‌ها و کارتون‌ها

کودکان مخصوصاً دختران با اسباب بازهای خود مأنوس می‌شوند و دوست دارند بهترین لباس‌ها با زیباترین رنگ‌ها را بر تن عروسک‌های خود ببینند.

دختران با دیدن پوشش عروسک‌های خود از این لباس‌ها برای پوشش خود الگوبرداری می‌کنند کمپانی‌های خارجی برای تبلیغ و تاثیرگزاری بر فرهنگ‌های دیگری از عروسک و اسباب بازی‌های کودکانه استفاده می‌نمایند.

ولذا والدین باید حساسیت بیشتری درانتخاب عروسک و اسباب بازی برای کودکان خود داشته باشند

-         اهتمام به حمایت از تولید لباس با مدل‌های اسلامی

مسئولین علاوه بر مسئولیت حقوقی که برای اجرای قوانین نهاد یا اداره تابع خود دارد مسئولیت دیگری را به عنوان فردی از اجتماع اسلامی در حفظ و صیانت از ارزش‌های دینی و فرهنگی اجتماع اسلامی دارند و این مسئولیت به عنوان فردی از افراد اجتماع تا زمان حیات اش ماندگار است و لذاست که مسئولیت مسئولین در اجتماع اسلامی در حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی دوبرابر است.

اگر فروشنده با این بهانه که اجازه ورود ندهند و من نفروشم و خریدار به این بهانه که نفروشند و من نخرم لباس‌های فرهنگ غیر اسلامی را به تن کنند برای مسئولین هیچ عذر و بهانه ای مورد قبول نیست و مسئول نمی‌تواند هیچ بهانه ای داشته باشد.

سختگیری در مبادی ورودی و مانع شدن از ورود لباس‌هایی با فرهنگ‌های ضد دینی و اعمال نظارت بر فروش چنین محصولاتی درصورت ورود قاچاق یکی از راههای مهم مانع شدن ازجولان آرم‌ها و نوشته‌ها و برندهای فرهنگ غربی و شرقی بر تن جوانان است.

مسئولیت در اجتماع اسلامی تکلیفی است بر عهده افراد و پاسخگویی از این تکلیف در محضر عدل الهی امری است دشوار.

-         اهتمام تولیدکنندگان و فروشندگان به فروش لباس‌های اسلامی

هرچند کاسب جماعت با راه اندازی فروشگاه به دنبال سوداند و این سود هرچه بیشتر باشد مورد رضایت فروشنده‌هاست ولی نمی‌شود به بهانه سود بیشتر فرهنگ و عقاید خود را نیز همراه لباس‌های خارجی فروخت.

در آمد به هرقیمتی برازنده بازار مسلمین نیست و نمی‌توان به خاطر کسب سود بیشتر به ارزش‌های اعتقادی و فرهنگ اجتماع خود بی تفاوت بود.

با احترام مردم به ارزش‌های دینی است که فرهنگ اسلامی در اجتماع زنده و پابرجاست وهمه افراد اجتماع باید نسبت به فرهنگ اسلامی اجتماع حساس باشند.

و اگر هر فردی به خاطر سود و یا هر دلیل دیگری ارزش‌های اجتماعی خود را وانهد دیگری چیزی با عنوان فرهنگ اسلامی وجود نخواهد داشت.

-          توجه به تنوع لباس

مدل‌های نو و تنوع از خصلت‌های درونی انسان مخصوصاً جوانان می‌باشند. پوشش انسان به علت در معرض دید مردم بودن از این خصلت انسانی بهره بیشتر برده است.

جوانان دوست دارند لباس‌های متنوع و مد روز را بر تن کنند و به اصطلاح از مد روز عقب نمانند.

این تقاضا از سوی مردم باعث عرضه مدل‌های مختلف ومتفاوت لباس از سوی تولید کنندگان شده است

فرهنگ‌های ضد اسلامی هیچ خطوط قرمزی را برای مدل‌های لباس برنمی تابند و هوس‌های انسانی را منبع تقاضا می‌دانند ولذا بدون هیچ محدودیتی هر لباسی را تولید و عرضه می‌کنند.

هرچند مسئولین فرهنگی باید مانع از ورود و تولید لباس‌هایی که در تضاد با فرهنگ اسلامی- ایرانی است به کشور شوند ولی در صورت ورود از مبادی غیرقانونی باز خانوادها هستندکه باید بر مدل‌های عرضه شده هنگام خرید دقت نمایند و صرف وجود در بازار نمی‌تواند توجیهی بر پوشیدن لباس با مدل‌های درتضاد با فرهنگ اسلامی باشد.

 تبلیغ لباس‌هایی با پوشش‌های اسلامی

در عصر حاضر تبلیغات فکر انسان‌ها را تسخیر می‌کند و داعیه داران فرهنگ غربی با تکیه برامپراطوری رسانه ذهن وفکر انسان‌ها را مسحور خود کرده و اجناس خود را به انسان‌ها می‌قبولانند.

لباس‌های معمولی با روش‌های مختلف تبلیغی به صورت معجزه آسایی بین مردم پخش می شوئد و بر تن جوانان ظاهر می‌شود

تولیدکنندکان لباس‌های اسلامی باید از ابزار تبلیغ استفاده نمایند و لباس‌هایی که بر مبنای فرهنگ اسلامی –ایرانی ودر مدل‌های مختلف ومتنوع تولید می‌شوند را با استفاده از قدرت رسانه به دست مردم وجوانان برسانند و باعث ترویج فرهنگ غنی کشور باشند و در مقابل هجمه عظیم تبلیغات دشمن مقابله به مثل نمایند.

برخانواده ها و جوانان لازم است که از پوشیدن لباس‌هایی که در تضاد با فرهنگ جامعه دینی است برحذر باشند تا نیاید زمانی که با دست خود فرهنگ غنی چندهزار ساله خود را تقدیم فرهنگ‌های خارجی نماییم و تا ابد مدیون نسل‌های بعدی باشیم که امانت دار خوبی برای فرهنگ چندهزار ساله خود نبودیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات