تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۵۸
سرانجام پس از 22 ماه مذاکره نفس‌گیر برای احقاق حقوق هسته‌ای صورت گرفت

پیروزی تاریخی ملت ایران


بخش خبری: استقامت 12 ساله ملت ایران در برابر زیاده خواهی‌های غرب برای حفظ دستاورهای هسته ای، که اوج آن مذاکرات نفس گیر و فشرده تیم مذاکره‌کننده ایران در 22 ماه گذشته در دولت یازدهم بود، دیروز نتیجه داد و توافق جامع هسته‌ای اعلام شد.

جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو گروه 1+5، برای برطرف کردن سوء تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران یک تفاهم تاریخی را امضا کردند.

شش وزیر خارجه انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان و ایران به همراه فدریکا موگرئی دیروز با حضور در مقر سازمان ملل در وین پس از 22 ماه به مذاکرات جامع هسته‌ای پایان دادند. پس از این مراسم نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 در این دور از مذاکرات برگزار شد.

ایران و 1+5 از شهریور 1392 تاکنون دور تازه مذاکرات هسته‌ای را برای پایان دادن به بحرانی غیر ضروری آغاز کردند.

این مذاکرات دو مرحله مقدماتی و نهایی داشت که با توافق ژنو مرحله مقدماتی انجام شد و تا به سرانجام رسیدن مرحله نهایی مذاکرات سه بار تمدید شد.

تا اینکه در نهایت روز سه‌شنبه 22 تیر به جمع‌بندی نهایی رسیدند و برنامه جامع اقدام مشترک شامل اقداماتی از سوی ایران برای اعتماد سازی و رفع نگرانی‌هاست و از سوی دیگر ضمن استمرار برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در یک پروسه زمانی رفع خواهد شد.

این توافق باید به کشورهای ذینفع برده شده و پس از بررسی و تایید نهایی، رسمیت یابد.

- بیانیه مشترک ظریف - موگرینی: این پایان مذاکره و تداوم همکاری مشترک است

عصر روز گذشته دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از 1+5 در حضور وزرای خارجه آمریکا،انگلیس،فرانسه،چین،روسیه و آلمان در جمع بیش از 700 خبرنگار از سراسر جهان در وین، بیانیه مشترک خود را منتشر کردند.

محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در این بیانیه مشترک اعلام کردند: این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال می‌کنیم و از جامعه بین الملل می‌خواهیم از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.

متن کامل این بیانیه که به دو زبان انگلیسی و فارسی، وزیر امور خارجه و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت کردند به این شرح است:

امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم که به یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته‌ای ایران دست یافته ایم.

با شجاعت، اراده سیاسی، احترام متقابل و مدیریت عالی، ما آنچه را که دنیا بدان امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن‌تر کردن دنیایمان. امروز همچنین یک روز تاریخی است، بدان جهت که ما در حال ساخت شرایط لازم برای اعتماد و ایجاد فصل جدیدی در روابطمان هستیم.

این دستاورد محصول یک تلاش جمعی است

هیچ کس تصور نمی‌کرد که این کار آسانی باشد. تصمیمات تاریخ ساز هرگز آسان نیستند. ولی به رغم همه فراز و فرودهای این مذاکرات و تمدیدهای مکرر، امید و اراده ما را قادر ساخت تا بر همه لحظات دشوار فائق آییم. ما همواره واقف بوده‌ایم که در قبال نسل حاضر و نسل‌های آینده مسئولیت داریم.

به یمن تعامل سازنده همه طرف‌ها، و تعهد و توانایی هیات هایمان، ما با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از 10 سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.

طی دهه گذشته، افراد بسیاری در پیشبرد این مذاکرات دشوار نقش داشته‌اند و ما از همه آنها تشکر می‌کنیم، همانطور که مایلیم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نقش اساسی و همکاری نزدیک آن، و نیز از دولت اتریش برای حمایت و مهمان نوازی‌اش سپاسگزاری کنیم.

ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا، پس از ماه‌ها کار فشرده در سطوح و اشکال مختلف، در اینجا در وین گرد هم آمدیم تا متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مولفه‌های اساسی که در تاریخ 13 فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کنیم.

امروز، ما متن نهایی «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد توافق قرار دادیم

گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می‌باشد، استقبال می‌کنند. آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا نماید. ایران مجددا تاکید می‌نمایدکه تحت هیچ شرایطی در پی سلاح‌های هسته ای، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.

برجام دربرگیرنده برنامه‏ی بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، شامل گام‌هایی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فن آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و 5 پیوست فنی در مورد موضوعات هسته ای، تحریم‌ها، همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز، تاسیس کمیسیون مشترک، و برنامه اجرایی می‌باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند بنابراین نمی‌توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.

متن کامل و پیوست‌های آن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چندروز آینده توسط گروه 1+5 برای تایید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.

ما می‌دانیم که این توافق مورد تدقیق و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می‌کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف‌ها و برای کل جامعه بین الملل.

این توافق فرصت‌های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود.

این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.

- بیانیه مشترک آمانو و صالحی /نقشه راه مسایل باقیمانده گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیا آمانو و رئیس سازمان انرژی اتمی علی اکبر صالحی روز 23 تیر برای ادامه همکاری بر اساس نقشه راه مسائل باقیمانده گذشته و حال هسته‌ای ایران توافق کردند.

متن بیانیه مشترک این دو نهاد به شرح زیر است:

در تاریخ 14 جولای 2015 میلادی (23 تیر) توافق کردند بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) و جمهوری اسلامی ایران (ایران) در ادامه همکاری بر اساس چارچوبی برای همکاری توافق می‌کنند که همکاری و گفتگویشان را به هدف حل تمام مسایل باقیمانده گذشته و حال که تاکنون توسط ایران و آژانس حل نشده، تسریع و تقویت کنند.

در این زمینه ایران و آژانس بر موارد زیر توافق کردند:

1- آژانس و ایران بر ترتیبات جداگانه‌ای توافق کردند که به آنها اجازه می‌دهد تا مسایل باقیمانده آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیرکل آژانس درج شده است را بررسی کنند. فعالیتهای اتخاذ شده و نتایج بدست آمده تا به امروز بوسیله ایران و آژانس در مورد برخی از موضوعات در این روند منعکس خواهند شد.

2- ایران تا تاریخ 15 اوت 2015 توضیحات خود را، بطور کتبی، و اسناد مربوطه در مورد مسایلی که در ترتیبات جداگانه در بند 1 اشاره شده، به آژانس ارائه خواهد داد.

3- پس از دریافت توضیحات کتبی ایران و اسناد مربوطه، آژانس این اطلاعات را تا 15 سپتامبر 2015 مرور خواهد کرد و سوالاتش در مورد ابهامات احتمالی پیرامون چنین اطلاعاتی را به ایران ارائه خواهد داد.

4- پس از آنکه آژانس سوالات خود در مورد ابهامات احتمالی پیرامون چنین اطلاعاتی را به ایران ارائه کرد، جلسات فنی-کارشناسی، اقدامات فنی، آنچنانکه در ترتیبات جداگانه توافق شده، و بحث و بررسی برای رفع این ابهامات در تهران سازماندهی می‌گردند.

5- ایران و آژانس ترتیبات جداگانه دیگری را در مورد موضوع پارچین توافق کردند.

6- تمام فعالیت‌های تعیین شده در بالا، تا 15 اکتبر 2015 به هدف حل تمام مسایل باقیمانده گذشته و حال آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیرکل آژانس درج شده، تکمیل می‌گردند.

7- مدیرکل گزارش روزآمد منظمی را به شورای حکام در مورد اجرای این نقشه راه ارائه خواهد کرد.

8- تا 15 دسامبر 2015 مدیرکل ارزیابی نهایی خود در مورد حل تمام مسایل باقیمانده گذشته و حال آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیرکل آژانس درج شده را، برای اقدام شورای حکام، ارائه خواهد داد. یک جلسه فنی جمع بندی بین ایران و آژانس قبل از انتشار آن گزارش برگزار خواهد شد.

9- ایران اعلام کرد که بصورت کتبی ارزیابی جامع خود در مورد گزارش مدیرکل را به آژانس ارائه خواهد کرد.

10 – بر اساس چارچوبی برای همکاری، آژانس به لحاظ کردن نگرانی‌های امنیتی ایران ادامه خواهد داد.

- موگرینی: تصمیم امروز نشانه امید برای همه دنیا است

- ظریف: با راه‌حل برد - برد به بحران غیرضروری پایان دادیم

'فدریکو موگرینی' ظهر دیروز در آغاز جلسه نهایی ایران و 1+5 برای جمع بندی مذاکرات هسته ای،با تشکر از همه کسانی که در جلسه حضور دارند و برای دستیابی به این هدف کار کرده‌اند تا به این نقطه برسیم،گفت: تصمیم امروز نشانه امید برای همه دنیا است.

موگرینی در این نشست که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، 'فیلیپ هاموند' ویر امور خارجه انگلیس و 'لوران فابیوس' وزیر امور خارجه فرانسه و معاونان وزیران امور خارجه حضور داشتند،گفت: مذاکرات بسیار طولانی ما نتیجه کار سخت همه ما و شماست و می‌خواهم از همه شما تشکر کنم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: تصمیماتی که امروز می‌گیریم تنها به برنامه هسته‌ای ایران مربوط نیست و راه را برای فصل جدید در روابط بین الملل باز می‌کند.

موگرینی افزود: تصمیم امروز نشان میدهد که دیپلماسی و همکاری بر دهه‌ها تنش فایق می‌شود و نشانه امید برای همه دنیاست و همه ما این را می‌دانیم و از تعهد و کار همه شما سپاسگزارم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست، گفت: اجازه بدهید با قدردانی از همه آغاز کنم، کسانی که روند را آغاز کرده و آن را ادامه دادند تا به راه حلی برد - برد برسیم درمورد آنچه به نظر ما بحران غیر ضروری بود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: به توافقی نزدیک می‌شویم که برای همه کامل و جامع نیست ولی دستاوردی مهم برای همه ماست.

وی افزود: امروز فصل جدیدی از امید را آغاز می‌کنیم و باید امروز را دستاوردی برای همه بدانیم. از همه تشکر می‌کنیم دبیران سیاسی و وزرای خارجه و از دولت‌هایی که به این روند کمک کردند. از نمایندگان سابق اتحادیه اروپا خاویر سولانا و خانم کاترین اشتون که رهبری خود را در ثمربخشی این روند نشان دادند.

- تقدیر مجلس از تیم هسته‌ای

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از زحمات همه دست اندرکاران مذاکرات هسته‌ای بویژه وزیر امور خارجه و دبیران اسبق، سابق و کنونی شورای عالی امنیت ملی و دست اندرکاران سازمان انرژی اتمی تقدیر و تشکر کرد.

- اوباما: هر اقدام کنگره در ممانعت از اجرای توافق را وتو می‌کنم

'باراک اوباما' رئیس جمهور آمریکا پس از قرائت بیانیه مشترک 'محمد جواد ظریف' و 'فدریکا موگرینی' گفت: توافق خط قرمزهای ما را رعایت کرده است و من هر مصوبه‌ای در کنگره که مانعی بر سر راه این توافق باشد را وتو خواهم کرد.

اوباما تصریح کرد: ما به سنت رهبری آمریکا بازگشته ایم، همانطور که کندی رئیس جمهوری پیشین در برابر مردم آمریکا ایستاد و گفت از سر ترس، مذاکره نکنید ولی هرگز هم از مذاکره نترسید. وی در آن زمان از لزوم مذاکره با شوروی صحبت می‌کرد. خطر جنگ بین دو ابرقدرت آن زمان احساس می‌شد و امروز خطر در منطقه‌ای حساس وجود دارد؛ حساس‌ترین منطقه در جهان.

اوباما مدعی شد: امروز به دلیل اینکه آمریکا از روی اصول مذاکره کرد، توانست جلوی گسترش سلاح هسته‌ای ایران را بگیرد.

این ادعای اوباما در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.

اوباما تصریح کرد: این توافق تمام خط قرمزهای ما و پارامترهای ما را رعایت کره است.

وی افزود: ایران دو سوم از سانتریفیوژهای خود را باید (در تاسیساتی) ذخیره کند و آنها باید تحت نظارت‌های بین‌المللی باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران طی 10 سال آینده میزان غنی سازی خود را کاهش داده و 90 درصد از اورانیوم با غنای بالای خود را باید کنار گذارد.

اوباما همچنین گفت: ایران نمی‌تواند پلوتونیوم تولید کند. ذخیره اورانیوم ایران تحت نظارت قرار می‌گیرد و 98 درصد از اورانیوم غنی شده را کنار می‌گذارد.

وی تصریح کرد: ایران امروز در موقعیتی است که همه تاسیساتش تحت نظارت قرار دارد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: آژانس با ایران به توافق رسیده است که بتواند دسترسی پیدا کند و تحقیقات خود را درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تکمیل کند.

اوباما بار دیگر با بیان برخی ادعاهای قبلی، مدعی شد: ایران در حالی که به تعهداتش عمل می‌کند، کم کم تحریم‌هایی را که ما به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور اعمال کردیم، لغو خواهد شد؛ هم تحریم‌های آمریکا و هم سازمان ملل.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: لغو تحریم‌ها تدریجی است. ایران باید اول به تعهداتش عمل کند تا تحریم‌ها لغو شود. ایران باید طی 10 سال آینده به این توافق عمل کند تا تحریم‌های بیشتری لغو شوند و تمامی این توافقات در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل قید خواهد شد.

اوباما اظهار داشت: بنابراین ایران انگیزه خواهد داشت به تعهداتش عمل کند و اگر تخطی کند با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد. جامعه بین الملل از این توافق نیز حمایت می‌کند.

ربیس جمهور آمریکا افزود: کنگره آمریکا فرصتی دارد جزئیات این توافق را بررسی کند. دولت من اطلاعات لازم را بطور کامل می‌تواند به کنگره بدهد. وقتی مردم و کنگره آمریکا این توافق را بررسی کنند، لازم است ببینند که گزینه‌های دیگر چیست؟ بدون این توافق ما چه دنیایی می‌داشتیم؟ بدون این توافق ما سناریویی نداشتیم که دنیا همراه ما شود تا ایران را تحریم کنیم؟

اوباما اظهار داشت: برخی فکر می‌کردند دولت ایران تحت چنین فشاری تسلیم می‌شود اما دنیا حاضر نخواهد بود از تحریم‌های نامحدود حمایت کند تا ایران را تحت فشار بگذارد. بدون این توافق، توافقی بر سربرنامه هسته‌ای ایران وجود نمی‌داشت و ایران می‌توانست سانتریفیوژ‌های بیشتری را تولید و آزمایش کند.

رئیس جمهور آمریکا برای قانع کردن مخالفان از جمله رژیم صهیونیستی که از اعلام نتایج مذاکرات ایران و 1+5 خشمگینانه اظهار نظر کرده و آن را 'توافقی بد' خواندند، مدعی شد: قبل این توافق، ایران می‌توانست تاسیساتی را درست کند که به اندازه کافی پلوتونیوم برای بمب هسته‌ای تولید کند و ما بازرسی‌هایی نداشتیم اگر می‌خواست برنامه هسته ای‌اش ابعاد نظامی داشته باشد.

اوباما همچنین گفت: به عبارتی دیگر، بدون هیچ توافقی محدودیت درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود نمی‌داشت و چنین گزینه‌ای این احتمال را تقویت می‌کرد که دیگر کشورهای منطقه نیز احساس کنند که باید دنبال برنامه هسته‌ای خودشان بروند.

وی مدعی شد: این امر یک مسابقه تسلیحاتی را در حساس‌ترین منطقه دنیا به وجود می‌آورد و موجب می‌شد که آمریکا گزینه‌های کمتری پیش رو داشته باشد.

اوباما تصریح کرد: من شش سال است که رئیس جمهوری و فرمانده کل نظامیان آمریکا بوده ام. بارها و بارها این تصمیم را بررسی کرده‌ام که آیا به اقدام نظامی متوسل شوم یا خیر؟ این تصمیمی بزرگ برای یک رئیس جمهور در کشورهای مختلف است.

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که در چندین نوبت از زور استفاده کردم و هر کجا که لازم باشد و به نفع منافع ملی ما باشد، این کار را انجام می‌دهد. اما قویا معتقدم بدون راه حل دیپلماتیک من یا رئیس جمهور آینده آمریکا مجبور می‌شد با یک تصمیم بزرگی روبرو شود که آیا از نیروی نظامی استفاده کند؟

اوباما با بیان اینکه 'بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می‌شد' مدعی شد: ما اکنون چیزی را از دست نداده ایم.

وی افزود: اکنون می‌توانیم بسنجیم که آیا این موضوع به شکل صلح آمیزی قابل حل است یا خیر؟

رئیس جمهور آمریکا که کشورش بیش از همه به این تفاهم نیاز داشت، در سخنانی مدعی شد: اگر ایران توافق را نقض کند، می‌توانیم همه گزینه‌ها را بسنجیم و همه گزینه‌هایی که امروز در دست ماست 10 سال آینده هم وجود دارد.

وی در عین حال مدعی شد: یقین دارم هر کس در سال‌های آینده رئیس جمهوری آمریکا بشود، در موقعیت بسیار قوی‌تری خواهد بود زیرا ایران فاصله زیادی با تولید سلاح هسته‌ای دارد و بر برنامه هسته‌ای این کشور با دقت نظارت می‌شود.

اوباما ادامه داد: به نظرم غیر مسئولانه بود که این توافق را ادامه ندهیم. لازم است مردم آمریکا و نمایندگان کنگره بتوانند این توافق را بررسی کنند، جزئیات بسیار مهم است، ما از بهترین دانشمندان هسته‌ای برای تدوین و بررسی این توافق کمک گرفته ایم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران بیش از 35 سال دشمن قسم خورده آمریکا بوده است، بنابراین من از ورود و بررسی جزئیات این توافق توسط کنگره استقبال می‌کنم.

وی تصریح کرد: اما به کنگره آمریکا یادآوری می‌کنم شما نمی‌توانید با دوستان تان به چنین توافقی برسید. ما با شوروی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای بستیم. وقتی شوروی خود را به نابودی آمریکا متعهد می‌دانست و همان قراردادها باعث امنیت بیشتر کشور ما شد. مطمئنم توافق امروز بر اساس منافع ملی آمریکا و متحدانش است.

اوباما اظهار داشت: من هر قانون کنگره را که مانع اجرای موفقیت آمیز تعهدات شود وتو می‌کنم. ما نباید به چرخه اجتناب ناپذیر درگیری تن بدهیم. وقتی هزینه‌های پشت کردن به این گزینه‌ها اینقدر بالاست وقت سیاست ورزی نیست. حرف تند و موضعگیری‌های تند جواب نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: دیپلماسی، رهبری که قدرت‌های بزرگ دنیا را متحد کرده راه بهتری را برای راستی آزمایی ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل شود که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود. این به این معنا نیست که این توافق همه اختلافات ما را با ایران حل می‌کند.

اوباما در عین حال گفت: ما نگرانی دوستانمان را در حاشیه خلیج فارس و اسرائیل را داریم و به همین دلیل چنین قدمی را بر می‌داریم.

وی افزود: ما در عین حال همچنان تحریم‌های خود را علیه ایران حفظ خواهیم کرد؛ تحریم‌هایی که به نقض حقوق بشر ایران و سیاست آن در خاورمیانه مربوط می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش می‌کنیم امنیت اسرائیل را بالا ببریم و کاری که ما در این باره کردیم بیش از هر دولت دیگری در ایالات متحده بود. همانطور که برای افزایش همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس نشست کمپ دیوید را برگزار کردیم تا بتوانیم به توانایی آن‌ها در مبارزه با سلطه گری ایران و داعش کمک کنیم. باید دید می‌توان در این منطقه که اینقدر رنج مصیبت دیده است، در مسیر دیگری حرکت کنیم.

وی گفت: بارها و بارها من به مردم ایران به روشنی گفتم که ما همیشه آماده تعامل با شما هستیم، تعاملی بر پایه احترام؛ با آن که اختلافات ما جدی است. اوباما اظهار داشت: ما باید راه جدیدی رو در پیش بگیریم؛ شکیبایی و راه حل صلح آمیز مسائل که ایران بتواند بیشتر با دنیا تعامل داشته باشد و در نظام اقتصادی جهان ادغام شود، این توانایی را به مردم ایران دهد تا پیشرفت کنند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: این توافق فرصتی می‌دهد برای حرکت در مسیر جدید و باید از این فرصت استفاده کنیم.

- پوتین:تمام تلاش خود را برای اجرای توافق جامع به عمل می‌آوریم

رئیس جمهور روسیه هم دیروز در بیانیه‌ای ویژه،در مورد توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: با توافق هسته‌ای جهان نفس راحتی کشید و روسیه تمام تلاش‌های ممکن را برای اجرای توافق جامع به عمل خواهد آورد.

پوتین تاکید کرد: روسیه از توافق به دست آمده در وین برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و طرح اقدامات مشترک که به تایید ایران و گروه 1+5 رسیده است، استقبال می‌کند.

در بیانیه رئیس جمهور روسیه آمده است:'اطمینان دارم که جهان نفس راحت کشید. برای دستیابی به این توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا سال‌ها در چارچوب مورد حمایت شورای امنیت به مذاکره پرداختند.'

وی افزود: از این که پایه و اساس راهکار مورد توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران را طرح گام به گام و اقدام متقابل تشکیل می‌دهد خرسند هستیم و روسیه بطور مستمر در تمام مراحل این مذاکرات حضور داشت.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: توافق جامع در مورد شاخص‌های برنامه هسته‌ای ایران بر پایه محکم قوانین بین‌المللی و در وهله اول نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ازجمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

پوتین در پیام خود خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در مذاکرات هسته‌ای به رغم تلاش‌ها برای موجه جلوه دادن اجرای سناریوی نظامی در مورد ایران، انتخاب خود را به نفع ثبات و همکاری کرده که در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ایران منعکس شده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی اجرای توافق‌های به دست آمده از سوی ایران خواهد پرداخت تا ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران تایید شود.

رئیس جمهور روسیه گفت: امیدواریم که تمام طرف‌های ذینفع در وهله اول اعضای گروه 1+5 به اجرای توافق جامع بپردازند. اراده سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران در جریان مذاکرات وین ضامن اجرای موفق مفاد برنامه اقدامات مشترک خواهد بود که برای بلند مدت پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به روابط ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در شرایط جدید روابط ایران و روسیه تحرک تازه خواهد یافت و عوامل خارجی نمی‌تواند بر آن تاثیر بگذارد.

- استقبال اولاند از 'توافق تاریخی' ایران و 1+5

رئیس جمهور فرانسه هم از جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بعد از مذاکرات سنگین و فشرده در وین با عنوان 'توافق تاریخی' نام برد و از آن استقبال کرد.

فرانسوآ اولاند در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: این بسیار مهم است که این توافق نیمه شب امضا شده است. دنیا در مسیر رو به جلو در حال حرکت است.

- استقبال نخست‌وزیر انگلیس از 'توافق تاریخی' وین

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن استقبال از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین و ادای احترام به کسانی که برای حصول این توافق 'تلاشی خستگی ناپذیر' کردند،از آن به عنوان یک ' توافق تاریخی ' یاد کرد.

کامرون در بیانیه‌ای گفت: پس از یک دیپلماسی مداوم و تحریم‌های سخت، جامعه بین الملل به یک توافق تاریخی با ایران رسید.

وی افزود: این توافق که تضمینی برای هدف اصلی ما - بازداشتن ایران از توسعه تسلیحات هسته ای‌اش - است، کمک می‌کند که جهان ما، مکانی امن‌تر باشد.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: من می‌خواهم به تمام کسانی که در چند ماه گذشته برای رسیدن به این توافق به نحو خستگی ناپذیری تلاش کردند، ادای احترام بکنم. آن (حصول این توافق) به رهبری، شجاعت و نیز عزم دو طرف نیاز داشت.

کامرون در همین حال افزود: در حال حاضر ما بایستی تضمین کنیم که این توافق به طور کامل به اجرا گذاشته می‌شود.

وی افزود: این یک فرصت واقعی برای ایران است تا از منافع این توافق در زمینه اقتصادی منتفع شود اما این زمانی اتفاق می‌افتد که ایران تمامی اقدامات توافق شده را برای رفع نگرانی‌های کامل جامعه بین الملل در مورد برنامه هایش، صورت دهد.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: البته این توافق همه مشکلات بویژه بین ایران و همسایگانش را حل نخواهد کرد.

کامرون گفت: انگلیس به همکاری خود با شرکایش در منطقه (خاورمیانه) برای تضمین ثبات و امنیت آن ادامه خواهد داد و من امیدوارم که ایران این مسیر را دنبال کند.

- دبیرکل سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل هم، توافق هسته‌ای ایران را 'تاریخی و بسیار مهم' دانست و آن را در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و فراتر از آن بسیار حیاتی توصیف کرد.

دبیر کل سازمان ملل،'عزم جدی و تعهد' مذاکره کنندگان و همچنین 'شجاعت' رهبرانی که آن را تایید کردند ستود و گفت: امیدوارم و باور دارم که این توافق، تفاهم متقابل و همکاری در خصوص بسیاری از چالش‌های امنیتی جدی خاورمیانه را افزایش خواهد داد و می‌تواند در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و فراتر از آن کمک حیاتی باشد. سازمان ملل آماده است تا در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم به طور کامل با طرف‌های حاضر همکاری کند.

- لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد

وزیر خارجه روسیه هم گفت: توافق نهایی میان ایران و1+5 باعث خواهد شد همه تحریم‌ها علیه تهران برداشته شود.

سرگی لاورف گفت این توافق به ایران حق داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را خواهد داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: یک طرح اقدام جامع درباره متن اصلی توافق و پنج ضمیمه آن و همچنین صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد موافقت طرفین قرار گرفته است که در آن همه کشورهای حاضر در مذاکرات 1+5 در نیویورک طی چند هفته آتی برای انجام پروژه رای گیری و صدور قطعنامه حضور خواهند یافت.

- وزیر خارجه آلمان: توافق با ایران تاریخی است

وزیر خارجه آلمان با استقبال از جمع بندی مذاکرات ایران و 1+5 آن را تاریخی خواند.

«فرانک والتر اشتاین مایر» در وین به خبرنگاران گفت: امروز روزی خوب و شاید تاریخی برای همه آنهایی که امیدوار بودند این مناقشه به صورت صلح آمیز حل و فصل شود، بود.

وی ابراز امیدواری کرد که حل و فصل این مناقشه بتواند تاثیر مثبتی بر خاورمیانه بگذارد.

اشتاین مایر گفت: شاید بتوان این توافق را به عنوان نشانه‌ای از امید برای مقابله با عوامل آشوب در خاورمیانه دید.

- کری: به توافق خوبی دست یافته‌ایم

جان کری هم پس از نشست خبری در مورد توافق جامع هسته‌ای ایران در صفحه توییتر خود تاکید کرد که دو طرف به توافق هسته‌ای خوبی دست یافته‌اند. وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: توافق به دست آمده تنها یک گام با از بین بردن اختلافات و حرکت به سمت صلح فاصه دارد. وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: تفاهم به دست آمده باعث ایجاد شفافیت و مسئولیت ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود برای ادامه عمر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

- فابیوس: شورای امنیت توافق وین را در چند روز آینده تصویب می‌کند

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم با اعلام اینکه شورای امنیت سازمان ملل در چند روز آینده درباره نتیجه مذاکرات وین قطعنامه صادر می‌کند، اعلام کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند روابط ایران و دنیا را عادی کند.

فابیوس پیش از انتشار متن جمع بندی مذاکرات با ارزشمند خواندن دستاورد مذاکرات وین اعلام کرد که این امر می‌تواند عادی سازی روابط بین‌المللی ایران را تسهیل کند.

وی افزود: فرانسه امیدوار است نتیجه مذاکرات وین عادی سازی روابط بین‌المللی ایران و حل آسان‌تر برخی بحران‌های منطقه‌ای را ممکن کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: ظرف چند روز آینده شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران صادر می‌کند.

- وزیر خارجه انگلیس: توافق هسته‌ای ایران و غرب تاریخی است

وزیر خارجه انگلیس هم گفت: توافق هسته‌ای ایران و غرب 'تاریخی' است و امیدواریم و انتظار داریم که این توافق تغییر شگرفی را در روابط ایران و همسایگانش و جامعه بین‌المللی رقم بزند.

هاموند بعد از قرائت بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین، افزود: با این توافق، برنامه هسته‌ای ایران تحت بازرسی‌های جدی قرار خواهد گرفت تا جامعه بین‌المللی اطمینان پیدا کند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز بوده و خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: ما امیدواریم و انتظار داریم که این توافق تغییر شگرفی را در روابط ایران و همسایگانش و جامعه بین‌المللی رقم بزند.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی فرصت عظیمی برای ایرانی‌ها فراهم خواهد کرد تا درباره آینده کشور خود و نقش آن در منطقه تصمیم بگیرند.

هاموند افزود: ما به همکاری نزدیک با شرکای بین‌المللی خودمان ادامه خواهیم داد تا ایران را به ایفای نقش شفاف و سازنده در امور منطقه‌ای تشویق کنیم.

- وزیر خارجه اسپانیا: توافق هسته‌ای پیروزی دیپلماسی است

'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر خارجه اسپانیا گفت که توافق هسته‌ای حاصل شده با ایران، یک پیروزی در دیپلماسی و مذاکره بود و می‌تواند یکی از مهمترین رویداد‌های سالهای اخیر باشد.مارگالو ابراز امیدواری کرد که ایران اکنون بتواند به حل مشکلاتی که به گفته او با جامعه بین‌المللی داشته کمک کند. وی خاطرنشان کرد:ایران نه تنها همانند تمامی کشورهای امضا‌کننده ان پی تی، حق استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای را خواهد داشت بلکه همچنین بخشی از معادله و بخشی از راه حل را تشکیل خواهد داد.

وزیر اسپانیایی در پایان خاطرنشان کرد: باید توافق را در چارچوب خود به عنوان پیروزی دیپلماسی، مذاکره و گفتگو ارزیابی کرد.

- وزیر خارجه ایتالیا: توافق هسته‌ای تاثیرات مثبتی در جهان خواهد داشت

پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه ایتالیا نیز در پی اعلام نتایج جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اظهار داشت: توافق هسته‌ای تاثیرات مثبتی در سطح جهان و در بحران‌های مختلف خواهد داشت.

وزیر خارجه ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای که در سایت اینترنتی وزارت خارجه منتشر شده است، اعلام کرد: توافق کلی درخصوص مساله هسته‌ای ایران در وین، پس از انتظارات طولانی اعلام شد.

این بیانیه می‌افزاید: این توافق در پی تعهد تمام مذاکره کنندگان و همچنین نقش مهم اتحادیه اروپا بدست آمد، تفاهم وین حاکی از اثربخشی دیپلماسی و گفت و گو، برای کمک به کاهش خطرات ناشی از بی‌ثباتی در منطقه است.

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: این توافق فرصت‌های جدید و مثبتی را برای ملت ایران و منطقه گشوده و یک مسیر عادی سازی روابط با جامعه بین‌المللی است که می‌تواند در از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاثیر داشته باشد.

جنتیلونی افزود: یقین دارم که این توافق تاثیرات مثبتی در سطح جهانی و در سطح منطقه، چه در تحول بحران‌های مختلف و چه برای مقابله با تهدیدات مشترک ناشی از افراطی گرایی خشونت آمیز تروریسم به دنبال دارد.

- رئیس پارلمان اروپا: توافق ایران نشانه بارز آغاز دوره جدید است

مارتین شولز رئیس پارلمان اروپا هم گفت که توافق هسته‌ای ایران، نشان بارز از آغاز یک دوره جدید است.

وی تاکید کرد که این توافق برای امنیت ایران، منطقه و جهان، مفید است.

رئیس پارلمان اروپا همچنین تلاش خستگی ناپذیر و حرفه‌ای همه طرف‌های مذاکره‌کننده در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران را تحسین کرد و خواستار اجرای قابل اطمینان توافق هسته‌ای شد.

- واتیکان توافق هسته‌ای را نتیجه‌ای مهم خواند

واتیکان مقر کلیسای کاتولیک، هم توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در مذاکرات وین را یک نتیجه مهم خواند.

'فدریکو لومباردی' سخنگوی واتیکان در پی اعلام نتیجه جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، نتیجه حاصل شده از مذاکرات را مهم خواند و گفت که نیاز به ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به نتایج دیگر است. وی گفت: واتیکان به نتیجه مذاکرات وین با نگاه مثبت نگاه می‌کند. این نتیجه‌ای مهم برای مذاکراتی است که تاکنون ادامه داشت، اما نیاز به ادامه تلاش‌ها و تعهدات است تا به نتیجه نهایی برسند، نتایجی که امید است تنها محدود به برنامه هسته‌ای نشوند بلکه به مسیرهای بیشتری توسعه یابند.

- سولانا: توافق هسته‌ای ارزش پشتکار در مذاکره را ثابت کرد

خاویر سولانا رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه ال پاییس اسپانیا نوشت: توافق هسته‌ای با ایران، موفقیتی است که ارزش پشتکار مذاکره کردن طرفین را ثابت می‌کند.

در مقاله سولانا آمده است:' امروز حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، روند مذاکراتی را به پایان رساند که ما اروپایی‌ها هنگامی که روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره‌کننده بود از آن حمایت کردیم. اتحادیه اروپا از همان آغاز در میز مذاکرات حضور داشت و این امر باید به ما احساس غرور بسیاری دهد.'

- رئیس‌جمهور سوریه دستیابی به توافق هسته‌ای را به ایران تبریک گفت

رئیس جمهور سوریه دستیابی ایران به توافق هسته‌ای را تبریک گفت. بشار اسد با ارسال پیامی دستیابی به توافق هسته‌ای را به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری ایران تبریک گفت.

اسد در پیام تبریک خود آورده است که اطمینان دارد ایران بعد از دستیابی به توافق از مسائل مربوط به ملت‌های عادل حمایت خواهد کرد.

- وزارت خارجه لبنان: توافق هسته‌ای تاکیدی بر حکمت رهبری و اراده ملت ایران بود

وزارت امور خارجه لبنان هم تاکید کرد: این توافق تاریخی یک پیروزی و موفقیت و تاکیدی بر حکمت رهبری، پیروزی دیپلماسی و اراده ملت ایران است.

در این بیانیه آمده است: اتفاق تاریخی وین، تاکیدی بر اهمیت کاربردی دیپلماسی و راه حل‌های دوستانه برای حل اختلافات بین‌المللی به دور از زبان تهدید به جنگ، تجاوز و تحریم‌های غیرقانونی است که سال‌ها ملت ایران را هدف گرفته بود.

در این بیانیه تاکید شده است که این موفقیت و پیروزی بر امنیت و ثبات منطقه و جهان تاثیری مثبت برجای خواهد گذاشت.

- استقبال عراق از توافق هسته‌ای

وزیر خارجه عراق هم اجرای توافق هسته‌ای را برای تحقق و استقرار ثبات در منطقه خاورمیانه ضروری دانست.ابراهیم الجعفری گفت: دستیابی به این توافق و اجرای آن برای استقرار ثبات در این منطقه ضروری است.

- پاکستان رسما از توافق ایران و گروه 1+5 استقبال کرد

مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی هم ضمن استقبال از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که این توافق به پیشرفت طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان کمک خواهد کرد.سرتاج عزیز که ریاست دستگاه دیپلماسی پاکستان را برعهده دارد، گفت: پاکستان همواره بر ضرورت حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تاکید داشت.

وی ابراز اطمینان کرد که بعد از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، درهای این کشور به روی بازارهای اقتصادی جهان و منطقه باز خواهد شد و این موضوع تامین منافع کشورهای مختلف از جمله پاکستان را به دنبال خواهد داشت.

سرتاج عزیز گفت که قبل از تحریم‌ها، حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان به دو میلیارد دلار رسیده بود که تحریم‌ها باعث شد این رقم تنها به چند صد میلیون دلار کاهش یابد. لغو تحریم‌ها باعث افزایش دوباره حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین ایران و پاکستان خواهد شد.

وی گفت: ظرفیت زیادی در ایران برای صادارت کالاهای پاکستانی به آن کشور وجود دارد اما تحریم‌های بانکی درسال‌های اخیر مانع از انجام این تجارت شده بود.

این مقام عالی پاکستان بار دیگر تاکید کرد که این توافق به پیشرفت طرح خط لوله گاز ایران پاکستان کمک قابل توجهی خواهد کرد

- استقبال امارات از توافق هسته‌ای

یک مقام ارشد دیپلماتیک امارات متحده عربی هم پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5، این توافق را فصل جدیدی در رابطه میان کشورهای خلیج فارس توصیف کرد.

وی خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند نقشی سازنده در منطقه داشته باشد. وی تصریح کرد: برخی سیاست‌ها باید در منطقه بازنگری شود.

- خشم نتانیاهو از توافق هسته‌ای

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تلاش‌هایش برای ممانعت از توافق هسته‌ای با شکست مواجه شده است، توافق هسته‌ای را اشتباه تاریخی بزرگ خواند.

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق هسته‌ای ایران و غرب را یک اشتباه بزرگ تاریخی خواند.

هم‌چنین معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی قدرت‌های غربی را متهم به تسلیم شدن در مقابل ایران کرد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، زیپی هاتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسراییل، در واکنش به برقراری توافق مقدماتی هسته‌ای میان ایران و 1+5 تهدید کرد: اسراییل با همه ابزارها تلاش خواهد کرد تا جلوی تصویب توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد.

- رئیس کنگره جهانی یهود: این توافق یک کاغذپاره بیش نیست!

«رونالد لاودر» رئیس کنگره جهانی یهود در نخستین واکنش صهیونیست‌ها هم ضمن آشکار کردن خشم خود از توافق و پیروزی تاریخی ملت ایران، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهان را کاغذ پاره‌ای غیرالزام آور خواند. لاودر در واکنش به خبر توافق هسته‌ای گروه 5+1 و ایران با تکرار ادعاهای دیگر مقام‌های صهیونیست گفت: تا این لحظه توافق مذکور کاغذ پاره‌ای بیش نیست.

او افزود: این توافق نه پیمانی الزام آور است و نه دلیلی وجود دارد که بتوان به پایبندی ایران برای اجرای این قرارداد اعتماد کرد.

وی گفت که تهران ید طولایی در زمینه گمراه کردن جهان دارد.

لاودر به نگرانی‌هایش درباره توافق مذکور و موضع ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: تظاهرات روز قدس در جمعه گذشته که با حمایت دولت برگزار شد، بار دیگر پیام «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» را منتشر کرد و همین بهترین دلیل است برای این که ما نباید بیش از اندازه خوش بین باشیم.

دیگر مقام‌های صهیونیست نیز دقایقی پس از انتشار خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات چندین ساله میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهان، ضمن ابراز خشم و انزجار از این دستاورد، آن را نشانه تسلیم شدن غرب در برابر ایران دانستند.

- ا.بی.سی استرالیا: توافق هسته‌ای، پیروزی رئیس‌جمهور عملگرای ایران است

برخی رسانه‌های منطقه جنوب شرق آسیا و استرالیا با استقبال از توافق ایران و دولت‌های عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره برای رفع سوء تفاهم‌ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، این توافق را پیروزی ایران دانستند.

تارنمای شبکه خبری 'ای.بی.سی' استرالیا نوشت: 12 سال رویارویی ایران و قدرت‌های بزرگ و بیش از یک دهه مذاکرات ایران با گروه 1+5 پایان یافت.

این تارنما نوشت: این توافق یک پیروری برای حسن روحانی رئیس جمهوری عملگرای ایران است که دو سال پیش در ایران قدرت اجرایی را در دست گرفت.

تارنمای رادیو نیوزیلند نیز با چاپ تصویری بزرگ از وزیر امور خارجه ایران در حالی که لبخند بر لب داشت، نوشت مذاکرات ایران و گروه 1+5 به پایان رسید.

شبکه خبری استرالیا نیز نوشت: قدرت‌های بزرگ جهان پس از بیش از دو هفته مذاکرات فشرده در وین و پس از مدت‌ها انتظار به یک توافق هسته‌ای دست یافتند.

به نوشته تارنمای این شبکه، این توافق پس از نزدیک به یک دهه در حالی حاصل شد که تا همین اواخر حدس زده می‌شد دیپلماسی بین قاره‌ای با شکست مواجه شده است.

- توافق هسته‌ای در صدر اخبار لبنان

اعلام توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در وین به سرعت در صدر اخبار لبنان قرار گرفت و رسانه‌های لبنانی تاکید کردند که جهان به ایران هسته‌ای به طور رسمی اعتراف کرد. رسانه‌های لبنانی به ویژه شبکه‌های خبری مانند المنار، المیادین، الجدید،‌ام تی وی و او تی وی، ضمن انتشار مستقیم خبرهای توافق هسته‌ای در وین با حضور کارشناسان به بررسی این تحول تاریخی پرداختند.

پایگاه‌های اینترنتی روزنامه‌های مهم مانند السفیر، النهار، الاخبار و همچنین پایگاه‌های اطلاع رسانی مانند العهد هم از شبکه‌های تلویزیونی عقب نماندند و عنوان اصلی اخبار خود را به روز پایانی ماراتن مذاکرات هسته‌ای و سرانجام توافق هسته‌ای اختصاص دادند.

رسانه‌های لبنانی با وجود اختلاف در گرایش‌ها و رویکردها و حتی بعضا مخالف جمهوری اسلامی ایران، با اهتمامی ویژه اخبار مذاکرات هسته‌ای در وین پایتخت اتریش را دنبال کردند و شبکه‌های تلویزیونی با قطع برنامه‌های عادی خود سخنرانی‌های حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا، مصاحبه مشترک مطبوعاتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی را به طور زنده و مستقیم پخش کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات