تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۱۰

زارعی در گفت و گو با بصیرت:روز قدس روز انزجار از آمریکا و دفاع از اسلام است

روز قدس ضمن اینکه روز فلسطین است روز طرح موضوعاتی از قبیل اعلام نظرات مردم ایران در خصوص مباحث هسته ای هم است.

پایگاه بصیرت، روز قدس، روز ظلم ستیزی جهان اسلام است که همواره بر دشمنان دین اسلام لرزه انداخته است و همواره حضور مردم در راهپیمایی این روز اعلام برائت وبیزاری از جنایت های رژیم صهیونیستی و حامیان آن است. در عین حال راهپیمایی روز قدس امسال بعد از توافقات احتمالی در مذاکرات سیاسی برگزار خواهد شد و گرچه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور نیاز به حمایت دارد اما حتی حل مسائل هسته ای موجب کوتاه آمدن در برابر ظلم صهیونیست ها و دفاع از مظلومان فلسطینی نخواهد بود. به همین منظور با دکتر سعدالله زارعی به گفتگو نشستیم تا به بررسی شرایط ویژه در روز قدس امسال بپردازیم.

*اختلاف اساسی در سیاست های ایران و آمریکا از کجا نشات گرفته است؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ریشه اختلافات ایران و آمریکا به هویت متضاد انقلاب ایران و آمریکا بر می گردد کما اینکه آمریکایی ها مشکل خود را یک مشکل هویتی و موجودیتی می دانند و کمتر چهره سرشناس از حزب دموکرات آمریکا را می شناسیم  به این موضوع قائل باشد که با ایران صرفا یک مشکل سیاسی دارد و اختلاف منافع باعث اختلاف بین دو کشور شده است. آمریکایی ها یک هویت استکباری دارند و سیطره بر ملت های دنیا را به عنوان حق خود تلقی می کنند و به دنبال ایجاد یک نظام تک قطبی مبتنی بر خود هستند. ایران هم چنین دیدگاه و قطبی بودن را برای آمریکا و هیچ ملتی قائل نیست و این موضوع را در تضاد با استقلال و هویت خود می داند به همین جهت تا زمانی که آمریکایی ها سیاست های استکباری را دنبال می کنند و جمهوری اسلامی هم به دنبال سیاست های متمایز با سیاست های استکباری است اختلافات به طور جدی و ریشه ای بین ایران و آمریکا باقی می ماند.

*آیا اتخاذ مواضع ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی با مذاکره در پرونده هسته ای یک رفتار دوگانه به حساب نمی آید؟

مذاکرت سیاسی یک صحنه جدال سخت بود که با جمهوری اسلامی انجام شد در کدام موضوع جهانی طی 100 سال گذشته وزرای خارجه کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین، روسیه و آلمان 6روز دست از کارهای جاری خود کشیده و در مکانی مثل وین یا ژنو جمع شوند و بخواهند پرونده ای را رسیدگی کنند؟ همین مساله بیانگر این است که این یک موضوع عادی نیست و آنها به دنبال لقمه بزرگ و قابل توجهی از این مذاکرات بودند و این مساله اندازه و اهمیت مذاکرات را برای ما نشان می دهد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام  اشاره فرمودند: " هدف آمریکایی ها از این مذاکرات پیروزی بر انقلاب اسلامی است و می خواهند نشان دهند انقلاب اسلامی شکست خورده و در حال حزیمت است و اگر از توافق خوب صحبت می کنند منظورشان توافقی است که با آن بتوانند بر ملت مقاوم ایران غلبه کنند این موضوعی است که آنها را به ژنو کشانده و این وقت گذاری را برای آنها قابل توجیه کرده است." بنابراین اصل میدان مذاکره درباره موضوع هسته ای میدان دوستی و به رسمیت شناختن حقوق ایران نبود بلکه گرفتن امتیازات بسیار بزرگ از ایران و دادن یک سری وعده های نسیه به جمهوری اسلامی بود. طبیعتا وقتی دو دولت با هم گفتگو می کنند پرچم این کشور در گوشه ای قرار می گیرد و پرچم آن کشور در گوشه ای دیگر و این کنار هم قرار گرفتن پرچم ها نه به معنای به رسمیت شناختن یکدیگر است و نه به این معناست که در موضوعات دیگر هم قرار است چنین گفتگویی صورت گیرد.

*نقش ارزش گذاری آمریکا در بحث اسرائیل و پیگیری هسته ای و قضیه بُردی که آنها پیگیری می کنند کجاست؟

یکی از موضوعاتی که برای رژیم صهیونیست بسیار حساسیت برانگیز است این بود که جمهوری اسلامی، دارای توانایی هسته ای باشد و بتواند به لحاظ فرمول و توانایی علمی تهدیدی برای توانایی های هسته ای اسرائیل محسوب شود لذا با حساسیت زیاد این مساله را دنبال کردند و تلاش داشتند به هر میزان که میسر است ایران را به عقب برانند. اگر اختلافی بین مقامات اسرائیل و آمریکا بود بر سر میزان توانایی در عقب راندن ایران بود که آمریکایی ها معتقد بودند بیش از این نمی شود و اسرائیلی ها معتقد بودند که همان طور که ایران تا اینجا پیش آمده می توان بیش از این ایران را وادار به عقب نشینی کرد بنابراین اسرئیلی ها فشار وارد می کردند در حالی که آمریکایی ها معتقدند بودند عقب نشینی ایران از مواضع خود محدوده مشخصی دارد.

*حساسیت های اصلی روز قدس که امسال را با سال های پیش متمایز می کند در چیست؟

روز قدس امسال هم در ایران و هم در جهان اسلام باید جدی تر و گرمتراز سال های پیش برگزار شود. همواره گرمی روز قدس عمدتا در ایران احساس شده است و اگر چه در سایر کشورها هم شاهد راهپیمایی روز قدس بودیم اما ایران همیشه صف های طولانی تری را به نمایش گذاشته است و لذا گرمای قدس باید در ایران و تهران بیشتر لمس شود. امسال هم با موضوعات جدیدی در جهان اسلام مواجه هستیم مثل فتنه تکفیری ها، حمایت سازمان های اطلاعاتی غرب و سازمان های عربی، عبری و ترک از تروریسم که این تروریسم ابزار مهمی برای به حاشیه راندن بیداری اسلامی است و با همیت و منافع جمهوی اسلامی ایران منافات جدی دارد. این موضوع باید انگیزه مضاعفی را در ما ایجاد کند چرا که روز قدس به عنوان کانون وحدت جهان اسلام و جبهه اصلی است که مسلمین باید در آن جبهه بجنگند نه در جبهه رویاروی هم، روز قدس ضمن اینکه روز فلسطین است روز طرح موضوعاتی از قبیل اعلام نظرات مردم ایران در خصوص حقوق هسته ای خود هم است. بنابراین روز قدس امسال می تواند نشان دهد که مردم در صحنه حضور دارند و آنچه که به عنوان عقب نشینی ایرانیان مطرح می شود موضوعی است که چندان با واقعیت میدانی تطبیق پیدا نمی کند.

*مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مرقد حضرت امام(ره) نکته ای را در خصوص فلسیطن مطرح کردند که هنوز هم فلسطین مساله اول جهان اسلام است در خصوص طرح این مساله در این برهه از زمان توسط مقام معظم رهبری توضیح دهید .

فلسطین از جهات مختلف به عنوان مساله اول جهان اسلام است و این اول بودن هم باید باقی بماند دلیل آن هم این است که با مساله فلسطین مسلمانان جبهه واقعی خود را پیدا می کنند و از افتادن در دام میدان های انحرافی در امان می مانند و لذا تذکر روز قدس و توجه دادن به روز قدس در واقع منظم کردن صفوف مسلمانان در میدان اصلی و در نقطه کانونی درگیری خواهد بود. بزرگ نگه داشتن روز قدس و آمادگی مردم برای آن آوردگاه اصلی و اساسی است که هر مسلمانی اعم از شیعه و سنی یا هر ملیتی باید در آنجا حضور داشته باشد و لذا حضرت آقا بر این مساله تاکید کردند و این نکته هم حائز اهمیت است که با فریاد روز قدس است که همه مسائل جهان اسلام می تواند حل شود. چون اگر مسلمانان در روز قدس در صف واحدی قرار گیرند مسلما در عراق دچار اختلاف نمی شوند که عده ای طرفدار داعش و عده ای مخالف آن باشند یا در سوریه خط را گم نمی کنند که عده ای کنار دولت و عده ای کنار تروریسم. روز قدس در واقع از بین برنده اختلافات و ایجاد کننده وحدت و انسجام واقعی در جهان اسلام است به همین دلیل حضرت امام (ره) در سخن بلیغی می فرمایند:" روز قدس تنها روز فلسطین نیست روز اسلام و همه کشورهای اسلامی است". اینکه می فرمایند روز همه کشورهای اسلامی است یعنی باید تمام دردهای کشورهای اسلامی در روز قدس علاج شود لذا فریاد برای روز قدس تنها فریاد برای آزادی فلسطین نیست اگرچه آزادی فلسطین یک آرمان مهم است که جا دارد برای آن جان های خود را فدا کنیم ولی تنها بحث فلسطین نیست بلکه بحث تمام کشورهای اسلامی که با آلام و دردهایی مواجه هستند مطرح است.

*جمعه ای که پیش رو داریم روز جهانی قدس است که احتمالا بعد از توافق احتمالی است، اگر این تواق احتمالی انجام شود یک سری ازشعار ها در این روز مطرح خواهد شد به سمتی که شاید از بحث استکبار ستیزی فاصله بگیریم. برای حل این مساله و برای اینکه بتوانیم این موضع را تبیین کنیم که اگر توافقی انجام شده این تاثیری بر مقابله با خوی استکباری آمریکا نخواهد گذاشت و غرب از منافع خود عقب نشینی نکرده که ما بخواهیم از منافع خود عقب نشینی کنیم این موضوع چطور باید با استکباری ستیزی و توافق و روز جهانی قدس تبیین شود؟

مسلما روز قدس روز قدس خواهد بود که از نشانه های واضح ظلم استکباری آمریکا بر جهان اسلام است چرا که موجودیت رژیم صهیونیستی مرهون حمایت های آمریکا است و اگر آمریکایی ها از رژیم صهیونیستی حمایت قاطع نمی کردند امکان نداشت آنها در یک منطقه عربی در حالی که دورتادور آن را مسلمانان عرب فرا گرفته اند بتواند این اندازه جنایت علیه جهان اسلام انجام دهند. روز قدس در درجه اول روز مرگ بر آمریکا است و ملت ایران وقتی در این روز به صحنه می آید متوجه است که برای چه امر به میدان آمده، ممکن است عده ای در این روز دنبال سوء استفاده باشند. کما اینکه عده ای کوچک در راهپیمایی روز قدس سال 88 آمدند تا میان جمعیت نفوذ کنند و شعار نه غزه و نه لبنان سر دادند، این عده در واقع متن مردم و متن جامعه نیستند و به اعتقاد من نگرانی برای روز قدس وجود ندارد بلکه آنچه که اینجا اهمیت دارد این است که مردم متدین و مومن در روز قدس نشان خواهند داد که گرفتار اغوا نیستند ودشمن را خوب می شناسند و بحث هسته ای هم تا جایی که ما اطلاع داریم جای نگرانی و جای ایستادگی دارد نه اینکه جای برخی اقدامات دشمن پسند. من مطمئن هستم که روز قدس مردم نشان خواهند داد که پای کار انقلاب هستند و این توطئه ها نمی تواند آنها را منزوی کند، همان گونه که نباید شعار انحرافی دیگری داده شود و تمرکز بر شعار اصلی که همان ستیز با ظلم آمریکایی و ضهیونیستی مخدوش گردد.


گفتگواز: سید محمد مشکوة الممالک

 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات