تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۲۲
ابتکار از حرکت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در مسیر انتخابات گزارش می‌دهد:

انسجام؛ کلید واژه پیروزی


گروه سیاسی: در ارزیابی شرایط آرایش گروه‌های مختلف سیاسی کشور، می‌توان نتیجه گرفت که تا بدین جای کار و در فاصله 7 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، در مجموع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان از نظر عملکرد انتخاباتی نسبت به رقیبان اصولگرا جلوتر بوده و نظام‌مندی بهتری از خود نشان می‌دهند. با این حال این دو طیف به طور کلی نسبت به دوره‌های گذشته و همچنین نیاز فضای سیاسی کشور، از روند معمول عقب‌تر به نظر می‌رسند. علاوه بر این برخی چهره‌ها از جمله حجت‌الاسلام ناطق نوری نسبت به احتمال ناکامی نوع برنامه‌ریزی این دو طیف در برابر انسجام تندروهای اصولگرا هشدار داده‌اند و عده‌ای دیگر نیز از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و خطر ناکامی حاصل از آن ابراز نگرانی کرده‌اند. به نظر می‌رسد چنین تحلیل‌هایی به گوش این دو گروه نیز رسیده است و آن‌ها در تلاشند تا حرکت خود را منسجم‌تر کرده و به آن سرعت بخشند.

در شرایطی که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در اندیشه ورود به تعیین مصادیق انتخاباتی و آماده نوشتن لیست‌های خود هستند، اصولگرایان همچنان در شش و بش شیوه ورود به انتخابات به سر می‌برند. اصولگرایان که ناامید از «وحدت و همگرایی» به «ائتلاف تاکتیکی» رضایت داده‌اند، حتی در این زمینه نیز چالش‌های فراوانی پیش روی خود می‌بینند. این در حالی است که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نیز تلاش دارند به هشدارها، توصیه‌ها و تحلیل‌های اخیر توجه کرده و با انسجام بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری بر صحنه انتخابات مجلس دهم حاضر شوند. حجت‌الاسلام محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های کشور، در همایش وحدت و همدلی اصلاح‌طلبان کرمانشاه در همین راستا با بیان اینکه سال 1384 ما اصلاح‌طلبان اشتباه بزرگی کردیم، گفت: به جای اینکه به فکر منافع کلان باشیم به منافع گروهی و حزبی اندیشیدیم، در صورتی که اگر ائتلاف می‌کردیم حتما برنده انتخابات بودیم و این اشتباه تاریخی لطمات زیادی به کشور زد که جبران آن ده‎ها سال زمان می‌خواهد.

رهامی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 تا حدودی این اشتباه را جبران کردیم، گفت: کاندیدای ما در این انتخابات آقای خاتمی بود اما چون شرایط حضور ایشان مهیا نشد، با بررسی شرایط در جلسات مختلف، به این نتیجه رسیدیم از دکتر روحانی حمایت کنیم و همین حمایت موجب پیروزی در انتخابات شد.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه در انتخابات آتی مجلس باید کار صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری 1392 را تکمیل کنیم، تصریح کرد: البته این کار به لحاظ وجود مسائل قومی و قبیله‌ای در انتخابات مجلس سخت‌تر است. رهامی با مهم دانستن انتخابات آتی مجلس گفت: اگر مجلس در چارچوب حرکت و برنامه‌های دولت کار نکند، زحمات هدر می‌رود و بخشی از وعده‌های دولت تدبیر و امید نمی‌تواند محقق شود و مردم نمی‌توانند از منافع و نتایج انتخابات 92 بهره‌مند شوند. رهامی با اشاره به اهمیت تقویت وحدت همه نیروهای اصلاح‌طلب، اضافه کرد: در انتخابات ریاست جمهوری با ائتلافی که صورت گرفت 51 درصد رای داشتیم، لذا باید بدانیم شرایط حساس است. وی با تاکید بر لزوم شناسایی افراد مناسب و فراهم کردن زمینه برای حضور آنان گفت: مجلس جای مهمی است که باید برای چهار سال کار مهمی را به آن بسپاریم، لذا باید برای آن وقت بگذاریم. باید به فکر منافع ملی باشیم نه منافع حزبی و گروهی تا مجلسی در سطح نام جمهوری اسلامی شکل بگیرد.

اصلاح‌طلبی با رعایت اعتدال

حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) نیز در همین همایش با بیان اینکه اقبال عموم جامعه به اصلاح‌طلبان است، بر افزایش آگاهی مردم تاکید کرد و افزود: اینکه جامعه ما در هشت سال دولت گذشته پذیرای یکی از سیاهترین دوران‌های کشور بودند به این دلیل بود که مردم در آگاهی به سر نمی‌بردند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما مدعی هستیم مخالفان اصلاح‌طلبان سعی دارند با ایراد اتهامات، اصلاح‌طلبان را بدنام کنند و لذا یک‌سری عقاید و اندیشه‌های غلط را به آنان نسبت می‌دهند.

وی یادآور شد: ما اصلاح‌طلبان به خیلی از روندهای موجود اعتراض داریم، اما باید اعتدال را رعایت کنیم. باید رفتار ما به گونه‌ای باشد که خیلی از دروغ‌ها که به اصلاح‌طلبان نسبت داده می‌شود به ما نچسبد. وی اظهار کرد: کسی حق ندارد به نام اصلاحات حرف‌های غلطی را مطرح کند. یک حرف نادرست می تواند به همه ضربه بزند. خامنه‌ای با بیان اینکه اصلاحات یعنی قرار گرفتن هر فردی در جای درست خودش، افزود: در موضوع توافق هسته‌ای دیدیم که وقتی یک فرد متخصص به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان انتخاب شد، کارها به شکل خوبی پیش رفت و این نشان می‌دهد در هر مسئولیتی باید افراد شایسته قرار بگیرند. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) همچنین با انتقاد از رواج برخی خشونتها و تحجرها در جامعه، گفت: عده‌ای تفکر اصلاح‌طلبانه را تحمل نمی‌کنند و به دنبال تخریب هستند، اما ما باید با علم و منطق و حکمت برخورد کنیم. وی همچنین با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس، خواستار تقویت وحدت بین همه نیروهای اصلاح طلب شد.

کشور نیازمند حضور افراد با سابقه و اهل فکر و اندیشه است

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی نماینده پیشین و اصلاح‌طلب مجلس نیز معتقد اس: کسانی که در حال حاضر در فضای سیاسی کشور فعالیت‌های پررنگی دارند، متاسفانه چندان اهل فکر و اندیشه نیستند. وی با بیان اینکه فضای سیاسی کشور تنها به فعالیت‌های فردی اختصاص یافته است و در این میان از جریانها و احزاب با سابقه تکاپویی دیده نمی‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که در ایران مشکل تحزب و تشکل وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که تنور انتخابات نیز به این زودی گرم شود. فضای سیاسی کشور نیازمند حضور افراد باسابقه و اهل فکر و اندیشه است که متاسفانه جای‌شان در این عرصه خالی است و به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که این روزها مشغول فعالیت‌اند، چنین ویژگی‌های نداشته باشند.

لزوم تعامل اصلاح‌طلبان با اصولگرایان برای جلوگیری از فعال شدن تندروها

حسن رسولی، عضو بنیاد امید ایرانیان نیز با اشاره به وظیفه مهره‌های کلیدی دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب برای ممانعت از فعال شدن تندروها اظهار کرد: باید باب گفت‌وگو و تعامل اصلاح طلبان و اصولگرایان باز شود. وی با بیان اینکه مهره‌های اصلی شناخته شده و ریشه‌دار در جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به هیچ وجه خارج از چارچوب اصول و هدایت سیاسی خود با جریان سیاسی رقیب برخورد نمی‌کنند، به ایسنا گفت:‌ این دو جریان سیاسی کشور باید کمک کنند تا در روابط و مناسبات سیاسی، اخلاق ترویج باید و از اقدامات تندروانه که خسارت اجتماعی به بار می آورد جلوگیری شود.

وی افزود:‌ معتقدم گفت‌وگوی خارج از چارچوب‌های اخلاق نسبتی با این دو جریان اصیل سیاسی در کشور ندارد و برخی اظهاراتی که گاهی در رسانه مطرح می‌شود، نسبتی با اتاق های فکر در جریان اصلاح طلب و اصولگرا ندارد. اعتقاد من این است که اختلاف عمیقی درباره مسائل سیاسی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میان این دو جریان وجود ندارد. این فعال سیاسی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ اخلاق و هویت سیاسی در اظهارات فعالان و جریان سیاسی در دوره چند ماهه منتهی به انتخابات تصریح کرد:‌ اگر این تعامل شکل بگیرد ابهامات و سوء‌ظن‌های شکل گرفته میان دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا حل می‌شود، اختلافات دو جناح شفاف‌تر شده و با نزدیک شدن نظریه‌پردازها و مهره‌های کلیدی دو جریان به یکدیگر، فضا برای ورود برخی افراد تندرو در عرصه سیاسی کشور فراهم نمی شود. رسولی در پایان افزود: در این شرایط مجالی برای رفتارهای افراطی و تند که به کشور آسیب می‌زند فراهم نمی‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات