تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۷۸۹۰۲

نحوه آزادی 17 ملوان ایرانی از دست دزدان دریایی


 خبرنگار بصیرت،دو لنج ایرانی با 17 و 15 صیاد که یکی به مالکیت آقای “بادپوره” و دیگری به مالکیت آقای “فروزانمهر” بود.اسفند ماه سال گذشته برای صید ماهی در اقیانوس هند و شمال سودان در نزدیکی دریای عدن عازم این منطقه می شوند که در پی ورود به آب های آزاد، شناور صیادی فایبر گلاس  ۲۸ متری به مالکیت حاج صالح کرمزهی مطابق ثبت مرکز حوادث دریایی در اواخر اسفندماه 1393دچار نقص فنی می شود و از شیلات ایران و نیروی دریایی درخواست کمک می کندو در روز چهارم فروردین ماه آخرین ارتباط این شناور صیادی با مرکز حوادث برقرار و دیگر هیچ اثری از آنان یافت نمی شود
بعد از گذشت سه ماه از اسارت ملوانان ایرانی در آب ها آزاد سومالی اخبار این اتفاق خردادماه امسال در رسانه ها منتشر شد و انتشار این خبر بازتاب بسیاری در رسانه های داخلی و خارجی داشت.
سرانجام 8 شهریور ماه بود که ناخدای لنج ربوده شده طی تماسی با صاحب این لنج از فرار خود و ملوانان از دست دزدان سومالی خبر داده و می گویند: چند روز پیش موفق شدند تا در یک غافلگیری گروگانگیران سومالی را خلع سلاح کرده و پس از فرار این لنج، دزدان دریایی سومالیایی آنها را تعقیب می کنند که این لنج طی ارتباط با یک ناو جنگی ایتالیا در اقیانوس هند در نزدیکی این ناو پهلو می گیرد و این 4 دزد دریایی را به آنها تحویل می دهند.دزدان سومالیایی به صیادان ایرانی پیام                 می دهند که حاضرند در مقابل آن 4 دزد دریایی 15 صیاد ایرانی را آزاد کنند، اما دزدان دریایی دیگر در اختیار صیادان ایرانی نبودند.
 “پیربخش شاه مرادی” پدر خانم “یونس پاره جو” ناخدای لنج صیادی مذکور و کسی که هفت نفر از این ملوانان از نزدیکترین اعضای خانواده او از جمله ،پسر ،برادر ،خواهرزاده ،پسر عمو و دو پسرخاله اش بوده اند با اشاره به جزئیات دستگیری تا آزادی ملوانان کنارکی گفته: اول اسفندماه سال ۹۳ لنج کنارکی به مالکیت آقای “بادپوره”،با ۱۶ ملوان برای صیادی به آبهای سومالی حرکت می کند و یک لنج بادی دیگر به مالکیت “ابراهیم فروزانمهر” و ناخدایی “شریف فروزانمهر” نیز همزمان در آبهای سومالی با آنها به صیادی می پرداختند، که متاسفانه پس از ۱۲ روز همه سرنشینان هر دو لنج صیادی که از شهرستان کنارک                      بوده اند ،توسط دزدان دریایی سومالی اسیر می شوند.
شاه مرادی افزود : ناخدا یونس با گوشی که همراه خود داشته به صورت پنهانی با ما تماس گرفت و از اسارت خود و جاشوها )ملوانان)،توسط دزدان دریایی خبر داد و  به من گفت، “ما کاری از دستمان بر نمیاید، زیرا در انبار تور های لنج زندانی هستیم و اگر شما میتوانید برایمان کمک بفرستید؛ ما در بندر (اوبی یو) لنگر انداخته ایم و تا کنون دو نفر از ملوانان لنج ما و دو نفر از لنج ناخدا شریف فروزانمهر را برای شکنجه به محل دیگری برده اند”.
وی بیان کرد: این ملوانان را جهت اخاذی شکنجه کرده اند و به آن ها گفته بودند که با اربابان خود در ایران تماس بگیرند و پیشنهاد تحویل دو لنج و ملوانانش در قبال پرداخت یک میلیون دلار را مطرح نمایند، در غیر این صورت همه شما را خواهیم کشت.
وی گفت: پس از مطرح شدن این موضوع ،صاحبان لنج صیادی که توان پرداخت این مبلغ هنگفت را نداشتند، برداشتن لنج و آزادی ملوانان را به رابط دزدان دریایی،به صورت تلفنی پیشنهاد داده بودند.
پیربخش شاه مرادی با بیان اینکه دزدان دریایی با این پیشنهاد موافقت نکردند، گفت: آنها تنها به دنبال پول بودند و به همین جهت این پشنهاد را رد کردند و تهدید به کشتن تمامی ملوانان در صورت عدم پرداخت پول نمودند.
 وی ادامه داد: بار دیگر نیز با ما تماس گرفتند و این بار پیشنهاد ۲۵۰ هزار دلار برای هر لنج را دادند که باز هم صاحبان لنج پیشنهادشان را نپذیرفتند و متاسفانه ملوانان مورد شکنجه قرار گرفتند.
حدود ۶ ماه به همین منوال گذشت و چون ملوانان دیگر جیره غذایشان به اتمام رسیده بود مجبور شده بودند با قلاب ماهی گرفته و با همان آب دریا بجوشانند و تنها یک وعده غذا در روز داشتند که به صورت روزه هرشب افطار میکردند.
پیربخش شاه مرادی بابیان اینکه برای آزادی ملوانان از فرمانداری تا استانداری و وزارت کشور پیگیری کرده ایم،گفت: متاسفانه در این مدت شش ماه به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.
صیادان ایرانی پس از فرار از دست دزدان دریایی با استقبال مسئولان و مردم کنارک  روز جمعه 13/6/94 وارد این بندر شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات