تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۷۷۳۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4152- دوشنبه 29 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ملت ایران باید متحد باشد و قضایای هسته‌ای نباید زمینه‌ساز دودستگی در کشور شود. (27/4/94)

 سرمقاله

مواظب دور خوردن خط قرمز باشیم!

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فرمانده معظم کل قوا در بخشی از خطبه‌های نماز عید سعید فطر با اشاره به فضای تهدیدآمیز موجود و ادامه رجزخوانی برخی از مقامات آمریکا و تکیه دشمنان بر مسائل دفاعی ایران فرمودند: «به فضل الهی قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمنان نخواهد شد».

این بیانات از آن‌رو اهمیت دارد که توانمندی‌های به‌دست‌آمده ایران در عرصه نظامی و دفاعی طی سال‌های گذشته، از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در برابر تهدیدات نظامی دشمن بود که دشمن برای حفظ آبرو و هیبت نظامی‌اش در اظهارات علنی کمتر به آن می‌پرداخت؛ اما براساس پاره‌ای اخبار و نیز تحفظاتی که از خود نشان می‌داد، نگرانی‌اش از توان نظامی ایران را تأیید می‌کرد. نقش قدرت نظامی ایران در حفظ حدفاصل جلوگیری از درگیری نظامی آمریکا با ایران و تأمین امنیت فراگیر کشور در برابر تهدیداتی که منطقه را فراگرفته، سبب شد تا هرگونه دسترسی به مراکز نظامی ایران از رهگذر توافق هسته‌ای، خط قرمز اعلام شود؛ اما گویا طرف مقابل قصد دارد تضعیف توان نظامی ایران را با دور زدن بخشی از این خط قرمز از طریق پیش‌نویس قطعنامه‌ای که درباره توافق هسته‌ای قرار است در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود، با ایجاد محدودیت برای صنعت موشکی ایران دنبال کند که به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست؛ از این‌رو، ضروری است مقامات مسئول در این‌باره قاطع و واضح موضع‌گیری و آن را رد کنند و اجازه ندهند دشمن با کاهش امنیت نظام، امنیت خودش را افزایش دهد.

 

ترجمه

     پیش‌شرط قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به تهران

گروه ترجمه- روزنامه هاآرتص 20 ژوئیه 2015 (29 تیر) در مقاله‌ای به سفر قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران و تأکید بر بهبود روابط ایران با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به ایران از مقامات این کشور مصرانه خواست، اگر خواهان ایجاد روابط اقتصادی نزدیک‌تر با آلمان و سایر قدرت‌های غربی هستند، روابط خود با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را بهبود بخشند. گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، نخستین شخصیت ارشد دولتی غربی است که پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به ایران سفر می‌کند. این توافق برخلاف مخالفت شدید اسرائیل محقق شد. پس از جنگ جهانی دوم، آلمان روابط نزدیکی با اسرائیل داشته است.

در ادامه مقاله آمده است: توافق هسته‌ای با ایران سبب شده است، آلمان در موقعیت مطلوبی برای تجارت با ایران پس از 12 سال بن‌بست هسته‌ای این کشور قرار گیرد. آقای گابریل به‌دلیل احتیاط‌های ناشی از دشواری‌های دیپلماتیک در سفر خود موضوع بهبود روابط ایران و اسرائیل را نیز خواستار شد و گفت: آلمان تمایل دارد درمقام میانجی ایفای نقش کند. وی در جمع بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران گفت: «درصورتی‌که درباره چنین مسائلی بحث نکنید و برای حرکت در آن مسیر نکوشید، در بلندمدت نمی‌توانید روابط اقتصادی خوبی با آلمان داشته باشید... زیر سؤال‌بردن حق موجودیت اسرائیل چیزی است که ما آلمانی‌‌ها نمی‌توانیم آن را بپذیریم... حال که برلین و تهران می‌توانند روابط نزدیک‌تری برقرار کنند، ضروری است درباره حقوق بشر نیز صحبت شود». آقای گابریل که قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و وزرای دیگر گفت‌وگو کند، اظهار داشت: خواهان گفت‌وگو با نمایندگان حقوق بشر در کشوری است که سازمان ملل می‌گوید، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، اقلیت‌های مذهبی، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی را نقض می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: گابریل که در صدر هیئتی از نمایندگان صنعتی و مقامات آلمانی به ایران سفر کرده، پیام ضمنی و درعین‌حال قوی فرستاده است که آلمان خواهان بازسازی سریع روابط اقتصادی و سیاسی با ایران است. آقای گابریل تشریح کرد: «توافق میان گروه 3+3 و ایران در وین بنیان‌های عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران را ایجاد کرده است... پیش‌شرط آن اجرای گام‌های پیش‌بینی‌ شده در توافق است». پیش‌بینی شده است، صادرات آلمان به ایران دو برابر خواهد شد و طی دو سال به حدود پنج میلیارد یورو خواهد رسید و شرکت‌هایی، مانند فولکس‌واگن و زیمنس و نیز هزاران شرکت کوچک‌تر مشتاق خواهان بازگشت به نقش مسلط خود در روابط تجاری با ایران هستند. سفر آقای گابریل با انتقاد اعضای جامعه بزرگ تبعیدی‌های ایران در برلین روبه‌رو شد. کریستین میهر، رئیس شاخه آلمانی گزارشگران بدون مرز نیز مصرانه از آقای گابریل خواست، طی سفر اقتصادی خود به ایران، مسئله حقوق بشر را از یاد نبرد و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را خواستار شود. درصورتی‌که وی منافع اقتصادی را به حقوق بشر و آزادی مطبوعات ترجیح دهد، فاجعه خواهد بود.

اخبار و تحلیل‌ها: با موضع‌گیری «زیگمار گابریل» قائم‌مقام صدراعظم آلمان در سفر به ایران، اولین سفر یک هیئت غربی پس از توافق هسته‌ای، به هیچ‌وجه برای ایران خوشایند نیست؛ زیرا وی که کشورش نیازمند روابط اقتصادی با ایران است و به محض سبزشدن چراغ قرمز روابط با ایران به همراه تعداد زیادی از تجار آلمانی سراسیمه عازم ایران شد، در امور داخلی ایران دخالت کرد و با حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و مشروط‌کردن بهبود روابط با ایران به عقب‌نشینی ایران ظلم‌ستیز در برابر رژیم صهیونیستی، وقیحانه از حقوق بشر صحبت کرد که او و همفکران غربی‌اش هیچ اعتقادی به آن ندارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند. ادعاهای طلایه‌دار غربی‌ها برای بازسازی روابط با ایران بوی تعفن می‌دهد و اگر دنباله‌روهای آن که به‌زودی عازم ایران می‌شوند، آن را جبران نکنند، نباید جایی در ایران داشته باشند.

 

اخبار

تغییر نگرش ایران یا غرب؟

 نخست‌وزیر انگلیس در اظهارات جدیدی مدعی شد، دستیابی توافق هسته‌ای سبب کنارگذاشتن فشار غرب بر ایران نمی‌شود. «دیوید کامرون» در اظهاراتی برای اطمینان دادن به متحدان خاورمیانه‌ای انگلیس بیان کرد، غرب فشار بر ایران را در مواردی، همچون حمایت از گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد. نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، کشورهای غربی پس از توافق هسته‌ای تغییر در سیاست‌های ایران در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] را خواستار هستند. کامرون در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: من با آقای روحانی صحبت کردم و گفتم، ما خواستار تغییر در نگرش ایران در موضوعاتی، مانند سوریه و یمن و تروریسم در منطقه و تغییر در رفتار (ایران) هستیم. نخست‌وزیر انگلیس همچنین مدعی شد، توافق با ایران می‌تواند به این تغییر منتهی شود و بسیار بهتر از گزینه‌های جایگزین بود؛ زیرا بدون توافق، ایران قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای بود و این احتمال وجود داشت که کشورهای غربی اقدام نظامی در منطقه علیه ایران را آغاز کنند.

اخبار و تحلیل‌ها: انگلیس خوب می‌داند که با لغو احتمالی تحریم‌ها، مانند سایر سردمداران تحریم ایران در گروه 1+5 نمی‌تواند در صف اول کشورهایی باشد که می‌توانند با ایران روابط تجاری داشته باشند. از این‌رو، این کامرون است که برای تعامل اقتصادی با ایران، که بسیار به آن نیاز دارد، باید نگرش و رفتارش را تغییر دهد و بدون تمهید مقدمات از موضع توخالی بالا لاف گزاف نزند.

 

خبر کوتاه

* به‌تازگی، سخنگوی کاخ سفید در اظهارنظری گفته است: یکی از حسن‌های بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات درباره اهداف احتمالی و بالارفتن دقت به‌هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود. جاش ارنست تأکید کرده است: «نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود؛ چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد». وی می‌افزاید: «اگر توافق اجرایی شود و ایران برنامه خود را محدود کند... زمانی‌که سران این کشور تغییر مسیر داده، حقه بزنند یا علناً اعلام کنند که می‌خواهند توافق را برهم بزنند و به‌سمت سلاح هسته‌ای حرکت کنند، رسیدن به مواد هسته‌ای لازم برای ساخت بمب، از آنها یک سال زمان می‌گیرد».

* اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به‌دنبال تغییر دیدگاه‌های اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نیست،‌ بر اراده آمریکا برای تداوم حمایت از رژیم‌صهیونیستی تأکید کرد و گفت: توافق هیچ محدودیتی برای اقدامات واشنگتن در برابر تهدیدات احتمالی برای متحدانش،‌ ایجاد نمی‌کند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارتر که پیش از فرود در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو در جمع خبرنگاران سوار بر هواپیمایش صحبت می‌کرد، گفت: «توان ما برای انجام آن راهبرد،‌ تغییر نکرده است».

اخبار و تحلیل‌ها: جمع بین رضایت صهیونیست‌ها و توافق هسته‌ای تنها ناشی از اسیربودن خفت‌آور آمریکا در چنگال صهیونیسم جهانی است.

* یک منبع سعودی ادعا کرد، جانشین ولیعهد عربستان از «خالد مشعل» خواسته است ۷۰۰ نیرو برای جنگ یمن در اختیار ریاض قرار بدهد که با تاکتیک‌های حزب‌الله آموزش دیده باشند. «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، آخر هفته گذشته به ریاض سفر کرد و برای اولین‌بار طی چند سال گذشته با شاه این کشور و دیگر مقامات بلندپایه دیدار کرد. «جمال بن» فعال سیاسی عربستان در فضای مجازی که در دنیای عرب مشهور است، جزئیاتی از دیدار خالد مشعل با سلمان‌بن عبدالعزیز و بن‌سلمان را فاش و ادعا کرد: خالد مشعل در این دیدار درخواست دریافت ماهانه ۲۰ میلیون دلار را مطرح کرده و گفته است، آن را برای هزینه دولتش در غزه می‌خواهد. رئیس‌دفتر ملک سلمان نیز پاسخ داده است، این درخواست در حال بررسی است.

* بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تغییرنکردن سیاست ایران در قبال آمریکا گفته است: «برخی‌ها گمان می‌کردند با دادن امتیازات به ایران (در مذاکرات هسته‌ای) سیاست این کشور تغییر خواهد کرد». وی گفته است: «ایران آشکارا اعلام می‌کند به مبارزه خود علیه آمریکا و هم‌پیمانان آن از جمله اسرائیل[رژیم صهیونیستی] ادامه خواهد داد». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای خود درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افزود: تا زمانی‌که ایران سیاست خود را تغییر نداده و درخواست برای نابودی آمریکا و اسرائیل را متوقف نکرده است، استحقاق دریافت هیچ امتیاز و مصالحه‌ای را ندارد.

* مایک گراول در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی درباره تلاش صهیونیست‌ها در آمریکا برای ابطال قرارداد هسته‌ای ایران گفت: شکی نیست که ابطال قرارداد هسته‌ای با ایران به زیان مردم آمریکا و مصالح این کشور است. آنها نباید تحت تأثیر و نفوذ ایپک این کار را انجام دهند. جامعه یهودیان افراطی دست‌راستی در آمریکا که با دولت دست‌راستی و افراطی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متحد و هم‌پیمان هستند، تلاش دارند این توافقنامه را باطل کنند. سناتور سابق آمریکایی تأکید کرد، حتی جامعه اطلاعاتی اسرائیل نیز رویکرد لابی اسرائیلی و دوست دست‌راستی اسرائیل را درباره این توافقنامه قبول ندارد. جامعه اطلاعاتی اسرائیل معتقدند، ایران دنبال سلاح اتمی نبوده است و درواقع، اصلاً هیچ مدرک و سندی در جامعه اطلاعاتی جهان وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند. به نظر من، مخالفان این توافقنامه در کنگره آمریکا نمی‌توانند این توافقنامه را باطل کنند و اوباما نیز قول داده است با حق وتوی خود اجازه چنین کاری را ندهد. اگر جمهوریخواهان در کنگره بخواهند به خواست لابی اسرائیلی ایپک علیه توافقنامه هسته‌ای رأی دهند، مردم آمریکا آن را بی‌احترامی به خود می‌دانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات