تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۴۸

یادداشت: ابعاد بازگشت ظریف به تهران؛ آیا توافق صورت می‌گیرد؟


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 29 ژوئن 2015 (8 تیر) در مقاله‌ای به ابعاد پیچیده روزهای آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای آنچه می‌تواند مشورت‌های حیاتی باشد، یکشنبه شب به ایران بازگشت. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: در حال حاضر، تمام طرف‌ها انتظار دارند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی فراتر از ضرب‌الاجل 30 ژوئن تمدید شود. یک مقام ارشد ایرانی تأیید کرد، آقای ظریف به ایران رفت و صبح سه‌شنبه به وین بازخواهد گشت. آقای ظریف تشریح نکرد که وی در بازگشت به ایران با چه کسی دیدار و مشورت خواهد کرد؛ اما به گفته مقامات غربی، این سفر می‌تواند دربرگیرنده بحث میان رهبران ایران باشد که درباره سرنوشت گفت‌وگوها تصمیم می‌گیرند.

در ادامه مقاله آمده است: مقامات غربی از ارائه نتیجه‌گیری‌های مشخص درباره تصمیم آقای ظریف برای بازگشت به ایران امتناع کردند و گفتند، وی احتمالاً نیازمند گرفتن دستورهای تازه و بررسی بحث‌های اخیر است؛ اما متذکر شدند همچنان نامشخص است که وی با انعطاف کافی برای مصالحه درباره نکات برجسته نهایی بازگردد. با بازگشت آقای ظریف به وین مشخص می‌شود که آیا گفت‌وگوها فراتر از ضرب‌الاجل سه‌شنبه تمدید خواهد شد یا خیر؟ این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «تصور می‌کنم منصفانه است بگوییم طرف‌ها سرگرم برنامه‌ریزی برای تمدید فراتر از ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستند». وی گفت: «دشوار است بگوییم چه مدت زمان به‌منظور تکمیل توافق نیاز خواهد بود؛ اما طی چند روز گذشته پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها به وجود آمده و.... مسائل مهمی باقی مانده است». مقامات آمریکایی، غربی و ایرانی همگی به‌تازگی گفته‌ بودند، گفت‌وگوها می‌تواند فراتر از ضرب‌الاجل تمدید شود. گفت‌وگوها بر سر میزان دسترسی بازرسان سازمان ملل به مراکز حساس نظامی و سایر مراکز مطابق توافق نهایی با اختلاف نظر همراه بوده است. زمان لغو تحریم‌ها و تحقیقات هسته‌ای ایران مطابق توافق نیز باید حلّ‌وفصل شود.

در پایان مقاله آمده است: درحالی‌که دو طرف بر تمدیدنشدن گفت‌وگوها تأکید کرده بودند، تاریخ 30 ژوئن را کم‌اهمیت نشان داده‌اند و گفته‌اند، پس از یک دهه گفت‌وگو درصورت ضرورت، چند روز تمدید را درنظر خواهند گرفت. گفت‌وگوها تاکنون دو بار در ماه‌های ژوئیه و نوامبر 2014 تمدید شده است. درصورتی‌که گفت‌وگوها از 30 ژوئن فراتر برود، آمریکا و اتحادیه اروپا نیازمند تمدید لغو نسبی برخی تحریم‌هایی خواهند بود که مطابق توافق اولیه اوایل 2014 مصوب شده بود؛ اما به گفته مقامات غربی، این اقدامات به آسانی انجام می‌شود. گفتنی است، درصورت به‌نتیجه‌نرسیدن توافق تا 9 ژوئیه، کاخ سفید با خطرات سیاسی و دیپلماتیک روبه‌رو خواهد شد. قانون جدید آمریکا از کاخ سفید می‌خواهد، مفاد توافق را طی پنج روز امضای توافق به کنگره ارائه کند. اعضای کنگره آمریکا 30 روز برای اصلاح آن فرصت خواهند داشت. درصورتی‌که این توافق پس از 9 ژوئیه به کنگره ارائه شود، زمان بررسی‌های کنگره به 60 روز تمدید خواهد شد. فردریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس گروه 1+5 گفت: وزرای خارجه طی روزهای آتی امیدوارانه به‌منظور پایان‌دادن به گفت‌وگوها بازخواهند گشت. روز یکشنبه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] به کابینه خود گفت: قدرت‌های جهانی از خطوط قرمزی که در ابتدای گفت‌وگوها ترسیم کرده بودند، عبور کرده‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: چنانچه آمریکایی‌ها بدعهدی‌های خود را جبران کنند و از زیاده‌خواهی و تداوم خوی استکباری دست بردارند، امکان توافق تا 9 ژوئیه (10 تیر) وجود دارد، درغیراین‌صورت با تداوم مشی آمریکا، سرنوشت موضوع درصورت تمدید زمان مذاکرات نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات