تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۷۶۹۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4141- سه‌شنبه 9 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) صنعت هسته‌اى متوقف نباید بشود، لطمه نباید بخورد. (2/4/94)

 

سرمقاله

بایدهای ظریف در بازگشت به وین

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز با همراهی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور عازم وین می‌شود تا در پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای با اعضای گروه 1+5، دیدار سرنوشت‌سازی داشته باشد. با توجه به سفر شتابان ظریف از وین به تهران و بازگشت دوباره وی به وین و نیز سخنان جدیدی که در همین بازه زمانی کوتاه، برخی از رسانه‌ها از قول مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، منتشر کردند که نشانه‌هایی از انعطاف طرف آمریکایی در آن احساس می‌شود، به نظر می‌رسد، ظریف با اختیاراتی فراتر از گذشته به وین بازگشته است تا درصورت لزوم بتواند به موقع تصمیم لازم را بگیرد. درخصوص اختیارات جدید احتمالی ظریف ذکر چند نکته ضروری است:

1- ظریف وظیفه دارد در این مأموریت خطیر، مجموعه صنعت هسته‌ای ایران را با تمام اجزایش حفظ کند.

2- ظریف وظیفه دارد در این مأموریت، تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند.

3- ظریف برای عمل به دو وظیفه خود باید به دقت مراقب خط قرمزهای ترسیم شده باشد.

4- ظریف تا جایی از اختیارات جدید احتمالی استفاده کند که کوچک‌ترین آسیبی به خط قرمزها وارد نشود.

آنچه به ظریف در استفاده به‌جا و هوشمندانه از این اختیارات کمک می‌کند، به خاطر آوردن مسائلی است، از جمله: 1- مردم ایران با مقاومت و با صلابت در برابر تمام فشارهای دشمن، سبب ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و رسیدن به نقطه کنونی شده‌اند و حاضرند برای پیروزی نهایی به این مقاومت سرافرازانه ادامه دهند؛ 2- مقاومت خستگی‌ناپذیر مردم سبب شد تا آمریکایی‌ها پای میز مذاکره بیایند؛ 3- ساز‌گاری فضای عمومی کشور با آثار تحریم‌ها و تحلیل‌رفتن پیامدهای مخرب تحریم‌ها آمریکا را از ناکارآمدن شدن تنها سلاحش (تحریم) نگران کرد و آزمندانه به‌دنبال رسیدن به توافق است؛ 4- رفتار سنجیده و دقیق ایران این امکان را از آمریکایی‌ها گرفته است که درصورت شکست مذاکرات، ایران را مقصر نشان دهند؛ 5- نتیجه سرجمع مسائل مربوط به مذاکرات و صنعت هسته‌ای ایران، حاکی از آن است که اگر مذاکرات شکست بخورد، غرب شکست خورده و ایران موقعیت گذشته‌اش را حفظ کرده است و 6- مسائل متعدد دیگری وجود دارد که بر دست برتر ایران در وضعیت حاضر گواهی می‌دهد؛ از این‌رو، باید از اختیارات احتمالی پیش‌گفته به‌گونه‌ای استفاده شود که تأمین منافع ایران را بیشتر تضمین کند. ان‌شاءالله

 

 ترجمه

       قاطعیت ایران در واپسین لحظات پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 30 ژوئن 2015 (9 تیر) در مقاله‌ای به روند واپسین لحظات اتمام ضرب‌الاجل هسته‌ای پرداخت و نوشت: آمریکا روز دوشنبه به ایران هشدار داد، توافق اولیه‌ای که دو ماه پیش در سوئیس حاصل شد، باید همچنان پایه‌ای برای توافق هسته‌ای نهایی باشد. به نظر می‌رسد، این هشدار نگرانی‌ها در میان طرف‌های آمریکایی و اروپایی را بازتاب می‌دهد که رهبر ایران تلاش می‌کند، از برخی عناصر اساسی توافق‌نامه آوریل در لوزان عقب‌نشینی کند. یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما در رسیدن به توافق جامع که کف خواسته‌های ما را محقق کند، مسیری را پیش روی خود می‌بینیم... این مسیر پیش رو باید براساس پارامترهای لوزان باشد». وی به‌منظور ارائه پیامی قوی از دستیار خود خواست، پیام را به فارسی نیز تکرار کند.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا و شرکایش دیگر بر ضرب‌الاجل تعیین‌شده تأکید نمی‌کنند. باوجوداین، مقامات آمریکایی امیدوارند که توافق به نتیجه برسد تا پیش از 9 ژوئیه برای بررسی محتوایی به کنگره تحویل داده شود. یک مقام آمریکایی تشریح کرد: «کسی در مورد تمدید طولانی‌مدت گفت‌وگوها سخن نمی‌گوید». مقامات اروپایی و آمریکایی انتظار دارند، آقای ظریف روز سه‌شنبه بازگردد؛ اما مشخص نیست آیا توصیه‌هایی که وی دریافت کرده است، موجب تحقق توافق‌نامه می‌شود یا خیر؟ در نشانه‌ای که حاکی از تشدید گفت‌وگوها در روزهای آتی است، رسانه‌های ایران گزارش دادند، علی‌اکبر صالحی، ریاست سازمان انرژی اتمی ایران، آقای ظریف را در بازگشت به وین همراهی خواهد کرد. صالحی و مونیز، وزیر انرژی آمریکا که در وین است، گفت‌وگوهای سازنده‌ای در لوزان داشتند و حضورنداشتن آقای صالحی در این مدت، مانعی بالقوه بوده است. مسائل باقی‌مانده به گستره بازرسی‌ها، نوع تمهیدات برای محدودسازی توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر پس از دهه نخست توافق، سرعت لغو تحریم‌ها و نحوه حل‌وفصل تردیدهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مربوط است. 

در پایان مقاله آمده است: این مقام آمریکایی گزارش‌های مبنی‌بر تلاش آمریکا برای گفت‌وگوی مجدد درباره تأسیسات زیرزمینی فردو را رد کرد و گفت: «ما همچنان در همان نقطه‌ای هستیم که در لوزان به توافق رسیدیم»؛ اما این مقام آمریکایی از بیان این نکته که آیا آمریکا با تعدیل برخی مفاد چهارچوب لوزان در ازای اعطای برخی امتیازات جدید به طرف ایرانی موافقت می‌کند یا خیر، امتناع کرد و گفت:  «ما این درک را درباره پارامترهای لوزان ایجاد می‌کنیم و قصد گام‌گذاشتن فراتر از آن را نداریم». یک مسئله مهم و حیاتی برای ایرانی‌ها زمان تعلیق یا لغو تحریم‌های اقتصادی است؛ درحالی‌که جزئیات همچنان باید بحث و بررسی شود، به نظر می‌رسد، ممکن است ایران از یک یا دو ماه نیاز کنگره برای بررسی توافق بهره بگیرد و از زمان باقی‌مانده نیز برای تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند و در عین حال، کاهش سانتریفیوژهای خود و رهایی از بیش از 9 تن اورانیوم با غنای اندک را آغاز کند. این اقدامات سرعت سازگاری ایران با معیارهای لازم برای رهایی از تحریم‌ها را افزایش می‌دهد. منصور حقیقت‌پور، عضو ارشد پارلمان ایران گفت: «این توافق درصورتی محقق می‌شود که آمریکایی‌ها به رویکرد قلدرمآبانه خود پایان دهند». درصورتی‌که توافق پس از 9 ژوئیه حاصل شود، دوره بررسی کنگره به دلیل تعطیلات دو برابر می‌شود و به 60 روز افزایش می‌یابد. مقامات آمریکایی گزارش‌های روزنامه‌های ایران را رد کردند که مطابق این گزارش‌ها باراک اوباما به‌تازگی به رهبر ایران نامه نوشته و از وی مصرانه خواسته است که رسیدن به توافق را پیگیری کند.

 

اخبار

وقتی رهبری امید آمریکا را ناامید می‌کند!

 روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در تحلیلی به آخرین موضع‌گیری صریح رهبر معظم انقلاب درباره خطوط قرمز هسته‌ای پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران اعلام کرد، هرگز اجازه دسترسی بازرسان به سایت‌ها و پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهد. روزنامه آمریکایی که گویا از به‌هم‌خوردن نقشه کاخ سفید عصبانی شده، می‌نویسد: تصور می‌شد کار تمام شده است؛ اما (آیت‌الله) خامنه‌ای این امید را نقش بر آب کرد و گفت: توافق باید هفت ساله باشد. خطوط قرمزی که او پیش از این ترسیم کرده بود، مدت‌ها بعد پاک شد و به نظر رسید که او قبول کرده است، غنی‌سازی محدود شود و مدت زمان اعتبار توافق هم بیشتر شود. هنگامی که (امام) خامنه‌ای ظاهراً با توافق موقت موافقت کرد، گروهی از صاحب‌نظران سیاسی و مقامات اسبق آمریکایی ابراز کردند که گویا رهبر ایران ترجیح داده است عملگرا و واقع‌بین باشد تا یک انقلابی که او خود را معرفی می‌کرد؛ اما اکنون همه آن قضاوت‌ها مورد تردید قرار دارد، به‌ویژه بعد از سخنرانی چهارشنبه گذشته که از تلویزیون پخش شد. رهبر ایران در سخنانش اشاره کرد، تحریم‌ها باید در آغاز هر توافقی لغو شود، نه آنکه به بعد از راستی‌آزمایی موکول شود.

 

خبر کوتاه       

* محمدحسن صفار هرندی در همایش «رفتارشناسی آمریکا و متحدانش» که در مؤسسه آستان قدس رضوی برگزار شد، گفته است: طبیعتاً در مذاکرات به نتیجه نمی‌رسیم، مگر آنکه چکش بر سر آمریکا بخورد و از زیاده‌خواهی‌هایش دست بردارد. البته عدول از خط قرمزها از تیم مذاکره‌کننده بعید است، زیرا رهبری این تیم را زحمتکش و شجاع خوانده‌اند؛ اما در صورت امضای نهایی و احتمال عدول از خط قرمزها، هرگز سکوت نخواهیم کرد.

* جعفر شجونی در مراسم بزرگداشت شهید سید فخرالدین رحیمی، یکی از شهدای هفتم تیر گفته است: واژه اعتدال را اولین‌بار ابوموسی اشعری به کار برد و حضرت علی(ع) را خانه‌نشین کرد؛ وی اظهار داشت: جریان اصلاحات بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، مرتد سیاسی شده است و برای ثابت‌کردن این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. در واقع اصلاح‌طلبان چه چیزی را می‌خواهند اصلاح کنند؟ آیا قانون اساسی به اصلاح نیاز دارد یا اینکه می‌خواهند رهبری را اصلاح کنند؟

* تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران و مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی مریلند نشان می‌دهد تنها 26 درصد مردم ایران، مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها دانسته‌اند و 64 درصد، این مشکلات را ناشی از فساد و مشکلات داخلی عنوان کرده‌اند.

* گزارش منحصربه‌فرد شبکه خبری العالم از داخل یکی از تونل‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه، صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی، از جمله شبکه 7 تلویزیون این رژیم، با اشاره به حضور خبرنگار شبکه العالم در یکی از تونل‌های مقاومت تأکید کردند، این گزارش درحالی منتشر می‌شود که هنوز یک سال از عملیات گسترده تخریب تونل‌های مقاومت در اطراف اراضی اشغالی نگذشته است. این شبکه تلویزیونی صهیونیستی یادآور شد، نیروهای گردان‌های الاقصی که شاخه نظامی جنبش فتح هستند، این برهه زمانی را انتخاب کرده‌اند تا «جنگ روانی» به راه بیندازند؛ و خبرنگار شبکه ایرانی (العالم) هم در این تونلی که می‌گویند به‌تازگی حفر شده است، حضور دارد.

* منابع پزشکی یمنی اعلام کردند، ده‌ها تن از شهروندان این کشور به ویروس ایدز و دیگر ویروس‌های مرگبار را در یمن مبتلا شدند. دکتر حسن کریم، یک منبع پزشکی یمنی تأکید کرد: دولت عربستان داروهای آلوده به ویروس ایدز و دیگر ویروس‌های مرگبار به یمن فرستاده است. وی افزود: تیمی از پزشکان یمنی این داروها را شناسایی کردند که همگی از عربستان با نام هدایا و کمک ملک سلمان شاه سعودی برای ملت یمن به این کشور رسیده بود.

* صبح  امروز از امضای میلیونی آحاد و اقشار مختلف ایرانیان پای گزاره‌برگ ملی در میدان آزادی رونمایی شد. گزاره برگ ملی که حاوی شش بند از مطالبات ولایت و مردم در حمایت و تقویت تیم غیور و شجاع مذاکره‌کننده کشورمان است، طی هفته‌های گذشته به امضای اقشار مختلف جامعه رسیده است. گفته می‌شود، طومارهای کیلومتری مردمی در دیوارهای مرتفع برج آزادی نصب خواهد شد که حضور عموم مردم برای شرکت در این مراسم آزاد است.

*«ابراهیم رضایی‌بابادی» استاندار کرمانشاه که در دوران دولت اصلاحات نیز معاون سیاسی و امنیتی استانداری تهران بود، ظهر دیروز در جلسه‌ای رسمی سخنان نسنجیده و توهین‌آمیزی را درباره روحانیت بیان کرد. وی در مراسم معارفه شهردار کرمانشاه زمانی‌که می‌خواست مثالی از میزان توجه خود به حوزه شهری بزند، با تکرار یک جمله سخیف که بیشتر ازسوی معاندان نظام و مخالفان جریان روحانیت بیان می‌شود، گفت: «آخوندها وقتی می‌خواهند غش بکنند، می‌افتند تو حوزه خانم‌ها(!) ما هم اگر بخواهیم غش کنیم به سمت شهرداری غش می‌کنیم ...»!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات